Jeg synes ikke det er noe bedre om politiet parkerer på fortauet enn i sykkelfeltet. Men de kunne kanskje gått foran med et godt eksempel og satt bilen i det vanlige kjørefeltet i stedet?
Ellers klarer jeg ikke helt å bli veldig indignert over at onkel politi setter fra seg bilen i sykkelfeltet for å gjøre jobben sin. Trafikkreglene gir politiet unntak fra en god del bestemmelser når det er "nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten". Peppes Pizza, Oslo Taxi o.l. har ikke fått slike privilegier, heldigvis.
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser? Er jo noen år siden nå, men vi fikk hvertfall beskjed om at når vi leverte pizza så hadde vi vareleveringsstatus og hadde anledning til å sette fra oss bilen på steder man normalt ikke kan parkere. Jeg fikk totalt 2 bøter på 3 år. Hva som skjedde med de vet jeg ikke ettersom de bare ble gitt til sjefen. Man prøver alltid å finne ett sted som ikke vil skape kaos, men når de fleste som bestiller pizza bor i 3. etasje eller høyere opp og krever levering på dør (som ikke er tilfelle innenfor times garantien- gjelder kun til hoved-døren på bygget, siloen og andre svære student-hjem med ringeklokker uten navn og de "glemmer" alltid å oppgi ringeklokke nummer i håp om å få halv pris) så må man sette fra seg bilen ett sted og løpe opp trappen. Jeg ringte alltid mens jeg var i bilen og spurte om egnet parkeringssted, navn på ringeklokken og om de hadde mulighet til å møte meg ved hoveddøren.[skrytemode on] Jeg hadde ingen forsent leverte gjennom hele jule og påskeferien, noe som var rekord [/skryte mode off].
Men syntes ofte att en løsning med 50% sykkelvei eller vanlig vei og 50% fortau passet på flere steder der det var umulig å få til noe annet. Mesteparten av pizzaleveringene skjer jo også på kveldstid i høst/vinter halvåret når det er mindre folk i gatene. Folk som parkerer og går fra bilen over lengre tid er irriterende, men det som virkelig irriterer meg er hvordan de stenger av gaten ved oppgraving for å legge ned kabler etc. Så går det 6 mnd så stenges gaten av på nytt for å grave om på kloakken. Så lappes asfalten fint sammen igjen etter 6 uker med 2 timer graving om dagen. Før de ett år senere finner ut at de skal grave opp for å sjekke noe og lapper asfalten elendig tilbake igjen.
Godt eksempel på lite samkjøring er Klingenberggata i ved Vika/Rådhuset. Det ene bygget hadde full fasade oppussing av bakkeplan. Dette startet i mai og varte ut til juni. Gaten var nesten helt sperret av da. I juni tok de sommerferie og lot gaten stå sperret. Før de kom tilbake i slutten av juli og jobbet EN dag før de var ferdige og fjernet sperrene. Da hadde sperrene stått i nesten to mnd og skapt kaos og sikkert dårlig business for de få butikkene som var innestengt pga at de trengte en ekstra dag på å bli ferdig. 4 uker senere ble gaten sperret helt av o på nytt pga nå skal det lage miljø gate. Under utgravingen fant de plutselig ut at det var ett bomberom under gaten..
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser? Er jo noen år siden nå, men vi fikk hvertfall beskjed om at når vi leverte pizza så hadde vi vareleveringsstatus og hadde anledning til å sette fra oss bilen på steder man normalt ikke kan parkere.
Det er vel ikka andre trafikanters feil at Peppes opererer med en selvpålagt leveringsgaranti, så jeg skjønner ikke hvorfor andre trafikanter skal måtte tåle griseparkering av pizzabud p.g.a. peppes leveringsgaranti.
Varelevering gir ingen carte-blanche for å parkere hvor man vil, men man kan stoppe der det er skiltet med parkering forbudt (Det kan alle, ikke bare for varelevering, men alltid bare for en kortest mulig stopp for av/pålasting av/påstigning)
Det er ikke pga leveringsgarantien, men hyggelig å få en pizza som ikke er kald. De fleste peppes-sjåfører bryr seg svært lite om det er halv pris eller ikke. Er ingen goder/ufordeler i lønn eller jobb selv om man har halvparten av leveringene sent levert.
Selv er jeg oppvokst i Oslo og syklet og kjørt mye rundt og er svært sjeldent jeg har reagert på peppes eller andre pizzaparkeringer. Synes heller råkjøringen deres er et større problem. Der jeg jobbet var det aldri de som kjørte fortest som hadde færrest sent leverte. De hadde en tendens til så surre mer og ha en drøss feil-leveringer.
Mener også at når man sykler rundt i en "storby" som Oslo så må man bare regne med at det er trafikk og kaos, og at man må ta det som en tur.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser?
Hvis man først har bestemt seg for å trosse "all stans forbudt", så finnes det sikkert bedre alternativer enn å bruke sykkelfeltet. En stabel med et par-tre pizzaer går det tross alt an å bære med seg noen meter, f.eks. rundt et gatehjørne.
Skal jeg først ha medfølelse med folk som leverer varer i kvadraturen, tror jeg at jeg prioriterer denne palletrillende Bring-sjåføren framfor pizzagutta.
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser?
Hvis det ikke går å levere pizza uten stadigvekk å begå brudd på trafikkreglene (stopp i sykkelfelt, grisekjøring i boligfelt etc) så mener jeg Peppes har et dårlig businesskonsept. Hvis ikke det går å levere pizza på en lovlig måte så er kundene faktisk henvist til å hente pizzaen selv. Huff og huff. Ikke noe vondt ment mot snille pizzabud, men jeg kommer aldri til å bestille fra Peppes siden jeg ser dem grisekjøre i nabolaget alt for ofte.
Stussa litt over det der; må det virkelig stå et forbudsskilt? Holder det ikke med merking i veibanen? Litt som med fotgjengerfelt og hvor nære man kan parkere disse.
EDIT: Fornøyelig lesning i kommentarfeltet, forresten.
Stussa litt over det der; må det virkelig stå et forbudsskilt? Holder det ikke med merking i veibanen? Litt som med fotgjengerfelt og hvor nære man kan parkere disse.
Det må være skiltet som sykkelfelt, merking i veien holder ikke. Men hvis det er skiltet så er all stans forbudt.
Det er litt pussig at de snakker om "parkering forbudt"-skilt, når det eneste fornuftige er å merke det som et sykkelfelt. Da vil det automatisk være forbudt å stanse her (altså strengere enn parkering forbudt). Uten merkingen er det strengt tatt ikke et sykkelfelt...
Vet ikke hvor mange år merkingen i veien har vært der, men det er lenge. Da er det kanskje på tide at "noen" ordner med korrekt skilting.
Jag är rimeligt säker på att det inte var någon markning i alla fall på en del av sträckan när jag syklade opp backen där för ett par veckor sedan. Det var bara väldigt smala linjer som verkade visa var de skulle laga den riktiga märkningen.
Tittade på google earth som hade bilder från 2008 och der verkade det vara märkning men inte så tydliga... Kan de ha försvunnet?
Taxi kan ganske enkelt la være å stoppe i denne gata, eller stoppe i det vanlige kjørefeltet, slik Christian foreslår.
Når det plasseres lift, container osv., som sperrer hele det ene sykkelfeltet (slik det var i Skippergata på videoen), mener jeg gata burde være stengt for biltrafikk i den perioden dette foregår.
Varelevering med lastebil er rett og slett ikke mulig i denne gata, akkurat på samme måte som i mange andre smale gater. Ingen lastebilsjåfør ville f.eks. brukt trikkeskinnene for av- og pålessing. Sykkelfeltet kan respekteres på samme måte.
Skal jeg til en gitt adresse så betaler jeg ikke for å bli satt av rundt kvartalet nei, det er jo litt av hensikten med taxi.
Sykkelfelt berører en og en syklist, trikk og trikkene bak denne pleier å inneholde mer enn en person. Hva velger man, ulempe for en eller mange? Syklister kan nå tross alt skifte retning, trikken har litt verre for å gjøre det.
Hvis man først har bestemt seg for å trosse "all stans forbudt", så finnes det sikkert bedre alternativer enn å bruke sykkelfeltet. En stabel med et par-tre pizzaer går det tross alt an å bære med seg noen meter, f.eks. rundt et gatehjørne.
Jaja, selvfølgelig gjør man sitt for å unngå å parkere på all stans for budt og andre klønete steder. I de aller fleste tilfeller så parkerte man 1-3 kvartaler unna. Adresser der jeg vet det er problemer ba jeg alltid kunden om å komme ut grunnet parkeringsvansker. De aller fleste hadde ingen ting imot dette.
Værste stedet å levere var ikke kvadraturen, men Galleriet / Kontorene over Oslo Buss-terminal...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Hvis det ikke går å levere pizza uten stadigvekk å begå brudd på trafikkreglene (stopp i sykkelfelt, grisekjøring i boligfelt etc) så mener jeg Peppes har et dårlig businesskonsept. Hvis ikke det går å levere pizza på en lovlig måte så er kundene faktisk henvist til å hente pizzaen selv. Huff og huff. Ikke noe vondt ment mot snille pizzabud, men jeg kommer aldri til å bestille fra Peppes siden jeg ser dem grisekjøre i nabolaget alt for ofte.
Peppes er da på lik linje som alle andre pliktige til å følge loven. De som grisekjører på jobb for peppes grisekjører ofte til vanlig og. Jeg jobbet tre år i peppes uten å grisekjøre, ikke noe problem det. Så lenge du er flink til å legge opp rutene og kan adressene så tjener du ikke mye på å kjøre gris i Oslo sentrum hvertfall.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Mye klokt i kommentarfeltet på Adressa; her er en som forklarer oss hvordan dette med skilting egentlig henger sammen:
Sitat: Kis
Saken er veldig enkel hvis man kan systemet. Ett skilt er ett skilt og betyr ingen ting før man har laget en vedtekt på skiltet. Man kan ikke sette opp ett skilt og bøtlegge noen uansett hvor og hva så lenge man ikke har papiret i form av en vedtekt i grunn.
Har de satt opp ett skilt uten dette så har man måtte avvise alle hvis noen hadde spurt om å få se vedtekten på skiltet. Kort sagt, ett skilt er ugyldig uten en vedtekt.
Blir du stoppet i en fartskontroll så kan man be om å få se vedtekten på fartskiltet. Hvis de ikke har det så må de bare beklage og henlegge saken.
Har ikke noe med trafikkregler eller noe annet. Skilt uten vedtekt er ugyldig. Merking eller ikke merking
Det er mulig han har rett i det han skriver, men det han skriver om har jo egentlig ikke noe med denne saken å gjøre. Her var det jo ikke skilt i det hele tatt. Forøvrig vil jeg jo tro at når de setter opp skilt så har de også som oftest vedtektene i orden.