Kranklager - null kvalitet
|
Kranklager - null kvalitet
07/10/2011 13:09
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, mye av det man får i dag er bare humbug. Jeg husker at jeg kjørte 90 000 km på Shimano Ultegra 600 og 40 000 km et campa Veloce - altså firkantlager.
De senere fikk jeg tak i en offroad med FSA Platinum Isis. Møkk - slark etter godt mindre enn 4000 km. 3 ganger dette.
Nå har jeg en Birkebeiner Racing, 2011 modell. Etter 3500 kilometer er det tikk og takk og slark. Og begge offroaderne har kun gått på asfalt! Dette lageret har visst bare en støvhette som tetning.
Er det virkelig mulig å lage så mye elendighet???
Stivhet og vekt babler man om. Pisspreik. Å lage en skikkelig tetning ville ikke noen særlige gram vektøkning. Nei - dette er en kombinasjon av lursvethet og nærmest direkte juks og fanteri. Og folk godtar det store runde øyne...
Det skal bygges om til godt gammelt lager som holder!
Leser også diverse forum at dyre lager kvelder etter 1 (én) tur i regn eller etter 500-600 kilometer, etter landevegen!
Dette går dundre meg ikke an!
|
|
|
Re: Kranklager - null kvalitet
[Re: haaplost]
07/10/2011 13:12
|
kimso
Medlem
|
Medlem
Min Cube er inne for 2. gang og skal bytte kranklager. Har kjørt totalt 1000km iår, og mesteparten asfalt.
Så jeg er helt enig med deg. Forhåpentligvis er dette også reklamasjon ( Det skulle da bare mangle ? )
2011 - Cube LTD Race
|
|
|
07/10/2011 13:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og begge offroaderne har kun gått på asfalt!
Det synes jeg var den tristeste delen av hele historien.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/10/2011 13:19
|
Clint Berg
Ringrev
|
Ringrev
Ja du sier noe. Er retro på min hals og DIGGER gode gamle Kleins fra pre-trek perioden og Klein kom jo som kjent med 2" integrerte headsetlager allerede i 1990 på den første Attituden og pressfit BB lager til squaretaper aksling begynte han med allerede på 70 tallet. Folk på den tiden syns det var så mye om og men og kjipt å måtte dra til forhandler for å presse ut lagere hvis de måtte byttes osv,men meninga med de lagerne var jo at Gary Klein mente de ikke trengte å byttes på nærmere 10 år med aktiv sykling og det hadde'n jaggu rett i. Nå skal det også sies at det var sabla dyre lager i headset da,de kom fra flapsen fra Boeing osv,men kvalitet sparer penger husker jeg slagordet til Yamaha var for endel år siden. Har aldri trengt å bytte ut lager på mine Kleins. Bytter kun når det har vært skifte av aksling. De koster 80 spenn stykket på Tess så det er en billig investering;-D
-Clint
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
|
|
|
07/10/2011 13:20
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
XT og XTR holder lenge - også i dritvær langs grus og sti.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: voldemort]
07/10/2011 13:26
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
XT og XTR holder lenge - også i dritvær langs grus og sti. Men holder de lenge nok,og jeg har også lest på nett om XT og XTR lagre av nyere årgang som ikke holder... Forøvrig så hadde jeg en sykkel med XT lager fra 1993,de holdt helt til sykkelen ble stjelt 5-6 år senere,mens mitt ene SLX lager allerede er blitt fettet opp to ganger for å fjerne knirk og sand. Har også lest at enkelte av de nye XTR pedaler ikke holder like bra som de eldre,og de ble jo regnet for å være bombesikre(tror det var på forumet). Alt for mye søppel som lages idag,dessverre.
|
|
|
07/10/2011 13:42
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er nesten ikke noe som holder like lenge som gode firkantlagre. XT/XTR kvalitet og firkantlager betyr at man kan glemme hele greia i en sju års tid. Men fire freeridere klaret å knekke akslinger så resultatet har blitt stadig stivere og større akslinger med mindre plass til kuler. Nå det er sagt så finnes det løsninger. På ISIS sida har man SKS som har vart tre år med nesten daglig drift, inkludert vintersykling i Oslo. Superstars ISIS ser ut til kunne virke en stund. Og når det gjelder eksterne lagre driver jeg fortsatt med dette: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=836673#Post836673Og jeg tror ikke det virkelig var sånn at alt var bedre under krigen.... LarsB
|
|
|
[Re: kimso]
07/10/2011 19:27
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min Cube er inne for 2. gang og skal bytte kranklager. Har kjørt totalt 1000km iår, og mesteparten asfalt.
Så jeg er helt enig med deg. Forhåpentligvis er dette også reklamasjon ( Det skulle da bare mangle ? ) Nei, det er nærmest umulig å reklamere på kranklagre vs Merida. Har det fra dem selv faktisk. De betrakter 300 mil som 'mye'... Et nytt lager via dem koster 350 kroner, og det tas vel som en nødløsning (butikken gjør jobben gratis...), og så bygges det om til vinteren.
|
|
|
07/10/2011 19:59
|
kimso
Medlem
|
Medlem
haaplost : Jeg fikk dekket kranklager på 600km og regner med og få det nå på 1000km også, når jeg snakket med butikken. Men det er besyndelig at en "terrengsykkel", som faktisk ikke har gått mer enn kanskje 20% av rullet lengde på grus/sti og terreng ikke skal tåle det. larsb : Så du mener XT/XTR krank skal tåle endel mer? Jeg har fra før av denne Shimano FC-M552 2-Piece 42x32x24T, 175mm, integrated BB 3x10 speed. Jeg vurderer og bytte til XT dersom denne historien gjentar seg flere ganger. Mener jeg så chainreaction hadde xt kranksett til 1200-1300kr eller noe i 10speed. Og det virker som du har litt greie på ting så jeg fyrer ett spørsmål til, har vekt på fører veldig mye og si på slitasje av kranklager / krank? Og hva ville du anbefallt til min cube? 
Redigert av kimso; 07/10/2011 20:00.
2011 - Cube LTD Race
|
|
|
07/10/2011 21:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Man må huske å få frest sidene på krankhuset ved bruk av utenpåliggende lager. Litt avvik i planhet/vinkelretthet på siden kan gjøre at lageret vil ligge litt skjevt, og dermed vil det slites relativt raskt. Billige, masseproduserte rammer fra f.eks. Merida har nok ikke dette gjort fra fabrikk, men noen er heldige og andre ikke. Dette krever verktøy som kan finnes hos din nærmeste velutstyrte sykkelmekaniker.
Hadde et utenpåliggende XT-lager i 3 år før det tok kvelden etter mye møkkakjøring og spyling. Var nesten redd for at jeg aldri ville klare å slite det ut, faktisk.
|
|
|
[Re: kimso]
07/10/2011 22:35
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
larsb : Så du mener XT/XTR krank skal tåle endel mer? Jeg har fra før av denne Shimano FC-M552 2-Piece 42x32x24T, 175mm, integrated BB 3x10 speed. Jeg vurderer og bytte til XT dersom denne historien gjentar seg flere ganger....
Og det virker som du har litt greie på ting så jeg fyrer ett spørsmål til, har vekt på fører veldig mye og si på slitasje av kranklager / krank)
Takk for tilliten, når jeg skrev om xt/xtr var det en betraktning om hvor solide de gammeldagse firkantlagrene var. Av moderne utenpålagre tror jeg at løsningen jeg har linket til over er blant de mest holdbare lagrene som i tillegg er rimelige. Hope og Chris King lager flotte kranklagre også som bør vare en stund. King fordi de bare varer og kan fettes opp ved behov. Hope fordi de kommer fra England der de har gjørme mesteparten av året. Begge disse løsningene er dyrere enn å bytte lager i kopper man allerede har. Det Baronkanon skriver er også viktig. XT kranksett er aldri feil, passe lette, passe rimelige og riktig holdbare saker. Men om det er bedre enn noe annet til Cube vet jeg ikke . LarsB
Redigert av larsb; 07/10/2011 22:36.
|
|
|
08/10/2011 06:51
|
kimso
Medlem
|
Medlem
Larsb : Snakker du om noe slikt? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25571baronKanon : Takk for info. Det mekaniske sier ikke meg så mye, er relativt ny på dette med sykkel, men har gjort kranklagerskiftene på verksted, så regner med de vet hva de driver med. 
2011 - Cube LTD Race
|
|
|
08/10/2011 07:01
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/10/2011 07:24
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Billige, masseproduserte rammer fra f.eks. Merida har nok ikke dette gjort fra fabrikk, men noen er heldige og andre ikke. Dette krever verktøy som kan finnes hos din nærmeste velutstyrte sykkelmekaniker. Rammen til Merida Birkebeiner D-Racing er ingen Donald-Duck-ramme...og antar at rammen er fit for fight når sykkelen monteres. Og kjenner til folk med mer enn dobbelt så dyre sykler som har hatt lagerknekk tidlig. Når tetningen kun er ei støvhette som knapt tåler et vindpust så ligger nok det meste der. Men ifølge Merida skal den nye utgaven av lagrene ha mye mye bedre konstruksjon slik sett, så de får 1 sjanse før ombygging til firkant. Når kulene før var som erter og nå som knappenålshoder, så sier det også sitt. Men dersom rammen ikke er preppet før sykkelen settes opp, så skal jo det i seg selv betraktes som en slik mangel som burde gi gratis skifte og prepp av rammen, for en sykkel til 13 000. Kranken (lageret da) er jo sykkelens hjerte og det er helt utrolig at det dårligste på en slik sykkel er dette, og at det er sååå dårlig sååå ofte. Men det skal de ha at resten funker fint. Til og med bakdekket er holdbart...
|
|
|
[Re: edmann]
08/10/2011 07:29
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Men fryktelig dyrt da... Nå skal vel denne fresingen ikke være nødvendig hver gang man eventuelt skifter et lager, og ser at sykkelsjapper ikke har noe særlig høyere pris for å skifte lager inklusive fresing mot å skifte uten fresing. f.eks: http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?sho...1363&p=1363Fy hvor irritert jeg er over dette lurveriet innen sykkel i dag. Hvorfor lager man ting som ikke er brukbart? Jo - for å tjene penger. Og folk biter på fordi det liksom bare er slik...
|
|
|
[Re: larsb]
08/10/2011 08:21
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå det er sagt så finnes det løsninger. På ISIS sida har man SKS som har vart tre år med nesten daglig drift, inkludert vintersykling i Oslo.
Interessant. Se her: http://www.compasscycle.com/SKFbb.htmlEt slikt SKF Isis ville koste cirka: 750 kroner pluss moms + frakt + fortolling. 750 + 190 + cirka 100 + frakt = rundt 1200 mest. 10 års garanti eller 100 000 kilometer. Og Merida gidder ikke gi garanti på sitt innsatte for 3000 km... La oss bare si 2000 kroner innsatt for lageret med jobb og alt. Da har man lager i 100 000 kilometer, altså virkelig verd om man har en ramme med livstidsgaranti og en fin en. En Meridan-løsning ville gi utfra det jeg ser det varer: La oss si 4000 km per gang da. 100 000 / 4000 = 25. 350 + 200 (jobb) = 550 og gang det med 25 = 13 750 kroner !!! Og på fordømte FSA Platinum som ikke varte lenger. 200 (jobb) + pris 700 (de jeg hadde fra AS deler) = 900. 900 * 25 = 22 500 kroner... Konklusjon: Vi er dumme og blir følgelig jukset av en grisk sykkelindustri. FSA Platinum og Sram GXP høres jo mer fint og "in" ut enn SKF som de fleste ikke forbinder noe med sykkel... Ok - jeg får satt inn det til 350 nå slik at jeg kan trampe som en gal ut oktober, men kjøper firkant og bytter til vinteren. Sitat fra linken: "Most modern cartridge bottom brackets, even the most expensive models, are relatively simple designs with exposed bearings that are separated from the elements only by rubber dust shields. These dust shields are not designed to keep out water. The bearings usually are standard cartridge bearings with relatively small balls. As a result, many high-end bottom brackets require frequent bearing replacements when ridden year-round. (Only SKF gives a warranty on their bearings.)"Og ja - garanti på 100 000 km, selv på kulene er bevis nok! Huff og atter huff.
Redigert av haaplost; 08/10/2011 08:35.
|
|
|
08/10/2011 10:07
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Utvendige lager og mange av krank-/lagerløsningene inviterer til aksiell overbelastning av lagrene dersom mekanikeren ikke skjønner hva han gjør. Det tror jegg har skylden i en del premature lagerhavari.
Jeg har ikke ødelagt noen utvendige lager enda. Jeg tror det ene lageret mitt har gått 6-7000 km nå. Hawk Racing-lager.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
08/10/2011 10:48
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Utvendige lager og mange av krank-/lagerløsningene inviterer til aksiell overbelastning av lagrene dersom mekanikeren ikke skjønner hva han gjør. Det tror jegg har skylden i en del premature lagerhavari.
Jeg har ikke ødelagt noen utvendige lager enda. Jeg tror det ene lageret mitt har gått 6-7000 km nå. Hawk Racing-lager. Njaa... Her er det da ikke bare snakk om mekanikere, men selve sykkelprodusentene, og da er det slutt! Hawk gir i alle fall 1 års garanti ser jeg. Da betyr det 1 år om du sykler 3 km eller 15 000 km. For de sier ikke noe om lengde... Igjen - sett inn skitt og selg. Ved å da bruke en SKF eller Hawk ville man kunne tatt noen kroner mer for sykkelen, men selvsagt mindre enn det man etterpå tjener på frustrerte kunder. Intelligent egentlig å bruke skitt i den delen man er mest avhengig av og som de fleste ikke kan skifte selv. Hawk ligger vel i pris fra utlandet på 100 dollar +. Selges de i Norge?
|
|
|
08/10/2011 11:25
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg har brukt Megaexo, Shimano DA, Hawk og Aerozine. Jeg har ikke opplevd feil på noen enda, men bare Hawk og Aerozine har sett mye bruk. Med mekaniker mener jeg den som setter det sammen, uansett om det er en som jobber for produsenten eller om det er kunden.
Jeg kjøpte rett fra Hawk.
Problemet med tettingene på utvendige lager er at det er stor diameter, og gode tettinger skaper derfor relativt mye friksjon sammenlignet med innvendige lager. Tre av syklene mine har forresten frttrullende lager uten trege tettinger, uten at de har feilet på grunn av det.
Redigert av Tor Arne; 08/10/2011 11:27.
|
|
|
[Re: larsb]
08/10/2011 12:07
|
EgilS
More than words
|
More than words
Og jeg tror ikke det virkelig var sånn at alt var bedre under krigen.... Tyskerne parkerte i hvert fall ikke bobilene sine overalt den gangen og tømte møkka i elva. Eller fisket tom fjordene. 
|
|
|
[Re: Tor Arne]
08/10/2011 17:18
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
1) men bare Hawk og Aerozine har sett mye bruk. 2) Med mekaniker mener jeg den som setter det sammen, uansett om det er en som jobber for produsenten eller om det er kunden. 3) Problemet med tettingene på utvendige lager er at det er stor diameter, og gode tettinger skaper derfor relativt mye friksjon sammenlignet med innvendige lager. 1) Hva vil du definere som mye bruk? 2) Man bør da klare å sette sammen en sykkel som skal selges, på en ordentig måte. Dersom denne er en betydeig faktor er det ille, for det er så fordømt mange som må skifte lager etter 2-300 mil... 3) Da snakker vi rett og slett om dårlig designkunst. Da er rett og slett ikke produktene modne for det åpne markedet. Shimano STI kom før Campa Ergopower på markedet for vanlig folk. Men Campa Ergopower var utviklet og ferdig før Shimano STI var det, men Campa var usikre på om det var er produkt for alle...i og for seg en overforsiktighet. Mens disse lagrene pøses ut uten at vanige kunder vet hva slags elendighet de betaler dyrt for. Ja, elendig ingeniørkunst. Se, SKF gir 10 års garanti på sine ISIS. FSA gir knapt 2 måneder. Dyktighet vs amatørmessighet. Det første spørsmålet man får om f.eks sukker over et Sram GXP som tingelinger etter 300 mil. "Hvordan bruker du det? Har du syklet i regn?" Mer komisk kan det neppe bli! Det var som i begynnelsen på 1990-tallet da jeg hadde en Polar pulsklokke hvor tallene danset i alle retninger på displayet. Deres spørsmål: "Svetter du når du trener?". Hva slags idioter har man som representanter da? En gang var det et program som het "Kunden har alltid rett", nå synes holdningen å være :"Kunden skjønner intet". Her er selvskrytet av et laget som sa takk etter 300 mil. http://www.sram.com/truvativ/technologies/308Jeg er kjempelei av at man bortforklarer dyre dårlige produkter med "slik er det bare". Mens det meste i dag drar seg mot vedlikeholdsfrihet, hører man her ofte frasene om "å plukke opp og fette inn med jevne mellomrom". Ofte er det faktisk flaut for de i butikkene dette også!
|
|
|
08/10/2011 22:21
|
kimso
Medlem
|
Medlem
Veldig enig med deg i mye av det du sier her haaplost. Sykler som selges som terrengsykler burde også tåle terrengsykling.
I disse tilfellene tåler jo ikke engang lagrene asfaltsykling.
To utrolig fine eksempler det her, måtte le når jeg leste det, men kjenner meg utrolig godt igjen her.
Det første spørsmålet man får om f.eks sukker over et Sram GXP som tingelinger etter 300 mil. "Hvordan bruker du det? Har du syklet i regn?" Mer komisk kan det neppe bli! Det var som i begynnelsen på 1990-tallet da jeg hadde en Polar pulsklokke hvor tallene danset i alle retninger på displayet. Deres spørsmål: "Svetter du når du trener?".
2011 - Cube LTD Race
|
|
|
09/10/2011 07:30
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg som driver med dette som en hobby, men kjører noen mil i året, hva anbefaler dere?
Den der som det var linket til med 10.000km garanti, passer de på hvilken som helst sykkel.?
|
|
|
09/10/2011 07:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
SRAM GXP har ikke vært kjent for å være av god kvalitet heller. Bytt med f.eks. Chris King eller Hope, og du blir fornøyd.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/10/2011 08:30
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
SRAM GXP har ikke vært kjent for å være av god kvalitet heller. Tok et review-søk på dem nå og du har visst rett. Mange ser ut til å ha og hatt kjempeproblemer med dette. Det er vel strengt talt sånn et Truvativ-produkt. Og de kalles jo gjerne "Truva-thief" fordi de er så dårlige og pengene renner ut...
Redigert av haaplost; 09/10/2011 08:34.
|
|
|
09/10/2011 08:38
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Et slikt SKF Isis ville koste cirka: 750 kroner pluss moms + frakt + fortolling. 750 + 190 + cirka 100 + frakt = rundt 1200 mest. 10 års garanti eller 100 000 kilometer.
En liten korreksjon. Man får vel trukket fra landets moms når de sender utenlands, så det bør bli 750 kroner minus denne + frakt + norsk moms + en liten fortolling (100-lapp).
|
|
|
[Re: H.Iversen]
09/10/2011 10:43
|
haaplost
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
For meg som driver med dette som en hobby, men kjører noen mil i året, hva anbefaler dere?
Den der som det var linket til med 10.000km garanti, passer de på hvilken som helst sykkel.? Så lenge lageret er i orden, så er det ingen grunn til å skifte noe. Hvis det ryker bør du tenke hvor lngt det har gått og høre med butikken hvor du kjøpte sykkelen.Ethvert kranklager som ikke holder 25 000 km er dårlig etter min mening (gitt at man ikke banker på det...). De holdt før, før noen glupinger skulle finne på noe nytt. Det var firkantlagre som det heter. Så kom ISIS og Octalink (shimano) som er noe v det dårligste som finnes (bortsett fra slik som SKF). Så begynte man med utvendige lagre hvor det også er mye søppel. Personbildekk er i dag slangeløse. Jeg vil sammenlikne utviklingen med å tilbake til diagonaldekk og slanger. Eller til den tiden det ikke fantes frostvæske på bilene, slik at man måtte tappe av vannet hver dag i kuldeperioden... Alle lagre passer ikke på alt. Det kommer an på systemet man har.
|
|
|
09/10/2011 12:59
|
mongos
Medlem
|
Medlem
Har hjøpt Hope kranklager til min nye stisykkel. Har drept flere XT og SLX lager tidligere. På hope så er det vanlige maskinlager så det er jo kurrant å få tak i også. Noen som har lang erfaring med Hope?
|
|
|
09/10/2011 13:02
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan merker man at et kranklager feiler? Er d engradvis prosess, eller står kranken plutselig dønn fast?
|
|
|
|
|