Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Selge bolig selv?

Selge bolig selv? #1273750 03/10/2011 21:35
E
Eope Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Den siste tiden har det blitt mer aktuelt/lettere å kunne selge bolig selv. En kan få hjelpe til annonse, oppsett, oppgjør osv, eller gjøre alt selv. Er megler verdt pengene? Er tross alt ikke snakk om store totalsummer når en selger bolig for millioner.

Så mitt spørsmål er da; hvilke erfaringer/meninger har dere om det å selge bolig selv?

For alt vi har, og alt vi er!
Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1273763 03/10/2011 22:26
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Ingen erfaring selv, men personlig ville jeg nok ha unngått å kjøpe bolig privat og ikke via megler. Sikkert ubegrunnet "frykt" men...

Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1273771 03/10/2011 23:56
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Eope
Den siste tiden har det blitt mer aktuelt/lettere å kunne selge bolig selv.

Å ikke kunne annonsere på finn var det siste seriøse hinderet.

Quote:

En kan få hjelpe til annonse, oppsett, oppgjør osv, eller gjøre alt selv.

Gjøre alt selv blir fryktelig vanskelig -- det juridiske rundt salget samt overføre av penger må håndteres av en profesjonell tredjepart (med mindre man selger til nære venner/slektninger). Men denne parten kan være en jurist.

Quote:
Så mitt spørsmål er da; hvilke erfaringer/meninger har dere om det å selge bolig selv?

Folk på byggebolig.no har en del erfaringer som du kan titte på. Det selges også diverse dokumentpakker, og slike ting som fotograf, boligtilstandsrapport kan også bestilles.

Sitat: Awesnes

Ingen erfaring selv, men personlig ville jeg nok ha unngått å kjøpe bolig privat og ikke via megler. Sikkert ubegrunnet "frykt" men...

Og hva er det du frykter, eksakt?

Et par grunnregler som det kan hjelpe å huske: meglere (som alle andre mennesker) lyver. Det å ta meglere i løgn er ikke nødvendigvis lett, med mindre løgnen er stor og stygg. Ja, det er en beskyttet tittel, men ærlig talt -- en tittel er bare et ord. Til syvende og sist hviler ansvaret om riktigheten av opplysningene på selgeren, og det gjelder uansett om megler er involvert eller ej. Meglerhuset i seg selv blir aldri gjort ansvarlig, med mindre det er snakk om særs graverende forhold (jfr referansen over). Det er altså ikke slik at meglerhuset er en eller annen finansiell garantist.

Nå, til langt mer subjektive erfaringer: jeg har sett meglere lyve om areal (jeg vet de løy, fordi jeg målte kåken selv), være komplett kunnskapsløse om tilstanden til flere kritiske ting ved salgsobjektene (tilstand på strømnettet, eksempelvis), ikke kunne nok om borettslaget/sameiet ("garantifond? Eh... jeg vet ikke *idiotisk smil*), ikke ha tilgang til vesentlige deler av salgsobjektet under visningen (bod var en slager da jeg var på husjakt), endre på deler av prospektet etter at budrunden var påbegynt (noe belysning som ikke skulle bli igjen likevel) og måtte påminnes å kontraktfeste at hvitevarene skulle bli igjen. Du som kjøper blir heller ikke fritatt fra undersøkelsesplikt fordi du blir møtt av et sleskt smil og et fancy visittkort. En megler er ikke en garanti for en lykkelig slutt for kjøperen.

Redigert av schnappi; 03/10/2011 23:57. Rediger grunn: kjeller -> bod

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1273867 04/10/2011 07:59
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt på siden, men en ting jeg lurer på er om noen noensinne har fått solgt en bolig via napp her på terrengsykkel.no?

Det er jo alltid OT annonser her innen for biler, klær, barnevogner, ski, brett, telt, osv. osv. - og alt blir jo solgt unna. Så er det innlegg av typen "sykkelbod med utgang til marka selges, leilighet fås med på kjøpet". Noen som kan rekke en hånd i været og bekrefte at leiligheten ble solgt til en ts bruker?

..jeg har snart en sykkelbod til salgs, nemlig, med Ladestien rett utenfor døra :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Selge bolig selv? [Re: parob] #1273929 04/10/2011 09:06
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg har iallfall lagt ut 2 leiligheter til salgs her tidligere og kan bekrefte at ingen ts-bruker har kjøpt noen av dem.

Skal dere flytte fra Ranheim, Paul?

Martin

Re: Selge bolig selv? [Re: M@rtin] #1273943 04/10/2011 09:23
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: M@rtin

Skal dere flytte fra Ranheim, Paul?

Nei, flytter en halv kilometer lengre inn på Ranheim bare. Nærmere skolen, og dobling av antall m2 (og sannsynligvis dobling av strømutgiftene også, men men..)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1273958 04/10/2011 09:45
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D

Å gjennomføre et salg på egenhånd er ikke problematisk så lenge alt går etter planen for både selger og megler. Problemet oppstår i det øyeblikket ting går til helvete, og dere ikke lengre er enige.

Som kjøper kan du også, i en del tilfeller, stille sterkere ved en evt tvist hvis du har kjøpt av en megler. noe som igjen kan gjenspeile seg i prisen du får for boligen din.

Re: Selge bolig selv? [Re: Den glade amatør] #1273988 04/10/2011 10:35
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Den glade amatør

Som kjøper kan du også, i en del tilfeller, stille sterkere ved en evt tvist hvis du har kjøpt av en megler.

Hvilke tilfeller, spesifikt, og har du linker til relevante rettsaker?

Re: Selge bolig selv? [Re: schnappi] #1274141 04/10/2011 14:46
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Fra ordlisten: megler - mellommann ved kjøp og salg

Min erfaring er at megler er selgers representant, og kjenner alt regelverk og tolker dette til selgers fordel. Hvorfor finnes det ikke eiendomsmeglere for kjøpere? Rart at det ikke finnes et tilbud om man vil kvalitetssikre bruken av flerfoldige millioner. Det eneste man har å støtte seg på som kjøper er en visning og et dokument utarbeidet av selger.

Re: Selge bolig selv? [Re: Brusdalen] #1274234 04/10/2011 18:26
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
Som kjøper står du vel fritt til å bruke både meglere og andre fagfolk til å bistå i kjøpsprosessen, både når det gjelder å finne bolig og å undersøke og vurdere den?

Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1274243 04/10/2011 18:41
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Men det finnes jo ikke et reelt tilbud til kjøpere der fagfolk kan hjelpe til med en verdi- og teknisk vurdering av boligen? Det vanlige er jo å ta med pappa eller en kompis uten spesiell kompetanse på emnet!

Og megler, med lang utdanning, forhandler jo prisen direkte med kjøper. Det ville vel vært bedre for kjøper å benyttet en megler som kunne sette på håndbremsen og forhandlet fram en mere realistisk pris i mange tilfeller.

Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1274275 04/10/2011 19:15
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det ble prøvd i Trondheim: http://www.adressa.no/forbruker/hjem/article614569.ece

Ettersom firmaet ikke er i drift i dag var det nok ikke liv laga.

Jepp
Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1274296 04/10/2011 19:43
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Jeg prøvde å selge min leilighet til min lillebror. Det var ikke problemfritt. Systemet er lagt opp til at det er en hell masse mennesker som skal ha en del av kaka. Kjenner du en advokat som har en klientkonto blir ting smidigere, men ikke gratis.

Re: Selge bolig selv? [Re: Brusdalen] #1274398 04/10/2011 23:01
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Brusdalen
Hvorfor finnes det ikke eiendomsmeglere for kjøpere?

Pga den enormt høye kostnaden knyttet til dette. Tenk på kostnaden assosiert med å få profesjonell hjelp på en visning (altså noe på linje med utarbeidelse av boligtilstandsrapport med juridisk hjelp i tillegg). Og da er kjøper på ingen måte garantert et kjøp. Ville du ha betalt et 5-siffret beløp som en bekreftelse av korrektheten av opplysningene og det før du har vurdert å by? Selgeren stiller seg veldig annerledes -- h*n har ikke 50 visninger å besøke, men kun 1 å arrangere.

Quote:

Det eneste man har å støtte seg på som kjøper er en visning og et dokument utarbeidet av selger.

Dette er direkte feil.

* Dokumentasjon fra borettslaget/sameiet (jeg ringte alle jeg var interessert i og spurte om vedlikehold).
* Rapporten fra strømnettilbyderen om strømbruk (min mor gjorde det for alle hus hun vurderte for å finne ut hva det ville koste å varme opp kåken).
* Dokumentasjon fra entreprenøren rundt badet og fra el-firma(ene) om strømnettet (klart, hvis relevant).
* Dokumentasjon fra entreprenøren om byggemassen (trivielt eksempel -- jeg ringte OBOS for å sjekke at en kåk jeg var interessert i faktisk var så stor som megleren påstod. I det tilfellet løy megleren ikke. Så en annonse på finn i dag, og jaggu, megleren pyntet på tallene. Ikke nok til å utløse et erstatningskrav, såklart)
* Boligtilstandsrapporten. Denne er bestilt av selgeren, men er utarbeidet og signert av en angivelig upartisk part (vel å merke, jeg snakker ikke om takstrapporten -- den er verdigløs tøys; tilstandsrapporten er noe annet). Om denne blir forfalsket av selgeren, vil kjøperen stå veldig sterkt i en tvist.

Ingen av disse er utarbeidet av selger.

Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1274443 05/10/2011 06:29
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Du har selvfølgelig rett, og mitt utsagn er satt på spissen fordi det ikke alltid skjer at man sjekker alt dette!

I en by som Ålesund, der markedet er noe tregere enn andre plasser, så opplever man ofte å være eneste interessent og by mot seg selv. Dette har jeg erfart som selger og kjøper! Min erfaring er at megler er veldig flink til å presse opp prisen. Da jeg solgte min forrige bolig gikk den for mere enn annonsert prisantydning! Det var kun en person som la inn bud, og måtte by over seg selv flere ganger! Jeg vil anta at det er mulig å "spare inn" et 5-siffret beløp hvis man bruker erfarne personer når man forhandler om pris!

Re: Selge bolig selv? [Re: Brusdalen] #1274553 05/10/2011 08:14
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Brusdalen
Du har selvfølgelig rett, og mitt utsagn er satt på spissen fordi det ikke alltid skjer at man sjekker alt dette!

Men hva vil du fram til? At dersom man er lat, så må man kun stole på info fra selgeren? Ja, det er vanskelig å gardere folk mot å være late og dumme samtidig.

Quote:
Min erfaring er at megler er veldig flink til å presse opp prisen.

Hahaha. Si meg, eksakt hvordan "presser man prisen" på en eneste budgiver som har en kostnadsramme som vedkommende nekter å flytte? Mulig jeg var veldig rasjonell da jeg deltok på mine budrunder, men min reaksjon på "tilbud" om å by mer enn hva objektet var verdt i mine øyne var "Nei, det skjer ikke" (faktisk eksakt ordlyd til hva jeg sa til megleren). Patetiske forsøk fra meglerens side om å "sikre" objektet ved å by på mer for å hindre at andre benyttet seg av forkjøpsretten ble avfeid kontant.

Jeg antar at andre mennesker handler på samme måte.

Quote:
Da jeg solgte min forrige bolig gikk den for mere enn annonsert prisantydning!

Det betyr eksakt ingenting. Prisantydning er en særs lite kvalifisert gjetting til hva markedet kan tenkes å være villig til å gi for et objekt. Disse antydningene skrives med veldig "sånn ca" holdning.

Megleren som solgte den leiligheten jeg sitter med nå måtte "takke" til salg under prisantydning. Det kan ha noe å gjøre med at jeg var essensielt den eneste interesserte i leiligheten og jeg visste det.

Quote:
Det var kun en person som la inn bud, og måtte by over seg selv flere ganger!

Noen mennesker er dumme og/eller irrasjonelle. Og eksakt hva gjorde megleren som du ikke kunne ha gjort selv for å utnytte budgivernes dumhet/irrasjonalitet?

Quote:

Jeg vil anta at det er mulig å "spare inn" et 5-siffret beløp hvis man bruker erfarne personer når man forhandler om pris!

Stikkordet her er "vil anta".

Re: Selge bolig selv? [Re: schnappi] #1274656 05/10/2011 10:37
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Er det helt fraværende å tro at f.eks. en gutt i starten av 20-åra, uten relevant erfaring eller utdannelse, kunne ha bruk for mere veiledning i forbindelse med kjøp av bolig enn det som er praksis i dag?

Quote:
Noen mennesker er dumme og/eller irrasjonelle. Og eksakt hva gjorde megleren som du ikke kunne ha gjort selv for å utnytte budgivernes dumhet/irrasjonalitet?

Skulle jeg gjort det selv ville vel min dumskap og/eller irrasjonalitet ha spillt like mye inn ...

Re: Selge bolig selv? [Re: schnappi] #1274689 05/10/2011 11:28
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: schnappi

Som kjøper kan du også, i en del tilfeller, stille sterkere ved en evt tvist hvis du har kjøpt av en megler.

Hvilke tilfeller, spesifikt, og har du linker til relevante rettsaker?

Det jeg mener er at det kan ha noe å si for selve bevisvurderingen ved en evt tvist.

Mange(de fleste) boliger selges med et forbehold a´la avhl § 3-9.
Etter min oppfatning har rettspraksis vist en dragning mot å tilgodese kjøper fremfor selger hvis det det oppstår en tvist/uenigheter om hva som f.eks har fremkommet/ikke har fremkommet av informasjon på visning(i regi av megler), eller i forbindelse med meglers uttalelser om boligen.

I en ren kjøper/selger situasjon hvor mellommann ikke blir benyttet blir det en mer åpen bevisvurdering, som kan ha den følge at resultatet blir mer "bingo".

Dette er overhodet ikke noen "regel" av noe slag, kun -min- oppfatning av hvordan HR har forholdt seg i de sakene jeg har lest de siste årene.

Re: Selge bolig selv? [Re: Den glade amatør] #1275061 05/10/2011 22:26
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Dette er overhodet ikke noen "regel" av noe slag, kun -min- oppfatning av hvordan HR har forholdt seg i de sakene jeg har lest de siste årene.

Har du linker til et par slike saker? (det ville ha vært interessant å se på vekting av utsagn/handlinger til forskjellige parter).

Re: Selge bolig selv? [Re: parob] #1276199 07/10/2011 18:51
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: parob
Litt på siden, men en ting jeg lurer på er om noen noensinne har fått solgt en bolig via napp her på terrengsykkel.no?

Det er jo alltid OT annonser her innen for biler, klær, barnevogner, ski, brett, telt, osv. osv. - og alt blir jo solgt unna. Så er det innlegg av typen "sykkelbod med utgang til marka selges, leilighet fås med på kjøpet". Noen som kan rekke en hånd i været og bekrefte at leiligheten ble solgt til en ts bruker?

..jeg har snart en sykkelbod til salgs, nemlig, med Ladestien rett utenfor døra :-)

Nja, ikke helt, men jeg har i alle fall hatt en ts-bruker som svarte meg med PM på annonsen min her og som senere skrev seg på listen over interesserte på visning.

Tilbake til topic var min erfaring med megler alt i alt svært positiv.
HVILKEN megler og HVORDAN man skal velge er jo tema i en annen tråd nå, men jeg er ikke tvil om at megler gjorde mye riktig både overfor selger, altså oss, og overfor kjøperne, på visning og i budrunden. Og at det var medvirkende til at vi fikk solgt for en god pris.

Re: Selge bolig selv? [Re: Eope] #1403798 21/05/2012 13:35
N
Naitsirhc Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
N
Vet dette er en gammel tråd, men, sammen med min partner driver vi iMegler AS.
iMegler jobber for å levere det beste verktøyet for folk som vil selge bolig selv, se www.imegler.no

Moderator  support