|
|
Saksøker kommunen etter fallulykke i skiløypa
|
Re: Saksøker kommunen etter fallulykke i skiløypa
[Re: bik3man]
14/11/2011 10:56
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor skal man absolutt skylde på andre for egen uflaks eller uviten? gaaah!
Hvis noen har forårsaket uflaksen, er et forsatt bare uflaks? Jeg synes ikke vi skal vanne ut denne tråden i en diskusjon om hva som er uflaks. Kjernen her er: hvis du tryner på ski, uansett om "hindringen" er menneskeskapt eller ikke, hvem har skylda? Dette var ikke en hindring som var laget med overlegg for å skade. Det var en hindring som naturlig hører hjemme i en stor ake/skibakke om vinteren. Og som noen andre påpeker her: Hvis denne saken vinner fram, hva blir det neste? Kan man saksøke skiløypelageren dersom man tryner i en sving som man ikke har teknikk til å beherske? Er det snakk om hopp a la det på bilde? Som er ment for at barn skal kunne øve seg på kuler og hopp i løypa? Jeg har vært mange ganger på skileik med barnehager, og du skal ha ekstrem fart for å kunne å falle og slå seg såpass som vedkommer mener han har forskadet seg. Tenk alle danskene som hadde begynt å saksøke både oslo kommune (tryvann), noresund kommune (norefjell), hemsedal kommune, osv, osv får å ikke kunne taklet tekniske hindringer og skadet seg.
|
|
|
14/11/2011 11:11
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
For en dust!
Bare å svinge utenom hoppet, eller avpasse farten til forholdene.
Ramle på ski kan selv Northug gjøre, selv på flatmark.
Sammenligning med åpent kumlokk blir for dumt. Dette var ingen felle, men et TILSIKTET LEKESTED der folk hygger og morer seg der selv små barn står på ski. Ikke en felle.
Jeg snublet i en stein som ikke lå der på en sti under løpetur og brakk armen.. eller vrikket ankelen i et hull, eller klarte ikke svingen med bilen for svingen var for glatt og krapp. Saksøke kommunen da? nei.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Tex]
14/11/2011 12:07
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At en person med viten og vilje setter opp en hindring for å skade kan faken meg ikke sidestilles med et element som er satt opp til glede i et område som er åpent for alle og enhver. Jeg er enig i at formålet med kjetting og skihopp er ulikt, men resultatet (for den som ikke ser hindringen) kan bli det samme. Kravet til aktsomhet til den som går på ski eller sykler er ikke nødvendigvis avhengig av formålet, vil jeg tro. Resultatet kan bli det samme, men som deltaker i en konkurranse skal man kunne gå ut fra at farlige hindringer i/over løypa er tatt hånd om. En skiløper på tur kan ikke gjøre en slik antagelse og må derfor være mer aktsom enn en konkurransedeltaker. Hvem ville fått skylden dersom en gærning hadde parkert bilen sin på tvers av veien i en utforkjøring under et landeveisritt og forårsaket et massekræsj?
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
14/11/2011 12:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Resultatet kan bli det samme, men som deltaker i en konkurranse skal man kunne gå ut fra at farlige hindringer i/over løypa er tatt hånd om.
Kan man verkligen det? Det är väl "vanliga regler" som gäller i marka och gående kan man ju tex fortfarande möta i ett terräng ritt. En skiløper på tur kan ikke gjøre en slik antagelse og må derfor være mer aktsom enn en konkurransedeltaker.
Jag måste nog erkjänna att jag inte förväntar mig att kommunen har byggt hopp mitt i skidlöyperna och att jag därför inte tar det väldigt försiktigt på grund av den risken. Ett hopp kan ju också vara väldigt svårt att se jämfört med många andra hinder. Hvem ville fått skylden dersom en gærning hadde parkert bilen sin på tvers av veien i en utforkjøring under et landeveisritt og forårsaket et massekræsj?
Arrangören?
|
|
|
14/11/2011 12:22
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Mannen kunne ha hatt et visst poeng hvis hindringen objektivt sett var farlig for alle som ferdes der - f.eks en dyp grøft, og plassert på et sted hvor man overhodet ikke forventer en hindring, som f.eks midt ute i en løype i skogen. Men et skihopp beregnet for barn - hallo, det er meningen å kjøre over den på ski - på et område som er kjent for å brukes til skileik?? Kom an.
Uflaks og skader er kjipt og vondt og leit, og som oftest ingen sin feil.
eta: Men, altså: det hadde vært SMART av kommunen å sette opp et varselskilt om at man nå kom inn i et skileikområde. Ikke minst av hensyn til eventuelle barn som leker der, hvis det altså pleier å komme voksne menn susende i hundreogførti. Men de er ikke erstatningspliktige av den grunn.
Redigert av lph; 14/11/2011 12:36.
|
|
|
14/11/2011 12:34
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Kjernen her er: hvis du tryner på ski, uansett om "hindringen" er menneskeskapt eller ikke, hvem har skylda?
burde ligge hos sjåføren av skia
------- ride it !
|
|
|
[Re: lph]
14/11/2011 12:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
eta: Men, altså: det hadde vært SMART av kommunen å sette opp et varselskilt om at man nå kom inn i et skileikområde. Vil vi ha USA-tendenser i Norge? 
|
|
|
[Re: Telemark Skier]
14/11/2011 12:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjernen her er: hvis du tryner på ski, uansett om "hindringen" er menneskeskapt eller ikke, hvem har skylda?
burde ligge hos sjåføren av skia Gäller samma sak också när en syklist ramlar när han syklar i trafikken?
|
|
|
[Re: fredriks]
14/11/2011 12:48
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Gäller samma sak också när en syklist ramlar när han syklar i trafikken?
detta blir som tidligere en feil sammenlikning - vegvesen eller tilsvarende har ansvar for hull i veibanen (det er vel loven, trur eg). Men ja, om jeg ramler i veibanen så er det min skyld (hindringa blei ikke handert korrekt av sjåføren). Om noen kjører på meg burde jeg som sykkellist ha oppført meg slik at jeg hadde unngått situasjonen - men trafikkreglene deler skyld her. Vi er ikke på veien men i en akebakke med et hopp for unger
Redigert av Telemark Skier; 14/11/2011 13:40.
------- ride it !
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/11/2011 12:51
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Vil vi ha USA-tendenser i Norge? forøvrig litt artig... gikk en oppkjørt løype i et skianlegg i USA - så gikk det en skuterløype ut til siden - den var merka med trippe black dimond og "experts only". Tok sjansen og gikk litt diagonal gang i skuterløypa - gikk bra med meg ... phuuuu, men tør neppe det igjen altså !!
------- ride it !
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/11/2011 12:53
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
eta: Men, altså: det hadde vært SMART av kommunen å sette opp et varselskilt om at man nå kom inn i et skileikområde. Vil vi ha USA-tendenser i Norge? Ingenting med det å gjøre, bare en kommentar til hvordan minske konflikter. Sånne skilt finnes allerede, der en mye brukt skiløype krysser en vei, f.eks. Som sagt, erstatningsansvar er en helt annen greie.
|
|
|
14/11/2011 12:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag försöker bara förstå hur du och andra tänker. Jag tror inte att syklisten alltid har skylden i trafikken eller som du säger att bilisten och syklisten ibland delar skyld.
Jag kan inte se hur något annat gäller på ski och jag är nyfiken på var gränsen ligger på ski. Jag kan inte heller förstå att du inte verkar gilla sammanlikningar eller vill se på andra eksempel.
Så om skidspåret går igenom en ake bakke nära en parkering så är det skidåkarens fel verkar många tycka. Jag kan vara enig med detta men tycker också det skulle vara bra med en skilt eller göra så att skidspåren inte går över några hopp.
Vad med hopp längre in i marka där folk ofta kommer opp i 40-50 km/h och man absolut inte väntar sig något hopp?
Vad med vajern över skidspåret? Kom ihåg att det är du som verkar säga att det i alla fall och alltså också i detta fallet alltid är skidåkarens skyld.
|
|
|
14/11/2011 12:59
|
Tex
Besatt
|
Besatt
om noen kjører på meg burde jeg som sykkellist ha oppført meg slik at jeg hadde unngått situasjonen - men trafikkreglene deler skyld her. Her lærer jeg stadig nye ting.
|
|
|
14/11/2011 13:07
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Her lærer jeg stadig nye ting.
kjørt to hjul nok på veien til å skjønne at mitt eget beste er å passe på meg sjøl. Om man ikke gjør det kan man få varige men uansett hvem som har skylda. Det å stå på din rett må være hver enkelts beslutning
------- ride it !
|
|
|
14/11/2011 13:08
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Jeg forventer, og treffer, de merkeligste ting i skiløypene. Etter hva jeg er vant med fra Rogalands område faller det meg ikke naturlig å forvente perfekte trikkeskinner til en hver tid når jeg er ute på ski. Er det virkelig vanlig andre plasser?
|
|
|
14/11/2011 13:12
|
bik3man
OP
More than words
|
OP
More than words
Her lærer jeg stadig nye ting.
kjørt to hjul nok på veien til å skjønne at mitt eget beste er å passe på meg sjøl. Om man ikke gjør det kan man få varige men uansett hvem som har skylda. Det å stå på din rett må være hver enkelts beslutning Min særdeles begavede MC-kjørelærer ga meg følgende tips da jeg tok MC-lappen: "I trafikken skal du alltid kjøre som om ingen av de andre har sett deg, og som om alle kan komme til å drepe deg"
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
14/11/2011 13:14
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo bra spørsmål du tar opp. Mener at når man ferdes i naturen som ikke er regulert av lover og regler og forskrifter så er det ens eget ansvar. Ett bygd hopp langt ute i skaugen eller på fjellet forekommer hver vinter. Det kan være bygd av en gjeng som er på tur - det var lettest å bygge i eller rett ved løypa (eks. en tur opp til Styggmann på Skrim fjellet og man opplever dette vær vinter).
Trådstarter ønsket ikke å dra emnet ut av dimensjoner. Ved store skader -Wire over skisporet- så forlenget jeg ansvaret til forsikringa (ens eget ansvar her og) men dette er jo kjeltringstreker, kommunen er ikke kjeltringer i dette tilfelle - dem hadde tilrettelagt for aktiviteter for unger.
------- ride it !
|
|
|
14/11/2011 13:16
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Min særdeles begavede MC-kjørelærer ga meg følgende tips da jeg tok MC-lappen: "I trafikken skal du alltid kjøre som om ingen av de andre har sett deg, og som om alle kan komme til å drepe deg"
Deilige ord ... og 100% sant. Dessverre også skjølvopplevd - vel lever jo enda- men pokker så nære
------- ride it !
|
|
|
14/11/2011 13:18
|
arni@stinky
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor har du ikke sitert hele setningen? Slik som du nå har sitert setningen gir den en helt annen mening enn den fulle og originale setningen.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
|
|
|
14/11/2011 13:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag menade faktiskt i första hand att kommunen byggde ett hopp mitt i löypan. Ved store skader -Wire over skisporet- så forlenget jeg ansvaret til forsikringa (ens eget ansvar her og) men dette er jo kjeltringstreker, kommunen er ikke kjeltringer i dette tilfelle - dem hadde tilrettelagt for aktiviteter for unger. Ansvaret hos försäkringen och eget ansvar men altså inget ansvar hos kjeltringen? Konstig inställning. Jag bryr mig faktiskt väldigt lite om hoppet var tillrättalagt för ungar eller lagat av någon helt annan anledning om det faktiskt medför problem för andra.
|
|
|
[Re: arni@stinky]
14/11/2011 13:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor har du ikke sitert hele setningen? Slik som du nå har sitert setningen gir den en helt annen mening enn den fulle og originale setningen. Varför det? Jag tolkar det i alla fall på samma sett eftersom han verkar skriva om två olika situationer.
|
|
|
14/11/2011 13:30
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Mener at når man ferdes i naturen som ikke er regulert av lover og regler og forskrifter så er det ens eget ansvar. Lover og regler gjelder nok i skogen også.
|
|
|
14/11/2011 13:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
(eks. en tur opp til Styggmann på Skrim fjellet og man opplever dette vær vinter). Jeg er på Styggemann minst en gang hver ( sic!) vinter, og har aldri funnet et hopp der (som ikke er naturlig).
Redigert av anonymous5; 14/11/2011 13:39.
Anonym5
|
|
|
[Re: arni@stinky]
14/11/2011 13:33
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvorfor har du ikke sitert hele setningen? Slik som du nå har sitert setningen gir den en helt annen mening enn den fulle og originale setningen. Det står: " Men ja, om jeg ramler i veibanen så er det min skyld (hindringa blei ikke handert korrekt av sjåføren.) om noen kjører på meg burde jeg som sykkellist ha oppført meg slik at jeg hadde unngått situasjonen - men trafikkreglene deler skyld her." Tegnsetting og bruk av stor bokstav er litt utydelig. Ettersom det står et punktum etter "sjåføren" antok jeg at dette skilte to setninger. Mulig det var feil.
|
|
|
14/11/2011 13:39
|
Telemark Skier
Entusiast
|
Entusiast
Lover og regler gjelder nok i skogen også.
da er det greit om det gis opplæring, eller ? Har ikke sett Trafikkregler for lysløypa hjemme, men vi kan jo være ett unntak. "Vær snill og grei" burde vel være den beste regel. Fredriks: klart at kjeltringen har ansvar for kjeltringstreker (om man får tak på dem) - kommunen var jo ikke ment å drive kjeltringstreker her. pontiff: fin tur, har du prøvd å gå ifra Svanstul til Meheia ...via Styggmann - genial tur og mye bra hopp bygd på fine steder, bare å ta sats
------- ride it !
|
|
|
14/11/2011 13:40
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Farta var større en ferdighetene.
Forøvrig et uttrykk vår gamnle gymlærer brukte når noen mistet ballen. Et par år etter at jeg slutet på skolen hadde han en bilulykke, vet ikke om han fortsatte å bruke uttrykket.
keo
|
|
|
14/11/2011 13:47
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
pontiff: fin tur, har du prøvd å gå ifra Svanstul til Meheia ...via Styggmann - genial tur og mye bra hopp bygd på fine steder, bare å ta sats Veldig fin, og takk for tipset!
Anonym5
|
|
|
14/11/2011 13:48
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Her tror jeg jeg har penger utestående fra et flertall av kommuner rundt om i landet. Har da tryna på ski i mang en vanskelig sving.
|
|
|
14/11/2011 13:54
|
arni@stinky
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig i at tegnsettingen er tvetydig. Men jeg tror ikke vedkommende mente at det slik du siterte han/hun(stryk det som passer).
Redigert av arni@stinky; 14/11/2011 13:58. Rediger grunn: litt for mange ord
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
|
|
|
14/11/2011 13:55
|
Tex
Besatt
|
Besatt
da er det greit om det gis opplæring, eller ? Har ikke sett Trafikkregler for lysløypa hjemme, men vi kan jo være ett unntak. Jeg har ikke sett trafikkregler slått opp på en plakat langs veien, og man kan sykle på veien uten noen som helst krav til opplæring. Likevel gjelder trafikkreglene for syklister. "Vær snill og grei" burde vel være den beste regel.
Det er en fin regel. Så kommer spørsmålet tolkningen av reglen: Hvis man bygger f.eks. et spretthopp i en langrennsløype, er man da snill og grei?
|
|
|
|
|