Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Lavkarbo og toppidrett

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Thomasx75] #1279642 14/10/2011 10:38
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Thomasx75
Han innrømmer heller ikke at man faktisk får bedre fettforbrenning under trening ved å spise mer fett og mindre karbohydrater.

Hvorfor burde Drevon innrømme det? Vet du at det er sånn?

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Thomasx75] #1279647 14/10/2011 10:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg skjønner at han ikke kan innrømme for mye på TV for å miste ansikt, men argumentene hans blir tynnere for hvert program han er med i.

Dette var første TV-programmet jeg har sett med Drevon, så jeg har ikke noe grunnlag for å si noe bastant, egentlig. Jeg har dessuten hørt fra andre at han kan virke arrogant, uten faktisk å være det.

Men i dette tilfellet har det ingenting med innrømmelser å gjøre, men hva han hadde grunnlag for å si. Ja, det finnes studier som antyder visse aspekter ved lavkarbo, men det finnes ingen som kan gi grunnlag for konkluderende, internasjonale anbefalinger. Og det er faktisk det Drevon er betalt for å gjøre, og det han var i studio for å representere.

Derfor synes jeg han hadde sitt på det tørre, selv om grekeren synes han er litt arrogant.

Dette er ikke det samme som å si at de internasjonale anbefalingene ikke bør anerkjenne at de kan stå for fall.

Anonym5
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: KenR] #1279669 14/10/2011 11:24
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: maxminus
Han innrømmer heller ikke at man faktisk får bedre fettforbrenning under trening ved å spise mer fett og mindre karbohydrater.

Det merker man bare man tester. Jo mere karbo du dytter innpå på trening jo mere må man ha for å ikke få hammern..

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279683 14/10/2011 11:51
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
De fleste som driver med idretter som f.eks landeveissykling eller andre langvarige "ting" vet at om ikke fettforbrenningen er bra så får man problemer om man ikke dytter innpå med karbo under hele løpet. ( mosjonister på birken er strålende eksempler på sistnevnte)
Det er veldig bastant å si at f.eks karbo er den viktigste energi-kilden for idrettsutøvere/ toppidrettsutøvere når det ikke finnes bevis nok den ene eller andre veien. Det sa jo eks-håndballspilleren. Jeg mener det er minst like farlig å si at karbo er den beste energi-kilden da ungdom fort kan ty til de lettvinte variantene av dette ( egen erfaring)i stedet for frukt og grønt.

Jeg har sett han en del på tv, men nå er jeg muligens over snittet interessert i debattprogrammer.. :-)

Det virker som argumenter fra hans side av ernæringsfysiologien blir dårligere og færre med årene. og tilsvarende så viser det seg at mer fra lavkarbosiden blir mer sanne med årene.

Han har nok sitt på det tørre, men hører liksom ikke på lavkarbo-øret sitt er intrykket jeg får etter dette programmet.

MEn de ble enige om å spise mer grønnsaker da så det så.

I sin helhet er nok Fedon den som har den beste tilnærmingen som de fleste kan dra nytte av og flere bør lytte til det han har å si. Også er ikke Hexeberg helt borte heller, men de får for mye fokus i media på de ekstreme variantene sine.

nuf said..

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Thomasx75] #1279702 14/10/2011 12:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
I sin helhet er nok Fedon den som har den beste tilnærmingen som de fleste kan dra nytte av og flere bør lytte til det han har å si.

Enig. I går snakket han dog så masse, så fort og så mye i munn på andre at å lytte til ham ikke er til å unngå, uansett hvor dypt inn i brødhylla man er...

Anonym5
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: olechr] #1279713 14/10/2011 12:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: olechr
Sitat: maxminus

Det merker man bare man tester. Jo mere karbo du dytter innpå på trening jo mere må man ha for å ikke få hammern..

Det er forsket ganske mye på akkurat dette, og alt tyder på at man kan nyte godt av low-carb/high fat dersom aktiviteten holdes under 60% av VO2 max. Blir intensiteten høyere, så opplever utøverene at det går tyngre og det blir psykisk vanskeligere å opprettholde samme effekt. På høyere intensitet ca >80% av VO2max yter man dårligere med lavkarbo-regime. Ulempen med en lavkarbo-diett blir da at man har en høyere basal fettforbrenning i dagliglivet og ved lavintensitetstrening, men samtidig reduseres glykogenlagrene i lever og muskel. Når det kommer til å yte maks, vil en utøver på lavkarbo derfor prestere dårligere enn en utøver med normalt karbohydratinntak.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Thomasx75] #1279714 14/10/2011 12:40
olechr Offline
More than words
More than words

I sin helhet er nok Fedon den som har den beste tilnærmingen som de fleste kan dra nytte av og flere bør lytte til det han har å si. Også er ikke Hexeberg helt borte heller, men de får for mye fokus i media på de ekstreme variantene sine.

nuf said..

Det er jeg ganske enig i.Brød som flesteparten spiser til frokost og som har fått et ufortjent rykte som sunt funker dårlig som treningsmat.

Ambassadør for Scott.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: olechr] #1279716 14/10/2011 12:42
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jeg ganske enig i.Brød som flesteparten spiser til frokost og som har fått et ufortjent rykte som sunt funker dårlig som treningsmat.

..for deg.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: olechr] #1279723 14/10/2011 12:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hehe, si det til Bjørn Dæhlie som skjærte brødet på langs når han skulle ha brødskiver, eller Kristen Skjeldal som spiste et brød om dagen omtrent.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279727 14/10/2011 13:03
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Ett brød-eksempel: Du må spise f.eks 15 kneip-brød for å få nok fiber pr. dag. hehe

( lærte det på ett herbalife-seminar en gang i tiden)

Mulig det var noe de sa for at vi skulle selge mer fiber-tilskudd. ;-)

Fedon har jo forresten ett godt brød også men svindyrt...

Problemet ved vanlig brød er at det ikke er særlig mye energi pr gram så man trenger maaange brødskiver for å dekke behovet ved store treningsmengder. men da skjønte vel ikke Bjørn og de andre at de kunne prøve andre alternativer. MEn det funka jo greit for han likevel. De fleste brød før lavkarbobølgen kom har for mye finmalt hvete. basta bom lite næring og mye, men feil energi ( min påstand)

Det skal svi litt.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279729 14/10/2011 13:07
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Ellers så kan du spørre Novac Djokovik, som konkurrerer i en sport hvor det ikke er 30 sekunder gliforskjell på 10 km eller bedre økonomi for han kontra Nadal og Federer mtp treningsleirer. Han har i hvert fall kuttet brød, pasta, poteter og ris før årets sesong.

Synes det var synd at Helsedir. sitt kosthold ble framlagt av ei kråke med tre haker og Drevold, som har en verdensmester-tone til alt (ja, han har vært foreleser for 150 studenter). Det som også var dumt at de ikke fikk fram budskapet om å trene mer.

Bottom-line i denne diskusjonen for meg er; kutt ut sukker, og spis 1 potet istedenfor 3. Fyll opp halve tallerkenen med grønnsaker, og spis ofte (gjerne til hvert måltid). Og se til "#€%""€#"€" og kom dere ut og tren! Og et tips til hun forfatteren som sugde ekte majones ut av tuben; hva veier mest av en kilo fjær og en kilo jern? En kalori veier en kalori, så kan man diskutere hvilke kalori (og kalorisammensetninger) som gir best effekt på immunforsvar, generell helse mtp. overskudd og idrettsprestasjon.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Thomasx75] #1279746 14/10/2011 13:45
EgilS Offline
More than words
More than words
Ett brød-eksempel: Du må spise f.eks 15 kneip-brød for å få nok fiber pr. dag.

Det finnes vel utrolig mye annet brød enn kneip som gir langt mer fiber. Nå regner jeg med at det var det de dro frem fordi det passet argumentasjonen deres best.

Ut over det er jeg generelt rimelig skeptisk til "foredrag" som har et økonomisk motiv bak sin argumentasjon.

Redigert av EgilS; 14/10/2011 13:48.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask] #1279749 14/10/2011 13:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Rask
Bottom-line i denne diskusjonen for meg er; kutt ut sukker, og spis 1 potet istedenfor 3. Fyll opp halve tallerkenen med grønnsaker, og spis ofte (gjerne til hvert måltid). Og se til "#€%""€#"€" og kom dere ut og tren!

yes

(Nettopp dyttet i meg 6-7 kokosboller da) monkey

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Rask] #1279753 14/10/2011 13:59
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Rask
En kalori veier en kalori, ...

Har ikke sett NRK-innlegget, men jeg skjønner ikke utsagnet ditt her. Kan du forklare hvordan man regner vekten på en kalori?

Bortsett fra sånn E=mc^2 altså.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279772 14/10/2011 14:32
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Det var et forsøk på å si det på folkemunne fra min del. Du kan gå ned like mye i vekt hvis du inntar 1000 kalorier fra milkshake som ved et sammensatt kosthold, dette har jeg prøvd. Problemet blir hva det går på bekostning av (muskelmasse, helse, overskudd, prestasjon). Problemet var at jentungen på 50 år trodde hun hadde forbrenning som et lite barn i vekst, og spiste 4 egg, halv pakke bacon, avocado, nøtter og ekte majones til frokost. Resultatet var 4 kg opp.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279827 14/10/2011 16:29
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Man spiser karbo for å orke å trene og fungere ellers. Hvis du spiser akkurat så mye karbo du trenger for å kunne trene, hvor mye karbo må du spise? Finn ut det og du ser om det blir 30% eller 60% av det totale matinntaket.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279830 14/10/2011 16:34
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Som flere andre her mener jeg også at Fedon er ganske så nærme fasiten for de fleste av oss, enten man ønsker å gå ned i vekt eller rett og slett leve sunt. også er det veldig morsomt og litt merkelig at Fedon har gått fra å bli fremstilt i mediene som en halvgal ekstremist til å være en moderat fagmann. Er vel bare et tegn på at pendelen har svingt litt vel langt, ref hun som la på seg 4 kg.

Forøvrig anbefaler jeg alle som er interessert i fettforbrenning og trening om lese litt av Jonas Colting, spesielt hans train low- race high filosofi.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: -Jan] #1279837 14/10/2011 16:43
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Hehe, si det til Bjørn Dæhlie som skjærte brødet på langs når han skulle ha brødskiver, eller Kristen Skjeldal som spiste et brød om dagen omtrent.

Bare be de ringe meg det så skal jeg si det til de.

Jeg vet det er forskjell på brød. Jeg også spiser brød. men da av typen veldig veldig grovt. Når jeg ser hva syklister sitter å spiser. Vanlig frokost: lyst brød med sjoko pålegg

Ambassadør for Scott.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: -Jan] #1279839 14/10/2011 16:45
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

BTW hvis de måtte skjære brødet på langs for å fungere så viser vel det mest hvor lite næring det er i brødet. Jeg kan trene 30 timer uka uten å spise så mye som en skive. Derimot en del kylling, salat osv.

Ambassadør for Scott.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: test] #1279868 14/10/2011 17:37
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: test

Forøvrig anbefaler jeg alle som er interessert i fettforbrenning og trening om lese litt av Jonas Colting, spesielt hans train low- race high filosofi.

Takk for tipset, jeg skal lese litt om Colting. Som sagt så viser forskningen ganske klart at om man konstant går på lav-karbo så minker glygogenlagerene så mye at man ikke klarer "race-high". Men "train-low" går altså helt greit.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279873 14/10/2011 17:51
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Som Fagerli sier; proffene spiser loff med Nugatti. Chris Horner tenker kun antall kalorier, og spiser lyst brød med ost og syltetøy til frokost, og Snickers og Cola på turene. Hvis man kun skal se på hva de beste gjør tror jeg vi hadde fått en markant økning i fedme og fettprosent hos snittbefolkningen. Det er klart at proffer kan spise rent sukker, for de konkurrerer 100 dager i året og trener 4 timer om dagen i 150 dager. For normalpersonen vil kutt i alt annet enn grønnsaker og mosjon (løpe/gå til jobb/aktiviteter) føre til vektreduksjon.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: olechr] #1279879 14/10/2011 18:06
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg kan trene 30 timer uka uten å spise så mye som en skive.

Det kan jeg og. Men da blir det 30 timer kosetur i bestemortempo...

Anonym5
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1279890 14/10/2011 18:13
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Skulle likt og sett Fagerli på kosetur. Haha. Haha. Haha.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1280191 15/10/2011 10:50
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg digger koseturer. Det er vel strengt talt problemet mitt at jeg syntes det er mest gøy å virre rundt fra cafe til cafe.. ;-) Men nå er jeg såpass form at selv koseturer har litt tempo.

Men for min del skjønte jeg tidelig at jeg er ikke den som liker best å trene. Jeg trener fordi det er noe jeg må for å sykle fort. Derfor er jeg veldig seriøs på en del ting andre slurver med: feks kosthold, hvile, utstyr, psyke osv.

En ting jeg har lært meg er at det er mye gimick/image blant de beste. Så å se hva de gjør er ikke alltid det rette. feks kom Nino Shurter (verdens beste terrengsyklist) ned i matsalen, tok en lys brødskive med nugatti og gikk. Juniorene: " se han spiser bare lyst brød med nuggati". MEN det vi ikke vet er om det er 1 eller 2 frokost. Om han har spist noe på rommet først. Om han var dårlig så han ikke orket mere.. Eller at det var imageet hans for å virke mindre seriøs.

Dette gjelder på de fleste punkter. Man skal ikke alltid se hva folk gjør så sant man ikke ser de hele dagen.

Ambassadør for Scott.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1280193 15/10/2011 10:56
olechr Offline
More than words
More than words
Det er litt viktig med ernæring også. Prøv ut å se hva som funker for deg. Jeg har prøvd masse rart. Enkelte ritt har gått rett i dass. Noen sesonger har jeg vært sykt annenhver uke. MEN jeg har lært utrolig mye hva som funker best for meg.

Må innrømme at jeg prøver ut mye mindre nå enn før. Så det jeg gjorde i år gjør jeg nok neste år også. Enkelt og greit fordi jeg begynner å bli gammel og jeg har ikke tid til å teste og ødlegge en sesong.

Det som jeg derimot syntes er skikkelig moro er at det er flere av mine "konkurrenter/kamerater" som har spurt og følger en del av det jeg gjør nå.

Jeg har prøvd lavkarbo(av flere forskjellige typer), Høykarbo, fastfood i lengre preiode, bare pulver, ikke pulver, litt pulver, ikke kjøtt, mye kjøtt osv.

Samtidig har jeg prøvd en drøss av kosttilskudd. Jeg har alltid vært slik at er det noe som funker bedre enn det jeg har så betaler jeg heller for det. Derfor har jeg kjøpt masse tilskudd/pulver fra de fleste store merkene. Noe har funket bra annet har ikke funket i hele tatt.

Så til alle som mener masse om alt (som meg selv) prøv litt forskjellig. Da merker du hva du sykler fortest på.

Ambassadør for Scott.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1281433 17/10/2011 17:53
J
janeri Offline
Medlem
Medlem
J
Bjørn Dæhlie var ju bra lopp efter lopp, år efter år. Han gjorde det mesta mycket, mycket bra.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: Krank1] #1281465 17/10/2011 18:40
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Chris Horner drikker 1-2 liter cola hver dag, og blir bare bedre og bedre. Personlig så jeg frokosten til Sergey Firsanov før RGP i 09 og 10, og 3 av dagene jeg så han spiste han to loffskiver, 4 vafler og 3 pannekaker, samt eplejuice.

Poenget er at proffa kan drikke seg dritings kun uker før viktige ritt, og slår deg uansett. Som mosjonist med 2-7 treningstimer i uka må du bruke kostholdet slik at du blir tynn uten 30 timer, men samtidig sunn.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: olechr] #1281721 18/10/2011 07:41
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Det er litt viktig med ernæring også. Prøv ut å se hva som funker for deg. Jeg har prøvd masse rart. Enkelte ritt har gått rett i dass. Noen sesonger har jeg vært sykt annenhver uke. MEN jeg har lært utrolig mye hva som funker best for meg.

Må innrømme at jeg prøver ut mye mindre nå enn før. Så det jeg gjorde i år gjør jeg nok neste år også. Enkelt og greit fordi jeg begynner å bli gammel og jeg har ikke tid til å teste og ødlegge en sesong.

Det som jeg derimot syntes er skikkelig moro er at det er flere av mine "konkurrenter/kamerater" som har spurt og følger en del av det jeg gjør nå.

Jeg har prøvd lavkarbo(av flere forskjellige typer), Høykarbo, fastfood i lengre preiode, bare pulver, ikke pulver, litt pulver, ikke kjøtt, mye kjøtt osv.

Samtidig har jeg prøvd en drøss av kosttilskudd. Jeg har alltid vært slik at er det noe som funker bedre enn det jeg har så betaler jeg heller for det. Derfor har jeg kjøpt masse tilskudd/pulver fra de fleste store merkene. Noe har funket bra annet har ikke funket i hele tatt.

Så til alle som mener masse om alt (som meg selv) prøv litt forskjellig. Da merker du hva du sykler fortest på.

Skikkelig bra sagt

Det skal svi litt.
Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: olechr] #1282009 18/10/2011 13:15
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Hva slags kosthold hadde du da du var mye syk? Høres min sesong i år. Har vært forsiktig med treningsmengdene (ikke økt med enorme mengder) og har tatt forhåndsregler som hygiene og liknende seriøst, men likevel har jeg vært veldig ofte syk.

Re: Lavkarbo og toppidrett [Re: hnastrup] #1282028 18/10/2011 13:33
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: ponka00

Hva slags kosthold hadde du da du var mye syk? Høres min sesong i år. Har vært forsiktig med treningsmengdene (ikke økt med enorme mengder) og har tatt forhåndsregler som hygiene og liknende seriøst, men likevel har jeg vært veldig ofte syk.

det har vært en gradevis omdriening. Men kort fortalt er mye av det man spiser for å bli mett blitt byttet ut. Brød, brus, osv er kuttet ut. Skal jeg spise pasta tar jeg fullkorn istedenfor fin. Det skal være en grunn til at jeg spiser det utover at det var enkelt og jeg blir mett. MYE salat/grønt, reine råvarer samt at jeg har hatt bra fremgang med Herbalife produktene.

Pølser, brus, sjokolade og ting med mye karbo er byttet ut. Samt er sykt nøye på å få i meg mye omega 3.

Når sesongen var slutt nå så slapp jeg meg litt ned på kostholdet, BANG så var jeg sjuk.. Ikke sjuk på 1 år og med en gang jeg gikk vekk ifra rutinene mine ble jeg sjuk.

Dagen min igår:
Frokost: Herbalife shake, olje(omega 3)
Lunsj: Salat med kylling, cashew og masse annet godt.
Mellom måltid. Shake
Middag: Kylling suppe med GROVT brød.

Jeg merker på kroppen om jeg spiser dårlig en uke. Så må man finne ut hva som passer for seg selv.

Ambassadør for Scott.
Side 6 av 12 1 2 4 5 6 7 8 11 12

Moderator  support