Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 22 1 2 3 4 21 22

Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287245 27/10/2011 11:30
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg har min Magicshine 816 innstilt slik at mikkemusørene lyser på lavest styrke til vanlig og så kan jeg med et enkelt klikk switche til full guffe på hovedlykten når det trengs. Oppleves mikkemusørene som blendene selv på lavest styrke? Jeg har ikke lyst å måtte vri ned lykten siden jeg da må vri den opp igjen når jeg trenger fullt lys. (Mitt lysbehov varierer mange ganger på en tur siden det ikke er snakk om at hele turen går på opplyste gangveier eller mørk sti/vei, men heller en stadig skiftende blandning.)

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287251 27/10/2011 11:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: baronKanon
Altså:
NEINEINEI, ikke hjelmlykt på veien. Den blender alle du møter uansett styrke.
IKKE FAEN - om man skal ha en MJ-808 på full pupp på belyst vei.
BARE GLEM å ha lykten vinklet høyt opp. Alle blir blendet.

Det er mye skarpt lys å møte om dagen, ja. Jeg har en slik som pendlerlykt nå. Der er variasjonen mellom sterk og svak mye større. Pendler-modus gir 100 lumens, noe som er helt perfekt mens full blås gir 1200 lumen som gir meg følelsen av å sykle i dagslys i skogen på kveldstid.

Men i dag ble jeg faktisk reddet fra en kollisjon takket være en annen syklists kraftige hodelys. Ved en undergang, altså en bratt nedover og en bratt oppover-kneik passerte jeg en fotgjenger og måtte over på venstre side av GS-veien. På toppen av oppover-bakken svinger veien til høyre rundt en fjellvegg men ikke skarpt nok til at man bremser før svingen. For en gangs skyld kom det noen i mot meg der og jeg så vedkommende i tide til å komme meg raskt over på høyre side igjen. Hadde han hatt normalt svakt 99-kroners pendlerlys hadde det sagt pang.

Men jeg velger å ta en liten avsporing tidlig i tråden: Hvordan får man det elendige lykthuset til å holde seg i ro på styrepinnen? Lykthuset flytter på seg i hver eneste hump og peker enten nesten rett til himmels eller rett i bakken.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1287253 27/10/2011 11:35
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Høres jo ut som en fornuftig løsning, Dan

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Raskall] #1287254 27/10/2011 11:35
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Raskall
Men jeg velger å ta en liten avsporing tidlig i tråden: Hvordan får man det elendige lykthuset til å holde seg i ro på styrepinnen? Lykthuset flytter på seg i hver eneste hump og peker enten nesten rett til himmels eller rett i bakken.
Gaffa-teip eller sportsteip på styret.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287277 27/10/2011 12:13
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Det er ikke bare syklister som ha gått mann av huse for å sikre seg mange og billige lumens. Også hundeeiere og joggere har Magicshine på hue for tiden, og jeg forventer at skiløypene kommer til å bli flombelyst i år.

Selv klarer jeg meg fint med 120 lumens på pendlerlykta, også på et par kilometer skogsbilvei, og 200 på hodet i skiløypa.

Sykler jeg på sti i mørket er det 1400 lumens som gjelder. Selvsagt. Og gjerne 900 på hodet i tillegg.

Men lyktene har ingen misjon langs veien.

Harald

NOTS
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: HaraldW] #1287338 27/10/2011 13:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HaraldW
Men lyktene har ingen misjon langs veien.

Jeg sykler til jobben på nattsvarte veier med diverse rusk på asfalten som helst ikke skal treffes av smale racerdekk. Skal si det er deilig å ha godt lys da.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: oysandr] #1287501 27/10/2011 18:51
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: oysandr
Nå er de typiske magicshinelyktene bortimot like kraftige som nærlys på en god bil, men på biler er det krav til både mengde strølys og høyde på lyskjegle foran bilen.

Hvorfor lages ikke sykkellykter med mer tilpasset lyskjegle som ikke lyser oppover og blender alle?

1. Ingen lovregulering.
2. Dyrt å utvikle reflektorer.

Skulle ønske jeg hadde en av de tyske sykkelyktene. God belysning av vei, lite strølys tapt i atmosfæren (ut i intet). På en annen side er strølyset til MS helt gull for sti for å se sti og grener etc.. selv bruker jeg DIY-lykt med 2spot og 2ovale optikk + en backup lykt (160lumen, wide) (alle bør ha det så man kommer ut av skogen i tilfelle rottefelle), slår over på backuplyset når jeg møter noen gående eller sykler mot biler. Har ikke fått klager på det.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Syklist1] #1287568 27/10/2011 20:35
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Syklist1
Plasseringshøyde har mye å si. Sitter den høyt vinklet ned, er det flere som blir truffet av lyset på vei ned enn ved lav montering.

Å blende folk med lys (selv om det er lav styrke), kan heller medføre irritasjon. Som motorsyklister, bør syklister alltid oppføre seg i trafikken som om ingen ser deg. Det sitter i ryggmargen til erfarne motorsyklister, for på 2 hjul synes du ikke like godt uansett hvor mye refleks osv. du har (selv om dette hjelper en del).

På lyse dager er det ganske vanlig og fornuftig å kjøre med fullt lys på mc for å bli sett.

I gamle dager(som ikke er sååå lenge siden)var det en god løsning da fullt lys på en MC var som et litt dårlig nærlys på en bil. De fleste moderne motorsykler har minst like godt fjernlys som(halvparten)av en bil og blender når de henger igjen i gamle vaner. Det er rett og slett for godt lys på nye sykler i dag til at de kan(bør/skal opprettholde den praksisen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1287616 27/10/2011 21:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Veiene i Østfold har blitt mye tryggere for bilister siden jeg har droppet 100w halogen på sykkelen og gått over til en snillere DX/MS-klon.......
Hadde 50 W en liten periode. Litt vel overkill, følte jeg.

Bokstavelig talt: 'soleklart' overkill, men mye lys ble det. På den andre siden så var det nok ikke så ille. Halogenspotten har mye mer spredning (fint på sti) en mange av de pingle DX-lyktene. Så selv om den er godt synlig er det ikke sikkert at den blender så mye som den kanskje høres ut som. Har egentlig lyst til å bygge den opp igjen.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: gare] #1287702 28/10/2011 07:47
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: gare
Sitat: Syklist1
Plasseringshøyde har mye å si. Sitter den høyt vinklet ned, er det flere som blir truffet av lyset på vei ned enn ved lav montering.

Å blende folk med lys (selv om det er lav styrke), kan heller medføre irritasjon. Som motorsyklister, bør syklister alltid oppføre seg i trafikken som om ingen ser deg. Det sitter i ryggmargen til erfarne motorsyklister, for på 2 hjul synes du ikke like godt uansett hvor mye refleks osv. du har (selv om dette hjelper en del).

På lyse dager er det ganske vanlig og fornuftig å kjøre med fullt lys på mc for å bli sett.

I gamle dager(som ikke er sååå lenge siden)var det en god løsning da fullt lys på en MC var som et litt dårlig nærlys på en bil. De fleste moderne motorsykler har minst like godt fjernlys som(halvparten)av en bil og blender når de henger igjen i gamle vaner. Det er rett og slett for godt lys på nye sykler i dag til at de kan(bør/skal opprettholde den praksisen.

Takk for oppklaringen, det er snart 5 år siden sist jeg var i nærheten av en motorsykkel så jeg regner med at det var i gamle dager.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: bwack] #1287779 28/10/2011 09:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: bwack
Skulle ønske jeg hadde en av de tyske sykkelyktene.

Det tror jeg ikke siden det er påbudt med dynamo med minst seks volt og tre vatts pære og minstekrav på 10 lumens. Videre er alle slags lys med blink strengt forbudt. Synes du dette er fint likevel? Da kan du finne en lykt tillatt i Tyskland i denne testen gjort av Stiftung Varentest:
http://www.test.de/themen/freizeit-reise/test/Fahrradlicht-Licht-fuer-Schwarzfahrer-1348408-1349031/

LarsB

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: larsb] #1287952 28/10/2011 13:56
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hehe neitakk, men den testen er jo gammel (2006), og lovene om sykkellykt i Tyskland har endret seg mener jeg å huske. Graver litt nå... Ser nå at du sikkert mente lux, ikke lumens.. http://de.wikipedia.org/wiki/10-Lux-Regelung ... F*nden finner ikke den endringen jeg skulle bevise for deg, og jeg har visst ikke greie på tysk. Uansett, det var ikke lovene jeg ønsket meg hit, men de nye batterilyktene. ICON_WINK
Her er noen lykter jeg kunne tenkt meg:

Philips:
http://www.youtube.com/watch?v=zmF-L9tsYsU
Litt gammel den Philips lykta da, men denne har fanget interesse:

Ixon IQ. 40lux (hva nå enn det betyr, se beamshot):
http://www.bumm.de/produkte/akku-scheinwerfer/ixon-iq.html
Kjøres på 4stk NiMH batterier.. Det står 5 timers bruk, men ikke godt å si hvor lenge lyset er sterkt.
edit: fant også Ixon Big Bang. Burde være nok lys for en som sykler raskt på veien: http://www.bumm.de/produkte/akku-scheinwerfer/big-bang.html
Denne er ikke tysk, men godkjent for bruk i Tyskland. http://www.roxim.com.my/p/test.html

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: bwack] #1288004 28/10/2011 16:17
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
jeg er bare glad for at folk benytter lykt når de sykler i trafikken, og jeg gir beng om de har lykten på hodet. Lys er bedre enn null lys.

Derimot heter det i punkt 3 for "FOR 1990-02-19 nr 119: Forskrift om krav til sykkel. § 5. Lys og refleks" at lyktene skal festes på sykkelen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513863 01/11/2012 07:56
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Trekker denne opp igjen, for nåååå.....!

I dag var jeg trafikk på vei til jobb (grunnet noe sykkelrelatert gøy). På vei ned mot Sinsenskrysset ser jeg en syklist. Jakke, type gul. Lysende bakpå hjelmen. Han snur hodet, og en MJ-872 (1600 lumen) lyser opp hele nabolaget og litt til. Heldigvis var det blitt såpass lyst at jeg ikke ble blendet.

Så kjører jeg forbi ham og ser i speilet at han i TILLEGG har noe jeg antar er en MJ-880 (2000 lumen). Lambrettakjørende mods med lysvegg på hele kåpen er vel litt passé?

Har forresten nå på vei Philips Saferide 60, tilhørende baklykt og Alfine-dynamonav på vei. Blir spennende å se hvordan det blir. Føler meg som lysforurenser med en MJ 838 på 200lumen.

Redigert av baronKanon; 01/11/2012 07:56. Rediger grunn: måtte ha med illustrasjon

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513874 01/11/2012 08:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg møter en idiot hver morgen med en MJ-880 som han tydeligvis er fryktelig stolt av. Så stolt at han kjører den på full guffe rett frem.

Jeg har forsøkt å si til ham, i fart, at han skal dempe lyset sitt. Helt tydelig uten resultat. I går gikk det nesten galt. Når jeg møter ham på gang- og sykkelveien ser jeg absolutt ingenting annet. Da jeg passerte ham hører jeg en fotgjenger brøle og jeg rekker akkurat å unnamanøvrere fotgjengeren. Rett nok hadde han ikke refleks men uten å bli blendet hadde jeg likevel sett ham greit i gatelyset og mitt eget lys.

I dag har jeg hjemmekontor men i morgen skal jeg stille meg på tvers av veien der vi pleier å møtes og stoppe ham ved å sette min MJ-808 på full guffe og peke rett på ham. Han og jeg trenger nemlig å ta en liten alvorsprat.

Og til dere med elefant-hukommelse: Jeg husker min egen historie fra da jeg fikk mine første magicshine-lykter. Men det skjedde én gang og når adrenalinet mitt hadde lagt seg så jeg fornuften og begynte å kjøre på svakeste styrke med lyset pekende på bakken et par meter foran fremhjulet.

Nå har jeg faktisk gått så langt at jeg har en slik på styret. Magicshine slår jeg kun på når gatelyset forsvinner, noe som i min pendlerhverdag dreier seg om 850 meter gs-vei langt unna "bilvei".

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Raskall] #1513875 01/11/2012 08:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

I dag har jeg hjemmekontor men i morgen skal jeg stille meg på tvers av veien der vi pleier å møtes og stoppe ham ved å sette min MJ-808 på full guffe og peke rett på ham. Han og jeg trenger nemlig å ta en liten alvorsprat.

Du kan ikke få lånt en Lupine Betty?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: GeirK] #1513881 01/11/2012 08:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK

Du kan ikke få lånt en Lupine Betty?

Jeg kan for anledningen montere mine tre lykter på styret (1 MJ-808 og to Inton t6). Kan ha en grei effekt det også.

Tror ikke jeg kjenner noen med Betty.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513882 01/11/2012 08:30
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Med 3 stk Hella Rally 3000 lamper med 100 watts pærer på bilen pleier de å ta hintet ganske fort.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513916 01/11/2012 09:24
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

I dag var jeg trafikk på vei til jobb (grunnet noe sykkelrelatert gøy). På vei ned mot Sinsenskrysset ser jeg en syklist. Jakke, type gul. Lysende bakpå hjelmen. Han snur hodet, og en MJ-872 (1600 lumen) lyser opp hele nabolaget og litt til. Heldigvis var det blitt såpass lyst at jeg ikke ble blendet.

Så kjører jeg forbi ham og ser i speilet at han i TILLEGG har noe jeg antar er en MJ-880 (2000 lumen). Lambrettakjørende mods med lysvegg på hele kåpen er vel litt passé?

Et tips: Hvis man treffer på noen med litt kraftig lys, er det lurt å vende blikket litt til siden for dette lyset.

Hvis man i stedet velger å konsentrere seg om å identifisere lyktenes typebetegnelse, er det ikke så rart om man blir blendet.

Jobbsyklister ifører seg godt synlige klær og bruker kraftige lykter for å overleve i trafikken. Dette er nødvendig fordi bilister overser oss selv i dagslys.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1513920 01/11/2012 09:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: P_Dalen

Jobbsyklister ifører seg godt synlige klær og bruker kraftige lykter for å overleve i trafikken. Dette er nødvendig fordi bilister overser oss selv i dagslys.

Da jeg kjørte MC brukte jeg ofte fjernlys selv i dagslys. Fikk jeg finger'n, visste jeg i alle fall at bilisten hadde sett meg.

...Men når det er sagt, trengs ikke SÅ mye lys for å bli sett når det er mørkt.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1513928 01/11/2012 09:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Et tips: Hvis man treffer på noen med litt kraftig lys, er det lurt å vende blikket litt til siden for dette lyset.

Det hjelper lite å snu seg vekk fra en MJ-880 på full styrke. Da må jeg snu meg så mye vekk at jeg ikke ser fremover i det hele tatt.

Edit: Og grunnen til at denne lykta lot seg identifisere er at MJ-880 har to lyktehoder og et meget distinkt lys.

Redigert av Raskall; 01/11/2012 09:57.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: P_Dalen] #1513938 01/11/2012 09:55
Dan Offline
More than words
More than words

Unnskyld, men det er et tulleargument. Hvis det, som i Raskall sitt tilfelle, går en fotgjenger ved siden av den møtende syklisten så hjelper det ingenting å snu blikket. Man krasjer ikke mindre inn i fotgjengeren fordi man ser ut på jordet ved siden om gangveien. Det blir som å si at hvis man blir blendet så kan man jo bare lukke øynene, hvor vanskelig kan det være?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1513941 01/11/2012 09:59
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Vil man ferdes trygt i trafikken er det enkle forholdsregler man kan ta uten å måtte ty til megmegmegmeg og meg først-tiltak:
- Alltid ha oversikt over hva som foregår bak deg
- Speil/blikk bakover
- Hørsel
- tilstrekkelig belysning og refleks
- Ikke ha dårlig tid. Du komme frem før bilen i byen uansett.
- Synlig bekledning
- Ikke stå på krava for enhver pris
- Det er ikke nødvendig å stå på krava fordi man har rett når den mest fornuftige er å vike.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Dan] #1513964 01/11/2012 10:53
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Dan

Unnskyld, men det er et tulleargument. Hvis det, som i Raskall sitt tilfelle, går en fotgjenger ved siden av den møtende syklisten så hjelper det ingenting å snu blikket. Man krasjer ikke mindre inn i fotgjengeren fordi man ser ut på jordet ved siden om gangveien. Det blir som å si at hvis man blir blendet så kan man jo bare lukke øynene, hvor vanskelig kan det være?

Men i neste linje skrev jeg: "Hvis man i stedet velger å konsentrere seg om å identifisere lyktenes typebetegnelse, er det ikke så rart om man blir blendet."

Det har altså litt å gjøre med hvor man selv retter oppmerksomheten.

Raskalls tilfelle gjelder ved sykling på g/s-vei. Det er godt mulig at lampekongene bør moderere seg litt der.

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513968 01/11/2012 11:01
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Bifaller dette, og særlig følgende:
Alltid ha oversikt over hva som foregår bak deg
- Speil/blikk bakover

Speil på sykkel er undervurdert!

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513970 01/11/2012 11:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det farligste er unsett de som har sånne nøkleringlykter med strikk foran og bak. De sykler UTEN UNNTAK som om de har skikkelig lys som lar dem bli sett av andre trafikanter. Mens i virkeligheten er de lampene usynlige på mer enn fem meter alle andre steder enn i stummende mørke.

Jeg prøvde å si dette til en hurpe jeg møtte når jeg trillet barnevogn i mørket langs akerselva. Det kom det ikke noe godt ut av.

Heller skikkeliglys enn lurelys.

LarsB

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: larsb] #1513974 01/11/2012 11:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: larsb
Det farligste er unsett de som har sånne nøkleringlykter med strikk foran og bak. De sykler UTEN UNNTAK som om de har skikkelig lys som lar dem bli sett av andre trafikanter. Mens i virkeligheten er de lampene usynlige på mer enn fem meter alle andre steder enn i stummende mørke.

Jeg prøvde å si dette til en hurpe jeg møtte når jeg trillet barnevogn i mørket langs akerselva. Det kom det ikke noe godt ut av.

LarsB

Jeg kjøpte akkurat en sånn for å ha bak på CX-en:

http://www.niterider.com/stinger-tail-light-2013/

Gjelder denne som nøkkelringlykt med strikk?

Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Stein] #1513980 01/11/2012 11:32
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Stein
Sitat: larsb

LarsB

Jeg kjøpte akkurat en sånn for å ha bak på CX-en:

http://www.niterider.com/stinger-tail-light-2013/

Gjelder denne som nøkkelringlykt med strikk?

Jeg har et sett med Lezyne Femto Drive. 119 kr stk hos GMax. Baklykta gir godt med lys men fremlykta er crap. Jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe nye batterier enda i tilfelle jeg fikk en med dårlige batterier.

Baklykta er dog genial og utrolig enkel å flytte mellom sykler.

Redigert av Raskall; 01/11/2012 11:33.
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: baronKanon] #1513991 01/11/2012 12:04
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Kan anbefale Knog Blinder. Mye lys i liten innpakning. Lades med USB. http://www.knog.com.au/gear-blinder-lights/blinder-4-standard-twin-pack.phps 399kr pr stk på Sportslageret, men sikkert mulig å finne billigere: http://www.oslosportslager.no/sok.aspx?q=blinder

Redigert av Christian; 01/11/2012 12:05.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Jobbsyklister og lykter - MagicShine-psykosen [Re: Christian] #1513995 01/11/2012 12:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Christian
Kan anbefale Knog Blinder. Mye lys i liten innpakning. Lades med USB. http://www.knog.com.au/gear-blinder-lights/blinder-4-standard-twin-pack.phps 399kr pr stk på Sportslageret, men sikkert mulig å finne billigere: http://www.oslosportslager.no/sok.aspx?q=blinder

Pedalen i Fredrikstad selger også Knog.

Side 2 av 22 1 2 3 4 21 22

Moderator  support