Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Mosjonister med "proffe" treninsopplegg

Mosjonister med "proffe" treninsopplegg #1296533 13/11/2011 11:20
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg leser så mange innlegg her inne med kompliserte statistikker om watt, puls, treningsfordeling osv.

Det som slår meg er at det overkomlpliseres noe helt vanvittig.

Mosjonister bør, etter min oppfatning, trene så mye, og så hardt de bare kan. Det er ikke noe vits i å spare på kruttet nå selv om det er off-season.

Min treningsfilosofi er derfor:
# Kjører man intervaller kjør dem hardt (uansett årstid)
# Trener man styrke så tren tungt.
# Langturer uten litt eller noe intensitet er for mosjonister er nærmest bortkastet om målet med treningen er å komme i god form.

Jo mindre tid man bruker på trening jo hardere bør man trene!

Rolig trening (sone 1) blir det mer enn nok av uansett. Både i form av oppvarming, sykle til og fra trening / jobb eller liknende samt tiden man bruker i mellom intervalldrag.

just my 2 cents... måtte bare få det ut hehe... ICON_WINK

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296555 13/11/2011 12:03
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: krok

# Langturer uten litt eller noe intensitet er for mosjonister er nærmest bortkastet om målet med treningen er å komme i god form.

Er enig med noe av det. Men selvetreningsfilosofien din er jeg nødvendigvis ikke enig. Det med at ikke mosjonister trenger langturer er jo helt på tryne. Det kommer helt ann på hvor mye man trener.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: olechr] #1296572 13/11/2011 13:28
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Han mener kanskje at dersom man trener relativt lite i uken, så er det vel ikke til skade om man legger inn noen perioder med høyrer intensitet i løpet av en ellers rolig langtur.

Jeg tenker for øvrig selv at dersom man trener 2-3 ganger i uken, hvorav en langtur, så kan denne kjøres med en viss intensitet, ettersom behovet for resitusjonstreninng er så stort.

Jeg kjører nå 2 intervalløkter i uken på rulle og en langtur på 3-4 timer i helgen. Snittpulsen på langturene varierer fra 155-165, hvor "antatt" makspuls ligger på 195.

Blir dette lapskaus, som grunntrening i vinter ?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: olechr] #1296580 13/11/2011 13:45
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: olechr

Er enig med noe av det. Men selvetreningsfilosofien din er jeg nødvendigvis ikke enig. Det med at ikke mosjonister trenger langturer er jo helt på tryne. Det kommer helt ann på hvor mye man trener.

Jeg sier ikke at man ikke trenger langturer, men at langturene godt kan være noe hardere. Ser mange opererer med treningsplaner (i pro/elite miniatyrer) der de har f.eks tre/fire økter i uka. Et par intervaller, styrketråkk og en rolig langtur. Hvorfor skal man absolutt sykle så rolig? Man klarer da fint, og har mye mer igjen for, de timene på langtur om man da tråkka på litt i stedet for å trille avsted med lav puls og baklomma full barer.

Redigert av krok; 13/11/2011 13:47.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296583 13/11/2011 13:53
M
martinO Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg leser så mange innlegg her inne med kompliserte statistikker om watt, puls, treningsfordeling osv.

Det som slår meg er at det overkomlpliseres noe helt vanvittig.

Mosjonister bør, etter min oppfatning, trene så mye, og så hardt de bare kan. Det er ikke noe vits i å spare på kruttet nå selv om det er off-season.

Jo mindre tid man bruker på trening jo hardere bør man trene!

Rolig trening (sone 1) blir det mer enn nok av uansett. Både i form av oppvarming, sykle til og fra trening / jobb eller liknende samt tiden man bruker i mellom intervalldrag.

just my 2 cents... måtte bare få det ut hehe... ICON_WINK

Hva er en mosjonist?

Jeg kjenner flere som trener 15-20 timer i uka, og jeg kjenner flere som trener 5 timer i uka. De vil nok kalle seg mosjonister alle mann.

Som Ole Christian er inne på er det antall timer som avgjør. Mosjonister som trener opp mot og over 10 timer i uka bør etter min mening systematisere treningen bedre enn det du skisserer, og ha skarpere skiller mellom hard og rolig trening.

For 5-timers-utøveren er jeg til dels enig med deg.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296585 13/11/2011 13:55
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Hvorfor skal man absolutt sykle så rolig?

Fordi sykling skal være litt kos også? Det er lite som er så deilig som å tilbringe 5-6-7 timer på sykkelen i vakre omgivelser en fin sommerdag.

Hvis trening blir kun smertefulle økter så vil i hvertfall jeg miste interessen ganske raskt.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Raskall] #1296591 13/11/2011 14:10
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Avhenger vel litt av hav man er ute etter å oppnå. Mange mosjonister er nok ute etter mer en å mosjonere. Flere delatr i ritt og har nok som mål for treningen å forbedre seg fra år til år, og med begrenset tid må det trenes slik at dette gir utbytte/fremgang.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296597 13/11/2011 14:13
M
martinO Offline
Fersking
Fersking
M

Du har nok større utbytte av rolige langturer enn du kanskje tror. I sykling er det ikke bare 02 og styrke som teller. Det er minst like viktig med god arbeidsøkonomi (sittestilling, rundtråkk, tilvenning osv). Dette er etter min mening lettere å trene på de rolige øktene, enn på de harde.

Så er det selvsagt restitusjonsaspektet. Man bør jo etterstrebe å være så restituert som mulig til intervalløktene, slik at man får god kvalitet på disse. Da er det et poeng å kjøre langrurene rolig nok. Men igjen - dette avhenger av hvor mye man trener.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: martinO] #1296610 13/11/2011 14:28
M
martinO Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: martinO

Du har nok større utbytte av rolige langturer enn du kanskje tror. I sykling er det ikke bare 02 og styrke som teller. Det er minst like viktig med god arbeidsøkonomi (sittestilling, rundtråkk, tilvenning osv). Dette er etter min mening lettere å trene på de rolige øktene, enn på de harde.

Så er det selvsagt restitusjonsaspektet. Man bør jo etterstrebe å være så restituert som mulig til intervalløktene, slik at man får god kvalitet på disse. Da er det et poeng å kjøre langrurene rolig nok. Men igjen - dette avhenger av hvor mye man trener.

Glemte den kanskje viktigste fordelen ved rolig trening: Å utvikle kroppens evne til å omsette/forbrenne fett!

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: martinO] #1296612 13/11/2011 14:36
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Dette kan jeg for såvidt si meg enig i !

Merker at jeg har vanskeligheter med å fylle på nok energi på min langturer, slik at jeg opplever å "gå tom" mot slutten, men hvordan løses dette når har 3 treningsøkter i uken og føler at det også er nødvendig å holde ett visst tempo på langturene slik at en også vender seg til dette frem mot ritt som Grenserittet, Birken m.fl. ?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296621 13/11/2011 14:48
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Poenget er at det er ikke farlig å trene hardt. Problemet er, tror jeg, heller at mange ikke trener hardt nok - eller nok hardt. Det er så mye fokus på å sykle rolig.

Jeg definerer meg selv som en mosjonist, men trener muligens over gjennomsnittet mye. Skillet mellom de harde og rolige øktene kommer egentlig helt naturlig da jeg ofte er sliten etter harde økter dagen(e) før.

Raskal: Jeg trener for å bli bedre, ikke nødvendigvis for at det er så "kos". No pain no gain som det heter. Det skal gjøre vondt, og man kan lære seg å like smerte. Jeg sykler ofte tur med døttrene mine. En i sykkelhengeren - hun andre sykler selv, men det er ikke trening...

Snorre er med på det jeg prøver å si her. Mange har dårlig tid og skal presse inn noen økter for kanskje å prestere i Birken eller liknende. Da nytter det ikke å sykle 3 av 5 timer "rolig". Det er heller ikke noen vits i periodisering eller være bekymret for tidlig formtopp. hehe.... ICON_LAUGH

Redigert av krok; 13/11/2011 14:49.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Snorre 1967] #1296622 13/11/2011 14:50
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Spis og drikk nok!!
Delta på flere ritt så lærer du deg det:)

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296629 13/11/2011 15:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sjekk folkehelseinstituttets definisjoner av "Fysisk aktivitet", "Mosjon" og "Trening". Jeg tror du feilkategoriserer deg (og de du refererer til i opprinnelig innlegg) når du snakker om mosjonister:

kilde

---------------------------------------------
Lett
Lett aktivitet som i liten grad påvirker pust og hjertefrekvens (puls).

Fysisk aktivitet
Enhver aktivitet der du bruker musklene/kroppen, og som gir økt energiforbruk.
Moderat
Innebærer at pusten øker og at hjertefrekvensen øker til 60-75 prosent av det maksimale.

Mosjon:
Aktivitet og kroppsbevegelser som skal styrke helsa. «Å mosjonere» eller «å trimme» innebærer en form for lettere trening. Mosjon vil fungere som god forebyggelse, og som god behandling for en lang rekke sykdommer.
Høy
Innebærer rask pust og at hjertefrekvensen øker til 80 prosent av det maksimale.

Trening
Fysisk aktivitet som er planlagt, og som gjentas regelmessig for å bedre eller vedlikeholde den fysiske formen. Man kan trene både kondisjon, styrke, hurtighet, balanse og bevegelighet.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Raskall] #1296631 13/11/2011 15:15
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Enig i dette ! Det er nok ikke så mange aktive debatanter her på forumet som diskuterer watt, terskel, 4x4 mv. som kan omtales som "mosjonister".....

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296637 13/11/2011 15:24
olechr Offline
More than words
More than words

Raskal: Jeg trener for å bli bedre, ikke nødvendigvis for at det er så "kos". No pain no gain som det heter. Det skal gjøre vondt, og man kan lære seg å like smerte.

Her er jeg redd du tar ganske så feil. At all trening skal gjøre vondt er veien til grei form hele tiden, men aldri noe skikkelig trøkk.

Man trener andre ting når man trener rolig og langt enn veldig hardt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: Snorre 1967] #1296641 13/11/2011 15:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Snorre 1967
Enig i dette ! Det er nok ikke så mange aktive debatanter her på forumet som diskuterer watt, terskel, 4x4 mv. som kan omtales som "mosjonister".....

Vad är de då?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296645 13/11/2011 15:35
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://no.wikipedia.org/wiki/Mosjon

Her står det lite om prestasjoner i sykkelritt, i alle fall.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: fredriks] #1296649 13/11/2011 15:39
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: fredriks
Sitat: Snorre 1967

Vad är de då?

Amatør er vel det normale begrepet på personer som bruker mye tid/energi og konkurerer uten å få betalt for det.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: tygster] #1296650 13/11/2011 15:44
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Kalles ikke dette supermosjonister da?
I alle fall den betegnelsen media bruker..

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296687 13/11/2011 17:19
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Å trene rolig for meg er som å pisse i motvind, ikke blir du bedre og ikke er det morro heller. Resultater høstes ofte form av blod svette og tårer, dette viser seg også i andre idretter jeg har bedrevet. At det samme kommer til å vise seg i sykling er jeg overbevist om. Helt enig med trådstarter forøvrig.

Flytter grenser!
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: cyberzent] #1296718 13/11/2011 18:18
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I år har jeg hatt minimalt med rolige langturer, tilnærmet 0 i vinter, og kanskje 1 eller 2 i sommer. Resultatene mine har falt drastisk, og spesielt har jeg merket mindre utholdenhet i ritt,- vanlivis sykler jeg bedre enn konkurrente mine siste 25% av et ritt.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296729 13/11/2011 18:31
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg trener ca 3 - 4 økter i uka og gjør som trådstarter, kjører mye harde intervall økter både lange og korte. De lengre turene blir maks på 2 timer (hovedvekten rundt 1 1/2 time) disse øktene blir også ganske harde. Når jeg sykler ritt merker jeg har bra trøkk, men at klarer ikke å holde trøkket oppe hele rittet. Jeg tror at en lang rolig økt opp imot 3,5 time en gang i uka ville ha bidratt til at jeg kunne ha holdt trøkket gjennom hele rittet

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: cyberzent] #1296733 13/11/2011 18:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: cyberzent
Å trene rolig for meg er som å pisse i motvind, ikke blir du bedre og ikke er det morro heller. Resultater høstes ofte form av blod svette og tårer, dette viser seg også i andre idretter jeg har bedrevet.

Liknande opplägg har i alla fall för mig resulterat i skador som inte har varit spesiellt bra för formen.

Din kommentar är ju också interessant med tanke på att alla som har blivit riktigt bra i utholdighets idretter tränat en massa roligt. Det är dock självklart inte klart att det samma gäller for motionister som inte tränar så mycket men din kommentar gäller väl inta bara dem?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296745 13/11/2011 18:52
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Det er også forskjell på rolige langturer. Å sitte og vispe i sone 0 på langturene er jeg enig i mer eller mindre bortkastet som treningstid. Men langturer på 3-5 timer i sone 1 er gull verdt for syklister som trener 10 timer+ i uka. Men en skal kjenne at en har trent i slutten av hver treningsøkt!

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296749 13/11/2011 19:03
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
For noe tull, visping i sone 0-1 i 4-5 timer er svært nyttig trening, men det hele kommer an på hvor mye du trener. Hvis du trener lite er det "bortkasta".

En prioritetsrekkefølge i forhold til treningsmengde kunne være som følger:

1-3 økter i uka: full gass hver gang, en-to intervalløkt/er og en lengre økt med rekordforsøk "hver gang".

4 økter: Legg på en rolig så langt du gidder, men behøver ikke være veldig rolig.

5 økter: legg på to rolige økter så langt du gidder, litt avhengig av hvor lange de første tre øktene er så bør minst en, kanskje begge være svært rolig.

6 økter og opp: legg på tre økter rolig så langt du gidder, To av de bør være svært rolig sone 0-1

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296751 13/11/2011 19:06
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Jeg skjønner ikke at folk er i så god form at de klarer å holde seg kun i sone 1 på en sykkeltur, men kanskje jeg kommer dit en dag? Stort sett så legger jeg ut på tur med mål om å ta det med ro, men ender med å kjøre det jeg orker hvis beina føles bra. Sist i dag, hvor jeg var ute i 3,5 timer, og ifølge Strava så lå pulsen i sone 1-2-3-4 i hhv. 2-20-38-40 %. Nå var jeg rimelig sliten på slutten, men synes likevel det var en god økt. Fikk bekreftet nok en gang at formen er dårlig, og at jeg er lite god på å disponere kreftene ICON_SMILE

Lars Olav
Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: HeavyDude] #1296753 13/11/2011 19:08
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude
I år har jeg hatt minimalt med rolige langturer, tilnærmet 0 i vinter, og kanskje 1 eller 2 i sommer. Resultatene mine har falt drastisk, og spesielt har jeg merket mindre utholdenhet i ritt,- vanlivis sykler jeg bedre enn konkurrente mine siste 25% av et ritt.

Trente du da like mange timer som tidligere år?

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: quattro] #1296764 13/11/2011 19:20
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: quattro
Jeg skjønner ikke at folk er i så god form at de klarer å holde seg kun i sone 1 på en sykkeltur, men kanskje jeg kommer dit en dag? Stort sett så legger jeg ut på tur med mål om å ta det med ro, men ender med å kjøre det jeg orker hvis beina føles bra. Sist i dag, hvor jeg var ute i 3,5 timer, og ifølge Strava så lå pulsen i sone 1-2-3-4 i hhv. 2-20-38-40 %. Nå var jeg rimelig sliten på slutten, men synes likevel det var en god økt. Fikk bekreftet nok en gang at formen er dårlig, og at jeg er lite god på å disponere kreftene ICON_SMILE

Poenget er jo ikke å ligge i sone 1 hele tiden. Men snittpulsen bør være sone 1. Om du er oppe i sone 2 og 3 av og til for å komme opp bakker er helt greit.

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: sigmund1] #1296769 13/11/2011 19:24
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sigmund1
og en lengre økt med rekordforsøk "hver gang".

Det er ei økt jeg har veldig tro på. Den skal jeg kjøre mye mer av til året. Jeg tror varigheten ideelt sett bør ligge mellom 45 - 60 min. Her kan man lage ei løype som er lik hva du møter i ritt du trener mot. Gjerne variert med både grus, asfalt og sti. Og vi snakker her om all out!

Re: Mosjonister med "proffe" treninsopplegg [Re: krok] #1296774 13/11/2011 19:31
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Se der! sigmund1 to the rescue. ICON_SMILE

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support