Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.
|
Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.
17/11/2011 20:11
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg regner med at ikke jeg er den eneste på forumet som er fan av Hellstrøm,man må jo nesten bare like den fyren. Forøvrig det eneste TV-programmet jeg gidder å følge med på. Episodene finnes på TV3 play for de som ikke har sett dem. En av tingene jeg liker best med programmet er at han gang på gang bekrefter noe av det jeg selv har sagt i årevis,nemlig at det ikke vanskelig,tidkrevende eller dyrt å lage god mat. Hva koster for eks. en porsjon med fårikål,og hvor lang tid tar det faktisk å steke fisk med grønnsaker og saus? Hverken dyrt,eller lang tid er svaret. Jeg lurer også på hvorfor folk velger frossen torskefilet som kan koste opptil 190kr pr. kg,når fiskedisken ved siden av selger fersk torskefilet for 80 kr pr.kg? Til de av dere på forumet som lever av søppelmat(AKA fastfood fra stabburet) så skriver jeg herved ut en resept på Hellstrøm sitt tv program 1 gang i uka.
|
|
|
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.
[Re: SimonS]
17/11/2011 20:16
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg lurer også på hvorfor folk velger frossen torskefilet som kan koste opptil 190kr pr. kg,når fiskedisken ved siden av selger fersk torskefilet for 80 kr pr.kg? Den er jo grei -den frosne er ferskere  Men at det skal finnes et marked for vaffelrøre i pose eller enda verre, ferdig vispet eggerøre, den sitter langt inn for meg!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
17/11/2011 20:31
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg lurer også på hvorfor folk velger frossen torskefilet som kan koste opptil 190kr pr. kg,når fiskedisken ved siden av selger fersk torskefilet for 80 kr pr.kg? Den er jo grei -den frosne er ferskere Dra på lopphavet.  Når det gjelder fisk så er forøvrig jeg superkresen,men det er ikke noe problem når man har tilgang til skikkelig ferskfisk. Den ferdigmaten jeg har smakt synes jeg enten smaker for salt,eller så smaker den papp. Har man ikke tid til å vispe sammen noen egg,ja da har man kanskje ikke tid til å leve heller? Det som sitter lengst inne hos meg er å kjøpe produkter med såkalt MUK(mekanisk utbeinet kjøtt) ...
Redigert av SimonS; 17/11/2011 20:34.
|
|
|
17/11/2011 20:47
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lurer også på hvorfor folk velger frossen torskefilet som kan koste opptil 190kr pr. kg,når fiskedisken ved siden av selger fersk torskefilet for 80 kr pr.kg? Den er jo grei -den frosne er ferskere  Men at det skal finnes et marked for vaffelrøre i pose eller enda verre, ferdig vispet eggerøre, den sitter langt inn for meg! Verste er kanskje omelettrøre. Hvor lang tid tar det å hakke litt purre, hvitløk, sjalottløk og hvispe det med egg og litt fløte?
|
|
|
17/11/2011 21:02
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg lurer også på hvorfor folk velger frossen torskefilet som kan koste opptil 190kr pr. kg,når fiskedisken ved siden av selger fersk torskefilet for 80 kr pr.kg? Jeg har ikke tilgang til 100% fersk fisk selv (er ikke fisker og har ikke fiskervenner), men handler ofte i butikk med fiskedisk. Jeg føler meg ikke helt trygg på at fisken i fiskedisken er helt fersk, men kjøper likevel hvis prisen er ålreit. Problemet er heller ofte at 'fersk torskefilet' koster MYE mer enn frossenfisk, og da blir det en avveining pris vs ferskhet vs tro på at ferskfisken virkelig er fersk.
|
|
|
[Re: skiraffen]
17/11/2011 21:12
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hmmm,er det slik at fersk fisk koster jævlig mye mer sørpå enn det gjør her oppe i nord? Prisen for torskefilet svinger her i byen mellom 80-130 kroner sånn ca(enda billigere når det er møljesesong  ). Fersk laksefilet ligger på samme prisen hos de lokale,men man kan vel kjøpe frosne laksestykker for 50 kr kg. hos rema(4X125 gr. for 25 kr). Ikke det beste eksemplet,for det finnes jo en del tilbud på frossenfisk,men jeg har lagt merke til folk som kjøper frossenfisk til 190kr pr.kg når prisen er 80kr pr. kg for fersk fisk. *Frossenfisk er forøvrig helt greit,jeg bruker det selv.Bra side om fisk: http://www.godfisk.no/ Er fisken fersk?
Redigert av SimonS; 17/11/2011 21:14.
|
|
|
17/11/2011 21:17
|
Espen
More than words
|
More than words
Folk er helt gærne, virkelig.
I Norge har vi meget god kjøpekraft, men utvalget av søppelmat er enormt. Dette indikerer vel at omsetningen av slikt er tilsvarende stor.
Det er feks. ikke uvanlig å gå rundt inne i en matbutikk uten å kjenne snev av matlukt.
Grønnsakene luker jo ingenting, og når brødene er et par timer gamle har papirposelukten overtatt.
Allt er pakket inn. Så store plastpakker som mulig, og innholdet er fullt av saltvann og driit.
Hvorfor lukter det så jævelig vondt når man åpner en pakke med karbonadedeig? Kylling er enda verre.
Bedrøvelig utvikling.
Hva skulle vi gjort uten innvandrerbutikker og den ene slakteren i hovedstaden?
e
|
|
|
17/11/2011 21:22
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Hellstrøm virker på meg som en pretensiøs dust, men jeg tviler ikke på at han har helt rett.
|
|
|
17/11/2011 21:26
|
Espen
More than words
|
More than words
Han er nok en flink kokk, og fremtoningen funker supert i underholdningsbransjen.
Litt usikker på om jeg ville hatt han som leder på arbeidsplassen.
e
|
|
|
17/11/2011 21:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han forventer perfeksjon av seg selv og garantert de som jobber/jobbet for han. Den slags har jeg sansen for. Det er lite motiverende med en sjef som er fornøyd med et "greit" resultat.
Jeg ser ikke mye på tv, men Hellstrøm er en favoritt blant ellers begredelige produksjoner på TV3.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/11/2011 21:55
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg lurer også på hvorfor folk velger frossen torskefilet som kan koste opptil 190kr pr. kg,når fiskedisken ved siden av selger fersk torskefilet for 80 kr pr.kg? Den er jo grei -den frosne er ferskere Dra på lopphavet.  Den som bare hadde hatt den muligheten! 
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: Anders A-R]
17/11/2011 22:03
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er mange måter å oppnå gode resultater på.
Hardcore gourmet-bransjen skal være ganske hard for de som jobber på kjøkkenet.
E
|
|
|
[Re: FHanserud]
18/11/2011 06:59
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Hellstrøm virker på meg som en pretensiøs dust, men jeg tviler ikke på at han har helt rett. Jeg kjenner ikke fyren personlig, så jeg skal ikke garantere for at han ikke er en dust, men pretensiøs er han vel ikke. Han oppfører seg som en kjøkkensjef i michelinstjerneklasse, og det er nettopp det han er.
|
|
|
18/11/2011 07:05
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Har vært med han engang på kjøkkenet og en verre sjef må enn lete lenge etter.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
18/11/2011 08:04
|
progres
Besatt
|
Besatt
Men at det skal finnes et marked for vaffelrøre i pose eller enda verre, ferdig vispet eggerøre, den sitter langt inn for meg!
makan ! det blir kjempegode vafler fra disse posene. Vaflene er god motivasjon for å vakle ned fra terrenget! Fast takst hver eneste ettermiddag når vi kommer ned fra rypefjellet 1: 1 pils 2: vafler med jordbær/ rømme evt brunost 3: bastu 4: god middag - gjerne nytrukket småseimølje å småpotedes  Ikke ett vondt ord om ferdigvaflene please! de er j¤vl&g gode!
|
|
|
[Re: progres]
18/11/2011 08:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke ett vondt ord om ferdigvaflene please! de er j¤vl&g gode!
Nemlig! Det er sikkert noe drit i dem som ikke er bra, men ferdigvafler er det eneste poseproduktet som ligger så nær opp til det en får til fra scratch at jeg spiser det. Blindtest?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Livestrong]
18/11/2011 08:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har vært med han engang på kjøkkenet og en verre sjef må enn lete lenge etter. Fordi at? Jeg er veldig interessert i å høre dette, for i spesielt restaurant-seriene på TV3 fremstår han som en fyr som har utrolig greie på lederskap, og er veldig flink til å finne og dyrke frem det beste i dem som lar ham slippe til. Men - det er jo noe jeg ser på TV.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Espen]
18/11/2011 08:55
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor lukter det så jævelig vondt når man åpner en pakke med karbonadedeig? Kylling er enda verre.
Første gangen jeg kjøpte kyllingfillet etter jeg flyttet hjemmefra kastet jeg den rett i søppla da jeg trodde den var for gammel, til mye skadeglede for resten av kollektivet. At den stinker er visst helt normalt var en av mange ting man lærte sig da… Som en som vokste opp i Danmark, flyttet til Sverige og nå snart fem år bak mig i Norge er det ikke vanskeligt at konstatere at norrmenn flest har et dåligt forhold til å kjøpe og lage mat. Utbudet i butikker er dårligt, kvantum-per-pakke er for lite (og for dyrt) og endeløse hyller med Toro kjenner de fleste jo til. Men jeg tror det så smått begynner å snu, programmer som Hellstrøms sitt hjelper nok mye på mentaliteten ("hæh, kan man lage bra og nyttig mat for <25kr/kuverten?" så jeg noen innse i gårsdagens program). Økene interesse for "delikatesser", som i de fleste land er vanlig inventar i de fleste matbutikker, det selges mere øl fra mikro/medium bryggerier. Så kanskje det så smått er på rett vei? Men det kommer nok ta tid…
|
|
|
18/11/2011 08:59
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Men jeg liker stadigvekk de gamle episodene med Gordon Ramsay best, der han er runt om i England.
Til tross for en personlighet som er ganske pirkene og rett på sak er budskapet hans alltid å tilspisse/fokusere bedriften og holde det enkelt. Noe som mange, om ikke alle, bedrifter utenfor resturangbransjen også burde lære sig.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/11/2011 09:00
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nemlig! Det er sikkert noe drit i dem som ikke er bra, men ferdigvafler er det eneste poseproduktet som ligger så nær opp til det en får til fra scratch at jeg spiser det. Blindtest? Nå har ikke jeg noen blind person her,men har minus 1.75 på høyre,og 2.25 på venstre,holder det? Smaken kan jo være god på mange slike ferdigprodukter,men spørsmålet er ikke bare om de er gode eller ikke,spørsmålet er også hvordan har produsenten fått dem gode(visst vi tar vaflene som eksempel)... http://www.toro.no/index.php?mapping=300&id=1621&produkt=Vafler%20FamiliepakningEr så heldig å kjenne en som har meget god peiling på slike stoffer som tilsettes,og da han for mange år siden nevnte at man kunne tilsette stoffer i pølser, som man ikke fikk lov til å tilsette i medisin ,ja da fikk det meg til å tenke litt over ting.
|
|
|
[Re: Livestrong]
18/11/2011 09:07
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Har vært med han engang på kjøkkenet og en verre sjef må enn lete lenge etter. Jeg stusser også over dette utsagnet. Særlig fordi samtlige ansatte valgte å slutte da Hellstrøm forlot restauranten...
|
|
|
18/11/2011 09:10
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nemlig! Det er sikkert noe drit i dem som ikke er bra, men ferdigvafler er det eneste poseproduktet som ligger så nær opp til det en får til fra scratch at jeg spiser det. Blindtest? Jeg har til gode å smake vaniljesaus som er bedre enn Piano.
|
|
|
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Har vært med han engang på kjøkkenet og en verre sjef må enn lete lenge etter. Fordi at? Jeg er veldig interessert i å høre dette, for i spesielt restaurant-seriene på TV3 fremstår han som en fyr som har utrolig greie på lederskap, og er veldig flink til å finne og dyrke frem det beste i dem som lar ham slippe til. Men - det er jo noe jeg ser på TV. Mitt inntrykk etter èn episode er at han kanskje har en veldig hersende teknikk, og det er kanskje ikke alle arbeidstakere som liker dette, men det er jo forskjell på folk og ikke minst arbeidsoppgaver. Mulig jeg også husker feil fra programmet (minst ett år siden jeg så Hellstrøm på TVen), erindrer bare at jeg tenkte jeg er glad jeg ikke jobber på noen Michelinrestaurant :-)
Redigert av skiraffen; 18/11/2011 09:11. Rediger grunn: spørsmålet var altså ikke til meg, men skrev bare en kommentar...
|
|
|
|
GeirK
More than words
|
More than words
Av ikke-naturlige stoffer inneholder de bakepulver og mono/di-glyserider som er et fettpodukt fremstilt av naturlig fett.
Jeg spiser vafler en gang i måneden max og dersom noen mener at jeg kan ta skade av dette, hører jeg gjerne på argumetene.
|
|
|
[Re: jsdk]
18/11/2011 09:23
|
perbl
More than words
|
More than words
Men jeg liker stadigvekk de gamle episodene med Gordon Ramsay best, der han er runt om i England.
Til tross for en personlighet som er ganske pirkene og rett på sak er budskapet hans alltid å tilspisse/fokusere bedriften og holde det enkelt. Noe som mange, om ikke alle, bedrifter utenfor resturangbransjen også burde lære sig. De gamle Kitchen Nightmares-showene var jo faktisk ganske bra, før han tok helt av med ADHD-konseptet sitt og rekordhøy FPS (fucks per minute). Om du liker de eldre Ramsay-programmene, anbefaler jeg forøvrig Heston Blumenthals show som går på NRK for tiden, der han blant annet har prøvd seg på å redesigne flymat og meny til besetningen på marinefartøy. Det er et par detaljer som får meg til å mistenke at det er ganske iscenesatt, en smart kar som Heston burde skjønne at han kom til å ende opp med en enklere rett på flykjøkken, men det brukes like fullt store deler av showet på eksperimentering med mat som nærmer seg molekylærgastronomi og intrikat og tidkrevende anretning. Men bra underholdning er det, og adskillig mer feelgood enn kjeftingen i nyere Ramsay-show.
Per B.
|
|
|
18/11/2011 09:23
|
SimonS
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De Toro vaflene er jo langt fra det verste som selges,finnes mye verre ting man kan stappe i kjeften.
Tviler på at du tar skade av å spise 4 vaffelhjerter engang i mnd.,men du kan jo brenne deg på vaffeljernet,vri deg i smerte,for deretter å snuble og slå hodet i kanten på kjøkkenbenken,noe som igjen kan føre til hjerneblødning og i verste fall død.
Konklusjon: Disse vaflene kan være livsfarlig gode(synes de er gode selv).
|
|
|
18/11/2011 09:25
|
progres
Besatt
|
Besatt
artig episode: jeg har en kjenning som arbeidet som vikarlege i en kommune i ..... En fredag ettermiddag fikk han en pasient inn på kontoret som hadde vondt i brystet, hvorpå det rimeligvis bl.a ble rekvirert et EKG som kunne tas der og da. Pasienten gikk ut for å få dette gjort. Det gikk noen øyeblikk før helsesekretæren sto bramfager og blussende i døråpninga. " dr XX , du har bestilt EKG på den her pasienten" - "ja , jeg trenger et EKG" "javel" svarer tøtta - forøvrig en lokal variant av ho Eli_H - og og lar døra sige igjen. Men det varer ikke lenge før døra åpner på ny og det samme kvinnemennesket er der, denne gang litt mer hektisk. "dr XX, du e klar over at det er fredag i dag?" "pasienten har vondt i brystet og jeg trenger et EKG for å se at vedkommende ikke har fått et hjerteinfarkt" svarer doktoren tålmodig. "okåda" svarer dama og døra siger igjen og det går noen nye sekunder før hun letter forsiktig på døra og med fortvilelse og innbitt resignasjon spør "Å ka me vaffelkaken da? "
|
|
|
18/11/2011 09:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Helstrøm syntes jeg er en knall fyr. Virker hvertfall slik. Deilig med folk som har ambisjoner å vet at de er gode. Er så lei av folk som bare surrer rundt og er greit fornøyd uansett hvor ræva det er.
Når det gjelder ferdig mat er mat på boks (muk), frossen hakket løk og omelett på boks det mest tåplige.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/11/2011 09:44
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min nye favoritt er ferdig potetmos, som kun skal tilsettes melk og varmes opp... Den dytter (flat, livløs og tam) eggerøre på kartong ned på en andreplass :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/11/2011 09:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min nye favoritt er ferdig potetmos, som kun skal tilsettes melk og varmes opp... Det er tre ting som det ikke er lov å ta inn i vårt hus. 1. Potetmos på pose 2. Se & Hør 3. Sånne stygge, sju-armede adventstaker som "alle" i hele Norge på død og liv skulle stable opp i hver eneste vinduskarm på 90- og 00-tallet. De er i ferd med å gå av moten nå, så jeg må finne en ny kjepphest i min høylytte protest mot homogenismen og konformiteten som rir dette samfunnet som en mare. Som en kuriositet fikk jeg de to første i innflyttingspresang av en venninne av min kone.
|
|
|
|
|