Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
|
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen
[Re: Stein]
01/11/2012 15:40
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det farligste er unsett de som har sånne nøkleringlykter med strikk foran og bak. De sykler UTEN UNNTAK som om de har skikkelig lys som lar dem bli sett av andre trafikanter. Mens i virkeligheten er de lampene usynlige på mer enn fem meter alle andre steder enn i stummende mørke.
Jeg prøvde å si dette til en hurpe jeg møtte når jeg trillet barnevogn i mørket langs akerselva. Det kom det ikke noe godt ut av.
Heller skikkeliglys enn lurelys.
LarsB Jeg kjøpte akkurat en sånn for å ha bak på CX-en: http://www.niterider.com/stinger-tail-light-2013/Gjelder denne som nøkkelringlykt med strikk? Du skulle bare skryte du. LarsB
|
|
|
[Re: baronKanon]
01/11/2012 21:04
|
Lars Magnus
Medlem
|
Medlem
Mj-808 er jo på tilbud denne uka hos xxl. Men blir det litt lite lys på sti, eller holder det i massevis? Lyst på mj-816 eller 872 også/i stedet.
Redigert av Lars Magnus; 01/11/2012 21:19.
Prøver å få syklet mer
|
|
|
[Re: Lars Magnus]
01/11/2012 21:14
|
torgriaa
Entusiast
|
Entusiast
Disse er det mange som har erfaring med, og du finner mye info om du søker. Min erfaring er at en er nok til at man kan sykle og ha det gøy, med to føles det supert. Når jeg hadde bare en brukte jeg den på hjelmen, og nå har jeg en på styret i tillegg. At lyset kommer fra forskjellig vinkel gjør at det blir lite skygge.
|
|
|
02/11/2012 07:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
For 2-3-4 år siden var en lykt på 900 lumens rene himmelriket, og folk var over seg av hvor kult det var å sykle i skogen i mørket med slike, så ja. Jeg skulle mene at det duger fremdeles.
Selvsagt er det bedre å ha lykt både på hjelmen og på styret, og jeg synes i alle fall at man burde ha med seg en ekstra lyskilde (lommelykt) for å komme seg ut av skogen dersom den ene lykta man har skulle streike.
|
|
|
02/11/2012 08:45
|
Ole
More than words
|
More than words
For 2-3-4 år siden var en lykt på 900 lumens rene himmelriket, og folk var over seg av hvor kult det var å sykle i skogen i mørket med slike, så ja. Jeg skulle mene at det duger fremdeles. Du mener 10 år siden. Lupine Edison hadde 900 lumens, og var helt adekvat for mine da ganske unge øyne.  Ole.
|
|
|
02/11/2012 09:00
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men nå har vel du strengt tatt vært en ekstrem "early adopter" når det kommer til lykter.
|
|
|
[Re: Lars Magnus]
02/11/2012 09:04
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Mj-808 er jo på tilbud denne uka hos xxl. Men blir det litt lite lys på sti, eller holder det i massevis? Lyst på mj-816 eller 872 også/i stedet. 2 MJ808 evt. 1 på hodet akkompagnert av en 872 på styret tror jeg er en fin deal. det er nok med 2 808-er, og det er utrolig deilig med 2 vinkler med lys. Bare ikke på veien.
|
|
|
04/11/2012 18:46
|
Lars Magnus
Medlem
|
Medlem
Da passer det jo perfekt at 872 er på tilbud denne uka 
Prøver å få syklet mer
|
|
|
04/11/2012 22:11
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Syns det er veldig overraskende at en god og gammel refleksvest ikke blir nevnt noe særlig her. JA, den syns ikke fra sia, men biler både forran og bak legger merke til deg. Gjør dem ikke det, burde de ikke ha lappen.
Eller blir det ikke nevnt fordi det er obligatorisk ? Tror ikke det selv, da det er lang tid mellom hver refleksvestsyklist.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
[Re: Oekern]
05/11/2012 06:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Syns det er veldig overraskende at en god og gammel refleksvest ikke blir nevnt noe særlig her. JA, den syns ikke fra sia, men biler både forran og bak legger merke til deg. Gjør dem ikke det, burde de ikke ha lappen.
Eller blir det ikke nevnt fordi det er obligatorisk ? Tror ikke det selv, da det er lang tid mellom hver refleksvestsyklist. Grunnen til at refleksvest ikke er blitt nevt her, er antakelig fordi dette er en diskusjon om hvilken lykt man skal ha evt. ikke ha på sykkelen når man sykler til og fra jobb. Når jeg sykler, sitter jeg såpass foroverlent at jeg ikke tror den vesten synes særlig hverken foran eller bak. Dessuten sykler jeg med sekk.
Redigert av GeirK; 05/11/2012 06:37.
|
|
|
05/11/2012 06:53
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Som pendler-lykt gir Trelock LS950 veldig godt lys og det blender ikke (forutsatt at du monterer den slik at du ser veien...) Monteringsløsningen kunne vært bedre, man må frem med en slangebit eller tilsvarende rundt styret for at det skal sitte godt nok. Irriterende at en så god lykt ikke har en bedre løsning på dette. Se omtale i Bikeradar. Den selges blant annet på XXL for 800 kr.
|
|
|
[Re: GeirK]
05/11/2012 08:10
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Eller blir det ikke nevnt fordi det er obligatorisk ? Tror ikke det selv, da det er lang tid mellom hver refleksvestsyklist. Grunnen til at refleksvest ikke er blitt nevt her, er antakelig fordi dette er en diskusjon om hvilken lykt man skal ha evt. ikke ha på sykkelen når man sykler til og fra jobb. Når jeg sykler, sitter jeg såpass foroverlent at jeg ikke tror den vesten synes særlig hverken foran eller bak. Dessuten sykler jeg med sekk. Derfor kjøper man refleksbein av TFJO på forumet. Et sett på armene og et sett på beina. Har fått tilbakemeldinger fra folk som passerer meg i mørket om at refleksene på beina syns veldig godt siden beina er i bevegelse.
keo
|
|
|
[Re: keo]
05/11/2012 10:51
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er magicshinediskusjonen og forstår problemet, men jeg kjører to ulike lysdisipliner på vei til jobb.
Første del går med sykkelvogn via barnehage. Da kjører jeg full pupp på alt av lys med ms i blinkemodus, det at jeg er pain for enkelte får bare gå. Risiko er alltid konsekvens x sannsynlighet, og med kiddo i vogn vil jeg ha marginene på min side. Sykkelvogna (som også er opplyst) er såpass lav at den synes dårligere enn en syklist.
Etter barnehage skrur jeg ned på 30%.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
05/11/2012 11:10
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Bli barna dine sikrere av at bilistene du møter blir blendet og ikke ser annet enn et kraftig lys? Vipper du marginene mot din side ved å bruke for sterkt lys? Jeg bare spør.
|
|
|
05/11/2012 11:24
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Hvis bilistene ser et kraftig lys, ser de i hvert fall at det er noe der. Interessant lesning om sakkadisk maskering av synsinntrykk og hvorfor syklister ikke blir sett: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/
|
|
|
05/11/2012 11:26
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, men hvis lyset er litt svakere, ser de det også, men da er sjansen større for at de ser hva som er bak og ved siden av lyskilden. Man trenger ikke 1000lm for å "bli sett"!
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
05/11/2012 12:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Første del går med sykkelvogn via barnehage. Da kjører jeg full pupp på alt av lys med ms i blinkemodus, det at jeg er pain for enkelte får bare gå. Risiko er alltid konsekvens x sannsynlighet, og med kiddo i vogn vil jeg ha marginene på min side. Sykkelvogna (som også er opplyst) er såpass lav at den synes dårligere enn en syklist. Jeg forutsetter at du gjør dette ute i veien og ikke på gangveien, siden et av resultatene når du blender folk er at de ikke ser at du har barnehenger, og da skjønner jeg ikke hvordan ungene dine blir sikrere. Og ute i veien så skjønner jeg ikke helt hvilke biler du beskytter deg mot. De som ikke overholder vikeplikten? Det er jo neppe dem som kommer mot deg i hvert fall, siden de kjører på andre siden veien. En mye bedre idé hvis det faktisk er ungene du har lyst å beskytte er å sette et par diodelys på hjørnene av vognen, slik at bilister og syklister ser at du har noe bak deg.
|
|
|
05/11/2012 12:43
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg som nyervervet MS eier har iallefall lært en hel del av denne tråden. Om hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. Men jeg kjøpte den også fordi jeg trengte litt bedre lys for å se huller og hindringer rett foran meg, enn å gjøre meg synlig. Synlig nok er jeg allerede med baklys og gode reflekser, samt MS pekene nedover foran på lav styrke.
|
|
|
05/11/2012 19:26
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Dersom en bil ser et blinkende lys, så går en som oftest ut fra at det er en syklist. Et sterkt, monotont lys kan forveksles med bil.
Ergo, jeg har trua på blinkende lys.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
05/11/2012 19:39
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Dersom en bil ser et blinkende lys, så går en som oftest ut fra at det er en syklist. Et sterkt, monotont lys kan forveksles med bil.
Ergo, jeg har trua på blinkende lys. Blinkende lys bør dog ikke være for kraftige. Empiriske data foretatt av meg og samboer konkluderer med at jeg får ikke lenger kjeft for min kraftige baklykt etter at jeg sluttet å ha den på blink. Da den blinket, ga den såpass sterkt lys at min samboer klagde over at hun ikke kunne ligge bak meg på veien fordi hun hadde problemer med å se hva som var foran og på siden av meg. Dette er noe jeg har tatt til etteretning. Hjelper barna dine lite om ingen ser at du har noe bak deg. Alternativt om ingen ser hen som eventuelt ligger bak og på siden av deg (på vei til å kjøre forbi) o.l. De er "usynlige" når det er mørkt og man blir blendet. Biler har kraftigere lys, men blender ikke av ulike grunner bl.a.: målrettede reflektorer uten strølys oppover lav plassering av lys jeg digger tyske StVZO ( http://www.stvzo.de/stvzo/inhalt.htm) sine godkjenningskrav som må være oppfylt for at en sykkellykt skal være lovlig på veien i Tyskland. Ønsker faktisk det samme her i landet også. Har nå bestilt meg tyskgodkjent lykt foran og bak, samt dynamo så jeg ser bra uten å være "han kjipe som lyser meg i trynet". Har tenkt mye på dette når jeg ligger bak biler med min passe sterke (200 lumen) lykt med "jallareflektor" som har mye strølys. Må vinkle godt ned for at ikke hele kupeen på en normal bil foran meg ikke skal være opplyst. Og da regner jeg med at en del av lyset går i speilet og i fleisen på fører...
|
|
|
12/12/2012 15:28
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Wide angle lens til bl.a MS 808, Inton T6/U2, etc funker fjellbra. Bredere lyskjegle, med mye mer markert cutoff på toppen. Koster så og si en slikk og ingenting levert fra USA. Tok bare 3-4 dager i frakt fra Dapedaler. http://www.ebay.com/itm/Wide-Angle-Lens-...=item415e27aa23
Redigert av Espen W; 12/12/2012 15:29.
|
|
|
12/12/2012 17:20
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg må få skryte litt av lykta jeg fikk i posten i går. Inton T6X2. Den har trinnløs justering og den laveste lysstyrken på den kan ikke være spesielt høyere enn på en vanlig pendlerlykt til 96 kroner på Clas Ohlson. Samtidig har den en helt vanvittig lysstyrke på max og skogsturen min i dag tidlig var som om jeg syklet i dagslys. Det var morsomt å høre skogens dyr løpe/fly i motsatt retning på begge sider av meg.
|
|
|
12/12/2012 17:50
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Nå har lyktesesongen for jobbsyklister begynt for fullt... Hver dag møter jeg en hel del folk på sykkelveien langs Ring 3 mellom Sinsen og Helsfyr, og det virker som om alle tilbudene på MagicShine har endt opp med pendlere på amerikansk hjortejakt (jeep med 8 tusenmetere på taket og blender alt som er foran). Altså: NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke. IKKE FAEN - om man skal ha en MJ-808 på full pupp på belyst vei. BARE GLEM å ha lykten vinklet høyt opp. Alle blir blendet. Selv sykler jeg med en 200-lumens MJ-838 som jeg har på lav, evt. blink og vinklet nedover. Selv denne fikk jeg tilsnakk for i går på blink, da denne hadde beveget seg opp grunnet litt kort kabel. I dag møtte jeg på en fyr som kjørte med en svært kraftig hjelmlykt + 2 semikraftige på styret. WTF?!? På en sykkelvei?! Hete tips til pendling: Er det trafikkert og du har en kraftig lykt: vend lykten ned og sett på så lav styrke som mulig - strølyset gjør at du synes likevel. Hjelmlykt er blendorama - bare ikke - du ser like godt med styrelykt. Husk baklykt også. Bare litt frustrasjon. Har Magicshine-lykter blitt de nye tåpelysene? Pisspreik. Syklister er myke trafikanter. I mørket og på glatta er vi enda mer sårbare. En av de få tingene man kan gjøre er å kline til med lys. Blending handler først å fremst om at folk oppfører seg som kaniner og blir paralysert av lys slik at de må strirre inn i en lykt. I tillegg bør man selvsagt justere lyktet fornuftig. Hjelmlys er gull slik at man kan flytte lyset raskt og varsle andre trafikanter ved behov. Jeg sykler med 3x magshine og de eneste som blir blendet er tomsinger som stirrer inn i lyktene mine, samt de som bryter vikeplikten og får hjelmlyset i fleisen.
|
|
|
[Re: Z30]
12/12/2012 18:39
|
epsilone6
Entusiast
|
Entusiast
Pisspreik.
Syklister er myke trafikanter. I mørket og på glatta er vi enda mer sårbare. En av de få tingene man kan gjøre er å kline til med lys. Blending handler først å fremst om at folk oppfører seg som kaniner og blir paralysert av lys slik at de må strirre inn i en lykt. I tillegg bør man selvsagt justere lyktet fornuftig. Hjelmlys er gull slik at man kan flytte lyset raskt og varsle andre trafikanter ved behov.
Jeg sykler med 3x magshine og de eneste som blir blendet er tomsinger som stirrer inn i lyktene mine, samt de som bryter vikeplikten og får hjelmlyset i fleisen.
hæææ? Blending er ikke bare et problem for kaniner, hvis en møter en trafikant med feiljustert lys (bil eller sykkel) så er det søren meg vanskelig nok å se høyre kantstripe i veien. Alt av dårlig opplyste fotgjengere og syklister forsvinner ihvertfall i mørket da. Ja, kanskje du blir bittelitt tryggere, men det er på bekostning av andres sikkerhet.
|
|
|
12/12/2012 18:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Pisspreik.
Syklister er myke trafikanter. I mørket og på glatta er vi enda mer sårbare. En av de få tingene man kan gjøre er å kline til med lys. Blending handler først å fremst om at folk oppfører seg som kaniner og blir paralysert av lys slik at de må strirre inn i en lykt. I tillegg bør man selvsagt justere lyktet fornuftig. Hjelmlys er gull slik at man kan flytte lyset raskt og varsle andre trafikanter ved behov.
Jeg sykler med 3x magshine og de eneste som blir blendet er tomsinger som stirrer inn i lyktene mine, samt de som bryter vikeplikten og får hjelmlyset i fleisen.
To spørsmål. 1) Hvorfor mener du at det er lov å bryte loven slik at man blir sett? 2) I hvilke situasjoner er det at å ha en kraftig frontlykt virkelig utgjør en forskjell?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/12/2012 18:44
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Pisspreik.
(...) Blending handler først å fremst om at folk oppfører seg som kaniner og blir paralysert av lys slik at de må strirre inn i en lykt. I tillegg bør man selvsagt justere lyktet fornuftig. Hjelmlys er gull slik at man kan flytte lyset raskt og varsle andre trafikanter ved behov.
Blender du ned lyktene for møtende trafikk når du kjører med fjernlys på bilen? Hvis ja - hvorfor?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
12/12/2012 19:29
|
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Har Mj880 å lykta er helt konge. Enda ikke syklet fort nok i svarte skauen til at jeg trenger 100%, men er det mørk nok å det blir utfordringer er det kjekt å ha muligheten til å kjøre 100%, men på veien eller langsmed opplyst vei går det greit på laveste effekt. Justert sånn at det jeg ser av strølys i overkant møter bakken 20-25 frem. Virker ikke som om det plager noen spesielt. Det er nok av idioter som pynter seg med hundrevis av watt mot gjeldende regler på fire hjul. Må vel innrømme at jeg er mer oppgitt som bilist av sykelister uten eller med dårlig lys enn de som trår til med skikkelig lys :-)
Redigert av ØyvindHr; 12/12/2012 20:10.
|
|
|
[Re: GeirK]
12/12/2012 19:44
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Pisspreik.
To spørsmål. 1) Hvorfor mener du at det er lov å bryte loven slik at man blir sett? 2) I hvilke situasjoner er det at å ha en kraftig frontlykt virkelig utgjør en forskjell? 1) forsto ikke spørsmålet. har det relvans til noe jeg har skrevet her? 2) i alle situasjoner i trafikken i mørket
|
|
|
[Re: Hæ?]
12/12/2012 19:49
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Pisspreik.
(...) Blending handler først å fremst om at folk oppfører seg som kaniner og blir paralysert av lys slik at de må strirre inn i en lykt. I tillegg bør man selvsagt justere lyktet fornuftig. Hjelmlys er gull slik at man kan flytte lyset raskt og varsle andre trafikanter ved behov.
Blender du ned lyktene for møtende trafikk når du kjører med fjernlys på bilen? Hvis ja - hvorfor? Ved bilkjøring er min pri 1 å følge med på min side av veien, spesielt ytterst til høyre. Hvis man har fokus på sine egne ting og ikke teller møtende biler med feiljusterte lys, eller som glemmer å blende ned er det utrolig hva man kan se. Selvsagt blender jeg ned, men ikke 5 km unna selv om noen mener seg blendet (les:forulempet?) på slik avstander.
|
|
|
12/12/2012 20:00
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Det viktigste er ikke nødvendigvis ubehaget med blending, men det faktum at et sterkt lys mot deg gjør deg blind for hva som skjer BAK den nissen, gjøken og egotrippen som tror de synes bedre med mange sterke lykter. Den som sykler BAK eller prøver å passere vil da være mindre synlig for møtende trafikk. Vil du synes, holder det med små blinkende lykter flere steder på kroppen. Gjerne en på hjelmen også. Du synes ikke bedre av sterk lykt.
|
|
|
|
|