hmm, det har jeg ikke tenkt på. Men, jeg ville nok heller fokusert på å finne en sko med riktig passform til min fot - store forskjeller mellom ulike merker og modeller der ute, og passformen er nok mye viktigere enn alle andre egenskaper ved en sko.
Når det er sagt har jeg landet på Specialized, som funker bra på min fot. Da er det så enkelt som at jeg velger den dyreste modellen jeg har råd til.
Ja, jeg har SIDI til terrengsykkelen. De funker gull de, men stiv pris... Vet ikke om de har i "vettu pris" jeg..? Shimano, Sidi og Bontrager passer ihvertfall mine føtter.. Bontrager hadde en sko som satt veldig bra, men der ser reimer og låsing skikkelig simpelt ut..
hvis Sidi passer foten din følger du med på nett og plukker opp fjorårets ergovariant for en rimelig penge. Mye penger allikevel, men dersom du bruker overtrekk i regnvær og ikke svetter voldsomt på føttene varer landeveissko naturligvis mye lenger enn mtb.
Passer Sidi godt på terreng, er det bare å kline til på samme modell til landevei. Mine Sidi går nå for femte året, og jeg sykler typ MYE. Siden jeg er jåle må jeg dog konsekvent bruke skotrekk.
Da har jeg handlet meg en landeveissykkel jeg og.. Det jeg nå lurer på er: Hvilke sko er best mtp stivhet i såle+utseende i forhold til pris..?
Har også gode erfaringer med Sidi sko og har flere forskjellige par, men ønsker du stive sko er ikke Sidi riktig valg. Jeg synes de er mye mykere i sålen enn mine gamle Shimano sko og med CB Eggbeater føles det som om de " krøller" seg rundt pedalen. Velger du en landeveispedal med mye "anleggsflate" vil det nok kompensere for myk såle.
Da har jeg handlet meg en landeveissykkel jeg og.. Det jeg nå lurer på er: Hvilke sko er best mtp stivhet i såle+utseende i forhold til pris..?
Har også gode erfaringer med Sidi sko og har flere forskjellige par, men ønsker du stive sko er ikke Sidi riktig valg. Jeg synes de er mye mykere i sålen enn mine gamle Shimano sko og med CB Eggbeater føles det som om de " krøller" seg rundt pedalen. Velger du en landeveispedal med mye "anleggsflate" vil det nok kompensere for myk såle.
Det er i liten grad pedalens størrelse, dog heller cleatsen som avgjør hvor stor kontaktflate sko har mot pedal. Både CB og Speedplay er eksempler på dette, små pedaler med store cleats.
Sidi kommer i et utall varianter, med alt fra rimelige såler med aluplater inni som avstivning, til råstive karbonlettvektere. Sistnevnte er sabla stive, for stive for folk flest.
Sidi kommer i et utall varianter, med alt fra rimelige såler med aluplater inni som avstivning, til råstive karbonlettvektere. Sistnevnte er sabla stive, for stive for folk flest.
Det kan godt være at de har stivere utgaver, jeg har bare terrengutgaven SIDI Dragon 2 SRS Carbon og de er ikke spesielt stive. Kanskje rene landeveisutgaver er stivere?
Du har nok helt rett i at ShimaNO har stivere såle en Sidi.Men det er ikke slik for alle mennesker at stivest=best. Jeg er Sidi fan men ville prøve Shimano og kjøpte toppmodellen. Det ble rett og slett for stivt for meg og jeg fikk vondt i begge føttene
Passer Sidi godt på terreng, er det bare å kline til på samme modell til landevei. Mine Sidi går nå for femte året, og jeg sykler typ MYE.
Mine Sidi Ergo 1 starter sin syvende (sjette?) sesong på Gran Canaria i mars. Måtte legge inn en blåsåle tidligere i år etter mange regnværsturer på forsommeren, men fortsatt bytter jeg heller ut sykkelen enn skoa...
felg tape er ganske greit og ha ja:) sykla mye i sommer på conti gp4000s med conti slange og ikke en punktering, veier 117 kilo(veide 125 når jeg starta) så felgtape og riktig lufttrykk så slipper man punkteringer. sykla på relativt dårlige veier her i andebu og omegn uten no form for luft tap:p
Ja, da manglet det jammen meg når jeg kjøpte sykkel.. :/
Eikehullene ser ganske skarpe ut og. Shimano WH-550R hjulsett..
Tror det blir SIDI Ergo 2 jeg.. Helst hvite, ellers så overlever jeg med svart og Får man kjøpt skruer til Dragon 2 på nett i Norge? Eller må man i butikk?
Har samme hjulene. Du må ha en eller annen form for tape eller felgbånd for å unngå å punktere. f.eks legg på en runde med elektrikertape, eller en annen litt kraftig tape. Du vil se at felgbåndet er trykket ned i eikehullene når du tar av dekket neste gang.
Vet ikke om det er riktig, men jeg ble anbefalt å bruke nylon felgbånd.
Dette p.g.a om du en gang skal sykle i god varme og med lange nedkjøringer. Så vil de av gummi strekke seg for mye og en vil få punktering. Sikekrt ikke det store problemet i norge, men tryggere å få installert noe skikkelig med en gang.
SLR går egentlig for å være et landeveissete Landeveisseter kan ha splitt bak uten at de hekter i buksa ved uvøren utforsykling. Seter med splitt bak er uegnet til terrengsykling.