Kjedekuttere i miniverktøy er litt mer pes å bruke, men du kan jo bruke det til du evt blir lei. Miniverktøy er generelt mer pes å bruke enn separate verktøy, jeg foretrekker klart separate unbraconøkler ("Allen Key") og torxnøkler.
Jeg har pr ikke hatt problemer med å bruke unbraconøkler på miniverktøy, men så har jeg heller ikke prøvd noe annet heller.
Sitat: Radival
Biltemas kjedepisk er forsåvidt grei den, men ergonomien på håndtaket er fæl. Det er en bit flatt stål, trenger en del runder med tape før den blir OK å holde i. Strengt tatt trenger du jo ikke kjedepisk før du skal ta av en kassett...
Hvis ingen har nevnt momentnøkkel, så bør du jo egentlig ha det
Sitat: kimare
et par slitte tenger
Tenk før du bruker de er du snill Du ender stort sett opp med å runde skruehoder hvis du bruker tang. Er egentlig ikke så mye man bruker tang til på sykkel.
En spesialtang til å klippe gir/bremse-vaiere er en nytelse å jobbe med, og fliser opp vaiere mye mindre enn en vanlig tang.
Om du vil prioritere det innenfor budsjettet ditt overlater jeg glatt til deg å vurdere
Ergonomien vedr kjedepisken til Biltema er notert, det er mulig jeg kjøper noe annet når jeg først er i gang. Hva med kassettavdrager vil jeg trenge det til monteringen? Eller er den til jeg skal dra av kassetten slik navnet tilsier?
Jeg trenger i grunn en ny tang, ser at Superstar som Anda henviste til på forrige side har noen til rundt hundrelappen. Tengene vil bare til brukt til å bite av og evt stramme/dra kabler med, jeg har heldigvis pipe- og bitssett, fast- og skiftenøkler til bolter og muttere.
Sitat: nicolai
Sitat: baronKanon
Og ift. pedalnøkkel: du trenger gjerne ikke noe annet enn en 15mm fastnøkkel med mindre det er dårlig plass.
Noe det gjerne er, og som er halve poenget med en dedikert pedalnøkkel (i tillegg til lengre arm).
Iom at jeg har ryddet garasjen tror jeg det er plass nok
Dessuten har jeg både en 15mm fastnøkkel og 2 potensielt dårlige avdragere fra Biltema, antakelig har jeg tilgang på skikkelig utstyr hos en ivrig nabo dersom det blir prekært behov. Pedallene som kjøpes er antakelig Shimano M520, dersom det har betydning.
Pedallene som kjøpes er antakelig Shimano M520, dersom det har betydning.
Denne trenger du unbraco for å montere, 8mm såvidt jeg husker.
Men hvorfor ikke velge M540? Jeg kjøpte denne på ebay. Trykka "make an offer" og skrev $34, fikk tilslag på det. Havner fint innenfor mva-grensa, ble vel ca 270kr inkl frakt med den dagens kurs.
Ergonomien vedr kjedepisken til Biltema er notert, det er mulig jeg kjøper noe annet når jeg først er i gang. Hva med kassettavdrager vil jeg trenge det til monteringen? Eller er den til jeg skal dra av kassetten slik navnet tilsier?
- Montere kassett --> kassettavdrager (...forklarende navn, ikke sant? "Casette Lockring tool" på engelsk funker litt bedre)
- Demontere kassett --> Kassettavdrager + kjedepisk. Du skrur da samme vei som frihjulet roterer, kjedepisken holder i mot. Du må strengt tatt ikke ha kjedepisk heller, ett kjede som du legger over kassetten og en hjelpemann/-dame (m. hansker) til å holde igjen kjedet er også en mulighet
- Bonus: Shimano-style Centerlock bremseskiver både monteres og demonteres med kassettavdrageren
Sitat: kimare
Jeg trenger i grunn en ny tang, ser at Superstar som Anda henviste til på forrige side har noen til rundt hundrelappen. Tengene vil bare til brukt til å bite av og evt stramme/dra kabler med, jeg har heldigvis pipe- og bitssett, fast- og skiftenøkler til bolter og muttere.
Men hvorfor ikke velge M540? Jeg kjøpte denne på ebay. Trykka "make an offer" og skrev $34, fikk tilslag på det. Havner fint innenfor mva-grensa, ble vel ca 270kr inkl frakt med den dagens kurs.
Takker, han godtok et tilbud på $33 fra meg:) så nå kan du sitte der og irritere deg over å ha betalt overpris Monteres disse også med unbraco?
Sitat: Radival
- Montere kassett --> kassettavdrager (...forklarende navn, ikke sant? "Casette Lockring tool" på engelsk funker litt bedre)
- Demontere kassett --> Kassettavdrager + kjedepisk. Du skrur da samme vei som frihjulet roterer, kjedepisken holder i mot. Du må strengt tatt ikke ha kjedepisk heller, ett kjede som du legger over kassetten og en hjelpemann/-dame (m. hansker) til å holde igjen kjedet er også en mulighet
In tillegg har jeg mekkestativ, mekkeboka og en nesten klar garasje
Bilder kommer når garasjen skifter status fra nesten klar til klar. I første omgang blir det bare smådeler, vi venter på ramma. Forøvrig vil jeg trenge innspill på fargevalg på ramma, dersom noen vil bidra skal jeg komme med bilder og forklare litt av hva jeg har tenkt, men ikke klart å bestemme meg for.
Altså: miniverktøy skal ligge i sekken/ rygglomma og brukes i nødsfall ute på tur. Søk på " grisepikk " på forumet så vil du forstå hvorfor du trenger ordentlige kvalitets unbraco/allen- nøkler.
Altså: miniverktøy skal ligge i sekken/ rygglomma og brukes i nødsfall ute på tur. Søk på " grisepikk " på forumet så vil du forstå hvorfor du trenger ordentlige kvalitets unbraco/allen- nøkler.
Nå ble jeg litt forvirret med tanke på hva du skrev her tidligere.
Sitat: parkprest
Få tak i en sånn Park-tool koffert e.l. Ordentlige ubraco-nøkler ( Hex ) er essensielt. Kjedepisk, nøtt for låsering kassett, kjedekutter, æhh.. grease. Skal du skru sykkel i mange år bør du først som sist også kjøpe en momentnøkkel.
Jeg søkte fram en Park koffert og når jeg ser gjennom innholdet i denne har jeg allerede en tilsvarende unbraco-nøkkel minitool fra Park som i kofferten. Jeg har fastnøkler i bra kvalitet fra Biltema. Skrujern bra Bacho. Da var det ikke mye i den kofferten jeg ville betale 500-600 kr for.
Betyr dette at en unbraco minitool fra Park er av tvilsom kvalitet mtp et sykkelbyggingsprosjekt?
Forskjell på god og dårlig sekskantnøkkel er hardhet på stål og skarphet på kanter. Det bør være hardt og skarpt. Ofte er miniverktøy bygget med mindre toleranser, da disse ikke er laget for hverdagsarbeid, men nødmekk. Det finnes selvfølgelig forskjeller der også. Spesielt med titanium og aluminiumsbolter er det viktig med skikkelig verktøy.
Har en Biltema-momentnøkkel 4-20Nm, og den er helt ok, men er ikke tilstrekkelig for de største/hardeste boltene som krever hardere stramming. Denne har medfølgende kalibreringssertifikat, men hvor lenge kalibreringen holder er uvisst.
Når det gjelder moment er det avhengig av komponent hva denne er spesifisert til å dras til med - og med karbon er det ekstra viktig å holde på dette.
Da mangler bare verktøy for montering av kranklager. Kan vurdere å kjøpe en dedikert kabelkutter-tang også, hvis du har behov for å kutte strømper til gir-vaier. Linkene over er tatt fra første og beste treff på google. Mulig det er å oppdrive enda billigere.
Hei, personlig ville jeg bygd sykkelen i aluminium, og ikke se deg blind på vekt.. Du bør bygge en solid sykkel i første rekke. Det som fungerer for en lettvekter på 60kg vil nødvendigvis ikke fungere for deg (ramme, hjul, styre osv).
Mekkeboka til Rasmus er flott, kan også anbefale Park Tool sin bok. Du må også ha et budsjett for verktøy. Du vil fort finne ut at du trenger både det ene og det andre, men det er jo en fornuftig investering
Claes Ohlson har et bra mekkestativ som jeg bruker (6-700 tror jeg det var). Kan ellers anbefale Shimano sine skivebremser på det varmeste. SLX bremsene er mega bra og til en god pris.
Tips: Fast-bikes i Oslo har også bra priser på komponenter for et slikt prosjekt.
Forskjell på god og dårlig sekskantnøkkel er hardhet på stål og skarphet på kanter. Det bør være hardt og skarpt. Spesielt med titanium og aluminiumsbolter er det viktig med skikkelig verktøy.
Har en Biltema-momentnøkkel 4-20Nm, og den er helt ok, men er ikke tilstrekkelig for de største/hardeste boltene som krever hardere stramming. Denne har medfølgende kalibreringssertifikat, men hvor lenge kalibreringen holder er uvisst.
Når det gjelder moment er det avhengig av komponent hva denne er spesifisert til å dras til med - og med karbon er det ekstra viktig å holde på dette.
Jeg sjekker i nabolaget om det er mulig å få lånt en momentnøkkel, dersom ikke ser jeg det er flere alternativer til Biltema sin, bla. har mekonomen og det ser ut til at det er flere som har skrudd sykkel og er fornøyde med momentnøkler til $20-30, jeg får sjekke litt mer rundt dette hjemme.
Fant forøvrig denne vedr dreiemoment på sykkel. Jeg regner med denne stemmer sånn noenlunde.
Da mangler bare verktøy for montering av kranklager. Kan vurdere å kjøpe en dedikert kabelkutter-tang også, hvis du har behov for å kutte strømper til gir-vaier. Linkene over er tatt fra første og beste treff på google. Mulig det er å oppdrive enda billigere.
Takker for tips, jeg ser på dette senere, pt ser det ut som jeg bestiller fra Superstar som har fått gode tilbakemeldinger på deres verktøy.
Sitat: joerntp
Hvor bestillte du LTK 023 rammen ? Er det den samme som heter MTB 753 fra Gotobikes ?
Jeg har ikke bestillt enda, LTK023 er ikke samme ramma som MTB753 fra gotobike. De fleste på mtbr.com har bestillt ramma fra LT Bike, men det er flere som selger den under forskjellige navn. MT-MC033 from Miracle Trade $340 LTK023 from LT Bike $370 FM039 from Shenzhen Baolijia $390 SP-AC030 from Ican Sport Equipment $390 FM039 from DengFu $400
En ny ramme som mange på MTBR.com nå vurderer er denne: SP-AC009 from Ican Sport Equipment $375 FLX-FR-208 from Flyxii (e_baygoods) $380 FM056 from Shenzhen Baolijia $390 HF-FM056 from HongFu $400 MT-MC056 from Miracle Trade $400 FM056 from DengFU $400
Sitat: runar
Hei, personlig ville jeg bygd sykkelen i aluminium, og ikke se deg blind på vekt. Du bør bygge en solid sykkel i første rekke. Det som fungerer for en lettvekter på 60kg vil nødvendigvis ikke fungere for deg (ramme, hjul, styre osv).
Mekkeboka til Rasmus er flott, kan også anbefale Park Tool sin bok. Du må også ha et budsjett for verktøy. Du vil fort finne ut at du trenger både det ene og det andre, men det er jo en fornuftig investering
Claes Ohlson har et bra mekkestativ som jeg bruker (6-700 tror jeg det var). Kan ellers anbefale Shimano sine skivebremser på det varmeste. SLX bremsene er mega bra og til en god pris.
Tips: Fast-bikes i Oslo har også bra priser på komponenter for et slikt prosjekt.
Lykke til!
Jeg er klar over at jeg ikke kan ha like lette hjul som en 60kg rytter, jeg har allerede en solid sykkel i form av jobbhybriden, som jeg bruker nå til sykkeltrening
Iom at at disse karbonrammene har fått gode tilbakemeldinger gjennom ca ett år føler jeg meg trygg på at de er nok gjennomtestet, til at jeg går for dette.
Mekkeboka til Rasmus kikket jeg såvidt gjennom i løpet av helga
Park sitt mekkestativ er sammen med Formula bremser på vei fra Storbritania. Dette ble en del billigere enn mekkestativet til CO og XT bremsene som de ble vurdert opp mot.
Takker for tipset om Fast-bikes skal kikke innom og se om de er konkurransedyktige i forhold til andre nettbutikker.
Hvordan er det om man setter en 120mm dempergaffel på en av de kinarammene som selges på ebay? De er vel hovedsakelig laget for 110mm? har 2cm så mye å si at vinkelen kan bli kritisk?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Hvordan er det om man setter en 120mm dempergaffel på en av de kinarammene som selges på ebay? De er vel hovedsakelig laget for 110mm? har 2cm så mye å si at vinkelen kan bli kritisk?
Jeg tror de hovedsaklig er laget for 100mm, sjekk tråden på mtbr som jeg lenker til i første innlegg for mer info.
Til tross for at flere er fornøyde med momentnøklene til Harbou Freight, er det likevel såpass mange som ikke er fornøyde til at jeg står over. Jeg tror jeg sikter meg inn på en Park TW-2 som mange er fornøyd med. Bør jeg ikke ha et bit set til denne? som dette eller dette?
Forøvrig gikk jeg amok mtp kjøp av sykkeltøy på Nashbar i går kveld og endte opp med dette, jeg aner inne om jeg har fått valuta for pengene, men på papiret virker det slik. Er mest spent på om softshell jakka passer. Jeg passet en Gore Softshell jakke i XL og i følge størrelsestabellene til Gore og Nashbar skal XL og M være det samme. Forøvig er størrelser på sykkelklær et minefelt, jeg har i denne bestillingen kjøpt ett plagg i M, 2 i L, 1 i XL og 1 i XXL Den som klarer å få orden på den dette skal jeg nominere til Nobels fredspris.
Vi får se om noe av dette havner på salg i forumet. Diadora All Track Sport Mountain Shoes $33.59 DNA Italico Grid Bib Shorts RED $36.39 Cannondale Lightweight Long Sleeve Jersey RED $34.99 Nashbar Mansfield 2 Chamois Bib Tights BLACK $36.39 Nashbar Derby Softshell Jacket RED $36.39 De Marchi Contour Jersey BLACK/GREY/WHITE $16.82
Hvordan går det med byggingen, har du bestillt ramme? Vurderer selv å bestille en 056 fra MT...
Har bestillt, men Miracle har vært trege med å levere. Maling av ramma har tatt lengre tid enn lovet. Ble lovet at den skulle være ferdig i helga, så vi får se hva som skjer.
Lover å komme med oppdatering når ramma er i hus eller garasje. Dog har jeg lite å sammenligne, men jeg regner med at det er minst ett annet medlem på forumet som vil teste og kan komme med en sammeligning.
Nå kan det være at fargegjengivelsen lyver litt, men mtp at jeg har bedt om at fargen som skulle brukes var pantone 717, synes jeg denne ser litt gyllen ut. Ideelt sett skulle jeg lest 29er på seterøret ovenfra og ned, men det er nå greit nok. Uansett blir dette spennende å se.