Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Giro di Lombardia 2011- en analyse.

Giro di Lombardia 2011- en analyse. #1278783 12/10/2011 20:52
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Ny rute for høstens flotteste
Teksten fortsetter etter hvert bilde

Landeveissesongen avsluttes med den flotteste og av alle monument-klassikerne i helgen. Giro di Lombardia er klassiker-rittet for de med klatrebein og utfor-ferdigheter. I år mer enn kanskje på mange år.

Den nye ruten starter i Milano, noe som er standard vare. Nytt er det derimot at rittet avsluttes i Como-sjøens industriby, Lecco, snarere enn i turistbyen, Como. For å få til dette, uten å ta bort rittets høydepunkt, klatringen opp til Madonna del Ghisallo har ruten blitt lagt helt om i forhold til tidligere år. Testsyklistene i bladet Landevei testet de to rutene som har blitt brukt de siste årene under testsykling i fjor. Jeg har i høst testet alle de nye bakkene for årets rute, samt syklet de bakkene som også var med i fjor i den rekkefølgen de sykles i år. Inntrykket er et enda tøffere ritt, med flere lange bakker og spesielt tøffe utforkjøringer. Dessverre er det også i år litt for langt til mål etter forseringen av Ghisallo til at denne blir helt avgjørende for sluttresultatet, men feltet kommer garantert til å være sprengt i filler når det sykles opp de bratte stigningene opp til sykkelsportens aller helligste, det lille kapellet dedisert til syklister, Madonna del Ghisallo.


Årets løype:
Milano – Lecco: 241 km.

Starten går som den ofte gjør i Lombardia, i motehovedstaden Milano. Herfra går det først flatt oppover Po-sletta før løypa møter den første, og rittets tøffeste bakke etter snaue 63 kilometer syklet.
Valcava: 63- 78 km
Gjennomsnittstinging: 8 prosent
Høydemeter: ca 1000 meter



Passo Valcava er absolutt ikke noe liten oppvarmingsbakke og til tross for at det er tidlig i rittet kan denne bakken allerede skille feltet. Posører som har startet i rittet for å vise frem nyervervede trøyer vil kanskje stå av allerede her. Jeg syklet ned denne bakken på tirsdag. Dette er et typisk italiensk småpass med smale veier, trange hårnålsvinger og bratte hellinger. Veien er flere steder en ren en-filsvei og svingene er veldig bratte i innersving. Flere passasjer opp mot 20 prosent må forseres på de om lag 1000 høydemeterne som klatres. Når rytterne runder toppen blir de møtt av en storslagen utsikt mot Alpene i øst.



Ved klarvær som det har vært denne uken kan man se helt til Stelvio-massivet med snødekte topper på over 3500 meter.
En luftig og usikret utforkjøring på dårlig asfalt følger og tar feltet ned igjen til slettelandet mellom Bergamo og Lecco. På tirsdag var asfaltarbeidere i gang med å legge ny asfalt flere steder i utforkjøringen. Forhåpentligvis er dette fiks ferdig til lørdag. Et kort flatt parti leder feltet til neste lille kneik:
Colle Brianza: 115 – 123 km
Gjennomsnittsstigning: 4,7 prosent
Høydemeter: Ca 200


Colle Brianza er en liten hump på løypa og vil ikke ha noen innvirkning på rittets sluttresultat. Dog kan et tidlig brudd bruke denne kneika som en utskytingsrampe for å få et lite forsprang inn den neste store klatringen som starter så smått ved passerte 140 kilometer. Her er det også plassert mat- og drikkestasjon.
<p>Den neste bakken starter slakt nede i dalen, men drar seg til oppover mot landsbyen Asso. Her svinger veien hardt til venstre og stigningen mot Colma di Sormano er i gang.

Colma di Sormano: 146 – 159 km<
Gjennomsnittsstigning: 6,5 prosent
Høydemeter: snaue 700


Sormano er en ekte klassiker i Lombardia. Den har vært med i rittet mange ganger, men gjorde et moderne comeback i fjor. Tidligere år har rittet tatt snarveien opp Muro di Sormano, men rytterne slipper heldigvis det nå. Denne snarveien stiger over 20 prosent på smale og luftig vei. Den vanlige veien opp Sormano er en jevn og fin stigning uten de bratte rampene. Noen steder kniper det til over 10 prosent, men det går for det meste passe slake oppover her. Det er under 10 mil igjen av rittet her og ting vil begynne å skje blant favorittene. Vi kan forvente at det blir kjørt hardt oppover her, først og fremst av vinnerlagenes hjelperyttere. Da Landeveis utsendte syklet denne bakke forrige uke tok den snaue 35 minutter.


Forvent tider godt under halvtimen opp her på lørdag. I fjor ble denne bakken avgjørende i rittet, men da var den også den siste stigningen i rittet før avslutningsbakken i selve Como.
I fjor var det også et realt drit-vær og iskaldt regnvær og temperatur ned mot 3-4 grader over toppen her ryddet opp i feltet. Det som Sormano ikke har i stigningsprosent oppover tar passet igjen i vanskelighetsgrad nedover. Colma di Sormanos vestside er vesentlig brattere og trangere enn østsiden og utforkjøringen ned her er krevende selv på tørt føre. I fjor i isregnet var det utforkjøringen her som ble avgjørende. Nibali tryna ut av seierskampen, mens teknikerne Scarponi og Gilbert befestet sin posisjon i teten. Utforkjøringen faller helt ned til Como-sjøen på drøye 200 meter over havet og vil være en konsentrasjonsprøve for rytterne. Med under sju mil til mål i bunnen av bakken vil utforkjøringen fra Sormano-passet igjen være avgjørende for sluttstillingene. Veiene ned fra toppen er så smale at følgebiler ikke vil kunne passere rytterne og en eventuell punktering ned her vil være fatal. Det har blitt lagt en del ny asfalt nedover her både i høst og før fjorårets ritt så veikvaliteten er relativt god. Trange, blinde svinger, blader og kastanjer i veien vil uansett gjøre det krevende og nervepirrende og skulle ta grep i årets siste ritt her.
<p><i>Kuriosa: Rett nedenfor toppen av Sormano prepares det hver vinter langrennsløyper på noen sletter inneklemt i fjellet. </i>

<p>Vel nede ved Como-sjøen fortsetter svingene og de smale veiene. Mellom Nesso og Comosjøens perle, Bellagio. Det er så godt som flatt, men noen kneiker opp og ned stykker opp rytmen. Da Landeveis testpanel syklet lagtempo langs denne strekningen i øs pøs regnvær og skumring i fjor lå hastigheten likevel over 40 km/t i snitt.
<p>I Bellagio begynner det som er Lombardia rundts kjennetegn og rittets ryggrad. Når rittet i år kommer inn i Bellagio fra vest blir klassikerbakken, Ghisallo ørlite grann lenger. Den lille bakken med det kjente navnet knekker til etter to høyresvinger forbi Bellagio.

Ghisallo: 186 – 195 km
Gjennomsnittsstigning: 5,4 prosent
Høydemeter: 465


Snittstigningen på Ghisallo virker på ingen måte avskrekkende, men de tørre tallene røper lite om den lange sletta midtveis i bakken. Bakkens første del derimot sier mer om klatringens vanskelighetsgrad. De første fire kilometerne stiger bakken over 340 meter, noe som gir en stigningsprosten på over 8% i dette partiet.

Her møter rytterne skiltet med 14%-varsling og de vil møte korte partier med nesten 20 prosents helling. Etter den første bratte stigningen går det bortover og litt nedover før Ghisallo når sitt klimaks opp til Madonna del Ghisallo-kirken på toppen i Magreglio.
[img]http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...bardia-0459.jpg[/img]
Ghisallo-klatringens andre del er ikke like bratt som den første delen, men slynger seg i velformede serpentiner oppover mot toppen. Her vil det stå tusenvis av entusiastiske tifosi (italiensk for fans) og heie til bakgrunnslyden av Ghisallo-kapellets klokkespill. Forvent å se favorittene helt i tet over toppen her.

Landeveis utsendte har syklet opp hele Ghisallo på 27 minutter, men da Johhny Hoogerland gikk i brudd opp her for to år siden forserte han hele bakken på drøye 21 minutter.

Utforkjøringen fra toppen av Ghisallo er først av det uspektakulære og raske slaget. Hastigheter opp mot 100 km/t må påregnes ned mot krysset i Asso der bakken opp til Sormano startet tidligere på dagen. I dette krysset vil rytterne så ta en skarp 140 graders sving til venstre inn i en liten kneik opp til Valbrona, før løypa slynger seg videre i trange serpentiner ned til Onno 200 høydemeter lenger ned. Her møter rytterne igjen Como-sjøen i form av dens østlige arm inn til målbyen Lecco. Fra Onno er det tre mil igjen til mål. De første 17 kilometerne herfra er til gjengjeld padde flate, inkludert to lange tunneler langs Como-sjøen. Forhåpentligvis har noen våget å stikke av fra feltet opp Ghisallo, men de vil slite med å holde unna for store felt bortover her. Avgjørelsen i rittet vil vi først få i den siste nye bakken i rittet, opp til Villa Vergano, rett sør for Lecco sentrum.
Villa Vergano: 228 – 232 km
Gjennomsnittsstigning: 7,5 prosent
Høydemeter: 240


Villa Vergano-stigningen er ny i Lombardia-rittet og er ikke rare greiene, men på slutten av et så langt og hardt ritt vil den være nok til å avgjøre resultatet. Stigningsprosenten lyver litt da den første delen av bakken er vesentlig slakkere enn avslutningen. Som det passer seg i Lombardia er utforkjøringen ned igjen teknisk og bratt. Den snor seg gjennom trange bygater og inn til Lecco sentrum. Med bare ni kilometer fra toppen i Villa Vergano til målstreken vil det være avgjørende å kjøre hver sving mot mål som om det var en tempoetappe. En teknikker vil ha en klar fordel her. Heldigvis for rytterne i Lombardia rundt slipper de å hanskes med den kaotiske trafikken som for alle oss andre gjør Lecco til en by man helst sykler omveier rundt, snarere enn gjennom.
Hvem kommer til å vinne:
Årets versjon av Lombardia rundt inneholder flere høydemeter enn på mange år, samtidig er værmeldingen god og de siste store klatringene kommer relativt langt fra mål. Løypa som ble kjørt flere år på rad frem til i forfjor hadde tett med krevende klatringer og tekniske utforkjøringer mellom Ghisallo og målstreken i Como. I fjor ble løpsutviklingen sterkt preget av et forrykende uvær med iskaldt regn og nærmest stummende mørke de siste kilometerne. Værmeldingen for årets ritt tyder på tørre og fine veier og temperaturer på rundt 15 grader, altså ikke noe utslagsgivende.

Det vil bli spennende om den svært krevende bakken opp til Valcava allerede etter drøye seks mil vil ha noe som helst utslag i rittet. At Sormano kommer ganske rett før Ghisallo i rittet vil sansynligvis gjøre den historiske bakken mer utslagsgivende enn tidligere, da den har kommet som den første av en rekke bakker. Hele feltet vil vite at siste mulighet til å sprenge feltet, før den aller siste bakken, vil være opp her. Forvent et fyrverkeri forbi kapellet og sykkelmuseet som ligger på denne klassiske toppen.

Favorittene:
For å vinne årets utgave av Lombardia må man være en sterk klatrer og en særdeles dyktig utforkjører. Italienerne har flere som har lyst til å reise kjerringa etter et miserabelt VM. Se opp for parhestene Cunego og Scarponi på Lampre. Den lille prinsen, Cunego har vunnet her to ganger før og Scarponi var den eneste som klarte å følge Gilbert til målstreken i fjor. Vincenzo Nibali er italienernes tredje store håp. Sicilianeren er giftig nedover og vil få solid hjelp av Ivan Basso oppover. I fjor var Nibali med helt i teten over Sormano, men gikk på trynet i en av de aller siste svingene på veien ned.

BMC vil sansynligvis kjøre for den trofaste hjelperytteren
Mauro Santambrogio som har de kvaliteter som skal til i Lombardia. Landeveis utsendte ble senest i forrige uke passert av den lille italieneren på vei opp Ghisallo. Han hadde blikket på watt-måleren og tankene på lørdagens viktige sesongavslutning. Mauro tok åttende plass i regnværet i fjor.

Danske Jacob Fuglsang må sies å være en av de heteste favorittene. Den tidligere verdensmesteren i terrengsykling har vært i teten på slutten av Lombardia de siste årene og var med i ledelsen helt til slutten i fjorårets utgave. I mål kom han på fjerdeplass. Dansken er en dyktig klatrer og en sikker utforkjører og er Leopard-Treks klare kaptein på lørdag.

Frederik Kessiakoff må også kunne sies å være en outsider til en pallplassering på lørdag. Også han tidligere terrengsyklist og lagkamerat med Fuglsang. Keke, som han kalles bor og trener i området rundt Como-sjøen og lå lenge an til en plassering helt i toppen i årets knallharde Vuelta før magesjuken tok han. I VM var klatreren ute av sitte rette element, men viste at slappheten har sluppet taket. Keke har slitt med å få støtte i Astana-laget, men heldigvis har Vinokourov valgt å utsette sitt annonserte sesong-comeback til temporittet Chrono des nations litt senere i høst. Keke vil være kaptein for et Astana-lag for en gangs skyld bestående av ikke-Kasakstanere som er villig til å ofre seg for andre enn Vino.

Philip Gilbert må sies å være den aller største favoritten, som han er i omtrent alle endagsritt han stiller i. Han har vunnet de to siste utgavene overbevisende og med full kontroll og vil ikke være fornøyd med noe annet enn seier i år heller. Han har ikke vært like uslåelig på høsten i år som i fjor, men Lombardia er en del hakk mer viktig enn de onsdagsrittene han har deltatt i siden VM.

Jelle Vanendert er i form av å være lagkamerat med Gilbert, nesten utelukket fra å vinne rittet, men han kan bli brukt taktisk og dermed overraske. Omtrent som når Thor ble satt sjakk matt i Roubaix. De ekstra lange bakkene vil passe den magre belgieren godt.

Peter Velits er HTCs mann for det kuperte rittet. Han har tidligere vist stor form i Spania rundt og har sikkert lyst til å vise seg frem sammen med resten av HTC-laget, som gjør sin siste innsats i drakta. At Cavendish er med på lagoppstillingen fra start vil ha lite innvirkning på taktikken da han sansynligvis kommer til å stå av tidlig.

Daniel Martin må sies å være Garmin-Cervelos kandidat til en pallplass. Iren som er fetteren til en annen kandidat, Nicolas Roche viste god klatreform i Spania rundt. Martin har en høy stjerne hos Jonathan Vaughters og vil få god hjelp i rittet, blant annet av vår hardt arbeidende hjelperytter Gabriel Rasch.

Hos Team Sky er flere kort å spille på. Thomas Lövkvist har alt som kreves for å prestere i Lombardia, men har ikke vært helt i toppform de siste sesongene. Han har litt igjen før 2009-formen er inne og må nok finne seg i å være hjelperytter for en av Skys klatrere som er i form, Rigoberto Uran. Colombianeren var nære på i Giro di Emilia forrige helt og viste under Touren hvilken eminent klatrer han er. Sky har også en outsider i Michael Rogers og ikke minst i vår egen klatrekonge, Lars Petter Nordhaug.

Nordhaug stod for en heroisk innsats i sølevære i fjor og kom seg i mål som nest siste mann i fjorårets ritt. Han satt likevel bra med over Sormano, men gikk på en real smell på slutten. Nordhaug har vært i god form i høstrittene i Italia og har støtte i Sky-laget til å trå til på lørdag. Simon Gerrans er en annen på Sky som kan gjøre det bra i det kuperte rittet.

Samuel Sanchez må sammen med Gilberg og Fuglsang, Cunego og Scarponi sies å være en av de aller største favorittene. Euskatel-rytteren har vært nære på her flere ganger. Og kom på andreplass senest i 2009 da han ble slått av Gilbert helt på slutten. I fjor tok han sjetteplassen. En relativt mager sesong for olympiamesteren kan reddes med seier på lørdag. At han er blant verdens beste utforkjørere kan ikke skade.
Bauke Mollema fikk et lite gjennombrudd ved å runde Sormano som førstemann i fjorårets ritt. I år har han virkelig funnet formen på høsten og har nok pekt seg ut Lombardia som en real mulighet til å ta steget opp som Rabobanks ledende mann i fjellene. Den unge nederlenderen med latex-allergi vil gripe hardt rundt Shimano-hendlene uten gummi-trekk å gi alt opp Ghisallo.

Landeveisredaksjonens tips til pallen:
1. Gilbert
2. Fuglsang
3. Nibali


[img]http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...bardia-0461.jpg[/img]


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278801 12/10/2011 21:05
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
Oiii, snakk om å gjøre hjemmeleksene sine:-)


It`s not the fart that kills, but the smell
-Petter Solberg-

http://rittranking.merida.no/person/64252/view
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278812 12/10/2011 21:18
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Flere bilder:

Vedlegg
lombardia-0457.jpg (331.37 KB, 1987 nedlastinger)
lombardia-0459.jpg (393.34 KB, 98 nedlastinger)
lombardia-0461.jpg (374.36 KB, 102 nedlastinger)

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278840 12/10/2011 21:54
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 69
T
Trumf Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 69
Takk for utrolig flott artikkel - nå er det bare å sette seg på rulla og slå på tv'n!

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278854 12/10/2011 22:13
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Eurosport lover ikke noen langtur på rulla akkurat, med sending fra 1545 til 1715 , noen bedre ?


pedalistisk !
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278860 12/10/2011 22:21
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
Flott at du plukket opp min info om Bauke Mollema! ;-)

Blir spennende.

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: parkprest] #1278868 12/10/2011 23:05
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 243
hilts Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 243
Sitat: parkprest
Eurosport lover ikke noen langtur på rulla akkurat, med sending fra 1545 til 1715 , noen bedre ?

TV2 Zebra fra 1530 til 1730. Fremdeles ikke noen langtur, men 30min ekstra.


Cheeky bastard.
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278869 12/10/2011 23:21
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sjekk http://cyclingfans.com/ for streaming av diverse nett-tv-sendinger.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278920 13/10/2011 07:03
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 308
N
NAVN? Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 308
Var ikke Mollema i et slags brudd ifjor? Kunne ikke noen arrangert en mikroskop versjon i Oslo samme dagen? Group-ride med fine bakker og utsikt over fjorden (som en dårlig erstatning...?)?

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1278945 13/10/2011 07:41
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
For ordens skyld: Chrono des nations går dagen etter Lombardia - altså på søndag.
Vino sa i en pressemelding at han har trua på at formen er bra, men ønsker ikke å risikere noe nå. Lombardia er en åpenbar risiko.
Jeg skal se om jeg kan sakse sammen en liten hjelmkamerasnutt av utforkjøringen ned fra Sormano hvis noen er interessert.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1280284 15/10/2011 14:57
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
der fikk Nibali hammeren! Og vel så det! Lukter Gilbert av dette nå!


Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1280322 15/10/2011 16:03
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
H
hnastrup Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
H
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,667
Årets monumenter:

Goss
Nuyens
Van Summeren
Gilbert
Zaugg

Godt at ingen av disse rittene ikke hadde radio, ellers ville de vært alt for forutsigbare roll

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1280379 15/10/2011 17:29
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
Hadde nok ikke vært så gal odds på det der nei! ICON_SMILE


Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1280484 15/10/2011 20:06
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
B
bjerkseth Offline
Besatt
Offline
Besatt
B
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
Goss og Gilbert var jo ikke så overraskende, men de 3 andre hadde gitt relativt spenstig odds ja ICON_SMILE


Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1281756 18/10/2011 08:13
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Sitat: sykkeloyvind
Jeg skal se om jeg kan sakse sammen en liten hjelmkamerasnutt av utforkjøringen ned fra Sormano hvis noen er interessert.


Jeg er interessert i sånt jeg, men du hadde kanskje håpet på litt bredere respons ?

Redigert av parkprest; 18/10/2011 08:14.

pedalistisk !
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: parkprest] #1281808 18/10/2011 09:16
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
Sancho Panza Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
jeg er også interessert. Sikkert ganske mange andre også som ikke har meldt sin interesse :-)


Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1281822 18/10/2011 09:35
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Jeg vil også se den hjelmkamerasnutten. Det er lenge siden sist jeg var på Sormano og vil svært gjerne mimre litt ICON_SMILE

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1281946 18/10/2011 11:54
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Da setter vi i gang med en viss redigering.



Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283354 20/10/2011 14:43
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Her er videoklippet: http://vimeo.com/30841978



Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283395 20/10/2011 15:47
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Fantastisk, svært få biler imot og en å ta igjen, når på døgnet var dette ?


pedalistisk !
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283454 20/10/2011 17:04
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Herlig ICON_SMILE

(Men det må da være et sant helvete å sykle opp den veien du kommer ned...?)

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: thamg] #1283494 20/10/2011 18:02
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Sitat: thamg
Herlig ICON_SMILE

(Men det må da være et sant helvete å sykle opp den veien du kommer ned...?)


Du synes kanskje det så greiere ut den veien Ninbali tok på lørdag ? ICON_SMILE


pedalistisk !
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: parkprest] #1283522 20/10/2011 18:36
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Sitat: parkprest
Du synes kanskje det så greiere ut den veien Ninbali tok på lørdag ? ICON_SMILE

Du kan høre med kona mi ICON_LAUGH Hun var ikke overbegeistret for turen over Sormano etter vi hadde vært på Ghisallo. Måtte en bedre middag i Bellagio til for å få opp humøret selv om det vel var verdt strevet. Sormano skal jeg tilbake på ved en senere anledning, det er sikkert.

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283560 20/10/2011 19:36
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Fikk du frua opp på Ghisallo ? Jeg får ikke kjerringa opp om morran engang....


pedalistisk !
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283573 20/10/2011 19:54
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
goerbi Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,550
Credz til Øyvind for bra video! Var noen nydelige partier der! ICON_LAUGH


Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283628 20/10/2011 21:12
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Turen opp samme veien tar en snau time i komfortabelt sone3-tempo.
Sormano er mye verre opp her enn opp der Il Lombardia gikk i år og i fjor. Østklatringen er bare kos.
Opp der filmen viser ned: http://app.strava.com/segments/625478
Andre siden: http://app.strava.com/segments/633767


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283786 21/10/2011 08:15
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 45
A
aircanada Offline
Fersking
Offline
Fersking
A
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 45
Det var en fin videosnutt...og "easy-listening"-musikk satte prikken over i`en.

Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1283951 21/10/2011 12:50
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Sitat: sykkeloyvind
Sormano er mye verre opp her enn opp der Il Lombardia gikk i år og i fjor. Østklatringen er bare kos.


Slik profilen ser ut ( i starten av tråden ) gikk veien opp til Sormano via Ghisallo på lørdag, men det var kanskje bare kos det og.

For å gjenta meg selv; er det uten betydning når på døgnet man tar turen for å nyte utforkjøringa med så lite trafikk ?


pedalistisk !
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1287609 27/10/2011 21:29
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Både i år og fjor har Sormano blitt klatret fra øst mot vest. I fjor syklet Il Lombardia først Ghisallo så opp Sormano. I år gikk det opp Sormano, så nordover langs sjøen og så opp Ghisallo.
Sormano-fjellet er helt klart mye verre å klatre fra vest mot øst, det er også verre og klatre det fra øst etter å ha klatret Ghisallo rett før, selvfølgelig.
Giro Donne gikk opp vestsiden i 2010.

Videoen er spilt inn i fjor sommer. På en dag med lite trafikk ja. Når på dagen husker jeg ikke. Men tipper det var på denne turen: http://app.strava.com/rides/448128#

Denne utforkjøringen er lite trafikkert nesten uansett, de siste svingene ned mot sjøen kan by på litt trafikk og en og annen buss, men det er få biler oppe i fjellet her.



Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Giro di Lombardia 2011- en analyse. [Re: sykkeloyvind] #1306480 01/12/2011 14:28
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Under testing av racer-sykler forrige uke hadde Landeveis utsendte gleden av å sykle Valcava opp også, etterfulgt av Culmine San Pietro og Piani Resinelli.

http://app.strava.com/rides/2407141

Valcava var overraskende flott oppover, spesielt med 2 grader i bunnen og 10 på toppen.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support, Valentino