Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Kranklager - null kvalitet

Re: Kranklager - null kvalitet [Re: Vanilla Ninja] #1293331 07/11/2011 16:40
H
haaplost Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: Vanilla Ninja

Jeg tror litt av grunnen kan være at SRAM har fått ny nordisk importør. Dermed har ikke Stians Sport den samme reklamefordelen med å sette på SRAM eller Truvativ.

Ser på 2012-syklene at Sram kun brukes på de 2 dyreste MTB'erne.
I 'folkeklassen' rundt Birken-syklene er det nå Shimano som gjelder.

Det er nok også slik at det ble for mye reklamasjoner på disse håpløse GXP-lagrene.
Neppe noen god reklame slik det utviklet seg.
Noen brukere mener også at de faktisk er blitt dårligere etterhvert (reviews på nettet), men det vet jeg ikke.
De skryter jo hemningsløst av sin nye utgave da...

Re: Kranklager - null kvalitet [Re: haaplost] #1294301 09/11/2011 08:54
limelight Offline
Veteran
Veteran
Ikke tvil om at firkantlagrene har lengre holdbarhet, men de har uansett mere vedlikehold en CK sine høvding utenpålager etter min erfaring.

Greide meg fint i 7 år, mens etter 5 år begynte det å knirke hos CK. Da har jeg kun syklet 1200 km året, med en ca vekt 88kg.

Ser ikke noe grunn til å bytte foreløbig.

L

Redigert av limelight; 09/11/2011 09:01.
Re: Kranklager - null kvalitet [Re: haaplost] #1300081 19/11/2011 13:03
H
haaplost Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Vel, StianSport (Merida) svarte i alle fall raskt på mailen om disse fæle kranklagrene, og det var en god dialog.

Hva svarte så de nye som har tatt over?
Lurer jeg på også gitt.
Er nok et slikt firma som er fjernt fra sykling.

Re: Kranklager - null kvalitet [Re: haaplost] #1300086 19/11/2011 13:40
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har hatt XT-firkantaksel lager som varte i 13 år - da ble sykkelen stjålet, men lageret var fremdeles like fint etter å ha stått på to forskjellige sykler, blitt syklet sommer og vinter, på sti, vei (til dels saltet), i gjørme, under vann (bekkekrysninger) +++.

Har også hatt ganske god erfaring med de nye utenpåliggende lagrene i SLX/XT kvalitet, hadde ett som jeg brukte i tre sesonger før jeg solgte sykkelen, det virka like fint som da det var nytt. Har også hatt samme typen lager på 3-4 andre sykler, uten noe havari eller trøbbel enda (bank i bordet).

Men tror neppe de er like bra som de gode gamle firkantlagrene ICON_SMILE

Jeg bruker aldri høytrykksspyler eller spylerslange på fullt trykk når jeg rengjør syklene mine (og rengjør ofte), har en mistanke om det hjelper på levetida til mange komponenter.

Re: Kranklager - null kvalitet [Re: H.Iversen] #1510309 24/10/2012 15:08
H
haaplost Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Aldri opplevd at det setter seg fast.
Det blir jo slark i dem til slutt.
Tar man tak i krankdrevene og vrir merker man det.

1. ta tak øverst og nederst på det største drevet og bikk opp og ned.(klokka 12 og 06).
2. ta tak i det største drevet foran og bak (klokka 09 og 15) og bikk att og fram.

3, eller ta tak i hver av pedalarmene (krankarmene) og bikk til hver side.

Er det slark så merker man dette lett slik. (1 og 2 er best synes jeg).
Ellers kan man merke glapp når man trår, men det kan også komme fra pedalene eller fra klossene.

Videre kan det kneppe fra kranken når man trår, dette er et tegn på at noe er i gjære, men slike knepp kan også være fra så mangt og ofte vanskelig å fastslå.

Man kan også ta av kjedet på krankdrevene og snurre rundt og lytte etter ulyder og kjenne om det hakker.

På de kranklagre jeg har fått i stykker har punktene 1 og 2 vært det som fikk meg til å skifte det ut, og faktisk de eneste måtene jeg fant det ut på.

Re: Kranklager - null kvalitet [Re: haaplost] #1510312 24/10/2012 15:10
H
haaplost Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Nå har det nye GXP-lagret blitt plagd i ca 12 000 km og det er ikke noe tegn til at noe er galt, så kanskje har de rett i at det lageret som kom etter det jeg først nevnte (den nye modellen altså) faktisk var så mye bedre.
det er fint.

Re: Kranklager - null kvalitet [Re: krankdrev] #1510322 24/10/2012 15:38
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: krankdrev

Jeg bruker aldri høytrykksspyler eller spylerslange på fullt trykk når jeg rengjør syklene mine (og rengjør ofte), har en mistanke om det hjelper på levetida til mange komponenter.

Jupp. Det er ikke tvil om at det har vært en del dårlige kranklagere på markedet de siste årene, men økningen i problemer har vært proposjonal med tilgangen på rimelige høytrykkspylere. De fleste lagere trives dårlig når de blir utsatt for juling fra en 130 bar høytrykkspyler. Mange som holder høytrykken 5cm unna lagere i nav, pedaler og krank og presser vannet forbi tetningene.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Kranklager - null kvalitet [Re: haaplost] #1510323 24/10/2012 15:40
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: haaplost
Nå har det nye GXP-lagret blitt plagd i ca 12 000 km og det er ikke noe tegn til at noe er galt, så kanskje har de rett i at det lageret som kom etter det jeg først nevnte (den nye modellen altså) faktisk var så mye bedre.
det er fint.

Jepp, de nye GXP lagrene er langt bedre. Tildels svært mye problemer med spesielt 2010 utgavene.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support