|
|
Hope nav, Tips til eiker og felg?
|
Hope nav, Tips til eiker og felg?
18/10/2011 08:01
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Skal bygge et 26" 6- bolt disc hjulsett rundt Hope pro2 evo, som tåler småtøff stikjøring og samtidig kan funke som xc ritthjul. Hadde håpet å ikke bikke 1500gram. Er det vel overoptimistisk med tanke på at det blir mitt første bygg? Har dere noen gode tips til eiker og felg? Hadde vært fint om det var tubeless ready felger men er ikke noe absolutt krav. Hvor breie bør felgene være for å kunne kjøre 2.4 dekk? Hva avgjør hvilke eiker og nipler jeg bør velge?
|
|
|
Re: Hope nav, Tips til eiker og felg?
[Re: krisch]
18/10/2011 08:17
|
Ole
More than words
|
More than words
Med Crest og Revo ender vekten på rundt 1470g. Bygget bra vil det tåle småtøff stikjøring, men ikke være optimalt for det hvis du veier over 70kg.
Hope-navene er ikke lette, og er derfor ikke det beste utgangspunktet hvis vekt er viktig. DT 240S sparer deg for ca 100g.
|
|
|
18/10/2011 08:20
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Veier 75kg. Hvor bra kan det bli når det er det første jeg skal bygge:-) Har fått inntrykk av at revo eikene kan være litt vanskelig for en nybegynner? Eller er det ingen problem så lenge jeg bruker eikespenn måler?
|
|
|
18/10/2011 08:41
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sørg bare for at eikene ikke vrir seg (smør gjengene) under bygging. Det kan du se ved å sette på noen post-it-lapper på eikene, så du ser hvor mye de vrir seg. Stram eike litt for mye og slakk til eiken er rett igjen 
|
|
|
18/10/2011 08:45
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg ville startet med noe enklere, f.eks solide hjul til bysykkelen, hvor litt feil ikke får dyre eller smertefullevkonsekvenser.
Crest trenger eiker med Revo-tykkelse.
|
|
|
[Re: Ole]
18/10/2011 08:48
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er ikke hjulbygging bare å følge oppskrift fra ei bok da?? *ironi*
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
18/10/2011 10:24
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Er Crest å foretrekke over Alpine felger ?
|
|
|
18/10/2011 10:32
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
rant@RF: hjulbygging er alkymi som foregår inni et mørkt rom med dunkel belysning og årgansøl til, mens en gammel grå mann med syklist-knekk i ryggen og vindskjeive legger står lent over et presisjonsmaskineri fra USA og gjør sin magi.
Hvorfor kombinere "tunge" proII-nav med lett felg?
Kjør på med proII/supercomp eller comp/messingnipler/ 719 eller flow-type felg, så får du et solid hjulsett som varer åresvis, de 200grammene kan du spare i redusert sjokoladeinntak i høst. T
T
Redigert av Ynot; 18/10/2011 11:54.
|
|
|
[Re: Ole]
18/10/2011 11:24
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg bygde ett bakhjul med solid felg, messingnipler og ureduserte 2,0 mm eiker i går. I forhold til det meste annet jeg har bygd tidligere gikk dette som en lek. Det var nærmst en rett-fram skrujobb og ikke særlig kilent i forhold til lette felger og revo eiker. Jeg hadde glemt at det kunne gå så for å bygge.
Jeg støtter derfor Ole fullt ut i å starte med noe solid og enklere før man gir seg i kast med dyre lettvektsdeler.
LarsB
|
|
|
18/10/2011 11:39
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hva med arch felgen? Er den mer solid enn crest? Hva avgjør max vekt på rytter, er det alt i hop eller er det felgen? Anbefalt fett? YNOT kan du gi meg et synonym eller to til"proll":-) Hope nav, arch eller flow felg, competition eller revo eiker? og 12mm messing eller alu nippler?
|
|
|
[Re: larsb]
18/10/2011 11:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg støtter derfor Ole fullt ut i å starte med noe solid og enklere før man gir seg i kast med dyre lettvektsdeler. Ikke si sånn. Jeg har ett Flow/CX Ray-hjul som skal få en omgang bygging nå..
|
|
|
18/10/2011 12:00
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sliter også litt med å finne nødvendige mål på Hope navene for å legge inn i eikekalkulatoren.
|
|
|
18/10/2011 12:03
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hva med arch felgen? Er den mer solid enn crest? Hva avgjør max vekt på rytter, er det alt i hop eller er det felgen? Anbefalt fett? YNOT kan du gi meg et synonym eller to til"proll":-) Hope nav, arch eller flow felg, competition eller revo eiker? og 12mm messing eller alu nippler? arch er fortsatt lettvektsfelg paret med ikke-lettvekts hope pro II.. Det er mye mer enn maksvekt på rytter som avgjør hvor lett en kan bygge; kjørestil og lokalt terreng, samt byggekvalitet. Som LB nevner er det mye lettere å bygge på comp/supercompeiker, messingnipler, og en standardfelg enn lettvektscomponenter som arch/crest, revo, og alunippler. Vil du ha styrke og holdbarhet eller vekt under et tilfeldig valgt magisk tall? Hva gjør deg til en bedre syklist? Et hjulsett under et tilfeldig valgt magisk tall eller et hjulsett du vet holder? T
|
|
|
18/10/2011 12:38
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tja da blir det vel flow, comp og Hope hvis jeg klarer å finne målene.
|
|
|
18/10/2011 13:14
|
arnero
Homo Stashus
|
Homo Stashus
Her finner du mål og eikekalkis. http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/Trykk på "Hubs" øverst, Hope ProII skal være i lista.
Alle dør, men ikke alle lever
|
|
|
18/10/2011 16:23
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er det ikke forskjell på pro 2 og pro 2 evo?
|
|
|
18/10/2011 17:55
|
smiley
Fersking
|
Fersking
Forskjellen mellom de eldre Pro 2 og Pro 2 evo er at at evo har fått rustfrie lagre og en tykkere aksling (fra 15mm til 17mm). Ellers er det ikke noen forskjell.
Espen
|
|
|
18/10/2011 19:54
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Får nemlig helt andre eikelengder på wheelpro sin kalkulator enn bab racing oppgir at jeg skal bruke.
|
|
|
18/10/2011 20:13
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Og prowheelbuilder oppgir ERD på flow til å være 539. Stan's sine hjemmesider oppgir ERD til 536. Må jeg bestille nav og felger først for å måle dem selv for å få det riktig eller?
|
|
|
18/10/2011 20:26
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Gå for Flow. Comp er bra, skal du spare litt vekt kan du evt. velge Supercomp - lette men mer solide enn Revolution.
|
|
|
18/10/2011 20:30
|
Espen
More than words
|
More than words
Jo tykkere eiker, jo sterkere hjul?
e
|
|
|
[Re: smiley]
18/10/2011 20:40
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Forskjellen mellom de eldre Pro 2 og Pro 2 evo er at at evo har fått rustfrie lagre og en tykkere aksling (fra 15mm til 17mm). Ellers er det ikke noen forskjell. Rustfrie lagre i nav er bare tull, rustfrie lagre har lavere bæretall enn standard lagre. Det som tar knekken på kulelagre i et nav er normalt ikke rust, men slitasje og da vil standard lagre være bedre enn rustfrie (og rimeligere). De fleste nav har brukbare tetninger mot omgivelsene og i tillegg har selve lagrene også tetninger som hindrer vann i å trenge inn i selve kulebanene. Hvis man i tillegg har satt inn lagrene med fett på utsiden under montering er rustproblemet unngått. Folk tror feilaktig at rustfrie lagre vil vare lengre enn standard lagre, sannheten er at det er stikk motsatt.
|
|
|
[Re: Espen]
18/10/2011 20:48
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Jo tykkere eiker, jo sterkere hjul?
e Ikke nødvendigvis nei - ingen vits i at et element er langt sterkere enn de andre. Det handler om en balanse og om ønskede egenskaper. Om man bygger to hjul med like felger og nav men forskjellige eiker kan de føles ganske forskjellige. Hvor mye man forspenner eikene kan også ha mye å si. Reduserte eiker er definitivt bedre enn rette, og høy forspenning (men ikke for høy) vil gi et sterkere hjul enn ett der eikene er lite forspent. Tykke eiker vil være vanskeligere å forspenne - de blir for stive.
|
|
|
18/10/2011 22:47
|
Espen
More than words
|
More than words
For at hjulet skal bli så stivt som mulig, er det ønskelig med så mye eikespenn spenn som mulig.
"Så mye som mulig" oppnår man med riktig eike i forhold til felgen. For sterk eike, og den blir ikke strukket nok til ta opp kompresjonen felgen tillater under bruk, og eiken løsner.
Det er akkurat dette en god hjulbygger skal vurdere.
King er eneste i bransjen som har 5 års garanti på navene og lagrene sine, og de bruker rustfrie kulelagre.
Uansett hvor mye tetninger som finnes, kommer vannet inn, så rustfrie lagre er ikke bare tull, det har sin åpenbare misjon.
e
|
|
|
[Re: Espen]
19/10/2011 06:52
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
For at hjulet skal bli så stivt som mulig, er det ønskelig med så mye eikespenn spenn som mulig.
"Så mye som mulig" oppnår man med riktig eike i forhold til felgen. For sterk eike, og den blir ikke strukket nok til ta opp kompresjonen felgen tillater under bruk, og eiken løsner.
King er eneste i bransjen som har 5 års garanti på navene og lagrene sine, og de bruker rustfrie kulelagre.
Uansett hvor mye tetninger som finnes, kommer vannet inn, så rustfrie lagre er ikke bare tull, det har sin åpenbare misjon.
e
Chris King er god til merkevarebygging, det er helt sikkert. Chris King er litt som Levis - dyrere, mer eksklusivt men er det bedre? Min personlige mening erfaring tilsier ikke det - tvert imot har jeg hatt dårlig erfaring med Chris King styrelager, men det skyldtes riktignok ikke selve kulelagrene men dårlig design uten konisk låsering, noe som gjorde at all belastning måtte tas opp av clampen på styrestemmet. Det lageret kom med 10 års garanti, men det fungerte ikke noe bedre av den grunn. Jeg er jobber med tetninger til daglig, er konstruktør og har også bakgrunn fra sykkelbutikk/verksted gjennom mange år. Har en kamerat som jobber med kulelagre på fulltid, han ler godt av rustfrie lagre til dette bruket. Jeg står for det jeg sa tidligere, rustfrie kulelagre i nav og styrelagre på sykler har liten mening, uansett hva Chris King garanterer eller ikke. Med den prisen de tar for lagrene sine har de nok råd til å gi en garanti  Jeg skjønner at det er mange Chris King eiere som vil protestere sterkt, men sett dere litt inn i lagerterminilogi og sjekk hjemmesidene til feks. SKF så vil man se svart på hvitt at standard lagre er overlegne når det gjelder styrke og levetid. Argumentet ditt om at vannet kommer inn uansett holder ikke.. øhh.. vann. Det er ikke noen heksekunst å forsegle et nav godt nok. Og med den enkle forholdsregelen om å sette inn lagre med fett (feks vannbestandig marint fett) utvendig under montasje vil ikke noen dråper vann som trenger inn forbi de primære tetningene få gjort noen skade uansett siden lagrene som brukes til dette formålet er forsegla, det som evt. kunna ha rustet er de utvendige flatene på lagerhus og kulering. Med mindre man bruker høytrykksspyler er det ikke vannet som tar livet av lagrene, men pitting og annen form for skader som følge av slitasje og mekaniske påkjenninger. Uansett, alle skal få ha sin mening og jeg kommer ikke til å fortsette argumentasjonen her, men ville bare prøve å punktere myten om at rustfrie lagre er det ypperste når det gjelder kulelagre.
Redigert av krankdrev; 19/10/2011 07:07.
|
|
|
[Re: krankdrev]
19/10/2011 07:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
For oss terrengsyklister tror jeg nok at det viktigste for et nav er gode pakninger og godt fett. Problemet med førstnevnte er at det også medfører mye motstand i en god pakning. Derfor bruker flere leverandører av nav osv. lav-/nullkontaktpakninger ("labyrinter") og de tetter ikke godt nok. Det er store kvalitetsforskjeller på nav, og det jeg merker best forskjell på er nav med dårlige pakninger, der vann og sand kommer inn. Dette vil ofte medføre knas og dritt. Har egentlig filosofien om å kjøpe noe, bruke opp lagre og så erstatte med skikkelige saker fra f.eks. Enduro.
Uansett: jeg bygde mine første hjul med King, Arch og SuperComp for noen år siden, og de har holdt ganske godt. Du kan høre med Raymond om han var fornøyd med kjøpet (han kjøpte dem i vinter). Jeg synes dette var helt ok å bygge med, men måtte holde litt øye med vridning av eiker.
|
|
|
19/10/2011 08:51
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er ikke konstruktør, eller jobber med tetninger eller kuleagre. Derimot har jeg erfaring tilbake til starten på nittitallet med egne og andres sykler.
Jeg har faktisk til gode å oppleve ett eneste ikke rustfritt maskinlager som er slitt ut uten uten å være rustet opp i tillegg. Det er rust som har tatt dem alle sammen. De rustfrie lagrene jeg har hatt innom benken har som du sier, ikke imponert med noen bedre levetid. De er tydelig utslitt etter kun kort tid. Det skal sies at de rustfrie har vært tragiske små saker fra American Classic i mikrodimensjoner.
Det er dessverre "ingen" som lager skikkelige tetninger på nav siden det oppleves av uinformerte kunder som at de ruller dårlig. Med skrale pakninger må man følge ett strengt vedlikeholdsregime for at fettet mellom lager og pakninger ikke skal mettes med alt for mye sand og vann og omdannes til slipepasta som på kort tid tar knekken på selv bra forseglede lagre.
I tillegg er maskinlagre brukt i sykkelnav ikke beregnet for å ta opp radielle krefter men kun aksiale, dette påvirker selvsagt også slitestyrken. Videre er de fleste lagre som brukes i sykkelnav laget for å jobbe i et mer beskyttet miljø og med høyere omdreiningstall og mindre belastning enn de utsettes for under terrengsykling.
Løsningen på alle disse dilemmaene er a) bedre konstruerte nav med skikkelige tetninger b) Tungt vedlikehold og budsjett for bytting av kulelagre c) justerbare konuslagre med skikkelig dimensjonerte kuler og rikelig fett.
Jeg foretrekker løsning c) selv, men er ikke fremmed for løsning a) heller. Løsning b) har jeg på to hjulsett og det irriterer meg.
LarsB
|
|
|
19/10/2011 09:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg foretrekker a) eller b), da jeg har dårlig erfaring med at det er for mye vedlikehold med c). Spesielt hvis det løsner opp (til tross for hissig bruk av konusnøkler og oppstramming.
|
|
|
19/10/2011 12:13
|
Espen
More than words
|
More than words
e
Chris King er god til merkevarebygging, det er helt sikkert. Chris King er litt som Levis - dyrere, mer eksklusivt men er det bedre? Min personlige mening erfaring tilsier ikke det - tvert imot har jeg hatt dårlig erfaring med Chris King styrelager, men det skyldtes riktignok ikke selve kulelagrene men dårlig design uten konisk låsering, noe som gjorde at all belastning måtte tas opp av clampen på styrestemmet. Det lageret kom med 10 års garanti, men det fungerte ikke noe bedre av den grunn. Jeg er jobber med tetninger til daglig, er konstruktør og har også bakgrunn fra sykkelbutikk/verksted gjennom mange år. Har en kamerat som jobber med kulelagre på fulltid, han ler godt av rustfrie lagre til dette bruket. Jeg står for det jeg sa tidligere, rustfrie kulelagre i nav og styrelagre på sykler har liten mening, uansett hva Chris King garanterer eller ikke. Med den prisen de tar for lagrene sine har de nok råd til å gi en garanti  Jeg skjønner at det er mange Chris King eiere som vil protestere sterkt, men sett dere litt inn i lagerterminilogi og sjekk hjemmesidene til feks. SKF så vil man se svart på hvitt at standard lagre er overlegne når det gjelder styrke og levetid. Argumentet ditt om at vannet kommer inn uansett holder ikke.. øhh.. vann. Det er ikke noen heksekunst å forsegle et nav godt nok. Og med den enkle forholdsregelen om å sette inn lagre med fett (feks vannbestandig marint fett) utvendig under montasje vil ikke noen dråper vann som trenger inn forbi de primære tetningene få gjort noen skade uansett siden lagrene som brukes til dette formålet er forsegla, det som evt. kunna ha rustet er de utvendige flatene på lagerhus og kulering. Med mindre man bruker høytrykksspyler er det ikke vannet som tar livet av lagrene, men pitting og annen form for skader som følge av slitasje og mekaniske påkjenninger. Uansett, alle skal få ha sin mening og jeg kommer ikke til å fortsette argumentasjonen her, men ville bare prøve å punktere myten om at rustfrie lagre er det ypperste når det gjelder kulelagre. Alle kan ha sin mening ja. Alltid spennende å høre hva folk fra andre bransjer har å si om sykkelkomponenter. Det er jo mange komponenter som ikke holder det som regnes som normal industrikvalitet. Dette har nok med vekt og kostnader å gjøre. Når det gjelder King, så har jeg har åpnet et femtitalls Kingnav, og har dermed endel erfaring med hvordan dette fungerer i praksis, over tid, og med mange typer bruk. Hvis det er viktig, har jeg også et 20 års yrkesliv bak meg, innen mekanikk, produktutvikling og maskinkonstruksjon, også i sjøvann og kombinert med høyt trykk. Sykkelmekk for meg selv og andre i 15-20 år. Det er lett å la seg forføre av et firma som Chris King, men mine uttalelser er basert på mer enn websynsing og enkelterfaringer. Hvis du ikke har sett vann inne i et nav, har jeg vanskelig for å tro at du har åpnet mange nav. Det kommer vann inn i alle nav, det vet de fleste som har skrudd litt. Uansett om du mener det er en smal sak å konstruere vanntette nav, er det ingen som har gjort det enda. Kings kulelagre er litt uten om det vanlige. Vinkelkontaktlagre, produsert av Chris King. Disse lagrene får du ikke kjøpt fra SKF, FAG eller noen av de andre produsentene. Hva slags stål som brukes, vet jeg ikke, men at lagerkonstruksjonen er utmekrket, er det ingen tvil om. Jeg har overhalt kingnav som er 10år gamle, som har enormt mange km bak seg, hvor det er målbar og merkbar slitasje, men som fremdeles kan strammes og som fungerer som et nytt nav, og som brukes i mange år til. Selv om SKF er store, betyr ikke det at andre også har kunnskap om, og kan konstruere og produsere gode lagre. Kings medbringermekanisme er også spesiell. Herdet stål, som heller ikke ruster. Her er det vanskelig å skille en ny mekanisme fra en ti år gammel mekanisme. Disse delene er det umulig å slite ut. Navene har sine svake sider, som alt annet her i verden, men at King kun er marketing, er bare tull. Mange har hatt problemer med styrelagrene som ikke hadde klemring tidligere, men mange mange flere har ikke hatt problemer. Det er først og fremst ved bruk av lange gafler og/eller dårlig preparering problemene har oppstatt. Styrelagrene har aldri vært tiltenkt slik bruk. Nå er ringen på plass, så dette tror jeg vil redusere problemene til et minimum, selv med hardere bruk. Hope har bare byttet ut vanlige sporkulalagre med rustfrie varianter, og om dette bedrer navenes levetid, er det vel litt tidlig å si. e
|
|
|
19/10/2011 14:06
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Siden vi er så godt gang med å diskutere nav. Hvordan er det med Tune sine, Extralite, AC, XT/XTR,ZTR osv? Hva er bunnsolid, hva er dyrt i forhold til kvalitet og hva er billig?
|
|
|
|
|