Tok noen bilder under en tur tidligere i høst. Når jeg ser nøye etter, kan det virke som om kjedet er altfor langt, se bilde. Jeg har kappet etter vanlig norm: store-store + to ledd.
Eller er det bare slik kjedet ser ut under fart på litt ujevnt terreng. Bildet er tatt på trillestien ned fra Løvlia.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Har akkurat satt på det nye XTR trail bakgiret. Der har man en hendel man flikker over så økes friksjonen i leddet til armen med trinsene. Dette stiver opp noe vanvittig i kjellertesten ihvertfall. Gleder med til å prøve dette i skogen. I følge shimano skulle dette kunne erstatte kjedefører i mange tilfeller. Noen med erfaringer?
bildet viser jo hvorfor kjedet detter av i nedoverbakker. Kutta inn litt extra i tidligere tider - og brukte midtre-store som utgangspunkt. Man må jo da sef tenke på gearinga. for meg er stor klinga mest benytta som slagring og så godt som aldri i bruk.
Fikk bedre erfaringer atter at XT og XTR kom på markedet - og jeg fikk råd til dem. Virker som om dem klarer å holde kjede strammere. Kjører forresten med XTR short, med tre klinger framme Vurderer å bytte til Saint bak - men ikke før xtr saken går fyken.
Den observante har sef sett at bakgiret er XTR. Har ikke hatt problemer med at kjedet hopper av i nedoverbakker. Ble likevel overrasket da jeg så bildet, over hvor mye sleng det er i kjedet
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Tror du må ha en annen definisjon av minste enn oss andre. Ved å justere kjedelengden etter minste klinge foran og bak har du i realiteten en singlespeed. Alle forsøk på giring vil medføre vraket gir/girøre...
Nei det stemmer ikke. Fullt mulig å beregne kjedelengden på denne måten. Du må bare stramme til kjedet akkurat går klar av tannhjulene på bakgiret. Deretter kapper du og skjøter sammen kjedet.
Der tulla jeg med å trykke litt feil knapp (slett innleg =P), men det jeg skrev var at ved minste minste kjører man kjedet igjennom bakgiren og strammer, det gjør man ikke ved store-store metoden
Jeg legger kjedet på største og største, samt gjennom giret på vanlig måte. Jeg strammer så mye jeg kan uten at giret låser seg eller knekker og sjekker at det funker gjennom dempevandringen. Da får jeg så kort kjede som mulig, uten at jeg trenger å være redd for at det ryker eller låser seg i største og største.
Største-største gjør at du får så stramt kjede som mulig uten at det går utover. Sykkeloyvinds metode er en noe mer presis variant av største-største + 2, selv om ferdigtredd vs. største-største + 2 i teorien skal gi samme kjedelengde.
For å unngå kjedesleng av denne typen bruker man gjerne så kort arm som mulig på bakgiret, da lenger arm også lettere vil bevege på seg ved ytre påkjenninger (kraft x arm). Med kortere arm får man også det "problemet" at man ved noen giroppsett (f.eks. 3-delt foran og stort spenn bak) ikke får tatt opp slakken når man kjører små drev foran og bak.
XTR Trail-giret er nok veldig fint det også, men frøktelig dyrt, da!
Det er også, som nevnt, for å unngå kjedesleng, lurt å gire opp til storeskiva før utforkjøringer og slagete partier. Med kjedet på storeskive og en relativt stor klinge på kassetten vil det slå mye mindre.