Kan syklister lære seg å bruke lykter i bilveien?
|
Kan syklister lære seg å bruke lykter i bilveien?
15/11/2011 19:45
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har en trampert på to hjul selv, og syns det er grisefett å sykle i skog og mark når det er mørkt.
Når det gjelder transport hjemover, så stiller jeg alltid lykta på laveste styrke og peker den ned i asfalten rett foran meg. Jeg har det heller sjeldent så travelt at jeg må sykle i trafikken hvor jeg ikke klarer å holde fartsgrensene anyway, så jeg bruker ikke å kjøre sammen med flere venner i bredden midt på en bilvei.
Ærlig talt - flere syklister i bredden, med flere tusen watt lumens pekende rett fram over bakken.... på styret & hjelmen...
Ranheimsveien kvelden 15.november Trondheim
|
|
|
Re: Kan syklister lære seg å bruke lykter i bilveien?
[Re: Jonas Tilseth]
15/11/2011 21:14
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Dette finnes ikke. Ellers er jeg forsåvidt enig.
Redigert av FHanserud; 15/11/2011 21:24.
|
|
|
15/11/2011 21:28
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var de ca. hundre stykk i bredden, eller mente du flere tusen lumens?
|
|
|
[Re: kjerts]
15/11/2011 22:14
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Var de ca. hundre stykk i bredden, eller mente du flere tusen lumens? Hvorfor er du så vanskelig? Hva faen tror du?
|
|
|
15/11/2011 22:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er helt enig med deg, Jonas.
|
|
|
15/11/2011 23:05
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var de ca. hundre stykk i bredden, eller mente du flere tusen lumens? Hvorfor er du så vanskelig? Hva faen tror du? Du har vært medlem siden 2007, og fremdeles flyr du i taket på grunn av at noen retter på det du skriver. Er det på tide å roe seg ned litt, tror du? Jeg er forøvrig enig. Jeg opplever lyskastere rett i ansiktet både når jeg sykler på vei og på gang/sykkelvei og når jeg kjører bil. Det er like forstyrrende og irriterende som tåpelys som nå ser ut til å ha blitt standardutstyr på det meste av biler her i byen.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
16/11/2011 07:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg ble på mandag så blendet av en gjeng på joggetur at jeg hadde store problemer med å se hvilken side av veien de jogget på.
|
|
|
[Re: EgilS]
16/11/2011 07:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg ble på mandag så blendet av en gjeng på joggetur at jeg hadde store problemer med å se hvilken side av veien de jogget på. Herlig, er det ikke? LJ: Tåpelyssesongen er igang igjen, og folk er like dumme eller dummere inne i byen: Ser stadig vekk folk som kjører med tåkelys lovlig - hvis det hadde vært midt på dagen - på kvelden... Rett og slett vrient å se dem - og de ser jo ikke en dritt.
|
|
|
16/11/2011 07:46
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg forstår godt at man har lyst til å vise frem det nye, flotte XXL-lyset sitt. Jeg syntes det var artig selv da lyktene mine var nye i fjor. Men jeg har vokst det av meg og kjører nå med en slik type lykt når jeg ferdes sammen med biler. Holder lenge. Med prisen som nå er på dagslys-lyktene tror jeg vi trenger et regelverk for sykkellys på vei.
|
|
|
16/11/2011 07:59
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
100% enig med Jonas.
Når det gjelder den lykta som Raskall linker til - den er tilstrekkelig hvis du sykler på gang- og sykkelvei eller fortau, men hvis du sykler i veien sammen med bilene så mener jeg at den gir for lite lys. Den forsvinner mot alle de sterkere lysene fra bilene. Sjøl bruker jeg Ay-Up, og der er lyskjeglen så godt definert at det er lett å vinkle lyskjeglen mot bakken et par-tre-fire meter foran meg, og da vet jeg at den ikke blender, samtidig som den gir såpass godt lys at den faktisk synes blant alle billyktene. Hvis jeg sykler på fortau, så vinkler jeg den så langt ned som mulig for ikke å forvirre andre trafikanter.
|
|
|
[Re: Ola R.]
16/11/2011 08:07
|
Raskall
More than words
|
More than words
100% enig med Jonas.
Når det gjelder den lykta som Raskall linker til - den er tilstrekkelig hvis du sykler på gang- og sykkelvei eller fortau, men hvis du sykler i veien sammen med bilene så mener jeg at den gir for lite lys. Den forsvinner mot alle de sterkere lysene fra bilene. Sjøl bruker jeg Ay-Up, og der er lyskjeglen så godt definert at det er lett å vinkle lyskjeglen mot bakken et par-tre-fire meter foran meg, og da vet jeg at den ikke blender, samtidig som den gir såpass godt lys at den faktisk synes blant alle billyktene. Hvis jeg sykler på fortau, så vinkler jeg den så langt ned som mulig for ikke å forvirre andre trafikanter. Nå har jeg en som er adskillig sterkere enn den jeg linket til men jeg fant den ikke igjen på nettet. Min skal i følge pakken være synlig fra flere hundre meter. Men jeg er av motsatt mening av deg. På gang og sykkelvei trenger man sterkere lys for å se fotgjengerne. Det er bemerkelsesverdig mange fotgjengere som tar på seg det mørkeste tøyet de har og dropper refleksen. Med svakt lys på sykkelen ser man ikke fotgjengerne før de nesten er en del av piggdekket (bak). Edit: Det er adskillig viktigere å ha en god lykt BAK når man skal ut blant bilene. de møtende bilene skal jo strengt talt ligge i motsatt kjørebane av deg og er dermed ingen stor risiko.
Redigert av Raskall; 16/11/2011 08:08.
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/11/2011 08:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
LJ: Tåpelyssesongen er igang igjen, og folk er like dumme eller dummere inne i byen: Ser stadig vekk folk som kjører med tåkelys lovlig - hvis det hadde vært midt på dagen - på kvelden... Rett og slett vrient å se dem - og de ser jo ikke en dritt.
Jeg blinker til dem med mine egne tåpelys. Noen presterer å svare med å blinke tilbake med fjernlysene. Jeg legger det til tusen andre ting i løpet av en dag som får meg til å lure på hva som egentlig foregår oppi toppetasjen på en del folk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
16/11/2011 08:11
|
Raskall
More than words
|
More than words
LJ: Tåpelyssesongen er igang igjen, og folk er like dumme eller dummere inne i byen: Ser stadig vekk folk som kjører med tåkelys lovlig - hvis det hadde vært midt på dagen - på kvelden... Rett og slett vrient å se dem - og de ser jo ikke en dritt.
Jeg blinker til dem med mine egne tåpelys. Noen presterer å svare med å blinke tilbake med fjernlysene. Jeg legger det til tusen andre ting i løpet av en dag som får meg til å lure på hva som egentlig foregår oppi toppetasjen på en del folk. Godt poeng. Man må slutte å prøve å forstå hvordan andre tenker. Jeg holdt på å fronte mot en annen syklist her om dagen. Syklet på vei uten gatelys. Jeg hadde 100 lumen (middels på T6-lykta) på styret og det var det som reddet meg. Fyren jeg møtte syklet uten lyst på sykkelen, ikke en eneste refleks og som om ikke det var nok: på feil side av veien. I trafikken MÅ man anse alle andre som idioter frem til det motsatte er bevist.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
16/11/2011 08:18
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Var de ca. hundre stykk i bredden, eller mente du flere tusen lumens? Hvorfor er du så vanskelig? Hva faen tror du? Du har vært medlem siden 2007, og fremdeles flyr du i taket på grunn av at noen retter på det du skriver. Er det på tide å roe seg ned litt, tror du? LJ, husk at young gun JT har vært i varme strøk nettopp og syklet på tørre stier. Ikke rart han er grumpy de første dagene hjemme, med vått føre og 2 plussgrader. Trenger en lang og god lyktetur med barfrost bare, så blir dette så bra atte. Bj BTW: jeg kjenner folk som har levd i over 50 år og fortsatt flyr i taket av småting. Like morsomt hver gang.
|
|
|
[Re: Raskall]
16/11/2011 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
På gang og sykkelvei trenger man sterkere lys for å se fotgjengerne. Gang- og sykkelveier er stort sett opplyste, så det er ikke noe problem. En del fotgjengere er derimot utrolig vimsete og uoppmerksomme, slik at en trenger godt lys for å bli sett. Skoleelver på vei hjem er de aller verste, men nå som jeg ikke jobber hjemmefra, er ikke det et problem lenger. De som går baklengs er de verste - da er det bare lydsignal som funker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/11/2011 08:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
I trafikken MÅ man anse alle andre som idioter frem til det motsatte er bevist. Vel talt!
|
|
|
16/11/2011 08:19
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje vi kunne lage en liste over forventet oppførsel ovenfor andre:)
På sykkel: - Blend ned lyset - ikke sykle mer enn to i bredden - vis hensyn til fotgjengere - vis hensyn ovenfor andre turgjengere på stier i marka osv.
I skiløypa: - hunden skal gå i bånd - vi lar ikke hunden løpe mot andre skiløpere - fotgjengere bruker ikke skiløypa - plukk opp dritten etter bikkja di, i alle fall kast det langt ut av løypa - unngå å bruke bikkje i løs snø, da ødelegges ikke sporet så lett - ikke la hundens kjørestrikk dekke hele skisporets bredde - Alle som kommer bakfra viser hensyn til dem man passerer, særlig i stor fart - vær varsom med å skøyte over klassiske skispor, særlig i løs snø osv
Og så videre og videre. Det er mange normer som kanskje kunne være nedskrevet. Det ser ut som mange trenger litt oppfrisking.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
16/11/2011 08:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Gang- og sykkelveier er stort sett opplyste, så det er ikke noe problem. En del fotgjengere er derimot utrolig vimsete og uoppmerksomme, slik at en trenger godt lys for å bli sett. Skoleelver på vei hjem er de aller verste, men nå som jeg ikke jobber hjemmefra, er ikke det et problem lenger. De som går baklengs er de verste - da er det bare lydsignal som funker. Jeg dinger alltid i god tid i forveien, bremser ned og gir et blidt "Takk" idet jeg passerer fotgjengere på gang-/sykkelveier. Noen får litt småhetta og smeller over til siden, mens andre ser seg bakover og ser an situasjonen. Dette fungerer også veldig godt på skoleelever, har jeg erfart. Kanskje en del vil mene at jeg dinger for mye (selv om det er stor plass), men når fotgjengere går midt i veien og skjener frem og tilbake (nei, ikke på vei hjem fra byen natt til søndag-situasjon her), er det greit å si "her er jeg". (men det er jo en annen diskusjon) Blending er bare teit.
|
|
|
16/11/2011 08:24
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette fungerer også veldig godt på skoleelever, har jeg erfart. Hører ikke skoleelever i ditt nabolag på musikk? Vel, for barneskole-elever er jeg enig med deg. Så snart de passerer 12 år sitter det gjerne plugger med musikk i ørene. Da er det kun gangfart og ekstrem aktsomhet som nytter.
|
|
|
16/11/2011 08:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
100% enig med Jonas.
Når det gjelder den lykta som Raskall linker til - den er tilstrekkelig hvis du sykler på gang- og sykkelvei eller fortau, men hvis du sykler i veien sammen med bilene så mener jeg at den gir for lite lys. Den forsvinner mot alle de sterkere lysene fra bilene. Sjøl bruker jeg Ay-Up, og der er lyskjeglen så godt definert at det er lett å vinkle lyskjeglen mot bakken et par-tre-fire meter foran meg, og da vet jeg at den ikke blender, samtidig som den gir såpass godt lys at den faktisk synes blant alle billyktene. Hvis jeg sykler på fortau, så vinkler jeg den så langt ned som mulig for ikke å forvirre andre trafikanter. Du er syklist, ergo tenker du litt. Disse som Jonas har møtt er ikke syklister, de er individer som bare tilfeldigvis forflytter seg på en sykkel. STOR forskjell. Jeg tror vi bare har sett starten av tåpelys på sykkel siden det nå er allemannseie... kanskje burde man fjerna de billige og bare solgt lykter til 4000 likevel? :-) Tåpelysene er bare en vits, folk tror de ser bedre, men faktum er jo at de faktisk ser dårligere da de får mer lys "nære" øya og dette ødelegger nattsynet også ser de "kortere" i mørket. KJEMPELURT :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
16/11/2011 08:27
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dette fungerer også veldig godt på skoleelever, har jeg erfart. Hører ikke skoleelever i ditt nabolag på musikk? Vel, for barneskole-elever er jeg enig med deg. Så snart de passerer 12 år sitter det gjerne plugger med musikk i ørene. Da er det kun gangfart og ekstrem aktsomhet som nytter. Blir litt det samme som når voksne sykler eller jogger med lyd på ørene på sti i skogen og blir sinte når de blir passert... :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
16/11/2011 08:35
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Viktig å vise lysvett med kraftige lykter som er i salg nå, uansett pris på de.
Viktig å beholde besinnelsen og.
Som jeg sier "Tenk grundig over hvilke ting du skal irritere deg over".
Selv om det er en hardpakket snø og et skispor eller to der betyr ikke automatisk at stien er en skiløype! happy biking!
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
16/11/2011 08:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så vidt jeg ser er det ingen som har snakket om å blende fotgjengere her, så jeg er litt usikker på hvorfor du føler for å ta opp det.
Å plinge på fotgjengere når en kommer bakfra er noe jeg ikke vil gjøre. Inntil fotgjengere begynner å bruke huet og oppføre seg rasjonelt, lar jeg heller være. Jeg mener, du går allerede der det er tilnærmet NULL sannsynlighet for at jeg skal sykle, og når du hører at det kommer en sykkel, så velger du å flytte deg dit det er 50% sannsynlighet for at jeg kommer til å sykle. Hvorfor?!
Fotgjengere som en kommer på forfra - som enten snakker med kompisen ved siden av, ser ned i bakken, eller knotter SMS er de en trenger godt lys for å varsle siden de kun navigerer via sidesynet. Som jeg har fortalt før, har jeg opplevd at en fotgjenger gikk inn i forhjulet mitt der jeg hadde stoppet foran ham og de sju andre som tok opp gang- og sykkelveien i hele sin bredde. Da er det nesten så jeg vurderer Betty med full styrke på dagtid.
|
|
|
16/11/2011 08:55
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Men jeg er av motsatt mening av deg. På gang og sykkelvei trenger man sterkere lys for å se fotgjengerne. Det er bemerkelsesverdig mange fotgjengere som tar på seg det mørkeste tøyet de har og dropper refleksen. Med svakt lys på sykkelen ser man ikke fotgjengerne før de nesten er en del av piggdekket (bak). Her er det fristende å si: Hvis du sykler så fort på gang- og sykkelvei at du trenger sterkt lys for å se fotgjengerne i tide, så sykler du for fort. Men jeg vet jo ikke hvordan det er der du bor, det kan både være dårligere gatebelysning, og sterkere behov for å bruke gang- og sykkelveien som følge av de lokale (vei)forhold. I et uoversiktlig trafikkbilde, f.eks. med fortau som går helt inntil kjørebanen, og hvis jeg sykler mot kjøreretningen (altså på veiens venstre fortau), så syns jeg det er greit at andre trafikanter ikke forveksler meg med en bil. Det er adskillig viktigere å ha en god lykt BAK når man skal ut blant bilene. de møtende bilene skal jo strengt talt ligge i motsatt kjørebane av deg og er dermed ingen stor risiko. Når jeg sykler i kollektivfeltet forbi den saktegående bilkøa, så ønsker jeg å bli sett i bilenes sidespeil slik at de kanskje lar være å vrenge over i mitt kjørefelt. Da vil jeg ikke ha ei lykt som forsvinner i mengden.
|
|
|
16/11/2011 09:05
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men jeg er av motsatt mening av deg. På gang og sykkelvei trenger man sterkere lys for å se fotgjengerne. Det er bemerkelsesverdig mange fotgjengere som tar på seg det mørkeste tøyet de har og dropper refleksen. Med svakt lys på sykkelen ser man ikke fotgjengerne før de nesten er en del av piggdekket (bak). Her er det fristende å si: Hvis du sykler så fort på gang- og sykkelvei at du trenger sterkt lys for å se fotgjengerne i tide, så sykler du for fort. Men jeg vet jo ikke hvordan det er der du bor, det kan både være dårligere gatebelysning, og sterkere behov for å bruke gang- og sykkelveien som følge av de lokale (vei)forhold. Der jeg sykler er det veldig langt mellom gatelysene. Så langt at det blir stummende mørkt 10-15 meter mellom dem. Men nå hører det med til historien at jeg stort sett pendler med full blås på T6-lykta om dagen. Fordi jeg velger en skogsrute på mørklagt sti fremfor asfalt. Asfalt blir kun valgt når jeg har somlet litt ekstra om morgenen.
|
|
|
16/11/2011 09:13
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å plinge på fotgjengere når en kommer bakfra er noe jeg ikke vil gjøre. Inntil fotgjengere begynner å bruke huet og oppføre seg rasjonelt, lar jeg heller være. Jeg mener, du går allerede der det er tilnærmet NULL sannsynlighet for at jeg skal sykle, og når du hører at det kommer en sykkel, så velger du å flytte deg dit det er 50% sannsynlighet for at jeg kommer til å sykle. Hvorfor?!
Om du går langs en gang- og sykkelvei og du hører noen gi et lydsignal bak deg; Anser du det da som sannsynlig at de befinner seg på den siden av veien hvor du ikke går? Med andre ord: Er det noe poeng i å signalisere hvis det er klar bane? Jeg synes "flytt deg når noen lager bråk" er en riktig så rasjonell tanke.
|
|
|
16/11/2011 09:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg mener, du går allerede der det er tilnærmet NULL sannsynlighet for at jeg skal sykle, og når du hører at det kommer en sykkel, så velger du å flytte deg dit det er 50% sannsynlighet for at jeg kommer til å sykle. Hvorfor?! Hvis det er lyden av sykkelen vedkommende hører så er det selvfølgelig mest rasjonelt å holde sitt spor. Men hvis man plinger (som vi er enige om at bare forvirrer) så er det ikke vanskelig å skjønne hva som skjer i hodet til fotgjengeren: "noen plinger, det må bety at jeg er i veien og må flytte meg for ikke å bli kjørt ned, høyre eller venstre spiller ingen rolle, jeg må bare vekk fra der jeg er nå, som tydeligvis er der syklisten har tenkt å sykle". Kanskje ikke alle ordene tenkes, men det er nok dette som er reaksjonen, og den er jo forståelig, så da lar man være å plinge om det er plass til å snike seg forbi uten pling. [edit]vanskelig å være raskere enn en ninja...
Redigert av Dan; 16/11/2011 09:23.
|
|
|
[Re: Dan]
16/11/2011 09:37
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg mener, du går allerede der det er tilnærmet NULL sannsynlighet for at jeg skal sykle, og når du hører at det kommer en sykkel, så velger du å flytte deg dit det er 50% sannsynlighet for at jeg kommer til å sykle. Hvorfor?! Hvis det er lyden av sykkelen vedkommende hører så er det selvfølgelig mest rasjonelt å holde sitt spor. Men hvis man plinger (som vi er enige om at bare forvirrer) så er det ikke vanskelig å skjønne hva som skjer i hodet til fotgjengeren: "noen plinger, det må bety at jeg er i veien og må flytte meg for ikke å bli kjørt ned, høyre eller venstre spiller ingen rolle, jeg må bare vekk fra der jeg er nå, som tydeligvis er der syklisten har tenkt å sykle". Kanskje ikke alle ordene tenkes, men det er nok dette som er reaksjonen, og den er jo forståelig, så da lar man være å plinge om det er plass til å snike seg forbi uten pling. Er det bare jeg som opplever at fotgjenger plutselig og helt umotivert skifter retning? Spesielt når han/hun hører sykkelen en meter eller to bak seg? Når jeg nærmer meg fotgjengere bakfra plinger jeg alltid i bjella i god tid. Jeg har aldri fått antydning til en sur mine fra noen. Faktisk mange hyggelige kommentarer og takk.
|
|
|
[Re: Dan]
16/11/2011 09:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dere har rett. Jeg har aldri plinget på folk, jeg bare observerer at enkelte oppfører seg slik når de hører en sykkel bak seg. De er DE som er dumme, ikke de som evt ville gjort det samme om jeg evt hadde plinget.
|
|
|
|
|