Av alle uviktige ting i verden er dette for viktig til å bli tatt seriøst. Derfor tar vi det alfabetisk.

A
Har du en sykkel med et merke som starter på A, ja da er du så sær at det knapt kan nevnes.
B
Basso: Herre min. Sykkelfrelst og Italofil så til den grad at du staver Italofil med stor I. Og hvis du tror Basso har noe med Ivan å gjøre, da har du ikke en Basso!
Battaglin: Helfrelst nettshopper med et siden anstrengt forhold til Bikeshop.
Bianchi: Eurostil med nogo turkis attåt. Muligens historisk bevisst, og kan hele merkets historie siden Edoardo sto ved sveiseflammen. Eller bare bosatt alt for nært/i Hank Sport sine lokaler i Trondheim.
BMC: Over gjennomsnittet interessert i sykkel, sykling, Sveits og sjokolademelk. Du er ung, men ikke en unge. Foruten når du snakker om BMC.
Boardman: Du har shoppa etter å ha lest hypen i engelse landeveisblader, og nekter å ta inn over deg at du har kjøpt en standard kinaramme med engelsk navn.
Bottechia: Kunne like gjerne handla sykkel på polet. Men undergrundscred fra connoisseurmiljøet rundt Sørensen sykkel.
Bros: Økonomisk bevisst og fullstendig historieløs. Med nære bånd til Nærbø og omegn.
C
Cannondale: Handmade-nerd med sans for proprietære løsninger og ølboksmateriale. Lett bytte for god PR.
Canyon: Kredittkortkonge med nettvett og tysk ordenssans. Glad i å spare penger på sykkel så man har nok til flerforldige hjuloppgraderinger.
Carrera: Glad i former og kurver, farger og rusbrus.
Cervélo: "Jeg kjøpte sykkelen i 2011, og den er allrede utgått på dato!" Og du tror luftmotstand er alt du trenger å tenke på når du sykler. Sier ikke Hushovd, men Thor.
Cipolini: Kamel. Du trenger ikke ta med deg drikke på tur, og velger en sykkel som oser av merkenavn, dyrt etterbarberingsvann og total forakt for praktiske løsninger. Du har trolig en skinsuit i mønsteret "Magic Muscle" i skapet.
Colnago: Fornuftsconnoisseur med sans for muffer. Og stål. Og gamle dager. Og synes alt var bedre før. Integret styrelager er for deg helt, helt nytt. Eller du er blodfan av Thomas Voeckler.
Cube: Stop sleeping 'round with the CyklOn-boys!
D
De Rosa: Todelt. Enten er du i retronissebåsen, og har faste samtaler med Ungarn, eller du er i wannaberetronissebåsen og har faste samtaler med din bank om nedbetalingsplaner for overprisede, lavtech-rammer med snodige former, bøyer og dopingreklamepalmares.
Diamant: "Jeg har verdens letteste sykkel kombinert med verdens tyngste lommebok. Siden jeg kjøpte så billig, mener jeg!".
Dolan: Du sykler på bane.
E
Se A
F
Felt: OverUSApatriotisk. Glad i sterke farger, så lenge de er oransje og blå.
G
Gary Fisher: Wannabehippie med tro på Gud ... eh ... Gary. Og med et like skjørt forhold til Keith Bontragers kranker som Andreas Aarflot har til Paven
Gekko: Du er fra Oslo.
Ghost: Du heter Skalstad. Eller kjenner noen som heter Skalstad.
Giant: Gammel Telekom-fan med svart og rosa garderobe i sykkelavdelingen. Og du blir enda irritert over de som sier en landeveissykkel skal ha horisontalt overrør. Tynn lommebok, siden du har betalt overpris for noe som ikke ser ut som en landeveissykkel, og kompenserer med fett utstyr både her og der.
Gios: Du vil bli som gare - eller du er gare!
GT: Du er trønder.
H
Hard Rocx: "Jeg er sponsa, fra Askertraktene og litt over gjennomsnittet opptatt av Trondheim-Oslo".
I
Indipendent Fabrications: Stålnisse med vaniljefetisj. Retroorientert og fullstendig virkelighetsfjern grunnet langt fremskredet galskap under ventetiden (som er på minst 4 lysår) mellom bestilling og levering av ramme.
J
Se A
K
Kestrel: Over gjennomsnittlig våt, siden du er triatlet med sans for "big is better"-slagord og karbon
L
Lamborghini: Du er rimelig lam hvis du tror dette er en sykkel. Det er det ikke. Det er en traktor!
Lapierre: "Voulez vous coucher avec moi?" Du tror du er en fyrrig franskmann, men vet egentlig ikke forskjellen på en lapierre og en b'Twin.
Litespeed: Gubbe med Lynskey i stallen også. Sykler bare 25% av turen en Lynskey-eier gjør.
Lynskey: Titannisse som ikke sykler mer enn en-to turer i året, men bare bygger nye sykler etterhvert som den nye "dette er Ramma!" kommer fra Gud.
M
Masi: Slu syklist som har lurt kona til å tro at man har kjøpt vin.
Merida: "Velly, velly good bike, sir!" Lite opptatt av stil, mye opptatt av sponsing. Og gode rammer. Og flammelakk. Litt sånn schizofren, egentlig.
Merckx: "Jeg bor alt for nært Sportslageret, og alt for langt unna Belgia". Og så går du og jekker en Kriek.
Monoc: "Jeg kjøpte sykkelen i 1997, og den funker enda!"
Moots: Clash of the titans - du og sykkelen er begge titaner. Dvs gamle, litt ettergivende, men også stive når det trengs.
N
Nakamura: Vektnisse med litt lettere lommebok enn Diamant-syklisten. For å spare vekt på treningsturene også, siden du har den med deg der også. Siden du trenger drosje før eller siden på hver eneste treningstur fordi AmClassic-navet til stadighet går i stykker.
O
On One: Hipster!
Orbea: Egentlig opptatt av nasjonalisme, våpen og oransje uten blått (i motsetning til Felt-syklistene), men mer opptatt av å skreve med beina slik at andre kan lese modellnavnet enn å sykle fort. Vises ofte i felt av denne grunn.
P
Parlee: Du jobber på en europeisk flyplass med Norwegian-avganger. Eller kjenner noen som gjør det.
Pegoretti: "My other, and far less expensive vehicle, is a Ferrari". Va bene!
Pinarello: "Jeg tror asymetriske sykkelrammer og asymetriske bankkontoer er noe for meg og familien min". Kona sykler neppe. Har fullt "Sky"-utstyr, ned til minste detalj (som Jaguar-følgebil).
Q
Se A
R
Raleigh: Anglofil. Tweed is the new pink.
Ridley: Belgiofil. Brostein og luftmotstand er stikkord du faller for. Selv om du aldri har satt dine sykkelsko i det første og kunne brukt pengene mer fornuftig på det andre.
S
Salsa: Jobbpendler med mer interesse for lyktetråder enn sykkeltråder. Grunnen til at du leser dette er fordi noen har tipsa deg om denne trådens innhold.
Schwinn: obs!-kunde med lyst til å prøve noe nytt/leve farlig/spare penger/kjøpe en sykkel du kan uttale navnet på i fylla. Ingen alternativ er strykbare - du er alt det der!
Scott: Lettvektsfrik med nøyaktig vekt og Powertap-nav. Du kom fra terrengsykling og inn på landeveien. Du tror du er nyskapende, men har stått stille siden 2008.
Specialized: WannabeCancellara/WannabeCav. Scientologsyklist, men nekter å innrømme det. Specialized er ikke et merke, det er en sekt.
Surly: Paktisk tursyklist med større fokus på bagasjen din enn sykkelen.
T
Trek: "Jeg hater at alle andre syklister kaller meg kjedelig"-syklist. Og med en klippefast tro på at du aldri skal bytte merke.
U
Se A
V
Viner: Se Masi. Kanskje du har lurt kona til å tro at du har kjøpt TO Masi?
Vipera: Vestlandsfande med NC i blikket
W
Wilier: Enten er du en gjenlevning fra Dal Molina - tiden, og fortjener en klem, eller du er en Bikebusterkunde som fortjener deng fordi du ikke vet hva du en gang sitter på av europeisk sykkelhistorie. Sjansene for at du ikke er det siste er små. Veldig små. Test deg selv - Hva står navnet Wilier for?
X
Se A
Y
Yosemite: "Jeg sykler, altså er jeg". Men ikke mye lenger. Sic transit gloria mundi.
Z
Se A
ÆØÅ
Ja, særlig!