Starter en egen tråd for 650b og det som er relatert til denne hjulstørrelsen.
Har startet eget 650b byggeprosjekt selv, kommer nok til å legge ut kommentarer og kanskje bilder etterhvert.
For øvrig ønskes andres erfaringer med 650b eller spørsmål velkomne, men helst ikke typen spørsmål/kommentater som går ut på å "disse" konseptet, vil heller ha konstruktiv deling av informasjon.
KHS og Jamis er noen av de svært få som foreløpig tilbyr sykler med 650b hjul "off the shelf" (finnes flere customrammer o.l.)
Bla fikk denne sykkelen fra Jamis en helt vanvittig god test i Mountain Bike Action tidligere i år - de konkluderte like så godt med at det burde vært 650b som skulle ha blitt hjulstørrelsen som gjaldt da terrengsyklingen var i spebarnsfasen:
En ting som er interessant å merke seg er at en hel del 26" rammer faktisk har plass nok til at man kan kjøre de med 650b hjul. Mange 26" dempegafler kan også klare å håndtere 650b hjulstørrelsen, og alle stive "suspension corrected" gafler burde også fint klare dette. (i alle disse tilfellene er forutsetningen at man kjører skivebremser..)
Det betyr at mange kan teste ut 650b på sin eksisterende sykkel ved å investere i et nytt hjulsett, evt. bare et 650b forhjul dersom man ikke har nok plass i ramma men har en gaffel som takler dette.
Info om endel rammer og dempegafler som takler 650b finner man bla. på 650bpalace.com.
Jeg har også undret meg over at GF ikke valgte 650b når han skulle finne opp terrengsykkelhjulet på nytt. En skulle tro en kunne få mange av de samme fordelene som 29" har, samtidig som man slapp de ulempene 29" kan ha. Nok et eksempel på at markedsføringshensyn har veid tyngst i en prioritering, kanskje?
Jeg har også undret meg over at GF ikke valgte 650b når han skulle finne opp terrengsykkelhjulet på nytt. En skulle tro en kunne få mange av de samme fordelene som 29" har, samtidig som man slapp de ulempene 29" kan ha. Nok et eksempel på at markedsføringshensyn har veid tyngst i en prioritering, kanskje?
Har sikkert sammenheng med at produksjonsutstyr til felger var bygget/stilt inn for 28" felger? Og var derfor enklere og billigere å få produsentene til å lage bredere felgringer og dekk i den dimensjonen enn å lage en helt ny dimensjon. Det å kalle det "twentynainer" istedenfor 28" er jo markedsføringsbiten av det...
Godt spørsmål! Synd jeg ikke har et like godt svar, men det som er sikkert, er at 650b var en ikke helt uvanlig hjulstørrelse på tursykler. Det var sikkert enklere å bygge de litt mindre hjulene sterkere enn de vanlige racerhjulene, og de trillet vel enklere over ujevne og rufsete veier enn de små hjulene vi i dag finner igjen på terrengsyklene. 650b ble med andre ord utviklet for en bruk som likner en del på dagens terrengsykling.
Om jeg noen gang skal bygge meg en custom hardtail, blir det med 650b-hjul, men det er nok et stykke inn i framtida, er jeg redd. Den Soma-ramma så ut som et godt utgangspunkt.
Med det momentet 29" har om dagen er jeg tvilende til om 650B vil finnes i framtiden i det hele tatt.
Nettopp derfor har 650B muligheter :-) Alt er jo så lett med 29-er nå, med dekk av alle slag, gafler, felger og rammer for ethvert bruk. Det blir for lettvint for de liker det litt vondt og vanskelig. Da kommer 650B inn som en perfekt reddende engel for denne spesielle undergruppa av syklister.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Om jeg noen gang skal bygge meg en custom hardtail, blir det med 650b-hjul, men det er nok et stykke inn i framtida,
Med det momentet 29" har om dagen er jeg tvilende til om 650B vil finnes i framtiden i det hele tatt.
Sorry Krankdrev, det er ikke ment som dissing av konseptet mer som en observasjon av hvor markedet går hen.
LarsB
Vi får se hvor trenden går. Historisk har sykkelmarkedet vært preget av raskt skiftende moteretninger. Moment i markedet i dag, betyr ikke nødvendigvis så mye for framtida.
Om jeg noen gang skal bygge meg en custom hardtail, blir det med 650b-hjul, men det er nok et stykke inn i framtida,
Med det momentet 29" har om dagen er jeg tvilende til om 650B vil finnes i framtiden i det hele tatt.
Sorry Krankdrev, det er ikke ment som dissing av konseptet mer som en observasjon av hvor markedet går hen.
LarsB
Vanskelig å spå, og jeg skal ikke tørre å påstå hverken det ene eller andre om hvor stort 650b kan bli eller ikke. Personlig bryr jeg meg lite om det forbli smalt eller blir mainstream. Litt av greia med 650b er at man kan bruke en del eksisterende 26" rammer og gafler, den fordelen hadde aldri 29" bevegelsen og det tok mange år før 29" fikk noen særlig tilslutning. Det som er litt spennende er jo at nå for tida er det ikke bare 26" som er den opplese og vedatte sannheten lengre. Det som er snodig er at mange av de som nå er blitt 29" tilhengere disser 650b og virker ultrakonservative og negative. Jeg anskaffa meg 29" for første gang tidlig i vår og syns det var fantastisk, men i stedet for å tro at jeg nå har blitt frelst stiller jeg meg åpen for at 650b kanskje kan være enda bedre. Eller: at 650b er bedre til noe, 29" til noe og gode gamle 26" best i endel sammenhenger det også. Jeg ser ingen grunn til å begrense meg til bare en hjulstørrelse.
Tror uansett ikke 650b vil forsvinne, men det kan godt hende det forblir smalt.
Alltid interessant med sånne skifter, tenk bare på fotografering og hvordan digitale kameraer har overtatt. Likevel lever filmkameraer i beste velgående, men det er blitt for en smal gruppe som er spesielt interesserte.
Med det momentet 29" har om dagen er jeg tvilende til om 650B vil finnes i framtiden i det hele tatt.
Nettopp derfor har 650B muligheter :-) Alt er jo så lett med 29-er nå, med dekk av alle slag, gafler, felger og rammer for ethvert bruk. Det blir for lettvint for de liker det litt vondt og vanskelig. Da kommer 650B inn som en perfekt reddende engel for denne spesielle undergruppa av syklister.
Så sant, så sant Noen vil lide seg gjennom sykt lange ritt o.l., andre gjør det vanskelig for seg selv utstyrsmessig i stedet
Når det gjelder valg av ramme så hadde jeg først sett meg ut den ramma fra Soma, men den er litt vanskelig å få tak i (kunne fått tak i den eldre versjonen, men den er såpass lik en 1x1 at jeg gikk for Surlyen som var enkelt å få tak i og til en grei pris fra Cyclecomponents).
Har en kompis som har kjørt på en 650 Spesh Pitch i et par år nå. Dvs 26" sykkel med 650b hjul. Han er superhappy.
Jepp, ser ut som det er en hel del standard 26" rammer som kan bygges om og med godt resultat.
Bla. er freeridesykkelen min (en Trek Scratch) lista opp over de som kan kjøre 650b hjul inne på 650bpalace.com. Liker jeg 650b vil jeg vurdere og gi den et 650b hjulsett også, men det får vente - den fikk nylig et flott DH hjulsett så begynner å bli bortskjemt
Men tanken på en grov stisykkel/freeride sykkel med 650b er absolutt litt morsom, den burde jo ha fordelen av både litt større hjul samt masse vandring.
Mangler fremdeles fornav og krankdrev. Ser ut som navet er forsvunnet i posten, og krankdrevet er en custom affere som tar noe tid. Har bygget så lang jeg kan, legger ut noen bilder av prosjektet slik det ser ut nå Håper jeg får den ferdig og får tatt en skikkelig prøvetur før vinteren kommer....
Som man kan se er det god plass i ramma til 650b hjul med 2.3 dekk (selv om disse dekkene ikke har en veldig høy profil), dette selv om bakhulet er skjøvet lang fram i den horisontale droputen. Se også 650b bakhjulet sammenlignet med 29" hjul.