Det er nok greit å forklare hva som skjer, om en hever/ senker setet på en sykkel? Og hva dette betyr i tempostilling?
Det har du rett i, og jeg kan forklare ut fra egen erfaring:
- Beinmuskulaturen giir mest styrke når beina er nesten utstrekt, mindre når de er bøyd. (Nå kan en jo si at en ikke trenger maksimal muskelstyrke under temposykkel....)
- På den annen side blir det lite effektivt, og økt fare for knetrøbbel hvis setet er for høyt - skal aldri være høyere enn at en unngår å vakke med hoftene for å nå ned, skal heller ikke ha helt utstrekte knær. For høyt gjør det også vanskeligere å få riktig knekk i hofta.
- Lavt sete gjør også at knærne kommer høyere opp i brystet/magen, kan i noen tilfeller direkte hemme bevegelsen og pusten.
Det er noen mindre forskjeller i hva en anser å være optimal "norm":
- Noen vil ha en klar vinkel på kneleddet (inntil 145 grader), mens jeg bruker prinsippet "så høyt som mulig uten å måtte vagge med hofta, strekke knær eller ankel".
- Det er ulike målemetoder (*0.86, hæl på pedal...) - problemet med disse er at de måler utifra hælen, og det er jo ikke den vi fester i pedalene - ankelvinkel og såle/pedalkonstruksjon påvirker.
Og til sist er dette som nevnt høyst individuelt. Men som på de fleste andre områder anbefaler jeg "learn the rules before you bend them".