I min frustrasjon over å ikke å få presset crown race langt nok ned på kronrøret,, ble det tatt litt (bokstavelitalt) harde midler i bruk.. resulterte i små sår på crown race. spm: hvor mye skade tåler den før den bør byttes? (kan legge ut bilde senere i dag)
Never, ever make absolute, unconditional statements.
Crown race skal jo ikke bevege som mot lageret. Jeg forutsetter at du ikke har et gammeldags med løse kuler i. Og det er ikke veldig farlig med hakk og skrammer så lenge anleggsbanen for nedre kulelager er uskadet. Dvs. at du ikke har hamret i stykker den lille skråkanten øverst på crown race.Om det er skikkelig ille kan du vel fjerne det groveste med en liten fin fil.
Og det over er kun mine meninger basert på egen forståelse av saker og ting. Jeg antar at kulelageringeniører ser annerledes på det.
Har planer om å få kutta kronrøret i kveld. (baufil, vinkelsliper, eller rørkutter ) spm.. Er VELDIG usikker på hvor det skal kuttes (første iterasjon).. er det noen måleregler.. eller er det bare å prøve seg frem 1. masser av skiver under stem (min 4cm) 2. noen skiver over stem (min 2cm) osv?
Jeg ville ventet til jeg hadde prøvesittet og prøvesyklet før jeg kappet styrerøret. Om du er sikker på lengde allerede er det jo bare å kappe i vei, men det er ingen vei tilbake om du kapper for mye.
Nanok på forumet her bor i samme kommune, og såvidt jeg vet har han en sånn kutter for slike rør. Det gir det beste kuttet. Evt så vil kanskje noen lokale sykkelbutikker hjelpe deg?
Pr i dag er kronrøret 10+cm for langt.. (det er ukuttet) så kuttes skal det uansett. et alternativ er ta ramme og gaffel under armen å besøke hank... eller sammle alt annet først å ta det helt til slutt.. (jup er førstegangs sammler..)
Litt av utfordringen er at jeg ikke "kjenner" geometrien på ramma.. Så aner ikke om det finnes en (ca)algoritme som tar min høyde, ramme str, ramme geometri osv og kommer med et halvfornuftig bud på lengden på røret.
Fant også ut i går at ramma er på grensen til å være for liten.. midt topp sete --> midt krank (78,5cm) med førte at setepinnen var ca 1,5 cm under maksmerket. (er 400mm pinne)
Redigert av Kake; 01/12/201009:50.
Jeg har en On-One Inbred, kan jo være at din ramme geometrisk ligner på min. Jeg påstår det fordi On-one har samme geometriskisse på Scandal som på In-bred, og Whippet ser ut til å ha sitt utgangspunkt i Scandal.
I såfall er du velkommen til å prøve min Inbred i str M for å se hva som passer deg best.
Jeg har nå en stivgaffel med AC 47 cm (axle-crown, ca fra senter hjulaksling til der styrerøret starter). Jeg trives med den geometrien. Jeg tror en 100 mm dempegaffel har kortere AC enn det jeg har.
Et steg frem og et tilbake.. fikk banket ned crown race, og saget et konservativt kutt på kronrør.
Fant dog en annen utfordring.. jeg ser ikke helt hvordan de passer i sammen BB92 og SLX krank lager. (ingen gjenger i bb92).
Spm til OnOne..(før bestilling av ramma) "I'm planing to reuse my "old" bike parts in my whippet project. will my SLX 660 crankset - 175mm/44-32-22T fit in the BB92 ?"
Svar:"Yes these cranks will fit and remember you need a direct mount front mech..."
Trenger jeg et adapter eller?? er det bare meg som fatter nada?
Edit: Fant denne bb92-bearing-kit regner med det er den jeg trenger..
Jepp, du må nok ha et slikt lager. Om ikke akkurat det, så et som er for BB92-standarden. Et lite tips vedr. stem og mellomskiver og slikt. Pass på at det ikke er særlig mer enn 4cm med mellomskiver melllom styrerør og stem. Hvis det er det, flytt noen av skivene over stemet.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
:-) Har ikke planer om å benytte den med skivene som de er på bilde.. var et VELDIG konservativt kutt.. Finnes det shimano bb92's (har hørt at FSA bb's ikke holder så godt)
:-) Har ikke planer om å benytte den med skivene som de er på bilde.. var et VELDIG konservativt kutt.. Finnes det shimano bb92's (har hørt at FSA bb's ikke holder så godt)
Kommet lenger i byggingen? Klør veldig i fingrene etter å legge inn bestilling Noen flere tanker om rammen er for liten? Selv er jeg 1.83 og tenkte på 18".
Kommet lenger i byggingen? Klør veldig i fingrene etter å legge inn bestilling Noen flere tanker om rammen er for liten? Selv er jeg 1.83 og tenkte på 18".
Ja den dukket opp for noen dager siden.. men med 2X+ prisen av FSA(samt at FSA kommer under 200kr grensa)) så regner jeg med at det blir FSA..
Har ikke kommet så mye lenger, går veldig sakte. ang str. Så håper jeg og tror at det skal gå bra. setepinnen er noen cm under bunnen på overrøret når jeg har den i den høyde jeg regner med å bruke (78.5 cm (er selv 184) fra midt krank til overkant midt sete), pinnen er da også noen cm under max merket.
Ja den dukket opp for noen dager siden.. men med 2X+ prisen av FSA(samt at FSA kommer under 200kr grensa)) så regner jeg med at det blir FSA..
Har ikke kommet så mye lenger, går veldig sakte. ang str. Så håper jeg og tror at det skal gå bra. setepinnen er noen cm under bunnen på overrøret når jeg har den i den høyde jeg regner med å bruke (78.5 cm (er selv 184) fra midt krank til overkant midt sete), pinnen er da også noen cm under max merket.
Takk for tilbakemeldingen. Du har vel ikke målt inseam på beina dine?
Da var jeg kommet litt lenger.. PressFit (shimano bb92) lageret dukket opp i postkassen i dag. har fått satt det på.. men jeg har missforstått et eller annet pga krank (slx FC-M660) hvis det settes inn vil hakke tenner mot staget.. så må vel finne en bruksanvisning..
Hvilken ramme er det du har kjøpt? Alle Whippet jeg finner bilde av har blank ramme, uansett om den er hvit eller svart..
Står lenger fremme i tråden.
Ting tar tid.. Kom litt lenger i går. Fik montert gir og kabler, ser at bremsekablene nok bør kuttes en del.
Håper å få sammlet den ferdig i dag, etterfølgende regner jeg med å levere den på en eller annen verksted for å få de til å ta en kvalifisert gjennomgang av min misshandling av sykkelen. samt evt få de til å kappe litt av bremse kablene..
Noen som har en verksted i Tr å anbefale.. Hank, Sportsbua, Sykkelsenteret osv..
Jeg har en Whippet i hvit/rød og sliter med at verken Rotor 3D, XT eller XTR ser ut til å passe mtp minsteklinga. Om du kunne legge ut et litt større bilde av krank/kranklageret på drevsiden så hadde det vært flott. On-one tilbød meg å bytte til en annen Whippet ramme med "mindre" krankhus, men jeg vil i det lengste unngå å sende fra meg rammen hvis jeg ikke må..
Jeg har en Whippet i hvit/rød og sliter med at verken Rotor 3D, XT eller XTR ser ut til å passe mtp minsteklinga. Om du kunne legge ut et litt større bilde av krank/kranklageret på drevsiden så hadde det vært flott. On-one tilbød meg å bytte til en annen Whippet ramme med "mindre" krankhus, men jeg vil i det lengste unngå å sende fra meg rammen hvis jeg ikke må..
Hei
Har SLX 660 Kranksett - 175mm/44-32-22T montert på et pressFit (shimano bb92) lager. Skal forsøke å ta noen bilder. Det er forøverig ikke noen god plass til meg heller..
Fin sykkel, gitt. Jeg håper du ble fornøyd med bremseslangene. De ble kappet omtrent slik jeg ville hatt dem på min sykkel. Jeg er forøvrig ingen tilhenger av barends på riserstyre selv, men hver sin smak.
Fin sykkel, gitt. Jeg håper du ble fornøyd med bremseslangene. De ble kappet omtrent slik jeg ville hatt dem på min sykkel. Jeg er forøvrig ingen tilhenger av barends på riserstyre selv, men hver sin smak.
LJ
bremseslangene ble bra de.
Den skal benyttes til grus ritt (enern, birken osv) --> GrusRaser.
Pent er det ikke med Barens på riser, men de blir.