Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Mosjonister med "proffe" treninsopplegg

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1298216 16/11/2011 09:01
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Merkelige holdninger!! Forstå noe som er ulovelig? Så når det skrives mye om rike mennesker, så vil du forstå at jeg raner noe/noen for å oppnå det jeg vil???

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: bcbc] #1298222 16/11/2011 09:05
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: bcbc
Merkelige holdninger!! Forstå noe som er ulovelig? Så når det skrives mye om rike mennesker, så vil du forstå at jeg raner noe/noen for å oppnå det jeg vil???

Tror du blander sammen "å forstå årsakene til at noen velger som de gjør" og "å synes det er greit at noen velger som de gjør"...

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: bcbc] #1298224 16/11/2011 09:09
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: bcbc

Hvorfor er det noe galt med holdningene? Synes det er enda mer merkelig å ikke spandere på seg et lite sekund på å tenke på hvorfor noen gjør noe ulovlig. Selv om det ikke blir mer riktig av den grunn. Hvorfor tror du noen bryter loven? Fordi de bare har lyst?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298235 16/11/2011 09:21
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Kaffelars
Sitat: trekbikes
Det finnes opptil flere leger som driver med slikt:
Ferrari, Fuentes ++.....bare å velge å vrake.

Jeg håper du spøker... Igjen, forklar meg hvordan man enkelt går frem for å dope seg på en ikkeidiotisk måte (ref Ricco). Poenget mitt er at fra norske mosjonisters rekker til dopinglabben er det enorm avstand. Det er ikke bare å rekke opp en hånd så får du systematisk doping og prestasjonsøkning slengt etter deg.

Jeg tror gjerne på at det er mange som vil ta noen snarveier, men brukbar doping krever faktisk en viss organisering som jeg tror ville koste mer enn det smaker på mosjonistnivå.

Sitat: Tjuvtrener
Dopingmidler skulle vel være greit å få tak i hvis man oppsøker det. Lurer forresten på hvor stor % andel f.eks det er i de største norske turrittene, noe er det nok.

Jeg har rent konkrekt, sannsynligvis mulighet til å få tak i anabole steroider gjennom noen gamle bekjente som frekventerer helsestudiomiljøer, er det slike ting du tenker på? Moderne utholdenhetsdop er ikke å oppdrive i disse miljøeen. Prosentandelen som doper seg i norske turritt tror jeg er 0

Du lurte på hvordan man enkelt dopet seg med avanserte remedier som EPO, blodoverføring osv. Det er ikke enkelt å gjløre det. Det er nettopp derfor de knytter til seg leger som kan dette. Rett og slett fordi det er livsfarlig(Les: Ricco)

Når det gjelder andre substanser så finnes det nok av oppskrifter og forum på nettet til at envhver 17åring som vil bole seg kan gjøre det.

Forøvrig så tipper jeg at den mest utbredte dopingen på turritt i norge er smertestillende(reseptbelagte produkter) på type ritt som styrkeprøven.

For de som lurer på hvorfor noen doper seg(les: proffer) så anbefaler jeg å lese biografien til David Millar: Racing through the dark.
Det er en meget sterk fortelling om en begavet syklist som gikk fra å være 100% antidop og antisprøytebruker, gikk til å bli Verdensmester i Tempo (2003) dopet på EPO.
Dette er anbefalt lesning, helt på høyde med Rough ride.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298239 16/11/2011 09:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Prosentandelen som doper seg i norske turritt tror jeg er 0

Skulle ønske du hadde rett, men jeg er redd dette er temmelig naivt.

Personlig tror jeg dopingbruken i norsk mosjonsidrett er MYE større enn vi aner, bare se på hvor mye som er i omløp (ref. Aftenposten og DN for et par uker siden), og hvor mye folk er villige til å dra kortet for å tjene et par sekunder for å klare "merkekravet" eller knipe noen plasser langt ned på listene.
I helsestudiomiljøene finner du for øvrig ikke bare "boleklumper", haugevis av disse er med på mosjonsarrangement.

Tipper %-andelen med "urent blod" er større i Norsk mosjonsidret enn i ProTour (og sannsyligheten for å bli tatt er lik null)...

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298240 16/11/2011 09:24
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Tviler på at prosentandelen er lik 0, hvorfor skulle det være slik? For all del så håper jeg da det, men tviler på det.

Dra paralellen ifra norske treningssentre, type vanlige kjeder for alle nivåer. Er da doping på dette nivået.

Av 15000 i et sykkelritt så tviler jeg på at dopandelen er 0, mulig sykkel på turrittnivå i Norge er en idrett hvor moralen står noe høyere.

Klart at systematisk doping som "de store stjernene" har tilgang til via kontakter og leger er på et annet nivå og veien dit er nok lang for en mosjonist, det er jeg enig i.

Kommer alltid nye ting på markedet og FHI henger stort sett etter for å avdekke ulovlige midler, eller midler som ikke er på noe dopingliste.

Redigert av Tjuvtrener; 16/11/2011 09:28.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: hJürg1] #1298243 16/11/2011 09:28
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Forøvrig så tipper jeg at den mest utbredte dopingen på turritt i norge er smertestillende(reseptbelagte produkter) på type ritt som styrkeprøven.

Medikamenter er ikke nødvendigvis dop bare fordi de er reseptbelagte. Doping er definert av WADAa dopingliste og regelverk. Er det dårligere moral å ta to Ibux for å fullføre et sykkelritt enn å ta to Ibux for å komme seg på jobb med hodepine?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: hJürg1] #1298244 16/11/2011 09:35
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Du lurte på hvordan man enkelt dopet seg med avanserte remedier som EPO, blodoverføring osv. Det er ikke enkelt å gjløre det. Det er nettopp derfor de knytter til seg leger som kan dette. Rett og slett fordi det er livsfarlig(Les: Ricco)

Jeg lurer vel strengt tatt ikke på hvordan man gjør det, men oppfatningen at det er enkelt for norske mosjonister, er helt feil! Det er bare tøys at man kan oppsøke en lege som gladelig skriver ut EPOsprøyter til deg og følger Hb-veridene dine.

Hvikle rp-belagte smertestillende tenker du på? NSAIDS er absolutt ikke uvanlige å bruke i konkurranser, og bruken og den prestasjonsfremmende virknningen er for det første veldig omdiskutert, og for det andre står ikke disse medikamentene på noen dopingliste. Opioider, derimot, er potente smertestillende og som narkotikum å regne, derfor ikke lov å bruke, men har så mange uønskede bivirkninger at de med stor sannsynlighet ikke er det minste prestasjonsfremmende. Kan ikke huske at noen proffer noen gang er blitt busta med positiv morfin-prøve, kan noen hjelpe? Da står det igjen paracetamol, som hverken er prestasjonsfremmende eller ulovlig.

Så hva mener du egentlig?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1298254 16/11/2011 09:39
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg tok to Ibux pga ryggsmerter for å forenkle gjennomføringen av et turritt en gang.

Har dårlig samvittighet enda og føler meg som en eks doper. Det korrekte ville vært å ikke neglisjere styrkingen av rygg og mage i løpet av vinteren.

Tar rett som det er en ibux mot hodepine på jobben, men der har jeg lagt regler om "edel kappestrid" og "kamp mot meg selv" til side. Jobb er jobb og turritt er selvutvikling.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298282 16/11/2011 10:14
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H

Jeg lurer vel strengt tatt ikke på hvordan man gjør det, men oppfatningen at det er enkelt for norske mosjonister, er helt feil! Det er bare tøys at man kan oppsøke en lege som gladelig skriver ut EPOsprøyter til deg og følger Hb-veridene dine.

Jeg refererte til to kjente dopleger, regner med at du kjenner navn som Michele Ferrari og Eufemiano Fuentes(operasjon puerto). Dette var selvfølgelig bare et eksempel på hvordan det gjøres blant proffene. Ikke dermed sagt at det er noen mosjonister i norge som jobber sammen med disse folkene eller at det finnes leger i norge som tilbyr slike tjenester. Dersom jeg uttalte meg uklart så håper jeg du nå skjønner hva jeg mente?

Hvikle rp-belagte smertestillende tenker du på? NSAIDS er absolutt ikke uvanlige å bruke i konkurranser, og bruken og den prestasjonsfremmende virknningen er for det første veldig omdiskutert, og for det andre står ikke disse medikamentene på noen dopingliste. Opioider, derimot, er potente smertestillende og som narkotikum å regne, derfor ikke lov å bruke, men har så mange uønskede bivirkninger at de med stor sannsynlighet ikke er det minste prestasjonsfremmende. Kan ikke huske at noen proffer noen gang er blitt busta med positiv morfin-prøve, kan noen hjelpe? Da står det igjen paracetamol, som hverken er prestasjonsfremmende eller ulovlig.

Jeg mener at hvis man bruker produkter som er reseptbelagt, som man selv ikke har en resept på, så er man i etisk grenseland.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: hJürg1] #1298295 16/11/2011 10:34
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg refererte til to kjente dopleger, regner med at du kjenner navn som Michele Ferrari og Eufemiano Fuentes(operasjon puerto). Dette var selvfølgelig bare et eksempel på hvordan det gjøres blant proffene. Ikke dermed sagt at det er noen mosjonister i norge som jobber sammen med disse folkene eller at det finnes leger i norge som tilbyr slike tjenester. Dersom jeg uttalte meg uklart så håper jeg du nå skjønner hva jeg mente?

Jeg mener at hvis man bruker produkter som er reseptbelagt, som man selv ikke har en resept på, så er man i etisk grenseland.

Ibux og Dispril er NSAIDs, det samme er Voltarol og alle kjøpes reseptfitt ovesr disk. Voltarol inneholder sogar samme virkestoff som reseptbelagte Voltaren, bare i kvart dose. Mener du at man er i etisk grenseland med Dispril også? Om du mener at feks bruk av Voltaren er doping, så vil du antageligvis få et lite sjokk om du ante hvor mye toppidrettsutøvere i nær sagt alle idretter benytter seg av slike stoffer. Bruken av NSAIDs er kanskje litt på vei ned pga av mulig link til hjertestans, men dette betyr ikke at bruken av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter går ned i toppidretten.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: hJürg1] #1298296 16/11/2011 10:36
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig

Ja, du er uklar. At doping er utbredt blant sykkelproffer er vel ingen i tvil om. De har økonomi, evne og gevinster av doping som norske mosjonister ikke har. Men oppfatningen at det er så enkelt for norske mosjonister å dope seg, er jeg helt uenig i, og det blir fullstendig irrelevant å trekke frem Ferrari og Fuentes i denne sammenheng.

Hva du mener om bruk av reseptbelagte produkter har vel ingen betydning så lenge det finnes et klart regelverk.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1298298 16/11/2011 10:38
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan det skulle være etisk tvilsomt å ta et par ibux for å sykle turrritt!

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298301 16/11/2011 10:44
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L

Ja, du er uklar. At doping er utbedret blant sykkelproffer er vel ingen i tvil om. De har økonomi, evne og gevinster av doping som norske mosjonister ikke har. Men oppfatningen at det er så enkelt for norske mosjonister å dope seg, er jeg helt uenig i, og det blir fullstendig irrelevant å trekke frem Ferrari og Fuentes i denne sammenheng.

Hva du mener om bruk av reseptbelagte produkter har vel ingen betydning så lenge det finnes et klart regelverk.

At det er vanskelig for en mosjonist og dope seg om han/henne vil tviler jeg på.
Se bare hvordan dopet flyter på div helsestudior rundt om i Norge. Jeg er rimelig sikker på at det er flere av den yngre garde av "mosjonister" som har en tilnærmet lik mentalitet som enkelte har innen kroppsbygging..

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1298312 16/11/2011 11:01
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Diskujson om bruk av doping balndt mosjonister/ i turritt er muligens interessant, men kunne vi tråden tilbake til hav den egentlig handlet om !?

Mest mulig effektivt treningsopplegg for mosjonister ( det legges da til grunn at "mosjonister" som deltar i ritt og som ønsker forbedre resultat) !

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298329 16/11/2011 11:15
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D

For en stund tilbake ble en av Norges største distributører av anabole steroider tatt i Hønefoss. Jeg var selv inne på hjemmesiden hans, og han kunne tilby anabole steroider, EPO, HGH (IGF-1), insulin, thyroxin (T3 og T4, DNP (Dinitrofenol), samt en haug av andre remedier.

Fyren hadde også medisinsk utdannelse av noe slag (sykepleier?), og kunne hjelpe til med administrasjon av stoffene, trening i hvordan man injiserte, samt oppfølging i etterkant.

Så umulig er det ikke for mannen i gata å skaffe seg EPO.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Dragev87] #1298332 16/11/2011 11:20
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dragev87
Så umulig er det ikke for mannen i gata å skaffe seg EPO.

Helt enig i at det ikke er umulig. Men enn så lenge tror jeg ekstremt få har enkel tilgang til det. Å kjøpe noen sprøyter som det står EPO på fra det illegale markedet er heller ikke det samme som at de inneholder EPO.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Kaffelars] #1298334 16/11/2011 11:21
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: sigmund1
Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan det skulle være etisk tvilsomt å ta et par ibux for å sykle turrritt!

Hvis du refererte til mitt innlegg, så skrev jeg ingenting om ibux som kjøpes over disk. Jeg refererte til reseptbelagte prepararter.

Ja, du er uklar. At doping er utbredt blant sykkelproffer er vel ingen i tvil om. De har økonomi, evne og gevinster av doping som norske mosjonister ikke har. Men oppfatningen at det er så enkelt for norske mosjonister å dope seg, er jeg helt uenig i, og det blir fullstendig irrelevant å trekke frem Ferrari og Fuentes i denne sammenheng.

Hvis en 17åring som bor hjemme hos foreldrene klarer å skaffe seg dop, så klarer vel en voksen mosjonist med høy inntekt å skaffe seg det også.

På et forum som dette burde det være åpent for alles meninger.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: sigmund1] #1298339 16/11/2011 11:26
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R

Fordi man bedrer prestasjonen ved hjelp av medisiner i stedet for trening. I det store og hele en svært liten synd akkurat dette, men er jo greit å være obs på når man bryter sine egne prinsipper.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: hJürg1] #1298348 16/11/2011 11:35
olechr Offline
More than words
More than words

Hvis du refererte til mitt innlegg, så skrev jeg ingenting om ibux som kjøpes over disk. Jeg refererte til reseptbelagte prepararter.

Hvis en 17åring som bor hjemme hos foreldrene klarer å skaffe seg dop, så klarer vel en voksen mosjonist med høy inntekt å skaffe seg det også.

Nå har vel det litt med hva slags dop man skal ha. Det som hjelper deg til en mere musekløs kropp er nødvendigvis ikke det samme som hjelper deg til å sykle fortere på birken.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: olechr] #1298353 16/11/2011 11:39
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Anabole steroider kan også brukes i uholdenhetsidrett og har blitt brukt i TDF for raskere restitusjon.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: hJürg1] #1298356 16/11/2011 11:44
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig

På et forum som dette burde det være åpent for alles meninger.

Selvfølgelig. Og jeg sier ikke at forumet burde være lukket for dine eller anders meninger. Men nå er det slik at doping i idretten er nokså klart definert av internasjonale supereksperter, og synsing på dopdefinisjonen utover dette, spesielt i mosjonistenes rekke, er liksom ikke så interessant når vi tross alt diskuterer i hvor stor utstrekning det finnes doping i norsk mosjonsidrett. Skal vi diskutere om det eksisterer, må det først defineres. Og det er definert allerede, så derfor synes jeg ikke det er så interessant hva du mener om medisinbruk forøvrig (i denne diskusjonen, vel og merke).

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Hekta-MTB] #1298361 16/11/2011 11:46
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Hekta-MTB
Anabole steroider kan også brukes i uholdenhetsidrett og har blitt brukt i TDF for raskere restitusjon.

REstitusjonsdelen vil ikke ha noe effekt i Birken som det har når man sykler dag etter dag.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: olechr] #1298380 16/11/2011 11:57
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: olechr
Sitat: Hekta-MTB

REstitusjonsdelen vil ikke ha noe effekt i Birken som det har når man sykler dag etter dag.

Clenbuterol er brukt både innen kroppsbygging og utholdenhetsidrett pga egenskaper innen fettforbrenning og økt O2 opptak.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Reke] #1298384 16/11/2011 11:59
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Reke

Fordi man bedrer prestasjonen ved hjelp av medisiner i stedet for trening. I det store og hele en svært liten synd akkurat dette, men er jo greit å være obs på når man bryter sine egne prinsipper.

At man på egne vegne ønsker å avstå fra smertestillende av enhver art er selvfølgelig helt greit, men jeg må si det vitner om en imponerende moralsk selvtillit å mene at de som gjør det begår en eller annen moralsk mindreverdig handling.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1298395 16/11/2011 12:08
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg må også si at jeg stusser litt over behovet for å tro på et omfattende dopbruk blant mosjonister.

Særlig behovet for å kalle alle som ikke går rundt og tror det verste om alle til enhver tid for naive syns jeg er overraskende.

For det første er jeg enig med Lars om at bruken er svært liten, tilnærmet ikke eksisterende, da snakker vi om bloddoping og EPO. Bruk av boler og lignende kan jeg aldri tenke meg gir prestasjonsfremmende effekt for utholdenhetsmosjonister, og derfor faller det litt utenfor i denne sammenhengen.

Sist men ikke minst, så er det helt betydningsløst for meg og mitt idrettsliv. Hvis bruken hadde vært så omfattende at det utgjorde et samfunnsproblem eller at jeg hadde noen som helst indikasjoner på at bruken var utbredt i sykkelmiljøet hadde saken kanskje stilt seg litt annerledes.

At det finnes noen mosjonister som Jukser seg til enn 4980 plass istedenfor enn 5100 plass klarer jeg rett og slett ikke å bli opprørt over.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: sigmund1] #1298398 16/11/2011 12:10
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

At man på egne vegne ønsker å avstå fra smertestillende av enhver art er selvfølgelig helt greit, men jeg må si det vitner om en imponerende moralsk selvtillit å mene at de som gjør det begår en eller annen moralsk mindreverdig handling.

Skulle likt å se den som av overbesvisning avstår fra smertestillende etter feks fjerning av mandlene i voksen aldrer ICON_SMILE.

Det å ta et par Ibux mot ryggsmerter for å gjennomføre et turritt er ikke prestasjonsfremmende, men gjør deg i stand til å prseter opp mot det du ville gjøre uten ryggsmerter. Litt som astmamedisin, som bringer astmatikere opp mot det nivået de ville hatt uten diagnosen.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: sigmund1] #1298399 16/11/2011 12:10
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R

hm, jeg har aldri følt at jeg har noe bedre moralsk selvtilitt enn andre, så da er jeg nok sannsynligvis på jordet i stedet. Jeg lar deg få siste ord, og gir tråden tilbake til rett topic.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1298406 16/11/2011 12:24
oscaringe Offline
Ivrig
Ivrig
sikkert en ivrig birken-syklist som selger denne
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31594706

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: sigmund1] #1298448 16/11/2011 13:02
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L
Jeg må også si at jeg stusser litt over behovet for å tro på et omfattende dopbruk blant mosjonister.

Særlig behovet for å kalle alle som ikke går rundt og tror det verste om alle til enhver tid for naive syns jeg er overraskende.

For det første er jeg enig med Lars om at bruken er svært liten, tilnærmet ikke eksisterende, da snakker vi om bloddoping og EPO. Bruk av boler og lignende kan jeg aldri tenke meg gir prestasjonsfremmende effekt for utholdenhetsmosjonister, og derfor faller det litt utenfor i denne sammenhengen.

Sist men ikke minst, så er det helt betydningsløst for meg og mitt idrettsliv. Hvis bruken hadde vært så omfattende at det utgjorde et samfunnsproblem eller at jeg hadde noen som helst indikasjoner på at bruken var utbredt i sykkelmiljøet hadde saken kanskje stilt seg litt annerledes.

At det finnes noen mosjonister som Jukser seg til enn 4980 plass istedenfor enn 5100 plass klarer jeg rett og slett ikke å bli opprørt over.

Jeg mente ikke at jeg tror bruken av div dopmidler i sykkel er særlig stor, men at jeg tror det forekommer fra tid til annen er jeg rimelig sikker på.. Men for min del får de bare holde på.. Jeg digger og sykle uansett hvem og hva som slår meg, men så er jeg bare en gammel mosjonist uten nevneverdig resultatjag..

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support