kattebæsj i hagen
|
Re: kattebæsj i hagen
[Re: sykleguten]
11/10/2011 05:58
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt jobbigt men effektivt:
Legg hønsenetting i hagen der du ikke vil at katta skal drite. De er skikkelig lite lystne på å gå på hønsenetting. Ikke skadelig, billig og varig løsning :-)
Illustrere sier du?
Hekk/blomsterbed: ______________________________________________ X//////// X //////// X ///////X////////X//////X ______________________________________________
Legg hønsenettingen (/) i en stripe mellom plantene (X)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
11/10/2011 06:08
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En fordel med katter i nabolaget man ikke skal undervurdere: - de holder bestanden av mus og rotter nede.
Tør jeg minne om middelalderen da man fikk det for seg at kattene stod i ledtog med onde makter og derfor måtte drepes; det førte blant annet til at pest fikk gode vilkår. Hvis vi i dagens samfunn ikke tillater katter fordi de hender at de ikke graver ned avføringen skikkelig kan vi få økte problemer med skadedyr.
Bruk lokk på barnas sandkasse, ev. høyfrekvent katteskremmer. For ikke å snakke om alle småfuglene kattene forsyner seg grådig av? Å ha katt som slippes løs er etter min mening faunakriminalitet. Men så lenge barna har noe å kose med spiller det vel ingen rolle om naboen får dritt i hagen, nabolaget får dritt i sandkassa og småfuglene forsvinner (Ekorn er også utsatt). Leve egosimen!
|
|
|
11/10/2011 06:50
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hvilke dyr liker du og dere andre kattemislikere? Og hvorfor?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Knirkekne]
11/10/2011 06:54
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Legg hønsenetting i hagen der du ikke vil at katta skal drite. De er skikkelig lite lystne på å gå på hønsenetting. Ikke skadelig, billig og varig løsning :-)
Illustrere sier du?
Hekk/blomsterbed: ______________________________________________ X//////// X //////// X ///////X////////X//////X ______________________________________________
Legg hønsenettingen (/) i en stripe mellom plantene (X) Hmm. Det skal jeg kanskje prøve. Jeg har en stor veranda der det kommer en del kattedritt under. Har katt selv og naboene har katter. Heldigvis er ikke jeg særlig utstatt, ei heller er det min katt som til stadig driter ned naboen sin veranda fullstendig(!). Tenkte å sørge for at hønsenetting gjorde så katter ikke kom innunder veranda, men det er kronglete, så det er nok enklere for meg å legge hønsenetting under hele verandaen min. Og den 30 meter lange hekken... der synes jeg det er greit unga ikke leker for mye... Men vi har plastikk(av noe slag) og så bark over, tror ikke det er mest populært for katter.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
11/10/2011 07:49
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Legg hønsenetting i hagen .... Men hvorfor skal jeg måtte ha det jobbigt fordi noen andres kjæledyr er i min hage? Jeg forstår det ikke. Dette er ikke kattespesifikt. Jeg ville heller ikke likt om andres hunder, hester eller kameler gikk fritt rundt. Men det virker som at noen katteeiere tror de har spesielle rettigheter. Illustrere , sier du? Katteeier Katt X Tomtegrense ---------------------------------- Nabo
|
|
|
[Re: Tex]
11/10/2011 08:01
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Men hvorfor skal jeg måtte ha det jobbigt fordi noen andres kjæledyr er i min hage? Jeg forstår det ikke.
Det er ikke vanskelig og forstå: ut fra din tankegangen må alle katter skytes (katter går ikke i bånd). Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid. Det er faktisk sånn samfunnet er bygd opp på alle plan. Sjøl om mange innbiller seg at det er tilstrekkelig og holde på med seg og sitt.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
11/10/2011 08:07
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Forskjellen er jo at katter stort sett graver ned dritten sin i motsetning til alle andre dyr. Dessuten mener jeg at litt dritt i nabolaget er veldig mye bedre enn rotter og mus, som jeg er ganske sikker på blir alternativet dersom alle katter må være inne/avskaffes/has i bånd.
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
[Re: Loki]
11/10/2011 08:27
|
EgilS
More than words
|
More than words
Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid. Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Det at man kan ha katt er ikke det samme som at den skal få løpe fritt rundt, selv om det strengt tatt er lov. Hvis man som katteeier bor slik til at det er til betydelig plage for naboene bør man kanskje vurdere hvorvidt man skal ha litt bedre kontroll på dyret? Dette handler ikke kun om hva som er lovlig, men også om å ta hensyn til andre. I mange borettslag har man tatt konsekvensen av dette og satt strenge begrensninger på katteholdet.
|
|
|
[Re: EgilS]
11/10/2011 09:02
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid. Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Det at man kan ha katt er ikke det samme som at den skal få løpe fritt rundt, selv om det strengt tatt er lov. Hvordan forteller du katten hvor den skal løpe? For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hysteriet med kattebæsj eller det med dyreavføring generelt, det er snakk om organisk materiale. Det er svært sjeldent jeg plukker opp etter hunden, bare hvis det havner på fortauet eller på en gårdsplass.
|
|
|
11/10/2011 09:04
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er ikke vanskelig og forstå: ut fra din tankegangen må alle katter skytes (katter går ikke i bånd).
Det er da folk som har katter inne? Kan man ikke lage innhegning til dem? Man har jo hundegårder. Hvorfor ikke kattegårder?
Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid.
Da synes jeg katteeierene kan ta merarbeidet.
|
|
|
11/10/2011 09:23
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men hvorfor skal jeg måtte ha det jobbigt fordi noen andres kjæledyr er i min hage? Jeg forstår det ikke.
Det er ikke vanskelig og forstå: ut fra din tankegangen må alle katter skytes (katter går ikke i bånd). Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid. Det er faktisk sånn samfunnet er bygd opp på alle plan. Sjøl om mange innbiller seg at det er tilstrekkelig og holde på med seg og sitt. Har samfunnet bestemt at vi skal ha katter? Tror ikke det, det er et individuelt valg å ha katt. Med det følger også et individuelt ansvar at man ikke plager andre med sine handlinger. Katter kan bo inne, akkurat som hunder. Jeg vet om flere innekatter som tilsynelatende har det fortreffelig. Det å slippe dem løs er en latskapløsning jeg har lite til overs for.
|
|
|
[Re: Syklist1]
11/10/2011 09:26
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid. Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Det at man kan ha katt er ikke det samme som at den skal få løpe fritt rundt, selv om det strengt tatt er lov. Hvordan forteller du katten hvor den skal løpe? For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hysteriet med kattebæsj eller det med dyreavføring generelt, det er snakk om organisk materiale. Det er svært sjeldent jeg plukker opp etter hunden, bare hvis det havner på fortauet eller på en gårdsplass. Dessverre (?) er det slik at unger (og voksne) til tider beveger seg utenfor vei/gårdsplass. Når våren kommer er det nesten uungålig å tråkke i dritten etter bikkjer. Du er lat og lite hensynsfull som ikke plukker opp dritten etter bikkja di.
|
|
|
11/10/2011 09:28
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvordan forteller du katten hvor den skal løpe? Hvordan forteller du hunder hvor de skal løpe? Ingen plikter å slippe katten løs. For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hysteriet med kattebæsj eller det med dyreavføring generelt, det er snakk om organisk materiale. Tja, du kan jo prøve å ha garasjen full av kattepiss, det lukter ikke særlig, gjør det? Eller hva med de som ikke kan sette fra seg en barnevogn eller pulk på trappa av samme grunn? Som flere skriver; er det merarbeid får det være katteeieren som får ta det, ikke alle andre.
Redigert av EgilS; 11/10/2011 09:29.
|
|
|
11/10/2011 09:32
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Katter er hovedbærer av toksoplasmose. Gravide kan miste barnet eller barnet kan få hjerneskade som følge av toksoplasmose. I følge Folkehelseinstituttet dør minst 29 ufødte barn i året på grunn av toksoplasmose. Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha kattebæsj i hagen eller spesielt sandkassa til ungene 
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
11/10/2011 09:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det har også vært ulykker hvor katter har lagt seg oppå sovende babyer og kvalt disse: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2752787.ece Men litt får man vel tåle ettersom "samfunnet har bestemt" at vi skal ha løse katter gående rundt.
|
|
|
11/10/2011 09:49
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Du synes ikke du overdramatiserer litt nå, gjør du? Jeg kan finne eksempler på at barn er kvalt av foreldre, sykkelhjelmstropper, hettesnorer, vannpytter, airbager, gelendersprinkler osv. Du vil vel ikke forby alt dette, vil du?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: EgilS]
11/10/2011 09:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvordan forteller du katten hvor den skal løpe? Hvordan forteller du hunder hvor de skal løpe? Ingen plikter å slippe katten løs. For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hysteriet med kattebæsj eller det med dyreavføring generelt, det er snakk om organisk materiale. Tja, du kan jo prøve å ha garasjen full av kattepiss, det lukter ikke særlig, gjør det? Eller hva med de som ikke kan sette fra seg en barnevogn eller pulk på trappa av samme grunn? Som flere skriver; er det merarbeid får det være katteeieren som får ta det, ikke alle andre. Hvordan skal du finne rett katteier? Forøvrig er livet for kort til å irritere seg og det å ha dyr har svært mange positive sider for både barn og voksne. Hunden vi har er flink til å få tak i katter men den nøyer seg med å torpedere de (løper på de og treffer katten med brystet) så ingen blir skadd.
|
|
|
[Re: P_H_]
11/10/2011 09:54
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Samfunnet har imidlertid bestemt at katter skal vi ha, derfor må noen ha litt merarbeid. Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Det at man kan ha katt er ikke det samme som at den skal få løpe fritt rundt, selv om det strengt tatt er lov. Hvordan forteller du katten hvor den skal løpe? For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hysteriet med kattebæsj eller det med dyreavføring generelt, det er snakk om organisk materiale. Det er svært sjeldent jeg plukker opp etter hunden, bare hvis det havner på fortauet eller på en gårdsplass. Dessverre (?) er det slik at unger (og voksne) til tider beveger seg utenfor vei/gårdsplass. Når våren kommer er det nesten uungålig å tråkke i dritten etter bikkjer. Du er lat og lite hensynsfull som ikke plukker opp dritten etter bikkja di. For 20 år siden var det ingen som plukket opp, det har blitt et motefenomen og i mine øyne hysteri. I mange hyttefelt er det tett med sau, skal vi sende bonden ut i hyttefeltet for å plukke opp etter sauene?
|
|
|
11/10/2011 09:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvordan skal du finne rett katteier? Hvis katteeier ikke selv er klar over at han har katt bør han av dyrevernmessige hensyn fratas retten til å ha dyr. Forøvrig er livet for kort til å irritere seg og det å ha dyr har svært mange positive sider for både barn og voksne. Hvor har jeg skrevet at folk generelt sett ikke bør få ha katt?
|
|
|
[Re: SgtPepper]
11/10/2011 10:05
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Katter er hovedbærer av toksoplasmose. Gravide kan miste barnet eller barnet kan få hjerneskade som følge av toksoplasmose. I følge Folkehelseinstituttet dør minst 29 ufødte barn i året på grunn av toksoplasmose. Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha kattebæsj i hagen eller spesielt sandkassa til ungene Det var da voldsomt så skumle disse kattekrekene var! Katter forhindres fra å drite i sandkassa ved at man legger lokk eller netting over. Toksoplasmose kan man pådra seg fra utallige kilder, f.eks. ved å spise salat i Frankrike. Som gravid bør man ta en del forhåndsregler, særlig i kontakt med jord og sandkasser, om man skulle tvinge alle katteeiere til å holde kattene innendørs fordi noen kan få toksoplasmose vet jeg om en del andre tiltak som bør gjennomføres. Jeg er absolutt ingen katteelsker, men jeg stusser litt over hvor lite fleksible man skal være. Hvis all aktivitet som medfører lett irritasjon eller krav om tilpasning fra andre skulle forbys eller reguleres strengt ville samfunnet blitt ekstremt strengt og krøkkete. Man kan helt sikkert argumentere for at man som eier av en tomt ikke skal måtte gjøre tiltak for å holde andres katter ute av tomten, men at dette er ansvaret til eieren av katten. Problemet blir at det blir nesten umulig å gjennomføre denne ansvarsforflytningen uten at man i praksis forbyr katter å være utendørs. Vil vi virkelig ha et såpass strengt regelverk fordi man ikke vil legge et lokk på sandkassen, tette garasjen eller legge hønsenetting under verandaen? Om ingen skal vise fleksibilitet og all ansvar skal overføres på den som skaper irritasjon hos andre vil vi som syklister få det relativt tungt i hverdagen.* *Jeg ser at det er en forskjell mellom en aktivitet som påvirker andre brukere av offentlige goder og en aktivitet som påvirker oss på vår egen tomt, men jeg føler fortsatt at den underliggende kompromissløse mentaliteten er den samme.
|
|
|
11/10/2011 10:10
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
For 20 år siden var det ingen som plukket opp, det har blitt et motefenomen og i mine øyne hysteri.
I mange hyttefelt er det tett med sau, skal vi sende bonden ut i hyttefeltet for å plukke opp etter sauene?
Her er det mangel på fleksibilietet i den andre retningen. Du bor åpenbart ikke i en stor by. Om ingen hundeeiere i Oslo hadde plukket opp dritten etter bikkjene hadde det vært hundedrit omtrent over alt. Hvordan vet jeg det? Jeg har bodd i Øst-Berlin, nuff said...
|
|
|
[Re: Hæ?]
11/10/2011 10:20
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Du synes ikke du overdramatiserer litt nå, gjør du? Jeg kan finne eksempler på at barn er kvalt av foreldre, sykkelhjelmstropper, hettesnorer, vannpytter, airbager, gelendersprinkler osv. Du vil vel ikke forby alt dette, vil du? Med en slik logikk blir det vanskelig å ha noe i mot f.eks løshunder som biter i hjel barn, all den tid barn også kan komme til skade på andre måter som du så elegant lister opp. Poenget er at løse katter ikke bare kan være til plage og ulempe, men KAN også være farlige. Ansvarlige katteeier burde ta hensyn til dette.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
11/10/2011 10:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg ser at det er en forskjell mellom en aktivitet som påvirker andre brukere av offentlige goder og en aktivitet som påvirker oss på vår egen tomt, men jeg føler fortsatt at den underliggende kompromissløse mentaliteten er den samme. Jeg er vesentlig mer villig til å kompromisse når det gjelder bruk av fellesgoder enn bruk av min hage. Ta f.eks. sykling i marka. Her mener jeg det må tas hensyn og vises romslighet av alle berørte. Syklister, gående og andre må ta hensyn til hverandre. Den samme romslighet vil ikke gjelde hvis noen begynner med stisykling i mitt rhododendronbed. Men jeg er kanskje bare egoistisk.
|
|
|
11/10/2011 10:40
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om mange her har et helt religiøst forhld til dyreværn må jeg blottlegge meg litt og slå et slag for Pavlovske metoder.
Dersom man plages av dyr i hageen, så sørg for at de har nok neative erfaringer i din hage til at de holder seg unna. Katter lærer fort, og det blir ikke SÅ mye dyreplageri :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/10/2011 10:48
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Selv om mange her har et helt religiøst forhld til dyreværn må jeg blottlegge meg litt og slå et slag for Pavlovske metoder.
Dersom man plages av dyr i hageen, så sørg for at de har nok neative erfaringer i din hage til at de holder seg unna. Katter lærer fort, og det blir ikke SÅ mye dyreplageri :-D Jeg er i utgangspunktet enig men synes det er greit at det blir spesifisert så folk skjønner at det er tilstrekkelig med en vannslange og ikke tyr til mishandling.
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
11/10/2011 10:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forskjellen er jo at katter stort sett graver ned dritten sin i motsetning til alle andre dyr. Dessuten mener jeg at litt dritt i nabolaget er veldig mye bedre enn rotter og mus, som jeg er ganske sikker på blir alternativet dersom alle katter må være inne/avskaffes/has i bånd. Det blir ju ett problem när katterna gräver ned dritten i sandkasen och andra ställen på den lokala lekplatsen. Så väldigt djupt gräver de inte heller.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
11/10/2011 12:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er absolutt ingen katteelsker, men jeg stusser litt over hvor lite fleksible man skal være. Helt enig. Jeg synes det er litt morsomt å se at folk som klager over fotvandrere som har nulltoleranse for stisykling har nulltoleranse overfor katteeiere. Det er fryktelig enkelt å si "dette er en aktivitet jeg selv ikke har noen interesse av, derfor mener jeg at aktivitetens utøvere må være så ekstremt forsiktige i sin utøvelse at jeg ikke merker noe som helst til aktiviteten. Hvordan de løser det, det driter jeg i". (Fryktelig enkelt å si det, bortsett fra at det jo er en veldig lang setning da.) Noen fotvandrere som ikke sykler går i fistel hvis de ser et sykkelspor. Folk som ikke rir klager over hestebæsj på fortauet, selv om det er veldig enkelt å svinge utenom og i tillegg bare en brøkdel så plagsomt å tråkke i som hundebæsj. Folk som ikke har katt mener katter skal holdes innendørs eller i bånd. Samme nulltoleranse hele veien og samme håpløse innstilling mener jeg. I samfunnet må man faktisk leve med at ikke alle gjør akkurat slik man selv skulle ønske at de gjorde. Hvis det kommer av dumhet så er det ikke akseptabelt. Hvis det kommer av forfengelighet så er det enda verre. Men om det kommer av en interesse eller lidenskap så mener jeg toleranseterskelen skal være særs høy i forhold til hva man må akseptere og leve med. Kattdritt i hagen er irriterende, men det er utrolig mye enklere for den som er plaget å gjøre noe med det enn det er for den som eier katten å gjøre det. Dvs, det er mye enklere å hive litt pepper i beddene enn å plage sin katt ved å holde den innendørs eller i bånd, eller enda verre, kvitte seg med den.
|
|
|
[Re: Dan]
11/10/2011 12:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kattdritt i hagen er irriterende, men det er utrolig mye enklere for den som er plaget å gjøre noe med det enn det er for den som eier katten å gjøre det. Tja, er det nødvendigvis det? Det er ingen garasjeporter på min garasje. Kattene har dermed full tilgang til å pisse der, og det gjør de. Både på ved og på ting som er lagret der. Å bruke ti tusen på porter er vel litt mer enn "bare å svinge unna hestelort" eller "kaste pepper i bedene"? EDIT: Det er i mine øyne stor forskjell på hva man må tolerere når det gjelder fellesgoder, og hva man må/bør/skal/kan tolerere på sin egen eiendom.
Redigert av EgilS; 11/10/2011 12:54.
|
|
|
11/10/2011 12:59
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Den samme romslighet vil ikke gjelde hvis noen begynner med stisykling i mitt rhododendronbed.
Skal må totalforbud mot utekatt i ditt nabolag slik at du får ha bedet i fred? Skal ha total forbud mot stisykling slik at gående ikke blir forstyrret?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Dan]
11/10/2011 13:13
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er absolutt ingen katteelsker, men jeg stusser litt over hvor lite fleksible man skal være. Helt enig. Jeg synes det er litt morsomt å se at folk som klager over fotvandrere som har nulltoleranse for stisykling har nulltoleranse overfor katteeiere. Det er fryktelig enkelt å si "dette er en aktivitet jeg selv ikke har noen interesse av, derfor mener jeg at aktivitetens utøvere må være så ekstremt forsiktige i sin utøvelse at jeg ikke merker noe som helst til aktiviteten. Hvordan de løser det, det driter jeg i". (Fryktelig enkelt å si det, bortsett fra at det jo er en veldig lang setning da.) Noen fotvandrere som ikke sykler går i fistel hvis de ser et sykkelspor. Folk som ikke rir klager over hestebæsj på fortauet, selv om det er veldig enkelt å svinge utenom og i tillegg bare en brøkdel så plagsomt å tråkke i som hundebæsj. Folk som ikke har katt mener katter skal holdes innendørs eller i bånd. Samme nulltoleranse hele veien og samme håpløse innstilling mener jeg. I samfunnet må man faktisk leve med at ikke alle gjør akkurat slik man selv skulle ønske at de gjorde. Hvis det kommer av dumhet så er det ikke akseptabelt. Hvis det kommer av forfengelighet så er det enda verre. Men om det kommer av en interesse eller lidenskap så mener jeg toleranseterskelen skal være særs høy i forhold til hva man må akseptere og leve med. Kattdritt i hagen er irriterende, men det er utrolig mye enklere for den som er plaget å gjøre noe med det enn det er for den som eier katten å gjøre det. Dvs, det er mye enklere å hive litt pepper i beddene enn å plage sin katt ved å holde den innendørs eller i bånd, eller enda verre, kvitte seg med den. Jeg vet ikke hvor relevant disse sammenlikningene er. Jeg irriterer meg over kattedritt fordi katter driter der ungene leker. Fordi løse katter forsyner seg grovt av småfuglene. Fordi løse katter pisser i garasjer. Og fordi jeg vet at katter godt kan være inne bare de vennes med det fra begynnelsen av. Hvis katteeiere hadde tatt litt hensyn hadde dette ikke vært noe problem. Men som en nabo sa "Katt er jo greit som kjæledyr, da kan man bare slippe de ut når man er på ferie".
|
|
|
|
|