Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299466 18/11/2011 09:55
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Potetmos på pose kommer ikke inn på vårt kjøkken, men til lengre teltturer hvor jeg må bære med meg all maten funker det greit.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299468 18/11/2011 09:56
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: Knirkekne
Min nye favoritt er ferdig potetmos, som kun skal tilsettes melk og varmes opp...

Det er tre ting som det ikke er lov å ta inn i vårt hus.

1. Potetmos på pose

Hva mener du? Får man potetmos som ikke er på pose? ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Knirkekne] #1299471 18/11/2011 10:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Knirkekne
Min nye favoritt er ferdig potetmos, som kun skal tilsettes melk og varmes opp...

Vad är problemet med sådant mos? Det är ju i alla fall mycket enklare än att skala, koka och mosa potatisar också smaker i alla de från ikea helt ok.

Det är väl också bara kokade och mossade potatisar som är nedfrysta?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299475 18/11/2011 10:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Å DEN ja - ikke posepulveret. Nei den er vel nesten et OK produkt, men jeg har ikke prøvd.

Jeg skreller forøvrig ikke potetene når jeg lager mos.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299478 18/11/2011 10:05
perbl Offline
More than words
More than words
Det finnes jo etterhvert mye bra poteter å få kjøpt som er så renvaskede at det går greit å koke med skall på for deretter å mose uten å bruke særlig med tid på skrelling og vasking.

Per B.
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: perbl] #1299491 18/11/2011 10:34
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Som om det tar mye tid på å vaske poteter.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gruer seg til å bruke tid på noe som gir glede, er avslappende, og er til og med slankende. Ja, når man befinner seg på kjøkken fult av gode lukter så blir sansene overstimulert og man derfor kommer ikke til å overspise. For meg er kjøkken det ultimate stedet for avslapping, langt bedre enn sofa og TV.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: femte_gir] #1299495 18/11/2011 10:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: femte_gir

Vi kan se vem som lagar potetmos snabbast?

Quote:

For meg er kjøkken det ultimate stedet for avslapping, langt bedre enn sofa og TV.

Det är nog inte så att alternativet till att laga mat är att slappa av i sofan när man ser på tv för alla.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: jsdk] #1299498 18/11/2011 10:46
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: jsdk
Sitat: Espen

Hvorfor lukter det så jævelig vondt når man åpner en pakke med karbonadedeig? Kylling er enda verre.

Første gangen jeg kjøpte kyllingfillet etter jeg flyttet hjemmefra kastet jeg den rett i søppla da jeg trodde den var for gammel, til mye skadeglede for resten av kollektivet. At den stinker er visst helt normalt var en av mange ting man lærte sig da…

Som en som vokste opp i Danmark, flyttet til Sverige og nå snart fem år bak mig i Norge er det ikke vanskeligt at konstatere at norrmenn flest har et dåligt forhold til å kjøpe og lage mat. Utbudet i butikker er dårligt, kvantum-per-pakke er for lite (og for dyrt) og endeløse hyller med Toro kjenner de fleste jo til.

Men jeg tror det så smått begynner å snu, programmer som Hellstrøms sitt hjelper nok mye på mentaliteten ("hæh, kan man lage bra og nyttig mat for <25kr/kuverten?" så jeg noen innse i gårsdagens program). Økene interesse for "delikatesser", som i de fleste land er vanlig inventar i de fleste matbutikker, det selges mere øl fra mikro/medium bryggerier. Så kanskje det så smått er på rett vei? Men det kommer nok ta tid…
Fra mattilsynet sin hjemmeside:

"Det er i dag vanlig å pakke ferske kjøttvarer i en såkalt kontrollert atmosfære for å forlenge den mikrobiologiske holdbarhetstiden av produktene. Etter at karbonmonoksid (CO) ble forbudt for en tid tilbake (kunstig fargeforbedrende effekt), er det først fremt kabondioksid (CO2), nitrogen (N2) og oksygen (O2), eventuelt en kombinasjon av disse, som blir brukt. Det er særlig tilstedeværelsen av CO2 du vil kunne merke som en litt ubehagelig lukt når du åpner en slik pakke, mens det for vakuumpakkede varer (for eksempel plastemballerte biffer) vil kunne være lukt av rått, syrlig kjøtt.

Felles for begge tilfellene er at lukten skal forsvinne umiddelbart, med mindre varen er skjemt og ødelagt. Hvis du sliter med markert lukt i lang tid etter at pakken er åpnet, og det fremdeles lukter tydelig og skarpt av selve kjøttet, kan varen være sur eller bedervet."

Det lukter ikke spesielt godt, men det er altså ikke noe farlig. ICON_SMILE

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299500 18/11/2011 10:47
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor er du opptatt med det som er snabbast? Betyr smak ingenting for deg?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299507 18/11/2011 10:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
mono/di-glyserider som er et fettpodukt fremstilt av naturlig fett.

Kan også være syntetisk fremstilt. Produsenter plikter ikke å oppgi opphavet.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Anders A-R] #1299508 18/11/2011 10:55
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Sitat: Anders A-R
Han forventer perfeksjon av seg selv og garantert de som jobber/jobbet for han. Den slags har jeg sansen for. Det er lite motiverende med en sjef som er fornøyd med et "greit" resultat.

Jeg ser ikke mye på tv, men Hellstrøm er en favoritt blant ellers begredelige produksjoner på TV3.

Var det ikke Koionkovski som så at: "normalt er godt nok". Det var vel sikkert for å ta prestasjonsangsten vekk fra hopperne.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: femte_gir] #1299512 18/11/2011 10:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hvorfor er du opptatt med det som er snabbast? Betyr smak ingenting for deg?

För att i en del situationer så har jag inte tid att använda lång tid i köket och då är det väldigt bra att kunna ta fram köttbullar och potatis mos från frysen och kunna spisa en enligt mig helt ok middag efter 10 minuter.

Jag är väl ingen gourmet direkt men färdiglagat potatismos tycker jag faktiskt smakar helt ok.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: EgilS] #1299529 18/11/2011 11:19
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: EgilS
Sitat: progres

Ikke ett vondt ord om ferdigvaflene please! de er j¤vl&g gode!

Nemlig! Det er sikkert noe drit i dem som ikke er bra, men ferdigvafler er det eneste poseproduktet som ligger så nær opp til det en får til fra scratch at jeg spiser det.

Blindtest?

Jeg har til gode å smake vaniljesaus som er bedre enn Piano.

Er det vanilje i Piano?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299533 18/11/2011 11:23
Dan Offline
More than words
More than words
Noen tanker rundt dette, fra djevelens advokat (siden jeg er helt enig i at ferdigmat ofte er unødvendig og ofte ugod).

En grunn til å kjøpe frossenfisk, frossengrønnsaker og frossenpotet til stappe kan være at det er ganske greit å kunne ta tingene rett fra butikken til fryseren uten først å måtte pakke dem opp, skrelle, hakke osv, for så å pakke dem på nytt for å legge dem i fryseren. Det er ikke alle som går i butikken rett før hvert eneste måltid.

I tillegg synes jeg det er morsomt at mange er veldig klare på at det de selv lager fra grunnen er en selvfølge å lage fra grunnen og alle som ikke gjør det er tåpelige. Mens ting man selv ikke lager fra grunnen er liksom helt ok å ikke lage fra grunnen.

Selv synes jeg fersk tagliatelle fra kjøledisken er tåpelig. Hvis jeg er lat (noe jeg i det siste har blitt i forhold til pasta) så bruker jeg hardpasta, som er et helt annet produkt enn fersk pasta. Ikke nødvendigvis dårligere, hvis man kjøper et bra merke, bare annerledes.

Hvis jeg ikke er lat så lager jeg pastaen fra grunnen. Som jeg sikkert har nevnt noen ganger tidligere så er min rekord fra lukkede skap og tom kjøkkenbenk til ferdig pasta i dørslaget 9 minutter og 45 sekunder. Hvor mange av dere som disser fryst ferdigstappet potet lar være å lage ferskpasta fra grunnen fordi det er for mye styr og tar for lang tid?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anderssb] #1299536 18/11/2011 11:26
satyv Offline
Avhengig
Avhengig
Quote:
Er det vanilje i piano?
Det jeg tror han mener er at piano smaker bedre enn vaniljesaus. Trenger ikke nødvendigvis være et vaniljepiano?

"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."

Homer Simpson

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299537 18/11/2011 11:26
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Og kjøttbollene og potetmosen kan du lage selv en dag du har god tid,og fryse ned etterpå.
Muligens sparer du noen kroner også,hjemmelaget potetmos koster ikke 30kr per kg å lage akkurat(tror det kostet 59.90 for 1kg ferdiglaget).

Når det er gode tilbud på enkelte varer så lager jeg noen ganger flere porsjoner som fryses ned.

Min hjemmelagde fiskegrateng basert på bestemors oppskrift smaker ufattelig mye bedre enn det man får kjøpt i butikken(koster ca halvparten å lage også,enda billigere hvis jeg kjøper hos noen fiskere jeg kjenner).

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: satyv] #1299540 18/11/2011 11:29
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: satyv
Det jeg tror han mener er at piano smaker bedre enn vaniljesaus.

en undersøkelse jeg ikke klarer å finne nå, men som det refereres til i «den hemmelige kokken» fant ut at noe sånt som 8 av 10 foretrakk «vanilje»-produkter med vanilin (råtten granbar) fremfor ekte vanilje.

Redigert av anonymous5; 18/11/2011 11:29.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Dan] #1299545 18/11/2011 11:41
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Til djevelens advokat:
Selvfølgelig så forstår undertegnede at folk velger den enkleste løsningen, jeg forstår også at ikke alle gidder/kan/har tid til å lage ting fra grunnen av.

Det jeg tror er fint med tråder der man for eks. diskuterer mat,det er at man opplyser en del folk som kanskje mangler kunnskap om matlaging hvordan de faktisk kan lage ting uten å ha 100 fancy ingredienser og "The naked chef" i kjøkkenskapet(og det at det faktisk kan være mye billigere enn å kjøpe ferdig gleder en gjerrigknark som meg).

Jeg synes at det bare er flott når andre deler sin kunnskap med meg om hvordan man kan gjøre ting,for kunnskap er i grunnen ganske kjekt å ha.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299550 18/11/2011 11:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: SimonS
Jeg synes at det bare er flott når andre deler sin kunnskap med meg om hvordan man kan gjøre ting,for kunnskap er i grunnen ganske kjekt å ha.

Absolutt. Jeg reagerer bare på inkonsekvensen jeg noen ganger ser hos folk som nerder veldig om et eller annet og ser litt ned på de som er så tåpelige at de ikke nerder om akkurat det samme. Derfor mitt eksempel som sier at folk som klager over at folk kjøper frossen fisk samtidig som de selv kjøper ferskpasta i kjøledisken er ganske tåpelige. (Dette retter seg selvfølgelig ikke mot noen her i tråden, siden ingen nå tør å innrømme at de kjøper ferdig ferskpasta.)

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299563 18/11/2011 12:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: SimonS
Og kjøttbollene og potetmosen kan du lage selv en dag du har god tid,og fryse ned etterpå.
Muligens sparer du noen kroner også,hjemmelaget potetmos koster ikke 30kr per kg å lage akkurat(tror det kostet 59.90 for 1kg ferdiglaget).

Klart vi kunde gjort men vi har inte gjort det. Jag betvivlar också att det skulle bli spesiellt mycket billigare att laga själv. Ikeas mos som räcker för kanske fyra personer kostar 19kr. Kjöttfärs har väl ett liknande kg pris som färdiga kjöttbullar.

Jag kan vara enig i ditt svar till Dan men också att det ibland är lite väl överdrivna kommentarer om en del snabb mat.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: femte_gir] #1299567 18/11/2011 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gruer seg til å bruke tid på noe som gir glede, er avslappende, og er til og med slankende. Ja, når man befinner seg på kjøkken fult av gode lukter så blir sansene overstimulert og man derfor kommer ikke til å overspise. For meg er kjøkken det ultimate stedet for avslapping, langt bedre enn sofa og TV.

Når jeg leser dette, så antar jeg at du ikke har små barn.

Jeg lager det aller meste fra grunnen men jeg skjønner at de som kommer hjem 16:45 og skal lage middag, spise for så å ha tre unger installert på kor, fotballtrening og dans kl 18 IKKE har anledning til å kose seg med kompliserte middagsrutiner om de er aldri så avslappende.

Skjønner du?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299572 18/11/2011 12:15
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg lager det aller meste fra grunnen men jeg skjønner at de som kommer hjem 16:45 og skal lage middag, spise for så å ha tre unger installert på kor, fotballtrening og dans kl 18 IKKE har anledning til å kose seg med kompliserte middagsrutiner om de er aldri så avslappende.

Ikke alle med små barn har det sånn. Du har ingen grunn til å anta noe om femte_gir.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anderssb] #1299573 18/11/2011 12:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anderssb
Sitat: progres

Ikke ett vondt ord om ferdigvaflene please! de er j¤vl&g gode!

Nemlig! Det er sikkert noe drit i dem som ikke er bra, men ferdigvafler er det eneste poseproduktet som ligger så nær opp til det en får til fra scratch at jeg spiser det.

Blindtest?

Jeg har til gode å smake vaniljesaus som er bedre enn Piano.

Er det vanilje i Piano?

Vet ikke, og bryr meg ikke. Det smaker bedre enn alt (annet) av vaniljesaus.

Mulig vaniljen ligger i "aroma"?
http://www.tine.no/produkter/desserter/kremer-og-sauser/5966.cms?piano-vaniljesaus

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: EgilS] #1299574 18/11/2011 12:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Mulig vaniljen ligger i "aroma"?

Yup, vaniljen er uten tvil vanilin. Produsenter plikter ikke å oppgi hva «aroma» er.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anonym5] #1299589 18/11/2011 12:35
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff

Ikke alle med små barn har det sånn. Du har ingen grunn til å anta noe om femte_gir.

Og det er selvsagt helt utenkelig at folk uten unger har en tett nok timeplan til å vite noe som helst om tidsklemma ICON_SMILE

Per B.
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anonym5] #1299592 18/11/2011 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har små barn og jeg har det ikke sånn - men jeg skjønner at noen har det slik.

Siden femte_gir IKKE ser ut til å skjønne dette, antar jeg at han ikke har barn. For meg er grunnen mer enn god nok. Når jeg tenker meg om, tror jeg det er opp til meg på hvilke grunnlag jeg ønsker å gjøre de antakelser jeg gjør

- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299595 18/11/2011 12:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Siden femte_gir IKKE ser ut til å skjønne dette, antar jeg at han ikke har barn.

Jeg tror ikke det er gitt at femte_gir bare sikter til tidsklemma, når han snakker om at folk gruer seg til å lage mat.

Som et apropos tror jeg en av de beste tingene man kan gjøre med små barn, er å inkludere dem på kjøkkenet.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anonym5] #1299599 18/11/2011 12:48
Tex Offline
Besatt
Besatt
Yup, vaniljen er uten tvil vanilin.

Mener du at det finnes vanilje som ikke inneholder vanilin?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299604 18/11/2011 12:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Tex

Mener du at det finnes vanilje som ikke inneholder vanilin?

Nei

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299609 18/11/2011 12:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor skriver du da at "vaniljen er uten tvil vanilin?"

Det er den vel alltid?

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support