Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut?

Re: Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut [Re: Kruser] #1293023 07/11/2011 07:25
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Synes det ser ganske greit ut, men er enig med alfred i at du kanskje kunne sittet noe høyere.

Det virker også å være en del bevegelse i hofta? Har selv gode erfaringer med å jobbe bevisst med å rotere hofta/bekkenet framover og opprettholde "nøytral" ryggsøyle så langt det går.

Re: Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut [Re: Kruser] #1293107 07/11/2011 10:07
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Ordnet sokke-problemet har han gjort.. ICON_WINK

Re: Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut [Re: Alpers] #1293235 07/11/2011 14:00
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Alpers
Det er nok greit å forklare hva som skjer, om en hever/ senker setet på en sykkel? Og hva dette betyr i tempostilling?

Det har du rett i, og jeg kan forklare ut fra egen erfaring:
- Beinmuskulaturen giir mest styrke når beina er nesten utstrekt, mindre når de er bøyd. (Nå kan en jo si at en ikke trenger maksimal muskelstyrke under temposykkel....)
- På den annen side blir det lite effektivt, og økt fare for knetrøbbel hvis setet er for høyt - skal aldri være høyere enn at en unngår å vakke med hoftene for å nå ned, skal heller ikke ha helt utstrekte knær. For høyt gjør det også vanskeligere å få riktig knekk i hofta.
- Lavt sete gjør også at knærne kommer høyere opp i brystet/magen, kan i noen tilfeller direkte hemme bevegelsen og pusten.

Det er noen mindre forskjeller i hva en anser å være optimal "norm":
- Noen vil ha en klar vinkel på kneleddet (inntil 145 grader), mens jeg bruker prinsippet "så høyt som mulig uten å måtte vagge med hofta, strekke knær eller ankel".
- Det er ulike målemetoder (*0.86, hæl på pedal...) - problemet med disse er at de måler utifra hælen, og det er jo ikke den vi fester i pedalene - ankelvinkel og såle/pedalkonstruksjon påvirker.

Og til sist er dette som nevnt høyst individuelt. Men som på de fleste andre områder anbefaler jeg "learn the rules before you bend them".

Re: Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut [Re: Kruser] #1293769 08/11/2011 11:17
Tashkent Terror Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
Syns dette ser bra ut jeg, ikke noe dårlig utgangspunkt.

Er du komfortabel og stabil på sykkelen?
Har du kraft og kontroll gjennom hele tråkket ditt?
Hva skjer med stillingen når du blir sliten?
Hvordan funker pusten?

Chuck Norris was once asked why he doesn't use an iphone, he responded, "Same reason I don't use tampons."
Re: Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut [Re: Kruser] #1296332 12/11/2011 18:25
Tom_Bombadill Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kruser
Sitat: Tom_Bombadill
Jeg tror ikke du skal ha kortere sykkel. Det trenger ikke være hensiktsmessig å justere sykkelen for å sitte likt på rulla, som proffene gjør ute i 50 km/t.

Mitt tips er at de ekstra 2 cm blir kjekke og ha når du får litt tid på sykkelen, og arbeider deg lengre fram på setespissen. Da oppnås også rettere vinkel i albuene. Setehøydeser ok ut, men er heller 3 mm for lav enn høy.

Kortere sykkel enn dette er ikke aktuelt. Men mener du opp en størrelse? Det er et meget kort stem som står på sykkelen nå, så jeg har en del å gå på ved å kunne velge et lengre stem.

Rammestørrelse er perfekt. Noen mente du burde korte inn reach for å få 90 grader i albuer. Det mener jeg er helt feil. Når jeg ser film #2 er jeg mer sikker. Når du kommer utendørs på denne sykkelen, vil du ønske å komme lengre frem på setet for å åpne opp hoftevinkelen, og du vil da "gå tom" for styre å holde i. Med 20mm lengre stem, forskyver du hele kroppen lengre fram. Setet må kanskje opp 5 mm, og da tåler du fint at det nye stemet kanskje løfter styret 10 mm.

Jan Erlend
Re: Temposykkel-Sittestilling-Hvordan ser dette ut [Re: Tom_Bombadill] #1296556 13/11/2011 12:04
K
Kruser Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Sykkelen er nå kjøpt og betalt, så det blir mere testing til våren, og sannsynligvis litt på rulla i løpet av vinteren for å venne seg til sittestillingen.

Jeg sitter temmelig komfortabelt i aeroposisjon og har ingen problemer med pusten.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino