Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 15 1 2 3 4 5 6 14 15

KRIK?

Re: KRIK? [Re: baronKanon] #1291248 03/11/2011 15:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: baronKanon
Jeg er innigranskauen mot religion i alle former,
Jeg bekjenner meg til en religion. Hvorfor er du i mot det?

Religion fører stort sett krig med seg.

Forklar.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: GeirK] #1291271 03/11/2011 16:11
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Så si at noen hadde trang til å rope "Breivik" hver gang han bommet på mål, da er alternativ 2 fremdeles gangbart selv om han spiller sammen med en gruppe AUF-ere?

Hva i all verden hadde det å gjøre med det jeg skrev? Ditt eksempel er jo ikke analogt med alternativ 2, men derimot med alternativ 3. Ditt eksempel ville vært analogt med alternativ 2 hvis en ensom AUF-er spilte sammen med en gjeng hyperironiske generasjon X-ere. ICON_SMILE

[edit] Ser at jeg kunne ha uttrykt meg klarere. Alternativ 2 har ikke-religiøs home turf mens alternativ 3 har religiøs home turf.

Redigert av Dan; 03/11/2011 16:12.
Re: KRIK? [Re: GeirK] #1291272 03/11/2011 16:11
jrm Offline OP
OP Offline
Sitat: Dan

1. Religiøse og ikke-religiøse spiller og sosialiserer hver for seg.
2. Religiøse spiller og sosialiserer med ikke-religiøse og tilpasser seg ved å tåle at djevelen blir nevnt innimellom.
3. Ikke-religiøse spiller og sosialiserer med religiøse og tilpasser seg ved å bare rope jernspiker når de bommer på mål.

Alternativ 2 og 3 synes jeg er like bra begge to. Alternativ 1 synes jeg ødelegger samfunnet, enten skylden er mobbing fra ikke-religiøse eller overbeskyttelse i form av KRIK.

Så si at noen hadde trang til å rope "Breivik" hver gang han bommet på mål, da er alternativ 2 fremdeles gangbart selv om han spiller sammen med en gruppe AUF-ere?

Djevelen har vel ikke drept Gud eller Jesus. Han har vel ikke drept noen?

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: KRIK? [Re: EgilS] #1291293 03/11/2011 16:38
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Men hvorfor finnes det ikke noe helt religionsnøytralt alternativ til KRIK? Altså noen som driver med breddeaktivitet innen sporting uten å måtte konkurrere?
...
Hva med oss voksne som ønsker noe mer organisert trening, men som innehar litt konkurransevegring?

Det er da fritt frem for hvem som helst som ønsker et slikt tilbud å starte opp. Hvis alle venter på at noen andre skal gjøre jobben blir lite gjort.

+1

Noe har gått meg hus forbi her. Jeg leste overskriften og tenkte "Kringkastingsorkesteret?"
Jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg aldri i mitt liv har hørt om KRIK,og de har holdt på i 30 år? Det virker som alle andre her er godt kjent med organisasjonen.
Merkelige greier...men hvis det er slik det blir beskrevet her er det jo absolutt positivt uansett om jeg personlig aldri ville satt mine ben på et slikt arrangement. Eller kanskje jeg har gjort det i vanvare?
På tide å gå en runde med mine stibrødre..

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: KRIK? [Re: A4-Biorobot] #1291339 03/11/2011 18:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: A4-Biorobot
Sitat: HaraldW
Og KRIK fungerer supert ved siden av all annen idrettsvirksomhet her til lands, selvom det svartner for BaronKanon når han hører om det. Svært mange er til og med både i idrettslaget og KRIK.
Jeg vet vi er svært ulike når det gjelder dette, Harald (derfor jeg aldri tar opp temaet når vi treffes, det er altfor hyggelig til å ødelegge stemningen med krangel) ICON_SMILE

Hahahaha, du er anti-religion og sykler med en religiøs dude, som VET at du er anti-religion? Så kult. Dere må være ganske trygge på hverandre.

Tirsdagsklubb. Lavterskeltilbud for konkurransevegrende syklister i fra alle leire.

Som pappa til en liten kar som har arvet min vegring mot startnummer skulle jeg gjerne sett mer "lekeidrett" i de organiserte idrettslagene. Vi finner det nok etterhvert ... Om det er KRIK eller noe annet spiller ikke så stor rolle - å delta på en gudstjeneste eller to har sjelden gjort noen stor skade på et barn.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: KRIK? [Re: pinwiz] #1291343 03/11/2011 18:22
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Pinwiz da... KORK er jo KringkastingsORKesteret ICON_SMILE

Wish it * dream it * do it
Re: KRIK? [Re: pinwiz] #1291361 03/11/2011 18:56
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pinwiz
...men hvis det er slik det blir beskrevet her er det jo absolutt positivt uansett om jeg personlig aldri ville satt mine ben på et slikt arrangement. Eller kanskje jeg har gjort det i vanvare?

Det kan godt hende du har syklet med noen av dem iallfall.

Jeg traff en gjeng på E6 her tidligere i høst. De hadde alt fra 160 mm nedoverorienterte sykler til HT i 3-4k klassen. Jeg spurte hvilken gjeng de var, da det var åpenbart at ikke alle var vante stisyklister, og fikk til svar at de var fra KRIK. Vi sykla et stykke sammen og hadde det gøy. De rutinerte personene hjalp og tipsa de urutinerte, og det var nesten som tirsdagsklubb, bare enda lavere terskel og ingen bamsemums. Da jeg parkerte sykkelen min klønete og klarte å terge på meg en fotgjenger kom det i ettertid en del morsomme kommentarer som "Gå med gud", og "jesus er med deg".
Noen av de mest rutinerte stisyklistene i gjengen fortalte at de er litt aktive her inne, og på fellesturer. Kansje har de allerede deltatt i tråden?
Poenget mitt er at de var veldig inkluderende, både overfor sine egne urutinerte stisyklister og meg som bare slang meg med. Det er veldig positivt.

Til info: Dette kommer fra en absolutt ikke-troende som forlot speidern som 10-åring fordi vi måtte be fadervår.

- Stefan
Re: KRIK? [Re: Alpers] #1291367 03/11/2011 19:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Alpers
Jeg henger ikke helt med på notene her.

Jeg ble mobbet i seks år fordi jeg har krøller, men at jeg var sønnen til presten i Røa menighet (som for sikkerhets skyld var med å stifte KRIK) ble aldri nevnt.

Hva var mitt problem?

I klassen min var det en med komboen rødt hår og rottehale. Han ble mobbeofferet helt til han flyttet. Da var det min tur. Så det finnes tydeligvis ting som er "værre" enn kristendom ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: KRIK? [Re: Stefan77] #1291373 03/11/2011 19:20
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cmon77
Sitat: pinwiz
...men hvis det er slik det blir beskrevet her er det jo absolutt positivt uansett om jeg personlig aldri ville satt mine ben på et slikt arrangement. Eller kanskje jeg har gjort det i vanvare?

Det kan godt hende du har syklet med noen av dem iallfall.

Jeg traff en gjeng på E6 her tidligere i høst. De hadde alt fra 160 mm nedoverorienterte sykler til HT i 3-4k klassen. Jeg spurte hvilken gjeng de var, da det var åpenbart at ikke alle var vante stisyklister, og fikk til svar at de var fra KRIK. Vi sykla et stykke sammen og hadde det gøy. De rutinerte personene hjalp og tipsa de urutinerte, og det var nesten som tirsdagsklubb, bare enda lavere terskel og ingen bamsemums. Da jeg parkerte sykkelen min klønete og klarte å terge på meg en fotgjenger kom det i ettertid en del morsomme kommentarer som "Gå med gud", og "jesus er med deg".
Noen av de mest rutinerte stisyklistene i gjengen fortalte at de er litt aktive her inne, og på fellesturer. Kansje har de allerede deltatt i tråden?
Poenget mitt er at de var veldig inkluderende, både overfor sine egne urutinerte stisyklister og meg som bare slang meg med. Det er veldig positivt.

Til info: Dette kommer fra en absolutt ikke-troende som forlot speidern som 10-åring fordi vi måtte be fadervår.

Kall meg gjerne sær, men jeg deltar aldri på fellesturer eller turer med sosialt samvær som hovedhensikt.Jeg drar aldri ut med nybegynnere for å promotere stisyklingens herligheter, eller hiver meg med en gjeng jeg møter tilfeldig hvis jeg er ute alene.Jeg er vel ikke særlig inkluderende når det kommer til sykling.Jeg har mine stibrødre og er helt happy med det.
Såh, sjansen for at jeg har rota meg inn i et KRIK-opplegg er mikroskopiske.
Bare sånn for the record,folk må få samles og organisere seg under hvilken paraply de måtte ønske uten at jeg på noen som helst måte føler trang til å kritisere deres valg.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: KRIK? [Re: jrm] #1291394 03/11/2011 19:49
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg vil komme med et muligens flåsete spørsmål uten å ha satt meg veldig mye inn i hva hverken KRIK, NOTS eller Tirsdagsklubben er:

Kan noen forklare meg forskjellen på de tre nevnte "organisasjonene"?

Re: KRIK? [Re: GeirK] #1291402 03/11/2011 20:01
Loki Offline
Besatt
Besatt

Dersom denne sammenligningen mellom AUF/Breivik og KRIK/dagligdags banning er sann, skjønner jeg behovet for KRIK meget bedre.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: KRIK? [Re: Raskall] #1291404 03/11/2011 20:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å starte med det viktigste: NOTS er Norsk organisasjon for terrengsykling. Hverken mer eller mindre. De representerer terrengsyklister i forhold til kommune/fylkeskommune/stat og inviterer til dugnad på sti.

Tirsdagsklubben er en uformell gjeng som sykler sti i Østmarka på tirsdager klokken 19:00. Denne klubben er uten medlemslister og formålsparagraf, men medlemmene har vel formål om å sykle sti med gode stivenner og -venninner i hvert fall en gang i uka hele sesongen som varer fra nyttår til jul ...

KRIK kjenner jeg strengt tatt ikke så mye til, men de ønsker å samle sportsinteresserte kristne, både de som er aktive og de som har et mer avslappet forhold til sporten sin. På den måten kan de treffe likesinnede og bevare, inspirere og vinne idrettsfolk til kristent liv i idrettslag og menighet som hjemmesiden deres sier.

Redigert av Garpen; 03/11/2011 20:11.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: KRIK? [Re: Garpen] #1291415 03/11/2011 20:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Garpen
For å starte med det viktigste: NOTS er Norsk organisasjon for terrengsykling. Hverken mer eller mindre. De representerer terrengsyklister i forhold til kommune/fylkeskommune/stat og inviterer til dugnad på sti.

Tirsdagsklubben er en uformell gjeng som sykler sti i Østmarka på tirsdager klokken 19:00. Denne klubben er uten medlemslister og formålsparagraf, men medlemmene har vel formål om å sykle sti med gode stivenner og -venninner i hvert fall en gang i uka hele sesongen som varer fra nyttår til jul ...

KRIK kjenner jeg strengt ikke så mye til, men de ønsker å samle sportsinteresserte kristne, både de som er aktive og de som har et mer avslappet forhold til sporten sin. På den måten kan de treffe likesinnede.

Det jeg leser ut fra dette er at alle ønsker å treffe likesinnede og gjøre ting med en felles plattform i bunn.

Jeg kan ikke helt se at jeg ser et problem med noen. Om de med 5 cm kortere venstre enn høyre bein ønsker å samles i en organisasjon for å gjøre noe sammen så kan ikke jeg se noe problem med det overhodet. Om de da så gjør noe som hjelper andre så er jo det bare helt fantastisk.

Jeg var "kristenhater" i 30 år av mitt liv. Kristne var bare teite fanatikere som prøvde å påtvinge meg kristendommen sin. De siste 10 årene har jeg tilbragt med min kristne kone og har faktisk innsett at de er helt vanlige mennesker. De gjør ting sammen med sine medkristne og de gjør ting sammen med ikkekristne.

Konemor driver med håndarbeid. Hun har mange venner som også driver med håndarbeid. Det hender disse vennene møtes og går på teater sammen. Urk, disse håndarbeidsmenneskene. At de ikke kan gå på teater sammen med oss normale mennesker. Dumme, dumme dem.

Re: KRIK? [Re: jrm] #1291421 03/11/2011 20:21
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg synes det er bedre at KRIK eksisterer enn at de ivrigste KRIKere skulle prøve å misjonere i mitt idrettslag;-)

Re: KRIK? [Re: jrm] #1291476 03/11/2011 21:19
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
En annen ting er jo hva KRIK ønsker å være et alternativ til.

Jeg tar et lite forbehold om at ting har endret seg de siste 15 årene, men da jeg var i passe KRIK alder bar ikke det tilbudet preg av å være et alternativ til organisert idrett.

Nå var aldri jeg med på noe, men det ene tilbudet som faktisk ble vurdert var ballspill i gymsalen til den lokale ungdomsskolen. Poenget er at denne aktiviteten var lagt til fredag kveld. Slik at folk som ikke hadde behov for å oppholde seg bak en av nærbutikkene eller i den lokale marka kunne ha noe annet å gå til.

Da var det gjerne slik at de som deltok på dette gjorde det i tillegg til organisert ballspill andre kvelder i uken.

Re: KRIK? [Re: jrm] #1291589 04/11/2011 07:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jrm
Han har vel ikke drept noen?

Jeg tror vel de fleste av dem som tror på ham er skjønt enig om at han som i ett av mange eksempler drepte bortimot 30000 japanere i mars i år.

Jeg holder ham ansvarlig for drapet på min egen datter - helt seriøst.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: jrm] #1291612 04/11/2011 08:07
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Nå er ikkje min kunnskap om religion og Bibelen så djuptgåande, men er det ikkje så at Satan/Djevelen/Lucifer ikkje er kapabel til å drepe utan Gud velsigning?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: KRIK? [Re: NjalVM] #1291618 04/11/2011 08:15
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: NjalVM
Nå er ikkje min kunnskap om religion og Bibelen så djuptgåande, men er det ikkje så at Satan/Djevelen/Lucifer ikkje er kapabel til å drepe utan Gud velsigning?

Det er slik jeg har forstått det, ja. Det er to krefter som kjemper mot hverandre. Japan var vel et poeng til "the bad guy".

Re: KRIK? [Re: GeirK] #1291655 04/11/2011 09:12
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg holder ham [djevelen] ansvarlig for drapet på min egen datter - helt seriøst.

Jeg vet at du vet at jeg har full respekt for dine tanker rundt dette, derfor tør jeg å grave litt fordi jeg ønsker å vite hvordan et slikt resonement går. For meg er kampen mot kreft et spørsmål om å finne ut av hva i naturen som trigger kreft og hvordan vi kan forebygge og kurere den. Fienden slik jeg ser det er ansiktsløs, uten følelser eller hensikter, kun styrt av naturlover og evolusjon. For meg blir det en fiende som vi har muligheten til å kjenne og dermed beseire.

Jeg tipper at du på det verdslige planet har akkurat de samme tankene vedrørende den vitenskapelige kampen mot kreft, men det jeg har vanskeligere for å skjønne er hvordan man orker tanken på at det i tillegg er en ond kraft, med onde hensikter, som er med og trigger kreften. For meg ville et slikt bilde være mye vanskeligere å se en vei ut av enn det rent vitenskapelige håpet om en fremtidig kur. Er det troen på at Gud skal vinne den endelige kampen som gjør tanken på en slik fiende levelig?

Re: KRIK? [Re: baronKanon] #1291716 04/11/2011 10:39
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Men hvorfor finnes det ikke noe helt religionsnøytralt alternativ til KRIK? Altså noen som driver med breddeaktivitet innen sporting uten å måtte konkurrere?

Ehem.. Bedriftsidrettslag? Tirsdagsklubben? Turorientering? Her er det bare å velge og vrake, og ta initiativ til noe. KRIK bør i alle fall ikke få kjeft for å starte opp en gruppe der man bedriver sport sammen.

Og som du selv påpeker, man kan ha det riktig så trivelig sammen uansett trosretning, eller mangel på sådan. Jeg stortrives i alle fall.

H

NOTS
Re: KRIK? [Re: jrm] #1291719 04/11/2011 10:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: jrm
Djevelen har vel ikke drept Gud eller Jesus. Han har vel ikke drept noen?

Djevelen drepte Jobs 7 sønner og 3 døtre. Men han gjorde det som et veddemål med Gud (Job 1:1-19).

Anonym5
Re: KRIK? [Re: jrm] #1291737 04/11/2011 11:02
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Veddemål eller utfordring?
Gud gjev iallefall si velsigning til drapa på Jobs døtrer og søner. (Men dei vart vel gjenoppliva, så alt i alt tel det vel ikkje?)

Quote:
6 Så en dag kom gudesønnene og trådte fram for Herren. Blant dem var også Anklageren. 7 Herren sa til ham: «Hvor kommer du fra?» og han svarte: «Jeg har streifet omkring på jorden.» 8 Herren sa: «Så la du vel merke til min tjener Job? På jorden finnes ingen som ham, en from og rettskaffen mann som frykter Gud og unngår alt ondt.» 9 Men Anklageren svarte: «Det er vel ikke uten grunn at Job frykter Gud? 10 Har du ikke på alle vis vernet om ham, hans hus og alt han eier? Hans henders arbeid velsigner du, og buskapen hans brer seg i landet. 11 Men rekk bare hånden ut og rør ved alt som er hans, så får vi se om han ikke spotter deg like opp i ansiktet.» 12 Da sa Herren til Anklageren: «Se, alt han eier, er i din makt, men ham selv får du ikke legge hånd på!» Så gikk Anklageren bort fra Herren.

Uansett.
Om ein går ut frå talet på drap i Bibelen er det vel strengt tatt ikkje Djevelen ein skal frykte..

Re: KRIK? [Re: NjalVM] #1291745 04/11/2011 11:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
(Men dei vart vel gjenoppliva, så alt i alt tel det vel ikkje?)

I noen apokryfe skrifter ble de det. Men offisielt ble de erstattet av nye sønner og døtre.

Quote:
Om ein går ut frå talet på drap i Bibelen er det vel strengt tatt ikkje Djevelen ein skal frykte..

Siste sinte ateist-anti-religiøs-beregning jeg så var forholdet 2 mill/10...

Redigert av anonymous5; 04/11/2011 11:20.

Anonym5
Re: KRIK? [Re: baronKanon] #1291751 04/11/2011 11:13
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Men hvorfor finnes det ikke noe helt religionsnøytralt alternativ til KRIK? Altså noen som driver med breddeaktivitet innen sporting uten å måtte konkurrere? Og hva har skjedd med løkkefotball? Husker kompiser på barneskolen gikk på alltrening i det lokale idrettslaget (jeg var ikke medlem i dette, og ble dermed "holdt utenfor" - som vanlig i min oppvekst). Finnes slike opplegg fortsatt i idrettslag rundtomkring?

Hva med oss voksne som ønsker noe mer organisert trening, men som innehar litt konkurransevegring?

Da tar man initiativ og starter opp et slikt tiltak. Alt starter med et initiativ.

I tillegg kan jeg innbilde meg at det er godt å ha et sted hvor man faktisk ikke blir mobbet for å be en bønn før man begynner på aktiviteten.

Det blir samme tankegang som bak mitt sykkelteam, Team Gravity. Vi trener sammen to ganger i uka, gjør sosiale aktiviteter og sykler ritt sammen. Det er visse kriterier for å bli med i teamet: At man er eller har vært syk på grunn av overvekt. Det skal være et sted man slipper å tenke på hva alle andre synes og et sted hvor man slipper svart/hvite "spis mindre, tren mer"-holdninger.

Vi kunne selvsagt sluppet inn elitesyklister som likeverdige team-medlemmer men vi ville ikke hatt noe å tilby dem og de ville ikke hatt noe å tilby oss. Som konsulenter eller foredragsholdere, helt klart, men ikke som medlemmer i teamet.

Redigert av Raskall; 04/11/2011 11:14. Rediger grunn: Endret skriveleif.
Re: KRIK? [Re: jrm] #1291770 04/11/2011 11:43
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Interessant tråd der jeg synes Raskall har et veldig bra syn på hvordan man bør forholde seg til religiøse og andre "sære grupper". Noen innlegg her tyder på at religion er noe menneskene har funnet på etter traumatiske opplevelser som er for ubehagelig/uforståelige til å leve med uten en slags metafysisk forklaring.

Re: KRIK? [Re: Dan] #1291796 04/11/2011 12:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For meg er kampen mot kreft et spørsmål om å finne ut av hva i naturen som trigger kreft og hvordan vi kan forebygge og kurere den. Fienden slik jeg ser det er ansiktsløs, uten følelser eller hensikter, kun styrt av naturlover og evolusjon. For meg blir det en fiende som vi har muligheten til å kjenne og dermed beseire.

Jeg tipper at du på det verdslige planet har akkurat de samme tankene vedrørende den vitenskapelige kampen mot kreft, men det jeg har vanskeligere for å skjønne er hvordan man orker tanken på at det i tillegg er en ond kraft, med onde hensikter, som er med og trigger kreften. For meg ville et slikt bilde være mye vanskeligere å se en vei ut av enn det rent vitenskapelige håpet om en fremtidig kur. Er det troen på at Gud skal vinne den endelige kampen som gjør tanken på en slik fiende levelig?

Med over gjennomsnittlig kunnskap om glioblastomer og hvordan de vokser er det lett for meg å se dette som villet, utspekulert ondskap, på samme måte som jeg synes det er lett å se den friske menneskekroppen som et utrolig gjennomtenkt design. Det betyr ikke at jeg forkaster evolusjonsteorien - den forklarer bare hvordan det skjedde uten å legge seg oppi hvem som stod bak. Måten glioblastomer vokser på ved å danne egne blodårer som den kobler på det eksisterende nettverket slik at den kan få næring til å vokse, og hvordan én eneste gjenblivende celle er nok til at den garantert kommer tilbake, er som å dykke inn i en SciFi-grøsser.

Jeg synes kunnskap og vitenskap er gode verktøy i kampen mot det onde så lenge en har det gode med på laget.

Overlegen til Karoline skrev i et langt brev etter å ha lest dødsannonsen der vi kunngjorde at Karoline hadde dratt hjem til Jesus, at hun deler vår tro. Jeg skulle gjerne hørt hennes forklaringer på hvordan hun har klart det gjennom flere tiår med døende, uhelbredelige mennesker rundt seg.

Tja - hvordan holder man ut? Jeg tror i allefall ikke at det er vanskeligere for oss som tror at en gang skal det onde feies av banen for godt og at livet vi lever nå, kun er et interessant vorspiel før den virkelige festen starter.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: NjalVM] #1291798 04/11/2011 12:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Om ikke velsigning, så er det i allefall en forutsetning at han lar være å gripe inn.

- Robert Green Ingersoll
Re: KRIK? [Re: GeirK] #1291807 04/11/2011 12:31
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
For meg er kampen mot kreft et spørsmål om å finne ut av hva i naturen som trigger kreft og hvordan vi kan forebygge og kurere den. Fienden slik jeg ser det er ansiktsløs, uten følelser eller hensikter, kun styrt av naturlover og evolusjon. For meg blir det en fiende som vi har muligheten til å kjenne og dermed beseire.

Med over gjennomsnittlig kunnskap om glioblastomer og hvordan de vokser er det lett for meg å se dette som villet, utspekulert ondskap, på samme måte som jeg synes det er lett å se den friske menneskekroppen som et utrolig gjennomtenkt design. Det betyr ikke at jeg forkaster evolusjonsteorien - den forklarer bare hvordan det skjedde uten å legge seg oppi hvem som stod bak. Måten glioblastomer vokser på ved å danne egne blodårer som den kobler på det eksisterende nettverket slik at den kan få næring til å vokse, og hvordan én eneste gjenblivende celle er nok til at den garantert kommer tilbake, er som å dykke inn i en SciFi-grøsser.

Er det gjort noen forskning på ondskapens/satans rolle i utviklingen av slike sykdommer, eller er det andre teorier som anses som mer sannsynlige?

Re: KRIK? [Re: GeirK] #1291814 04/11/2011 12:39
NjalVM Offline
Besatt
Besatt

Om ikke velsigning, så er det i allefall en forutsetning at han lar være å gripe inn.
Mmh.. Usikker. Av kva eg har oppfatta må han eksplisitt ha fått lov. – Altså eit aktivt samtykke frå Gud.

Men det er ein "umulig" debatt (som elles med religion), då det er så enkelt å avfeie og fråskrive sin guds ansvar, då det ikkje fins ein konkret ting kring det; kun lause tolkingar, ynskje og håp. (Der sistnemnte vel er essensen i det heile..)

Redigert av NjalVM; 04/11/2011 13:04. Rediger grunn: 'leif

Re: KRIK? [Re: ØyNe] #1291823 04/11/2011 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØyNe
Er det gjort noen forskning på ondskapens/satans rolle i utviklingen av slike sykdommer, eller er det andre teorier som anses som mer sannsynlige?

Meg bekjent lar ikke det seg forske på, så svaret er antakelig nei. Om man velger å tro at det er slik, kommer det ikke i konflikt med eksisterende teori, så spørsmålet ditt er nesten umulig å svare på.

- Robert Green Ingersoll
Side 4 av 15 1 2 3 4 5 6 14 15

Moderator  support