|
|
Foreldre ro dere ned!!!
|
Re: Foreldre ro dere ned!!!
[Re: olechr]
28/10/2011 09:53
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Enig i at det er mye hysteri i sykkel, men det er det dessverre i alpint og langrenn også.
|
|
|
[Re: Red Devils]
28/10/2011 10:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: EgilS]
28/10/2011 12:32
|
StigB
Señor
|
Señor
Er det nå egentlig et særlig utbredt utstyrshysteri blant syklister?
Jeg tror flesteparten kjøper dyre sykler fordi de har lyst på de, og har råd til det, ikke fordi de tror de må ha det for å henge med.
Det er ingen som snakker om hysteri når folk kjøper biler til en pris det dobbelte av det som egentlig er nødvendig for å komme seg rundt, eller kjøper hus og leiligheter som er atskillig mye større enn de strengt tatt trenger. He he, her traff du jaggu godt:) 1)Ja, bland noen så er det det  2)Jeg har lyst til å ha den sykkelen jeg har, om det var for å henge med hadde jeg gitt opp for lenge siden. 3)Dagen vi bestemte oss for å selge 300m2 hus og flytte i leilighet på 80m2. Beholde en snart ti år gammal strøken bil datt skuldrene ned og det ble godt å puste igjen. Når det gjelder utstyrsjaget så er vel foreldregenerasjonen den som burde blitt tatt i nakken. Selv om miljøet der de unge vanker spiller en stor rolle så er det tross alt den oppdragende genesrasjon som etter mitt syn må sette ned foten. Mulig det blir helt feil at jeg sier dette, men som ei gammal utstyrs og stæsj hore mener jeg å vite litt om akkurat dette dette. I mange tilfeller spiller ikke utstyret noen rolle, mulig på topp elitenivå men i 10 til 17 årsklasser, nei det tror jeg ikke noe på.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
28/10/2011 12:37
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Det første jeg tenker når jeg leser terrengsykkel-artikkelen som tok meg hit er: uffda, nå er det noen som trenger mediekursing. Når Ole Christian siteres på "NOK ER NOK," så høres det ut som om Ole Christian har tålt urett mot seg selv i lang tid, for så å gi beskjed om hvor skapet skal stå. Jeg tviler på at bortskjemte drittunger som sier "det er jo ikke så mye, sykkelen min veier mer," kvalifiserer som en slik urett. Det virker jo da utrolig fordringsfullt, å hevde at foreldrene trenger forhåndsgodkjennelse, og synder mot norgesmesteren ved å gi poden for dyr sykkel. Dårlig gjort av terrengsykkel, dersom dette er feilsitering.
Til innholdet sier jeg bare; velkommen til verden. Foreldre utstyrer ungene sine så de er trofeunger, du realiserer deg selv igjennom det å få barn, karakterene til ungene, idrettsprestasjonene, statusen, osv. Vekta på disse barna/ungdommene er lav, og vekt på sykkel i forhold til kropp tilsvarende stor, noe som også gir større utslag på relativt O2 opptak for hele ekvipasjen. Legg til at det er i aldersbestemt man har størst sjanse for å vinne ritt. Da kommer man nærmere forklaring på pengebruken hos unga/foreldrene deres.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
28/10/2011 12:51
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Det virker jo da utrolig fordringsfullt, å hevde at foreldrene trenger forhåndsgodkjennelse, og synder mot norgesmesteren ved å gi poden for dyr sykkel. Dårlig gjort av terrengsykkel, dersom dette er feilsitering. Kan du vise dette sitatet du sikter til? Jeg finner det ikke.
|
|
|
[Re: stigeso]
28/10/2011 13:04
|
Ole
More than words
|
More than words
Siden ingen andre har gjort det, blir det vel jeg som må poste dette bildet, da: Herregud, her har foreldrene misforstått helt hva sykkelglede handler om. Jeg mener, pedaler med tåklips på en sånn sykkel? Mine guttunger har over gjennomsnittet bra sykler. Men da har jeg tatt utgangspunkt i gamler sykler som får eldre men fult brukbare deler, ispedd noe nytt. Eldstemann har en 24" hardtail basert på 26" ramme og gaffel, og den veier 10kg med store dekk og skivebremer, og har gitt masse sykkelglede. Om gleden hadde vært mindre på en 12kg ferdigsykkel med felgbremser og små harde dekk er vanskelig å si. Minstemann på snart 5 har en tung 20"-sykkel som har fått resirkulerte XTR-bremser, Ritchey WCS-styre, lette BMX racingdekk og noe annet småtteri, og der står lette hjul som vi får ordnet til rundt 2000 som neste punkt på lista. For han som er så liten og lett er jeg overbesvist om at en lettere sykkel gir større sykkelglede, for da blir det rett og slett mindre slitsomt for den lille kroppen å være med på familietur. Det er ikke moro i motbakkene når du veier 20kg og sykkelen veier 12, og girene er så alt for tunge. Så sånn sett er jeg med på "utstyrshysteriet", men jeg føler ikke at det er negativt. De får utstyr som er bedre egnet til det de ønsker å gjøre, og vi har ikke brukt mye penger på det. De må/får også være med å skru dette sammen, så langt evnene tillater. Storebror skrudde nesten alt på sin sykkel, og lillebror er klar for å mekke litt i vinter han også.
|
|
|
[Re: ]
28/10/2011 13:17
|
EgilS
More than words
|
More than words
eller kjøper hus og leiligheter som er atskillig mye større enn de strengt tatt trenger. Med dagens kvadratmeterpriser tror jeg ikke er et stor problem lenger, for å si det sånn. I sentrum av store byer er nok kvadratmeterprisen avgjørende, men kommer du et stykke utom blir det annerledes. Man kan jo også si at dette med beliggenhet i mange tilfeller er hysteri. Studenter i Trondheim må ikke bo på Nedre Bakklandet. På Heimdal kan de skaffe seg utrolig mye billigere bosted.
|
|
|
[Re: stigeso]
28/10/2011 13:35
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Siden ingen andre har gjort det, blir det vel jeg som må poste dette bildet, da: Du skal se at det ikke er den letteste sykkelen i feltet :-)
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: Raskall]
28/10/2011 15:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva? Det å kjøpe parkdress på Europris er jo som å kjøpe sykkel på Biltema. Prøver du å være morsom på en annens bekostning eller....hæ?
|
|
|
[Re: GardS]
28/10/2011 15:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Siden ingen andre har gjort det, blir det vel jeg som må poste dette bildet, da: Du skal se at det ikke er den letteste sykkelen i feltet :-) Verre er det at mange/de fleste ler av guttungen, men han kan ikke gjøre mye for å være født med teite foreldre. På den andre siden. Hvis foreldrene har råd til å overøse seg selv med unødvendig (dyr?) stæsj, om det er klær, bil, telfon eller annen rask. Hvorfor skal de da plutselig ikke bruke unødvendig mye penger på en sykkel til poden/podinen, Bare hyklerisk å kjøre i en merc på underkant av en million til sykkelbutikken og så kjøpe en sykkel til 7-8000 kroner og si til ungen (på 10 år); "denne gangen kjøper vi bare en billig sykkel for du vokser så fort, men når du blir 14-15 så kjøper vi en dyrere sykkel". Så teit altså, alt utover 4-5 uker er en uoverkommelig og uoverskuelig lang tid for en unge i den alderen. Fem år er en evighet for en ti-åring. Blir liksom; "nei kjære, nå får du bare kjøpe en Golf, men om 25 år når du fyller femti så får du kjøpe deg en merc.....jada.
|
|
|
28/10/2011 15:57
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Veldig bra tema Ole tar opp. Det er viktig at ikke nykommere til sporten oppfatter at utstyret må være veldig kostbart for å være med. Det vil på sikt begrense rekrutteringen og muligheten til at flere får oppleve gleden ved å sykle i terrenget.
Selv sitter jeg vel som mange andre i glasshus da jeg er veldig interessert i sykler og utstyr, men vi prøver likevel hjemme å være bevisste på hva barna får av utstyr og ikke.
Nå har ikke utstyrshysteriet tatt helt av på terreng ennå. Det er verre på landeveien sier du som følger med på begge arenaer.
For at det ikke skal bli verre, hva kan vi som voksne gjøre?
1) Ta trenings- eller jobbsykkelen når du drar på trening med barna og treffer de andre ungdommene. La gromsykkelen stå igjen hjemme.
2) Eliteryttere kan la de beste syklene stå hjemme når de bidrar på terrengsykkelskoler o.l.
3) Vi voksne kan svare fornuftig på hvorfor vi har så bra sykler. Vi kan fortelle at vi er glade i utstyr, men vet at det ikke betyr all verdens, at vi har vokst ferdig osv.
4) Selv har jeg ved noen anledninger kjøpt billig topputstyr eller brukt noe vi har hatt liggende som barna har fått på syklene. I ettertid tror jeg kanskje ikke dette har vært noen god løsning. Kompisene til barna mine kommer hjem til sine foreldre og sier at junior har xtr-utstyr, uten å vite at hele sykkelen kostet oss under 10k. Jeg tror det er bedre å benytte utstyr av lavere kvalitet for å begrense utstyrshysteriet. Vi får selge gammel xx/xo/xtr-utstyr på forumet og kjøpe noe rimeligere å sette på;-) Det gode er jo at vi kan sette på ok hjul uten at det blir hysteri av det, for det er det få som biter seg merke i.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
28/10/2011 15:58
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det heter "mærsj" og ikke merc  Men nå er det foreldra vi diskuterer og det er de som skaper barnas vaner. Når jeg kommer på trening i en alusykkel blir det stor sett alltid kommentert, stiller jeg med carbon er alt ok. Det er et utstyrsjag i sykling som er mye værre enn i de andre idrettene jeg kjenner til (langrenn og ballspill). Når du møter en kjenning på veien eller i skogen på en treningstur legg da merke til om blikket havner på sykkelen eller ikke. Stort sett alltid blir utstyret et tema og spørsmålet er vel heller hvorfor det er slik enn at hvorfor må det være slik. Vi er materialister de fleste og de fleste av oss vil sykle fortere. Vi følger bare de beste og gjør som de. Når verdensmesteren vinner på en FS 29 tommer skal "alle" ha 29 tommer, kanskje ikke FS (litt for mye på en gang). Når Fagerli sier Spark RC 29 er det som gjelder for mange voksne som igjen overfører dette til unga. Utstyrsjaget begynner med toppen, de er sponset av sykkelfabrikkene og sykkelfabrikkene vet at toppene har stor påvirkningskraft på bredden som igjen sponser ungane sine. For å få slutt på dette må Fagerli begynne å sykle på en Scott 70 med bagasjebrett 
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
28/10/2011 16:14
|
SturlaA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva om far har tre sykler i garasjen til 40' hver og sykler birken på 4t+. Hvor mye kan man da legge i sykkel til barnet som vil prøve sykkelsporten?
|
|
|
[Re: SturlaA]
28/10/2011 16:43
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Hva om far har tre sykler i garasjen til 40' hver og sykler birken på 4t+. Hvor mye kan man da legge i sykkel til barnet som vil prøve sykkelsporten? 7499 kr ;-) Jeg tror barna skjønner forskjell på hva far og mor har, og hva barna får. Jeg hadde ikke problemer med å forstå hvorfor mine klær måtte koste mindre enn mine foreldres da jeg vokste, eller at min første jaktbørse jeg fikk til konfirmasjonen kostet en tiendedel av min fars som hadde dette som eneste hobby. Ei heller var det noe problem å akseptere at tråbilen min var mye rimeligere enn hans firmabil. Verre er det å akseptere at man skal ha mye dårligere utstyr enn jevnaldrende.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
28/10/2011 16:56
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Enig, men jeg synes far må trene mer med så flotte sykler 
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
28/10/2011 18:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp> For å få slutt på dette må Fagerli begynne å sykle på en Scott 70 med bagasjebrett Eller en Hillrunner kanskje?
|
|
|
28/10/2011 20:40
|
gEkCo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det viktige for unga er å ha det "samme" som sine idoler. Få de store produsentene til å lage flere "replica"-modeller. I langrennsbransjen fungerer dette utmerket! Petter har hull og carbon i tuppen, unga vi ha det og. Og de får det selv om det kun er "look-alike" carbon i tuppen. De får også Triac(r) stav som ikke er trekantet, men ligner på voksen modellen. Men skjønner jo at det egentlige problemet her ligger hos foreldre som er utstyrsgale...
Jørg En
|
|
|
28/10/2011 21:21
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
jeje.Man hører gjennom Nick Cave-katalogen og tar en øl.
Jeg tror at man må få foreldrene til å forstå at; Barnet ditt er ikke en vinner. Barnet ditt vil aldri figurere på toppen av en resultatliste. Barnet ditt har ikke et gudegitt talent som andre barn ikke har. Barnet ditt er kun nok et eksemplar av 'vanlig menneske' Barnet ditt er ikke noe spesielt for resten av befolkningen. Barnet ditt vil sannsynligvis aldri vinne en konkurranse. Barnet ditt er uinteressant for sponsorer og produsenter.
Legg heller penga i et utdanningsfond.
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
28/10/2011 23:00
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Forslag:
1: vektgrense, både totalvekt på sykkel og på hjul (begge deler lett å kontrollere) 2: Forbud mot karbon. 3: Forbud mot XTR/Dura Ace og tilsvarende (girsystemer er ofte et enkelt sted å brife med dyre deler)
Så kan man ha en gradvis formilding av disse oppover i årsklassene.
Trønder osv
|
|
|
28/10/2011 23:14
|
M.R.Schjøtt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har personlig vært igjennom utstyrshysteriet som yngre på landevei, ikke nødvendigvis på den "vinnende" siden. Startet som 15- åring på pappas hybrid og syklet på den gjennom en høst –vårsesongen. Jeg viste stort engasjement for sporten og fikk en Trek 1.5 til bursdagsgave, veil pris var 6000 kr. Var veldig fornøyd med denne sykkelen og priser mine foreldre som var villig til å gi meg sjansen. Jevnaldrede klubbmedlemmer hadde for øvrig dyrere og bedre på den tiden som i dag. Så var det terrengsamling neste høst, hvor alle stilte med terrengsykler som kostet mer enn landeveissykkelen min og vel så det. Jeg møtte for øvrig opp på min storesøsters nedslitte Everest. Det endte med at jeg samme vinteren kjøpte en terrengsykkel til 10 000 for konfirmasjonspengene mine, dette er så å si den sykkelen jeg knyttet meg mest til, for det var første store investering jeg hadde hatt. Jeg behandlet den som min bestemor, og ja hun lever fortsatt i beste velgående. Har også i senere tid kjøpt en ny landeveissykkel til 17 000 og så en temposykkel til noen andre 17 000, alt fra egen lomme. Dette var på den tid jeg hadde dame som mistenkte meg for å likestille syklene med henne. Jevnaldrende fra miljøet hadde sykler til 32 000, og de tok det som en selvfølge at de ikke trengte å betale noe selv. Jeg brøt også det som tydeligvis var en uskreven regel ved å velge annen sykkelprodusent enn det klubben vanligvis kjørte med eller hva andre på laget var sponset med. Men guess what, hadde ikke råd til overprisede Trek- rammer. Typisk for jevnaldrende var å slenge sykkelen fra seg i gresset etter mål fordi de følte at de hadde prestert, og ga utrykk for å være ”sliten”, foreldrene kom løpende som sauer med recoverybar og proteinshake, for å så holde men ikke minst forberede sykkelen for at sønn/datter skulle ha nedkjøring på rulla. Jeg sto alene, la ikke sykkelen fra meg et sekund og dro fram en banan og litt springvann selv om jeg var langt mer utmattet, for å så vende snuten hjemover uten foreldre som gjerne var på jobb eller vartet opp for de 4 andre barna i familien. Jeg har omsider solgt meg ut av landeveissyklene og er for øvrig i overgangsmarkedet til stisykkel ettersom det er en helt annen sjarm og harmoni i denne delen av sykkelidretten. Jeg var bare så lei av alt utstyrsmaset og alle drittungene som hele tiden har foreldrene bak seg, gjerne i sportslig utvalg så de kan få gode sponsoravtaler og større sjanse for at laget skulle kjøre for dem. Og dette i en alder av 18/19 år, kom’an , når skal barna lære å ta vare på selv, og viktigere tjene egne penger som de har gjort seg god for gjennom hardt arbeid! Jeg fikk en åpenbaring gjennom det å være selvlært mekaniker i sportsbutikk, for å ikke glemme selger av sykkel, utstyr har virkelig ikke en dritt å si lenger, heller ikke vekt for den slags skyld. En sykkel er fortsatt en sykkel selv om det ikke den er signert med SRAM Red eller Shimano XTR 10-delt, og moroa kan være like stor, bare viljen sitter der. Og hva hvis viljen ikke sitter der? Vel da ser jeg det lett å skylde på utstyrsfokuserte foreldre som ødelegger denne sportens framtid, nemmelig barna! (Nå er det sikkert en eller annen gretten kar som tenner på alle plugger, men jeg går god for at det sikkert finnes unntak når det gjelder innlegget mitt)
Redigert av M.R.Schjøtt; 28/10/2011 23:21.
Marcus Weapon of choice Cannondale Jekyll 3
|
|
|
28/10/2011 23:41
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Dette er et svært viktig tema, og flere ønsker det. Syntes det er kjipt at ikke går ann å bare sette en grense på 10kg på terrengsykkel. Syntes rett og slett det er feigt av forbundet å ikke gjøre det. Forbud mot Karbon/XTR osv tror jeg blir feil. Det forekommer nok at en del arver sykkel av sine kjøpeglade foreldre, men det er overhodet ikke noe problem å få sykkelen til å veie minst 10kg. Gjeldene regler for hjul er jo helt ok. Bygde en ny sykkel til datter nå. Endte godt ned på 8-tallet i vekt og kostet under 10.000,-
Er det mulig å skaffe en sykkel under 9kg i str XS/S med 26" hjul til prislapp ca 10k ? I Så fall vis det. Og henvis da til butikker i Norge slik de fleste kan handle uten å være sykkelnerd.
|
|
|
[Re: M.R.Schjøtt]
29/10/2011 00:29
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har personlig vært igjennom utstyrshysteriet som yngre på landevei, ikke nødvendigvis på den "vinnende" siden. Startet som 15- åring på pappas hybrid og syklet på den gjennom en høst –vårsesongen. Jeg viste stort engasjement for sporten og fikk en Trek 1.5 til bursdagsgave, veil pris var 6000 kr. Var veldig fornøyd med denne sykkelen og priser mine foreldre som var villig til å gi meg sjansen. Jevnaldrede klubbmedlemmer hadde for øvrig dyrere og bedre på den tiden som i dag. Så var det terrengsamling neste høst, hvor alle stilte med terrengsykler som kostet mer enn landeveissykkelen min og vel så det. Jeg møtte for øvrig opp på min storesøsters nedslitte Everest. Det endte med at jeg samme vinteren kjøpte en terrengsykkel til 10 000 for konfirmasjonspengene mine, dette er så å si den sykkelen jeg knyttet meg mest til, for det var første store investering jeg hadde hatt. Jeg behandlet den som min bestemor, og ja hun lever fortsatt i beste velgående. Har også i senere tid kjøpt en ny landeveissykkel til 17 000 og så en temposykkel til noen andre 17 000, alt fra egen lomme. Dette var på den tid jeg hadde dame som mistenkte meg for å likestille syklene med henne. Jevnaldrende fra miljøet hadde sykler til 32 000, og de tok det som en selvfølge at de ikke trengte å betale noe selv. Jeg brøt også det som tydeligvis var en uskreven regel ved å velge annen sykkelprodusent enn det klubben vanligvis kjørte med eller hva andre på laget var sponset med. Men guess what, hadde ikke råd til overprisede Trek- rammer. Typisk for jevnaldrende var å slenge sykkelen fra seg i gresset etter mål fordi de følte at de hadde prestert, og ga utrykk for å være ”sliten”, foreldrene kom løpende som sauer med recoverybar og proteinshake, for å så holde men ikke minst forberede sykkelen for at sønn/datter skulle ha nedkjøring på rulla. Jeg sto alene, la ikke sykkelen fra meg et sekund og dro fram en banan og litt springvann selv om jeg var langt mer utmattet, for å så vende snuten hjemover uten foreldre som gjerne var på jobb eller vartet opp for de 4 andre barna i familien. Jeg har omsider solgt meg ut av landeveissyklene og er for øvrig i overgangsmarkedet til stisykkel ettersom det er en helt annen sjarm og harmoni i denne delen av sykkelidretten. Jeg var bare så lei av alt utstyrsmaset og alle drittungene som hele tiden har foreldrene bak seg, gjerne i sportslig utvalg så de kan få gode sponsoravtaler og større sjanse for at laget skulle kjøre for dem. Og dette i en alder av 18/19 år, kom’an , når skal barna lære å ta vare på selv, og viktigere tjene egne penger som de har gjort seg god for gjennom hardt arbeid! Jeg fikk en åpenbaring gjennom det å være selvlært mekaniker i sportsbutikk, for å ikke glemme selger av sykkel, utstyr har virkelig ikke en dritt å si lenger, heller ikke vekt for den slags skyld. En sykkel er fortsatt en sykkel selv om det ikke den er signert med SRAM Red eller Shimano XTR 10-delt, og moroa kan være like stor, bare viljen sitter der. Og hva hvis viljen ikke sitter der? Vel da ser jeg det lett å skylde på utstyrsfokuserte foreldre som ødelegger denne sportens framtid, nemmelig barna! (Nå er det sikkert en eller annen gretten kar som tenner på alle plugger, men jeg går god for at det sikkert finnes unntak når det gjelder innlegget mitt) Avsnitt...
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
29/10/2011 02:36
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Forbud mot karbon og XTR? det gir ingen mening. De reglene vil måtte revideres ettersom karbon blir stadig rimeligere og bruktmarkedet florerer av rimelige karbonsykler. Akkurat like tullete som eikereglene langs landeveien. Intensjonen var god, men når shimanos standardhjulsett til drøye 1000kr faller utenfor virker regelen mot sin hensikt.
XTR/Karbon alene gir ingen nevneverdig fordel konkurransemessig heller.
Jeg tror kanskje man bør gå litt på holdninger i klubbene også. Alle her inne vet at en diamant til 10-15k er nok til å vinne nc-ritt med de rette modifiseringene(særlig for en rytter på sub 60kg), men kanskje ikke klubbene er flinke nok til å kommunisere dette av frykt for å være illojale mot sin lokale Scott/Trek/Specialized/Hard Rocx(annet overpriset tjafs)detaljist?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: pinwiz]
29/10/2011 07:30
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg tror at man må få foreldrene til å forstå at; Barnet ditt er ikke en vinner. Barnet ditt vil aldri figurere på toppen av en resultatliste. Barnet ditt har ikke et gudegitt talent som andre barn ikke har. Barnet ditt er kun nok et eksemplar av 'vanlig menneske' Barnet ditt er ikke noe spesielt for resten av befolkningen. Barnet ditt vil sannsynligvis aldri vinne en konkurranse. Barnet ditt er uinteressant for sponsorer og produsenter.
Endelig noe fornuftig mens Parkway Drive snurrer og vekker en trøtt sjel. (gressenkemann i helga ass  ) Utdanningsfond jepp, og sørg for en startkapital den dagen de forlater rede. Så kan de etterhvert kjøpe seg alskens skrot etterhvert. Jeg ville putta på la dem bruke utstyr fra en av de nederste hyllene eller brukt til de kan bevise at de mener noe med det og vil satse. Ta det opp i klubbene, er det samhold så skulle en kunne skape en kultur for å kvele det foreldrekonstruerte jaget på unødvendig dyrt utstyr. Abebe Bikila vant OL i maraton uten sko. Og flere med han løper uten sko. En annen ting jeg kan ikke forstå at man på død og liv skal sykle på disse plastikk syklene.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
29/10/2011 08:20
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Abebe Bikila vant OL i maraton uten sko. Og flere med han løper uten sko.
En annen ting jeg kan ikke forstå at man på død og liv skal sykle på disse plastikk syklene.
For en meningsløs sammenligning, og hvorfor skulle man ikke ha lyst på en flott karbonsykkel? Problemet er nettopp at kvaliteten faktisk har mye å si. Derav behovet for regler . Det burde ikke være slik at man trenger rike foreldre for å stille med like forutsetninger på startstreken.
|
|
|
[Re: pinwiz]
29/10/2011 10:04
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Det er riktig at stort sett all ungdom er helt vanlig og ikke kommer til å bli enere i noesomhelst. Men for unntakene, Bjørnstadene, Aamodtene, Dahlene har de en ting felles: Foreldre som har gitt 100%. Mye skal klaffe, men uten backing fra heimen tror jeg ikke det er mulig.
pedalistisk !
|
|
|
[Re: sigmund1]
29/10/2011 12:16
|
StigB
Señor
|
Señor
Abebe Bikila vant OL i maraton uten sko. Og flere med han løper uten sko.
En annen ting jeg kan ikke forstå at man på død og liv skal sykle på disse plastikk syklene.
For en meningsløs sammenligning, og hvorfor skulle man ikke ha lyst på en flott karbonsykkel? Problemet er nettopp at kvaliteten faktisk har mye å si. Derav behovet for regler . Det burde ikke være slik at man trenger rike foreldre for å stille med like forutsetninger på startstreken. Så det du sier er at en 13 åring må ha en svindyr plastikksykkel for å kunne hevde seg. Siden du setter kvaliteten i høysete. Dette kaller jeg meningsløst.
|
|
|
[Re: Espen J]
29/10/2011 13:11
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Forslag:
1: vektgrense, både totalvekt på sykkel og på hjul (begge deler lett å kontrollere) 2: Forbud mot karbon. 3: Forbud mot XTR/Dura Ace og tilsvarende (girsystemer er ofte et enkelt sted å brife med dyre deler)
Så kan man ha en gradvis formilding av disse oppover i årsklassene. Helt enig. Og ved overtredelsen av disse reglene så skal ikke poden få lov til å starte. Eneste som er negativt med det er at barna blir straffet pga. noen tullinger til foreldre.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
29/10/2011 14:40
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Sykler synes jeg ikke er det dyreste. Sykkelen faller ikke så mye i pris, men bytter man ofte vil det jo koste. Kostnaden er prisfallet. Kjøper man en brukt Flash så er det si 10.000 i året i kostnad. Min x Flash HM1 på 8,5kg går faktisk i 13-14årsklasse nå, til en pris på 28.000. Den er small og passer fra 160-178cm, det er fort et par år, kanskje evig stor nok. Neste år får man 20-25.000 for samme sykkel. Under 8k i kostnad i året. Get the picture?
Reiser, samlinger, mat, reperasjoner, overnattinger og treningsklær som man vokser ut av koster det og. Satser man koster det fort over 10.000 året. Slik er det i mange idretter i de årstrinnene oppover.
13åringen min har en kjip Merida som han bruker på sykkeltreningene. Vil han fortsette og gjør det bra vil han få bedre, men pr i dag så holder vi foreldre utstyrsjaget på vent. Det er kjipt av meg som far med sykkel 10x dyrere.
Its not about the bike. Its the rider.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: Espen J]
29/10/2011 15:16
|
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
Forslag:
Så kan man ha en gradvis formilding av disse oppover i årsklassene. sykkel med carbon ramme får man jo ned i minst 15 noen merker 10;) et forbud mot carbon blir bare dumt syntes jeg når man kan få en sykkel med det ned i den prisen.
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
|
|