Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM)

Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) #1279467 14/10/2011 06:33
Registrert: May 2009
Innlegg: 107
Kanondahl Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2009
Innlegg: 107
GM har vel tråkket litt i baret med denne annonsen: Reality sucks. Stop pedaling, start driving

:-)

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279469 14/10/2011 06:36
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
Jeg synes ikke Robert Lundemo Aas er så dårlig han heller i sin kommentar: ICON_SMILE

"For de klimareligiøse som faktisk tror på alt tullet med klimakvoter så er det faktisk bedre for klimaet å kjøre bil enn å bruke sykkel. CO2-avgiften vi har på bensin I Norge tilsvarer ikke bare en vanlig klimakvote som skal kompensere for "klimautslippet" og gjøre bilkjøringen "klimanøytral", avgiften er 13 ganger høyere så I Norge gir bilkjøringen et "positivt" bidrag til klimaet."

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279472 14/10/2011 06:43
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
GM er desperate etter å selge ut drittproduktene sine, og må pushe dem på uvitende collegestudenter, tror jeg.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: baronKanon] #1279477 14/10/2011 06:49
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
Sancho Panza Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
Dette tyder på at ikke bare var finanskrisen som var grunnen til GM måtte reddes av amerikanske skattebetalere for noen få år siden...



Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279562 14/10/2011 08:33
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Heldigvis er det ingen av de andre bilfabrikantene som bruker miljø som argument for å selge bilene sine... eller...?

(forskjellen her er vel bare den lille kommentaren om sykkel som tydeligvis har greid å provosere noen såpass at denne reklamen skiller seg fra andre og dermed blir lagt merke til ICON_SMILE )

Men går du på lavkarbo og bruker energien til sykling er det ikke gitt at du er mer miljøvennlig enn en liten småbil...


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279567 14/10/2011 08:41
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
NjalVM Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
Vel.. For å ha det sagt:
"Å gå på lavkarbo" er ikkje det same som nødvendigvis å ete over ein kilo animalske produkt kvar dag.

For majoriteten* betyr det å byte frå potet, ris og brød til brokkoli, blomkål og nøtter.


*lavkarbo-folk i min omgangskrins.


Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279578 14/10/2011 08:54
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Sitat: KTL

Men går du på lavkarbo og bruker energien til sykling er det ikke gitt at du er mer miljøvennlig enn en liten småbil...


eeeeehhh....

fiolin

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279579 14/10/2011 08:54
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
R
Raskall Offline
More than words
Offline
More than words
R
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal reageres så kraftig på. GM produserer biler. De vil selvsagt selge så mange biler som mulig. Derfor går de mot et potensielt stort marked; syklister som sykler fordi de (tror de) ikke har råd til annet.

Ingen hadde reagert om en sykkelprodusent hadde laget en kampanje som oppfordret til å skrote bilen og kjøpe sykkel.

Man blir feit av sjokolade. Likevel lages det reklame for sjokolade. "Det er tid for fredagskos, ingen KIMs, ingen kos". All reklame går på å få noen til å kjøpe noe de ikke ville ha kjøpt om de ikke hadde sett reklamen. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor de reagerer så veldig på dette.

GM selger selvsagt ingen biler til syklister om de oppfordrer dem til å fortsette å være syklister.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: NjalVM] #1279598 14/10/2011 09:29
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Sitat: NjalVM
Vel.. For å ha det sagt:
"Å gå på lavkarbo" er ikkje det same som nødvendigvis å ete over ein kilo animalske produkt kvar dag.

For majoriteten* betyr det å byte frå potet, ris og brød til brokkoli, blomkål og nøtter.


*lavkarbo-folk i min omgangskrins.


Da tror jeg majoriteten din er liten, noe av poenget er jo å øke fettandelen i kosten og for å få til dette velger nok en ikke ubetydelig andel noe annet enn brokkoli. (økningen i salg av bacon burde jo si endel..)
Forøvrig er potet noe av det mest effektive man kan dyrke med avlinger på rundt 2500kg/dekar mens brokkolien din ligger på ca 1000kg/dekar.

Redigert av KTL; 14/10/2011 09:32.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Raskall] #1279603 14/10/2011 09:38
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,520
ELO73 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,520
Sitat: Raskall
GM selger selvsagt ingen biler til syklister om de oppfordrer dem til å fortsette å være syklister.

Det burde de jo. Man sparer jo mer på å la være å kjøre en stor amerikansk bensinsluker enn en liten bensingjerrig sak...

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279607 14/10/2011 09:42
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Sitat: KTL

Da tror jeg majoriteten din er liten, noe av poenget er jo å øke fettandelen i kosten og for å få til dette velger nok en ikke ubetydelig andel noe annet enn brokkoli. (økningen i salg av bacon burde jo si endel..)
Forøvrig er potet noe av det mest effektive man kan dyrke med avlinger på rundt 2500kg/dekar mens brokkolien din ligger på ca 1000kg/dekar.


Men hvis man peker på diett vs. CO2, så burde man vel strengt tatt da se på hvilke matvarer som krever mest transport. Er det noen forskjell her på de forskjellige diettene?
Ris og kornimporten til Norge er jo relativt stor....

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279609 14/10/2011 09:46
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
NjalVM Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,606
Borkebrød, havregryn, potet og sild på alle mann!

ICON_LAUGH


Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: NjalVM] #1279619 14/10/2011 10:07
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
C
Cerberus Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
C
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Sitat: NjalVM
Borkebrød, havregryn, potet og sild på alle mann!

ICON_LAUGH


Vassen havregraut, poteskall og sildaslo. Og kanskje et egg te gjebursdagen på deling...

http://open.spotify.com/track/64LWWL7VFSXnc7JVNhgHu1

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Trygve_] #1279644 14/10/2011 10:41
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 147
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 147
Sitat: Trygve_

Men hvis man peker på diett vs. CO2, så burde man vel strengt tatt da se på hvilke matvarer som krever mest transport. Er det noen forskjell her på de forskjellige diettene?
Ris og kornimporten til Norge er jo relativt stor....


Transport står som regel for en svært liten del av utslippa fra eting. De største transportutslippa er som regel fra det siste stykket i privatbil hjem fra butikken, med mindre vi snakker om eksotiske matvarer som er flydd inn.


Her er et par politisk farga kilder, en fra det knall grønne og en fra det knall blå:

http://www.framtiden.no/200510142021/arb...-kortreist.html

http://www.civita.no/assets/2008/06/pdf-56-Milj--pamflett-001.pdf


Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Trygve_] #1279646 14/10/2011 10:45
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Sitat: Trygve_
Sitat: KTL

Da tror jeg majoriteten din er liten, noe av poenget er jo å øke fettandelen i kosten og for å få til dette velger nok en ikke ubetydelig andel noe annet enn brokkoli. (økningen i salg av bacon burde jo si endel..)
Forøvrig er potet noe av det mest effektive man kan dyrke med avlinger på rundt 2500kg/dekar mens brokkolien din ligger på ca 1000kg/dekar.


Men hvis man peker på diett vs. CO2, så burde man vel strengt tatt da se på hvilke matvarer som krever mest transport. Er det noen forskjell her på de forskjellige diettene?
Ris og kornimporten til Norge er jo relativt stor....

Mange faktorer som kommer inn, transport er en ting - vekstforhold er en annen ting. Poteten er mest kortreist, mens korn ofte transporteres litt lenger, men begge dyrkes på åpent land og med moderat energibruk. Grønnsaker krever lang transport eller drivhus med kunstig lys og varme, ofte begge deler. Grovt sett kan man vel si at en kilo kjøtt krever ti kilo korn/fôr, sikkert samme størrelsesorden for oppdrettsfisk også.

Det er utvilsomt ugunstig å bytte ut poteten med noe som helst annet -den er sånn sett ganske unik som næringskilde. Jeg vil også tro at kornprodukter, f.eks brød, er en ganske effektiv energibærer i forhold til grønnsaker.

Mennesket er jo heller ingen veldig effektiv motor, hadde vært artig å visst hvor mye energi et gjennomsnittskosthold krever i produskjonsenergi for å sykle en km.


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279650 14/10/2011 10:54
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
S
skiraffen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
Sitat: KTL
Mennesket er jo heller ingen veldig effektiv motor, hadde vært artig å visst hvor mye energi et gjennomsnittskosthold krever i produskjonsenergi for å sykle en km.


Det er bare å konkludere med at sykling og trening er veldig egoistisk med tanke på ressursene i verden. En kalori ekstra brukt må kompenseres med en kalori ekstra mat, og da står man veldig tynt med tanke på moral ovenfor de som har for lite mat.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: pinnedyret] #1279652 14/10/2011 10:57
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Sitat: pinnedyret

Transport står som regel for en svært liten del av utslippa fra eting. De største transportutslippa er som regel fra det siste stykket i privatbil hjem fra butikken, med mindre vi snakker om eksotiske matvarer som er flydd inn.


I følge FN kommer hele 4.5% av all CO2 utslipp i verden fra shipping. En stor handelsvare via båt er korn og ris.

Hvis man ser på "pr. tallerken" slik dine kilder gjør, så blir ikke utslippet stort. Siden en båt kan frakte 1 tonn varer 280mil på en liter brennstoff (igjen i følge FN).

Men CO2 er et globalt problem, og jeg tror at mange som går over til lavkarbodiett ikke nødvendigvis spiser så enormt mye mer med kjøtt, men heller mindre av ris, poteter og kornprodukter og mer grønnsaker. Og de som går på lavkarbodiett er en ufattelig liten gruppe i det store bildet.

Derfor er jeg usikker på om man kan peke på lavkarbo grupper som "mer skyldige" i globale CO2 utslipp, og tror heller en generell diskusjon om hvordan mat blir produsert og distribuert på generell basis er mer passende.

http://www.guardian.co.uk/environment/2008/feb/13/climatechange.pollution

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279654 14/10/2011 11:00
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_ Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Sitat: KTL

Det er utvilsomt ugunstig å bytte ut poteten med noe som helst annet -den er sånn sett ganske unik som næringskilde. Jeg vil også tro at kornprodukter, f.eks brød, er en ganske effektiv energibærer i forhold til grønnsaker.


Jeg kommer ikke til å bytte den ut ihvertfall. Fiskesuppa igår, med hvitvin, fløte, aioli og fennikel hadde ikke vært så god hvis ikke man hadde hatt potetskivene i, som hadde trekt til seg kraften ICON_WINK

Poenget mitt er mer at jeg tror ikke diett-type har så mye å si i de større og mer fundamentale utfordringene man har med CO2. ICON_SMILE

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279655 14/10/2011 11:00
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 147
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 147
En kalori ekstra brukt må kompenseres med 10 kalorier ekstra når vi snakker om kraftfôr som tar omveien om ei ku eller en okse.


Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279658 14/10/2011 11:02
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: skiraffen
og da står man veldig tynt med tanke på moral ovenfor de som har for lite mat.


Jeg tror kasting av mat bør føre til dårligere samvittighet enn trening. Siste oversikt jeg så var at det kastes like mye mat i vesten som det alle underernærte mennesker i verden trenger for å få et fullverdig kosthold.


Anonym5
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279664 14/10/2011 11:13
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
Sancho Panza Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
Vet ikke helt hvor relevante menneskets forbrenning og potetens energi-innhold versus andre matvarer er i denne sammenheng.

Dette inngår i et naturlig karbonkretsløp som har eksistert i noen millioner år, men når man bruker fossile brennstoffer som har vært blitt akkumlert over et tilsvarende tidsspenn i løpet av ca 200 år bidrar til en ubalanse i dette kretsløpet.

Transport av mat av matvarer kan ha en ørliten effekt i dette bildet, men dette er også et temmelig søkt argument da en stor andel av utslippene kommer av sluttkundens reise til butikken.




Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Kanondahl] #1279666 14/10/2011 11:16
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Jeg tror heller ikke at en enkelt lavkarbo-bølge vil forandre noe i det store bildet, sykling eller ikke sykling. På samme måte som det heller ikke har noen nevneverdig virkning om jeg bytter ut mine glødepærer med sparepærer.
Men skal det ha noen mening å snakke CO2 kommer man ikke utenom mat, med dens energikrevende produksjon og transport, og da å endre et vanlig norsk kosthold som globalt sett allerede er langt over gjennomsnittlig sunt, og allerede energikrevende nok, med noe som muligens er marginalt sunnere, men betydelig mer miljøbelastende virker ganske tåpelig.

(Kjøttproduskjon har jo andre miljømessige problemer som kanskje er enda viktigere enn de rene CO2-utslippene)


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: Sancho Panza] #1279667 14/10/2011 11:18
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Sitat: Sancho Panza
Vet ikke helt hvor relevante menneskets forbrenning og potetens energi-innhold versus andre matvarer er i denne sammenheng.

Dette inngår i et naturlig karbonkretsløp som har eksistert i noen millioner år, men når man bruker fossile brennstoffer som har vært blitt akkumlert over et tilsvarende tidsspenn i løpet av ca 200 år bidrar til en ubalanse i dette kretsløpet.

Transport av mat av matvarer kan ha en ørliten effekt i dette bildet, men dette er også et temmelig søkt argument da en stor andel av utslippene kommer av sluttkundens reise til butikken.




Transporten er kun en liten del -moderne matproduksjon krever masse energi (hvorav mesteparten er fossil brensel) -helt fra kunstgjødselproduksjon til prosessering.

Redigert av KTL; 14/10/2011 11:20.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279682 14/10/2011 11:49
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
S
skiraffen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
Sitat: KTL
Men skal det ha noen mening å snakke CO2 kommer man ikke utenom mat, med dens energikrevende produksjon og transport, og da å endre et vanlig norsk kosthold som globalt sett allerede er langt over gjennomsnittlig sunt, og allerede energikrevende nok, med noe som muligens er marginalt sunnere, men betydelig mer miljøbelastende virker ganske tåpelig.


Jeg tviler litt på at norsk kosthold er over snittet sunt i forhold til resten av verden. Men at det er energikrevende tror jeg nok du har rett i.

Og hadde et kosthold fraværende fra korn kun vært muligens marginalt bedre enn et vanlig norsk kosthold tror jeg ikke det hadde fått like mye oppslutning, at det har store helsemessige fordeler tror jeg det kommer til å bli enighet om fremover (kanskje langt fremover...)

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279684 14/10/2011 11:52
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: skiraffen
Det er bare å konkludere med at sykling og trening er veldig egoistisk med tanke på ressursene i verden. En kalori ekstra brukt må kompenseres med en kalori ekstra mat, og da står man veldig tynt med tanke på moral ovenfor de som har for lite mat.


Ikke egoistisk hvis treninga er synonymt med sykle til jobb og dagligvarebutikk.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: -Jan] #1279692 14/10/2011 12:02
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
S
skiraffen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
Sitat: -Jan
Sitat: skiraffen
Det er bare å konkludere med at sykling og trening er veldig egoistisk med tanke på ressursene i verden. En kalori ekstra brukt må kompenseres med en kalori ekstra mat, og da står man veldig tynt med tanke på moral ovenfor de som har for lite mat.


Ikke egoistisk hvis treninga er synonymt med sykle til jobb og dagligvarebutikk.


Jo, hvis intensiteten blir såpasse høy at man bruker unødvendig energi på det blir det egoistisk.

Det var uansett ironisk ment, synes ikke trening er egoistisk men synes det kommer litt i samme gate som å si at man bør spise den minst energikrevende maten fordi man ellers er usolidarisk med de som har mindre mat.

Energimessig sett bør kanskje alle bare spise rent sukker.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279697 14/10/2011 12:13
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Sitat: KTL

Mennesket er jo heller ingen veldig effektiv motor, hadde vært artig å visst hvor mye energi et gjennomsnittskosthold krever i produskjonsenergi for å sykle en km.


Jeg har ikke tallene foran meg, men jeg har sett regnestykker som viser at CO2-utslippene knyttet til matproduksjonen som kreves for at en person skal gå 10 km, er større enn CO2-utslippene forbundet med å kjøre bil 10 km.

(Ja, jeg vet det går med energi for å lage bilen osv. Og for å lage traktoren.)



Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279701 14/10/2011 12:17
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Sitat: skiraffen
Jeg tviler litt på at norsk kosthold er over snittet sunt i forhold til resten av verden.

Blir vanskelig å forklare vår høye levealder uten å gi kostholdet en betydelig del av æren.

Poteten var jo i sin tid årsaken til en betydelig økning av levealderen i Europa.

Quote:
Og hadde et kosthold fraværende fra korn kun vært muligens marginalt bedre enn et vanlig norsk kosthold tror jeg ikke det hadde fått like mye oppslutning, at det har store helsemessige fordeler tror jeg det kommer til å bli enighet om fremover (kanskje langt fremover...)

Poenget mitt er at med et normalt norsk kosthold er tilstrekkelig sunt til at det ikke påvirker levealderen vår i negativ retning. Du har to nye trender nå, lavkarbo og ferdigmat/hurtigmat -begge ugunstige ut fra en energivurdering. Min påstand er at lavkarbo (brukt riktig bl.a med hensyn på kolesterolproblematikken) sansynligvis ikke vil påvirke vår levealder nevneverdig, mens ferdigmat/hurtigmat ser ut til faktisk å redusere gjennomsnittlig levealder. Man mener vel nå at trenden med økende levealder er i ferd med å snu og at en av årsakene er kostholdsendringer.

En annen risiko med lavkarbo, som andre dietter, er at disse krever kunnskaper hos brukeren for å unngå feilernæring. Det viser seg jo at vegetarianere sliter med å få i seg nok protein mens lavkarbo allerede gir tilbakemeldinger om økning av kolesterol. dermed sunt for noen, usunt for andre og gjennomsnittlig resultat vil man kun se statistisk i ettertid hvis dette blir stort nok.

Observasjon: "Peak oil " ser ut til å korrespondere bra med "peak life expectancy" ICON_SMILE


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: KTL] #1279707 14/10/2011 12:30
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
S
skiraffen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
Sitat: KTL
Blir vanskelig å forklare vår høye levealder uten å gi kostholdet en betydelig del av æren.


Jeg vet ikke helt hvordan levealderen er regnet ut (antar snittet av alderen til de som har gått bort i løpet av året) - men vil tro dette i veldig stor grad har sammenheng med andre faktorer som:
-færre dødsfall pga bedre medisiner og helsevesen
-færre ulykker i arbeidslivet og trafikk/barnerelatert

Tror det er vanskelig å slå noe konkret fast på bakgrunn av historiske data fra dette.

Re: Slutt å sykle, kjør heller bil (Aftenposten/GM) [Re: skiraffen] #1279717 14/10/2011 12:43
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
Sitat: skiraffen
Sitat: KTL
Blir vanskelig å forklare vår høye levealder uten å gi kostholdet en betydelig del av æren.


Jeg vet ikke helt hvordan levealderen er regnet ut (antar snittet av alderen til de som har gått bort i løpet av året) - men vil tro dette i veldig stor grad har sammenheng med andre faktorer som:
-færre dødsfall pga bedre medisiner og helsevesen
-færre ulykker i arbeidslivet og trafikk/barnerelatert

Tror det er vanskelig å slå noe konkret fast på bakgrunn av historiske data fra dette.


Vi er blandt de land i verden med aller høyest levealder -for å oppnå dette må nødvendigvis maten også være en viktig faktor, i tillegg til faktorene du nevner med helsevesen og sikkerhet.


mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support