Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Teknikk hjelp!

Teknikk hjelp! #1284779 23/10/2011 09:00
N
NoWaX Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Hei alle forum venner!

Jeg er ganske ny på offroad, men har syklet noen sesonger på landeveien.
Men som nybegynner på stisykling så har jeg virkelig problemer med å holde følge med de andre syklistene.

Er det noen som kan komme med gode tips eller har noen gode linker til tråder for riktig og god sykkel teknikk for en nybegynner?

Jeg merker det spesielt i bratte oppoverbakker at jeg knoter veldig mye med å holde balansen og meg selv på hjulene. Etter en treningsøkt i skogen så kan godt pulsen min ligge over 90%. Normalt??

Jeg er en tung syklist, men er over snittet trent. Sykler på en spark 60 som er mye tyngre sykkel enn det mine andre sykkel venner kjører. Så spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan hente på å anskaffe meg en noen "kilo" lettere sykkel?
Event hvor mye??

Ps. Det kjipeste er å bli frakjørt i bakkene! (: -takker for alle svar!

I motbakker ting går oppover!
Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1284866 23/10/2011 12:16
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Du får nok bare trene mere i skogen og i bakker i terrenget, Ikke unormalt med høy puls etter trening i skogen nei, naturlig intervall. Så nyt turer i skogen nå frem til snøen kommer så vil teknikken sakte komme.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1284955 23/10/2011 16:34
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Et godt tips er å se langt frem. Man finner den perfekte linjen og det er lettere å holde balansen. Etterhvert så blir man også tøffere i terrenget, og vips så går det lettere.

Kjører selv på en spark 10 på rundt 10,5 kg og det er lett nok for meg. Gode dekk, stort volum og grep som sitter på norskt føre (vått) er også et godt tips.

At pulsen fyker opp i mot maks er helt normalt. Intervall trening på sti er bra trening.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1284962 23/10/2011 16:46
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
- Fortsett å sykle med de "andre syklistene", se hvor de kjører - er det mulig for de er det mulig for deg.

- Ha som mål at du innen høsten eller 2012 at du skal sykle gjennom hele runden din eller spesielle steder hvis du har det, du vil komme litt nærmere hver gang.

- For min del funker det ikke med veldig, veldig lette gir i motbakker med litt kneiker - må ha litt motstand i pedalene, er lettere å holde balansen og flyten da.

- Krymp sammen i oppoverbakkene, ned med tyngdepunktet og beveg deg med sykkelens og terrengets bevegelser og underlag.

- Et lite napp i sykkelens front ved å hjelpe framdekket over ei kneik og følg etter med å lette litt på rumpa når bakdekket går over pleier å hjelpe.

Dette er nok ingen fasit, men har funket fint for meg etter selvlæring, kanskje noe av det funker for deg.

Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1284974 23/10/2011 16:58
Loki Offline
Besatt
Besatt
Mange gode råd her, putter på et til: prøv og hold overkroppen rolig og stabil. Legger til at betydningen av gode dekk knapt kan understrekes nok.
At man blir fort litt etter i motbakken er for øvrig er et kjent fenomen, men jeg skylder på tyngden jeg :-)
Terrengsykling skiller utøvere vesentlig mer enn landevei, og særdeles mye når det er bratt og teknisk.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1285094 23/10/2011 19:27
M
M.R.Schjøtt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
For å svare på nederste spørsmålet ditt så ville jeg sagt at du burde holdt deg til den sykkelen du nå har en stund framover, jobbe på teknikker som er beskrevet i de andre svarene. Å kjøpe seg en lettere sykkel gjør deg ikke nødvendigvis til en bedre teknisk syklist (selv om selvtilliten kan øke betraktelig ICON_TONGUE ). Hvis du ønsker å forbedre sykkelens egenskaper er det som sagt dekk/hjul lureste sted å begynne. Les tester og spør i butikk hva som passer best til ditt bruk! Feste er Alfa og Omega!! Vekthysteriet er tullball!

Marcus
Weapon of choice
Cannondale Jekyll 3
Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1285178 23/10/2011 22:35
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Balanse på teknisk terreng kommer med øvelse. Mengde er et stikkord her. Det er letter med litt fart også. Flyt over terrenget. Høg puls i terrenget er ikke noe uvant fenomen når teknikken er dårlig. Her ligger en godt trent person med dårlig teknikk gjerne 1-2 soner høgere enn en tilsvarende trent person med god teknikk.

En tung sykkel har ikke så mye å si i terrenget. Lær deg heller å sykle enn å tro det går fortere med en lettere sykkel. Det er teknikken som stopper deg. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1285444 24/10/2011 12:50
N
NoWaX Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for mange gode svar!

Nå er det følgende plan som gjelder:

1. Skal anskaffe meg noen nye dekk til "grovt" terreng. ICON_SMILE
2. Sykle på høyere gir opp bakkene. (godt tips, for jeg vingler veldig når jeg tråkker på det laveste giret i oppforbakker)
3. Prøve å holde blikket enda lengre fremover.
4. SYKLE MYE STI/TERRENG!

I motbakker ting går oppover!
Re: Teknikk hjelp! [Re: NoWaX] #1285470 24/10/2011 13:34
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
For min egen del hjalp det veldig mye med en lettere sykkel, men jeg gikk fra 14kg til 8,5kg så det er kanskje ikke så rart at den nye er lettere å få med seg over røtter og stein.

Ellers tror jeg det i hovedsak er bra å sykle mye på sti og gjerne ta de samme områdene flere ganger med forskjellige linjer. På den måten kan du fort finne ut av at den linja som ser lettest ut ikke allitid er det.

Studer også filmene som terrengsykkel har lagt ut og se hvordan Aas og Alpers bruker kroppen aktivt hele tiden for å forsere hindringer.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support