Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan?

Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? #1288893 30/10/2011 16:41
thamg Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det går mot vinter, og i mangel av oppussingsprosjekt i sykkelboden - (ja, helt utrolig, men ble ferdig med alle prosjektene i sommer) - vurderer jeg å lage meg et nytt prosjekt.

Prosjektet - som ikke er helt avgjort om blir iverksatt ennå - består av en ca 11 år gammel Hardrocx hybrid-ramme. Denne er helt kurant, og i 100% god bruksstand, men har noen sår og merker etter asfalslikking og generell slitasje.
Jeg har altfor mange sykler, og vurderer derfor å konvertere bruksområdet til denne, evt bare bygge noe kult. Først på programmet står da å få skikk på ramme, sånn rent estetisk. Men, når det kommer til re-lakkering er jeg helt grønn, men jeg er sikker på at det finnes masse kunnskap og erfaring her på forumet, som kanskje noen vil dele med meg:
Jeg tenker meg å pusse den helt ned og lakke den opp så den blir helt strøken. Men hvordan i hel... gjør man dette?
Gjør man det selv?
Pussing; for hånd, med maskin, sandblåsing...?
Lakkering; for hånd, med sprayboks, profesjonelt utstyr, sette bort jobben?
Er dette en stor/lang/dyr jobb, og er det isåfall verdt det - med tanke på at ramma hverken har sjel, høy verdi, spesielle kvaliteter, etc.? Finnes det noen brukbare lettvinte alternativer til full re-lakkering, som er raskt, rimelig og overkommelig?

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #1288899 30/10/2011 16:52
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Det finnes en masse info om dette på nett. Hvis du søker litt rundt.

Jeg skal igang med det samme på en ramme jeg har kjøpt billig på bruktmarkedet som jeg ikke liker hele fargen på. I utgangspuktet en sort ramme med røde og gule stygge klistremerker som selvfølgelig ikke kan tas av da det er klarlakk over. Det jeg skal gjøre er å matte ned lakken der jeg vil lakke, + utbedre små hakk/skader med alugrunning og så lakke med den fargen jeg vil ha, sette på nye dekaler + lakke med klarlakk.

Matt ned med smergelpapir for hånd, avfett med med sprit, og mange lette lag med lakk. La det tørke imellom og puss lett med finkornet smergelpapir for å få det fint. Siste lagene lar du ikke tørke skikkelig før du legger på nytt lag. Sånn veldig kort fortalt...

Det blir selvfølgelig best med skikkelig sprøyte og kompressor, men man kan få ganske bra resultat med sprayboks om man er nøye med å holde dysa ren, riste boksen godt, og gjerne sette boksen i varmt vann før man starter. Og så er det viktig at rommet er støvfritt, tørt og passe varmt.

Har prøvd litt forskjellig men dette har jeg funnet ut er det minst tidkrevende, og vil gi det beste resultatet i forhold til hvor mye det koster. Har lakket 10-15 forskjellige sykler.

Hadde det vært en av "godrammene" ville jeg fått det sannblåst og pulverlakkert av noen som driver med slikt, koster litt men blir bra og holdbart.1

Redigert av sindrer; 30/10/2011 17:15. Rediger grunn: mer info

Sindre R.

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: sindrer] #1289021 30/10/2011 20:41
thamg Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for raskt svar Sindrer. Jeg tenkte å ta noen oppfølgingsspørsmål med deg på PM, men du har visst nådd grensa for PM'er på forumet - du er med andre ord en populær person å be om råd fra..?

Jeg drister meg til å ta det her:
Fremgangsmåten du beskriver synes å passe mitt uformelle og lavbudsjettsprosjekt, så det er vel noe slikt det eventuelt blir. Hadde sikkert vært flott å få det gjort profesjonelt, men jeg vil forvente at prisen fort blir høyere enn verdien av en helt ny ramme av denne typen.

Sitat: sindrer
Det jeg skal gjøre er å matte ned lakken der jeg vil lakke, + utbedre små hakk/skader med alugrunning

Hvor mye matting ser du for deg; vanskelig å kvantifisere, men om du skulle anslå hvor lang tid du ville slipe for hånd for å klargjøre en hel ramme?
Hvor fint papir (nummer?)?
Hva er alugrunning? Er dette til å spraye eller male på?

Matt ned med smergelpapir for hånd, avfett med med sprit, og mange lette lag med lakk. La det tørke imellom og puss lett med finkornet smergelpapir for å få det fint.

Sprit = isopropanol, eller hva?
Mange lette lag = 3, 5, 10 eller fler?
Hvor lang tid tar det for ett lett lag å tørke (minutter, timer, dager..)?

Siste lagene lar du ikke tørke skikkelig før du legger på nytt lag. Sånn veldig kort fortalt...

Hvor kort tid venter man for at de siste lagene ikke skal tørke skikkelig?
Avslutte med klarlakk; er dette nødvendig/anbefalt, eller er det bare for at du skal oppnå den ønskede farge/glans-effekten?

Omtrent hvor mye lakk (antall bokser) trenger man for en slik jobb (en hel ramme).
Billakkspesialisten, Biltema, Thorshov bilrekvisita...? noen spesielle typer lakk jeg skal se etter?

Og så er det viktig at rommet er støvfritt, tørt og passe varmt.

Jeg har ikke egentlig tilgang til et egnet "rom" å gjøre dette i. Egentlig hadde jeg sett for meg garasjen, og jeg har spekulert i å lage et telt av plast, for å holde støv og fluer unna. Hvor kaldt er "for kaldt" for å gjøre denne jobben? Er det helt uaktuelt å gjøre noe slikt i en utendørs oslo-garasje i november?

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #1289223 31/10/2011 10:35
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker circus 1-2 timer på å matte ned for hånd en standard ramme (medium hardtail)
Til det vil jeg bruke 240-400 papir, (800-1200 papir til å bruke mellom lakklagene i lakkeringen). Finnes "pakke" med diverse grovheter på biltema.

Når jeg jobbet med alu tidligere fikk jeg alugrunning fra jobben, nå skal jeg prøve fra biltema. Brukes på rå aluminium, dvs der hvor lakk er bortevekk.

Går også an å bruke heftgrunning for å få lakken til å sitte bedre, det er viktig å velge rett type til lakken.

På boksen ser man hvor lang tid det skal tørke før nytt lag, står overflatetørr x minutter, overmalingsbar xx minutter "gjennomherdet xx timer.

Å avslutte med klarlakk er det som gjør lakken holdbar og beskytter mot riper.

Jeg kjøper 2 bokser farge, boks nr 2 blir ikke brukt opp.

Du kan kjøpe lakk hvor du vil, duplicolor er bra om du vil bruke litt mer enn hos biltema, kjøp grunning/farge/klarlakk som passer sammen gjerne på samme sted. Bilextra blander farge for deg, men dette koster endel ekstra

Hvis du skal ha sort/sølv eller hvit så kan du bruke felglakk, dette blir pent og tåler mye.

Og så er det viktig at rommet er støvfritt, tørt og passe varmt. Bør ha 10+ grader ihvertfall. Går an å varme opp garasjen med en billig byggtørker, og la ramma ligge inne i huset/leiligheten natta før lakkering for å unngå kondens.

Når du er ferdig med å lakke ramma så la den få herde seg 1-2 uker før du begynner å skru på deler, gjerne innendørs i varmen.

Sindre R.

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #1289317 31/10/2011 12:47
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
jeg holder på med resturerning av gammelsykkelen selv.
Og fant lignende tråder her inne. og ett par av de så ambefalte de å bruke "Dexol??" som lakkfjerner.. så noen bilder av dette og det så ut til å være MEGET effektivt. ramma e strippa til meg no.. så når jeg kommer meg hjem fra sjøen så skal jeg på jernia å handle dette mirakelstoffet.

Så tenkte å høre med en lokal bedrift å høre hva det koster for pulverlakkering. trur ikke det koster all verden når de slipper sandblåsing...

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #1289380 31/10/2011 13:47
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Duxola malingfjerner. Pensle på, vente en stund, spyle/pirke av lakken. Lakken bare bobler i filler og faller av i store flak. Helt suverent.

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: ulveroar] #1289395 31/10/2011 14:12
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Husk å maskere gjenger og evt. lagerbaner før du lakkerer. Det er ikke alltid like lett å få vekk etterpå. En tilpasset skumgummipropp ell.l. kan brukes på krankhus, styrerør og bremsefester/dropout.

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #1289425 31/10/2011 15:20
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Dersom grunningen henger bra på rammen så ser jeg ingen grunn til å fjerne alt. Da er det like greit å bare matte lakken som allerede er der.

Duxola fungerer noen ganger veldig bra, men kan også være et mareritt i og med at når den først har begynt å ødelegge lakken så må alt vekk.

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #1289491 31/10/2011 17:32
thamg Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
TAkker for mange bra tilbakemeldinger.
Da ser det ut som jeg skal manne meg opp til å gi dette et forsøk. Har da noen kvelder/uker med forberedelser foran meg, deriblant komplett stripping av ramma - det har jeg aldri gjort før, så det blir interessant å se om jeg får det til, og hvilke spesialverktøy det vil vise seg jeg mangler...
Så må jeg skaffe slipepapir, grunning, farge og klarlakk, samt bygge lakkeringstelt i garasjen. Jeg tenker det burde gå greit å varme opp "teltet" til godt over +10 grader med en vanlig ovn.

Til prosjektet hører videre utskifting av den meningsløse originale "dempe"gaffelen. Har lite peiling på gafler og montering av slike, så det dukker nok opp noen flere spørsmål på forumet utover høsten. Men sånn kjapt til å begynne med; ville dette være et alternativ? Noen som kjenner til dette produktet, eller tilsvarende - evt. noen andre forslag å foreslå (innenfor rimelige kostnader)?: http://www.e-hongfu-bikes.com/index.php?main_page=product_info&cPath=71&products_id=201
Kan som sagt ikke mye om temaet, men føler meg relativt sikker på at dimensjonen på ramma tilsier 1 1/8". Utover dette har jeg ingen anelse om styrelager og denslags, men er dette en parameter som er viktig ved valg av gaffel?

Re: Pusse ned og lakke gammel ramme - hvordan? [Re: thamg] #2367455 03/12/2016 14:57
B
Brafja Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Duxola gjør jobben enkelt. Ett tips er å smøre hele ramma med malingsfjerner, putte den i en svartsekk, suge vakum i posen med støvsugeren og legge ramma på badegulvet over natten. Avhengig av lakken på ramma er det alt fra en til 3 runder som kreves. Min erfaring er at hardrocxlakken er litt vrien å få av. Regn med å bruke hele boksen og smør tykt på, Kan være lurt å la boksen stå i fryseren noen minutter før du smører på for å øke viskositeten på duxolaen.

Moderator  support