Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Parkering!

Re: Parkering! [Re: P_Dalen] #1281153 17/10/2011 09:15
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: P_Dalen
Jeg synes ikke det er noe bedre om politiet parkerer på fortauet enn i sykkelfeltet. Men de kunne kanskje gått foran med et godt eksempel og satt bilen i det vanlige kjørefeltet i stedet?

Ellers klarer jeg ikke helt å bli veldig indignert over at onkel politi setter fra seg bilen i sykkelfeltet for å gjøre jobben sin. Trafikkreglene gir politiet unntak fra en god del bestemmelser når det er "nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten". Peppes Pizza, Oslo Taxi o.l. har ikke fått slike privilegier, heldigvis.

Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser? Er jo noen år siden nå, men vi fikk hvertfall beskjed om at når vi leverte pizza så hadde vi vareleveringsstatus og hadde anledning til å sette fra oss bilen på steder man normalt ikke kan parkere. Jeg fikk totalt 2 bøter på 3 år. Hva som skjedde med de vet jeg ikke ettersom de bare ble gitt til sjefen. Man prøver alltid å finne ett sted som ikke vil skape kaos, men når de fleste som bestiller pizza bor i 3. etasje eller høyere opp og krever levering på dør (som ikke er tilfelle innenfor times garantien- gjelder kun til hoved-døren på bygget, siloen og andre svære student-hjem med ringeklokker uten navn og de "glemmer" alltid å oppgi ringeklokke nummer i håp om å få halv pris) så må man sette fra seg bilen ett sted og løpe opp trappen. Jeg ringte alltid mens jeg var i bilen og spurte om egnet parkeringssted, navn på ringeklokken og om de hadde mulighet til å møte meg ved hoveddøren.[skrytemode on] Jeg hadde ingen forsent leverte gjennom hele jule og påskeferien, noe som var rekord [/skryte mode off].

Men syntes ofte att en løsning med 50% sykkelvei eller vanlig vei og 50% fortau passet på flere steder der det var umulig å få til noe annet. Mesteparten av pizzaleveringene skjer jo også på kveldstid i høst/vinter halvåret når det er mindre folk i gatene.
Folk som parkerer og går fra bilen over lengre tid er irriterende, men det som virkelig irriterer meg er hvordan de stenger av gaten ved oppgraving for å legge ned kabler etc. Så går det 6 mnd så stenges gaten av på nytt for å grave om på kloakken. Så lappes asfalten fint sammen igjen etter 6 uker med 2 timer graving om dagen. Før de ett år senere finner ut at de skal grave opp for å sjekke noe og lapper asfalten elendig tilbake igjen.

Godt eksempel på lite samkjøring er Klingenberggata i ved Vika/Rådhuset. Det ene bygget hadde full fasade oppussing av bakkeplan. Dette startet i mai og varte ut til juni. Gaten var nesten helt sperret av da. I juni tok de sommerferie og lot gaten stå sperret. Før de kom tilbake i slutten av juli og jobbet EN dag før de var ferdige og fjernet sperrene. Da hadde sperrene stått i nesten to mnd og skapt kaos og sikkert dårlig business for de få butikkene som var innestengt pga at de trengte en ekstra dag på å bli ferdig. 4 uker senere ble gaten sperret helt av o på nytt pga nå skal det lage miljø gate. Under utgravingen fant de plutselig ut at det var ett bomberom under gaten..

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Parkering! [Re: BeefCake] #1281156 17/10/2011 09:27
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BeefCake
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser? Er jo noen år siden nå, men vi fikk hvertfall beskjed om at når vi leverte pizza så hadde vi vareleveringsstatus og hadde anledning til å sette fra oss bilen på steder man normalt ikke kan parkere.

Det er vel ikka andre trafikanters feil at Peppes opererer med en selvpålagt leveringsgaranti, så jeg skjønner ikke hvorfor andre trafikanter skal måtte tåle griseparkering av pizzabud p.g.a. peppes leveringsgaranti.

Varelevering gir ingen carte-blanche for å parkere hvor man vil, men man kan stoppe der det er skiltet med parkering forbudt (Det kan alle, ikke bare for varelevering, men alltid bare for en kortest mulig stopp for av/pålasting av/påstigning)

Redigert av sverreb; 17/10/2011 09:27.
Re: Parkering! [Re: sverreb] #1281170 17/10/2011 09:50
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sverreb

p.g.a. peppes leveringsgaranti.

Det er ikke pga leveringsgarantien, men hyggelig å få en pizza som ikke er kald. De fleste peppes-sjåfører bryr seg svært lite om det er halv pris eller ikke. Er ingen goder/ufordeler i lønn eller jobb selv om man har halvparten av leveringene sent levert.

Selv er jeg oppvokst i Oslo og syklet og kjørt mye rundt og er svært sjeldent jeg har reagert på peppes eller andre pizzaparkeringer. Synes heller råkjøringen deres er et større problem. Der jeg jobbet var det aldri de som kjørte fortest som hadde færrest sent leverte. De hadde en tendens til så surre mer og ha en drøss feil-leveringer.

Mener også at når man sykler rundt i en "storby" som Oslo så må man bare regne med at det er trafikk og kaos, og at man må ta det som en tur.

- Mvh BeefCake
Re: Parkering! [Re: BeefCake] #1281194 17/10/2011 10:18
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser?

Hvis man først har bestemt seg for å trosse "all stans forbudt", så finnes det sikkert bedre alternativer enn å bruke sykkelfeltet. En stabel med et par-tre pizzaer går det tross alt an å bære med seg noen meter, f.eks. rundt et gatehjørne.

Skal jeg først ha medfølelse med folk som leverer varer i kvadraturen, tror jeg at jeg prioriterer denne palletrillende Bring-sjåføren framfor pizzagutta.

Re: Parkering! [Re: BeefCake] #1281195 17/10/2011 10:18
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg fikk totalt 2 bøter på 3 år. Hva som skjedde med de vet jeg ikke ettersom de bare ble gitt til sjefen.

Gebyret for feilparkering i Oslo er på latterlige 500 kr. Det har det vært i gudveithvormange år. På tide at det økes!

Re: Parkering! [Re: BeefCake] #1281199 17/10/2011 10:22
Dan Offline
More than words
More than words
Vel, som gammel pizza-deliveryboy for Peppes så må jeg vel bare spørre meg om hvor du ønsker man skal parkere for å rekke å levere pizzaen innenfor rimelighetens grenser?

Hvis det ikke går å levere pizza uten stadigvekk å begå brudd på trafikkreglene (stopp i sykkelfelt, grisekjøring i boligfelt etc) så mener jeg Peppes har et dårlig businesskonsept. Hvis ikke det går å levere pizza på en lovlig måte så er kundene faktisk henvist til å hente pizzaen selv. Huff og huff. Ikke noe vondt ment mot snille pizzabud, men jeg kommer aldri til å bestille fra Peppes siden jeg ser dem grisekjøre i nabolaget alt for ofte.

Re: Parkering! [Re: Øyvind V] #1281451 17/10/2011 18:22
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Relativt mange som parkerte i sykkelfeltet ved Sverresborg i dag.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1711486.ece

Re: Parkering! [Re: -Jan] #1281461 17/10/2011 18:35
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: -Jan
Relativt mange som parkerte i sykkelfeltet ved Sverresborg i dag.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1711486.ece

Sikkert fint om noen kan poste dette på hatgruppa på facebook.

Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281493 17/10/2011 19:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vilken hatgrupp?

Om det faktiskt var lagligt att parkera där vid den aktuella tidspunkten så är det väl inte heller något mer att säga?

Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281547 17/10/2011 20:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Stussa litt over det der; må det virkelig stå et forbudsskilt? Holder det ikke med merking i veibanen? Litt som med fotgjengerfelt og hvor nære man kan parkere disse.

EDIT: Fornøyelig lesning i kommentarfeltet, forresten.

Redigert av Øyvind V; 17/10/2011 20:21.
Re: Parkering! [Re: Øyvind V] #1281584 17/10/2011 20:34
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Stussa litt over det der; må det virkelig stå et forbudsskilt? Holder det ikke med merking i veibanen? Litt som med fotgjengerfelt og hvor nære man kan parkere disse.

Det må være skiltet som sykkelfelt, merking i veien holder ikke. Men hvis det er skiltet så er all stans forbudt.

http://www.vegvesen.no/_attachment/105432/binary/177487

Redigert av anderssb; 17/10/2011 20:35.
Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281602 17/10/2011 20:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Vet ikke hvor mange år merkingen i veien har vært der, men det er lenge. Da er det kanskje på tide at "noen" ordner med korrekt skilting.

Re: Parkering! [Re: Øyvind V] #1281605 17/10/2011 20:53
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det er litt pussig at de snakker om "parkering forbudt"-skilt, når det eneste fornuftige er å merke det som et sykkelfelt. Da vil det automatisk være forbudt å stanse her (altså strengere enn parkering forbudt). Uten merkingen er det strengt tatt ikke et sykkelfelt...

Re: Parkering! [Re: Øyvind V] #1281607 17/10/2011 20:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vet ikke hvor mange år merkingen i veien har vært der, men det er lenge. Da er det kanskje på tide at "noen" ordner med korrekt skilting.

Jag är rimeligt säker på att det inte var någon markning i alla fall på en del av sträckan när jag syklade opp backen där för ett par veckor sedan. Det var bara väldigt smala linjer som verkade visa var de skulle laga den riktiga märkningen.

Tittade på google earth som hade bilder från 2008 och der verkade det vara märkning men inte så tydliga... Kan de ha försvunnet?

Re: Parkering! [Re: fredriks] #1281609 17/10/2011 21:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel lagt ny asfalt der ganske nylig (i fjor?). Tidligere var sykkelfeltene rødfarga, men om det noen gang har vært skilta der vet jeg ikke.

Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281611 17/10/2011 21:04
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Anbefaler forøvrig å lese Olav Torvunds blogginnlegg om merking av sykkelfelt (Les gjerne mer om sykkel på bloggen hans!)

http://blogg.torvund.net/2010/08/20/er-det-lov-a-stanse-her-nar-slutter-et-sykkelfelt/

Re: Parkering! [Re: P_Dalen] #1281647 17/10/2011 22:18
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C

Taxi kan ganske enkelt la være å stoppe i denne gata, eller stoppe i det vanlige kjørefeltet, slik Christian foreslår.

Når det plasseres lift, container osv., som sperrer hele det ene sykkelfeltet (slik det var i Skippergata på videoen), mener jeg gata burde være stengt for biltrafikk i den perioden dette foregår.

Varelevering med lastebil er rett og slett ikke mulig i denne gata, akkurat på samme måte som i mange andre smale gater. Ingen lastebilsjåfør ville f.eks. brukt trikkeskinnene for av- og pålessing. Sykkelfeltet kan respekteres på samme måte.

Skal jeg til en gitt adresse så betaler jeg ikke for å bli satt av rundt kvartalet nei, det er jo litt av hensikten med taxi.

Sykkelfelt berører en og en syklist, trikk og trikkene bak denne pleier å inneholde mer enn en person. Hva velger man, ulempe for en eller mange? Syklister kan nå tross alt skifte retning, trikken har litt verre for å gjøre det.

Re: Parkering! [Re: Christian M.] #1281656 17/10/2011 23:12
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Christian M.
Skal jeg til en gitt adresse så betaler jeg ikke for å bli satt av rundt kvartalet nei, det er jo litt av hensikten med taxi.

Tja, jeg tror nok at om sjåføren sier: "Beklager, her kan jeg ikke stanse, jeg må be deg gå av like rundt hjørnet", så betaler du nok likevel.

Det er mange steder hvor all stans er forbudt, og på slike steder kan du ikke forvente at taxien skal stanse og sette deg av. Så enkelt er det.

Re: Parkering! [Re: P_Dalen] #1281715 18/10/2011 07:37
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis man først har bestemt seg for å trosse "all stans forbudt", så finnes det sikkert bedre alternativer enn å bruke sykkelfeltet. En stabel med et par-tre pizzaer går det tross alt an å bære med seg noen meter, f.eks. rundt et gatehjørne.

Jaja, selvfølgelig gjør man sitt for å unngå å parkere på all stans for budt og andre klønete steder. I de aller fleste tilfeller så parkerte man 1-3 kvartaler unna. Adresser der jeg vet det er problemer ba jeg alltid kunden om å komme ut grunnet parkeringsvansker. De aller fleste hadde ingen ting imot dette.

Værste stedet å levere var ikke kvadraturen, men Galleriet / Kontorene over Oslo Buss-terminal...

- Mvh BeefCake
Re: Parkering! [Re: Dan] #1281719 18/10/2011 07:39
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

Hvis det ikke går å levere pizza uten stadigvekk å begå brudd på trafikkreglene (stopp i sykkelfelt, grisekjøring i boligfelt etc) så mener jeg Peppes har et dårlig businesskonsept. Hvis ikke det går å levere pizza på en lovlig måte så er kundene faktisk henvist til å hente pizzaen selv. Huff og huff. Ikke noe vondt ment mot snille pizzabud, men jeg kommer aldri til å bestille fra Peppes siden jeg ser dem grisekjøre i nabolaget alt for ofte.

Peppes er da på lik linje som alle andre pliktige til å følge loven. De som grisekjører på jobb for peppes grisekjører ofte til vanlig og. Jeg jobbet tre år i peppes uten å grisekjøre, ikke noe problem det. Så lenge du er flink til å legge opp rutene og kan adressene så tjener du ikke mye på å kjøre gris i Oslo sentrum hvertfall.

- Mvh BeefCake
Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281838 18/10/2011 09:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Mye klokt i kommentarfeltet på Adressa; her er en som forklarer oss hvordan dette med skilting egentlig henger sammen:

Sitat: Kis
Saken er veldig enkel hvis man kan systemet. Ett skilt er ett skilt og betyr ingen ting før man har laget en vedtekt på skiltet. Man kan ikke sette opp ett skilt og bøtlegge noen uansett hvor og hva så lenge man ikke har papiret i form av en vedtekt i grunn.

Har de satt opp ett skilt uten dette så har man måtte avvise alle hvis noen hadde spurt om å få se vedtekten på skiltet. Kort sagt, ett skilt er ugyldig uten en vedtekt.

Blir du stoppet i en fartskontroll så kan man be om å få se vedtekten på fartskiltet. Hvis de ikke har det så må de bare beklage og henlegge saken.

Har ikke noe med trafikkregler eller noe annet. Skilt uten vedtekt er ugyldig. Merking eller ikke merking

Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281868 18/10/2011 10:24
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Har du en vedtekt for å skrive dette?

Re: Parkering! [Re: Raskall] #1281910 18/10/2011 11:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ja, jeg har papiret i form av en vedtekt i grunn ja. Vil du se vedtekten?

Re: Parkering! [Re: Øyvind V] #1281916 18/10/2011 11:16
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kis
Saken er veldig enkel hvis man kan systemet.

Det er mulig han har rett i det han skriver, men det han skriver om har jo egentlig ikke noe med denne saken å gjøre. Her var det jo ikke skilt i det hele tatt. Forøvrig vil jeg jo tro at når de setter opp skilt så har de også som oftest vedtektene i orden.

Re: Parkering! [Re: -Jan] #1281926 18/10/2011 11:25
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
For ikke å si vedtakene.

Forresten - hvis jeg stjeler en sekk med ved, er det da vedtekt?

Re: Parkering! [Re: P_Dalen] #1282177 18/10/2011 19:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For ikke å si vedtakene.

Forresten - hvis jeg stjeler en sekk med ved, er det da vedtekt?

Ja, jo, nei ... dette faller i samme kategori som selvskilting.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support