Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
|
Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
#1272316
30/09/2011 20:56
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Skal bytte ut en Vipera R777 i vinter, men er litt i tvil om hva slags type sykkel jeg bør satse på. Sykler både flate og kupperte ritt og på landeveien neste sesong skal jeg sykle bl.annet Lillehammer-Oslo, Kr.sand-Hovden og Lysebotn-Bryne. Er det flere ulemper med å sykle med en aero-sykkel i kupperte ritt i forhold til å sykle med en klatresykkel i flate, raske ritt? Fordeler og ulemper på de to typene sykler? Jeg vet at deler av svaret er at jeg må finne ut hva slags ritt jeg liker best, men etter kun en hel sesong på racern har jeg ikke funnet ut at det Evt bør jeg beholde 777'en til klatring og kjøpe en aerosykkel?
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272336
30/09/2011 21:34
|
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981 |
Hvis du likte Viperaen så kommer det en aeromodell med campa record og campa bullit 50mm clincher til neste år. Prisen er vel på 50 000 veil hvis jeg ikke husker feil.
En aeroramme lønner seg så og si alltid. De 2-300g du henter på en lettere ramme kan du hente inn på f.eks et lettere styre, alligator i-links osv og utjevne den forskjellen.
Det skal være rimelig bratt og gå rimelig sakte før en 2-300g lettere sykkel (vekt hentet fra ramme) lønner seg over vesentlig bedre aerodynamikk.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: Martin.F.]
#1272446
01/10/2011 08:47
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Liker Viperaen ja og har faktisk Campa på min, så det hørtes jo fristende ut. Har du forresten link til den Viperaen, eller er det bare rykter?
Andre ulikheter? Sittestillingen? Er det slik at aerosykler alltid har en mer aggresiv sittestilling?
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272469
01/10/2011 09:45
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det er så og si likt. Racing sykkel er racing sykkel. Derimot så kan man få annen sittestilling ved å kjøpe en komfort racer. Det er strengt talt det de fleste skulle hatt. Dummeste jeg ser er veteraner med Pinarello Dogma med et lass av avstandshylser under stemmen for å få den høy nok. Da hadde det vært mye bedre å kjøpe en med rikitg geomtri fra start.
Klatresykkel kontra Aero sykkel kommer til å forsvinne. Det blir en topp ramme med Aero egenskaper som er mere enn lett nok til å sykle bakker. Uansett så er grensen på 6,8 kg. Denne klarer man selv å nå med stålsykler.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272473
01/10/2011 09:56
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Enig med de fleste her. Gå for en sykkel du sitter godt på. Samtidig er det galskap å bruke 50000kr på en Vipera.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272476
01/10/2011 10:03
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Det er mulig at jeg tenker helt feil, eller er helt på jordet(det har hendt før), men jeg tenker at du skal sykle rimelig fort før de store besparelsene på en aero-ramme virkelig slår inn. Bevares, de er jo der, men det er lizzom begrenset behov før du tipper ... tja omkring 40 km/t. Kjører du T-O/Colorline med et lag er det antagelig ennå mindre behov for en aero-ramme.
Men jeg er jo ikke så ekstremt opptatt av vekt heller da ... uansett er en aero-ramme stort sett laget med tanke på en aggresiv sittestilling. Det er tross alt mannen/damen oppå som utgjør det største bidraget til luftmotstand.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: lim3]
#1272479
01/10/2011 10:16
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Samtidig er det galskap å bruke 50000kr på en Vipera. Veldig enig. Skulle jeg brukt 50000 på racer ja da hadde jeg kjøpt et gromt merke.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: olechr]
#1272496
01/10/2011 11:05
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546 |
Sykler man turklassene behøver man vel ikke å forholde seg til 6.8 kg sykkel? Virker som trådstarter ikke sykler norges cup.
Budsjett er vel det eneste som står mellom deg å en superlett aero sykkel:-)
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272502
01/10/2011 11:22
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Jeg er lett og svak, og trenger mer hjelp på flatmark enn i bakkene, så jeg vil ha mer aero sykkel for pengene. Hehe
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: Tor Arne]
#1272542
01/10/2011 14:04
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Går nok for en aerosykkel da. Har ikke utfordring med å måtte justere opp styret, men får ikke styret langt nok ned på R777'en :-) Hva vekt angår kommer jeg nok ikke til bruke nok penger på sykkel til at den kommer under 7 kg, men under 8 Regner med at det som passer best for meg er en aerosykkel med en middels utstyrsgruppe som Ultegra eller Campa chorus. Ser foreløpig på Vipera Race9 evt en brukt 9,5 (selv om d er dura ace), evt en brukt Ridley Noah.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272562
01/10/2011 15:16
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546
srs
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 546 |
Har du is i magen, så finner du sikkert noen knallkjøp fremover nå. Enten på bruktforum eller i butikk.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272574
01/10/2011 15:55
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Det er mange relativt billige sykler under 7kg. F.eks Diamant.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: ]
#1272604
01/10/2011 17:11
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Takk for tilbudet, men jeg er 175 så den blir nok for stor. Kjøpte Viperaen min litt for stor (51) så det er en av grunnene til at jeg skal bytte den ut 
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: gare]
#1272637
01/10/2011 18:40
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Det er mulig at jeg tenker helt feil, eller er helt på jordet(det har hendt før), men jeg tenker at du skal sykle rimelig fort før de store besparelsene på en aero-ramme virkelig slår inn. Bevares, de er jo der, men det er lizzom begrenset behov før du tipper ... tja omkring 40 km/t. Kjører du T-O/Colorline med et lag er det antagelig ennå mindre behov for en aero-ramme.
Men jeg er jo ikke så ekstremt opptatt av vekt heller da ... uansett er en aero-ramme stort sett laget med tanke på en aggresiv sittestilling. Det er tross alt mannen/damen oppå som utgjør det største bidraget til luftmotstand. På flatmark er luftmotstanden den viktigste kraften en skal overvinne, enten en sykler i 25 eller 50 - enten en sykler i felt eller ikke. Var for ex ikke uten grunn at Cavendish, som lå tett på hjul i 99.99% av løpet hadde aero sykkel, hjul, hjelm og drakt + lå svært mye nede i bukken. Det er riktig at selve rammen kun står for en liten del av den samlede luftmotstanden og dermed ikke gjør de største utslagene - sittestillingen betyr mer - på samme måte som at noen grams forskjell på rammen betyr mindre en kiloene på rytteren. Men "beste sykkel" til T-O og Colorline er helt klart en aerodynamisk landeveissykkel. (Temposykkel er jo ikke lov :-(
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: alfred]
#1272648
01/10/2011 18:59
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Støtter absolutt dette. Og med tanke på vindmotstand så blir det jo viktigere med aero for hver km/t fortere man sykler. Og iom at neste sesong er min 2. skikkelige sykkelsesong (omskolert fotballspiller etter kneskade  ) så har jeg tenkt å sykle fortere neste år enn dette året  Skal sannsynligvis være med å starte opp nytt sykkellag og da vil jeg ikke at det skal stå på sykkelen, men heller egen form og kjørestyrke :-)
Redigert av BjørnAa; 01/10/2011 19:01.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272727
01/10/2011 22:16
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 125
snebyge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 125 |
støtter forslag om aero sykkel! Jeg kjøpte en brukt cervelo S3 med zipp 404 i fjor høst, er strålende fornøyd! CLST ble syklet 96 mninutter raskere i 2011 enn 2010. Peugot -1992 med gir på ramma er parkert, hehe.
Redigert av snebyge; 01/10/2011 22:22.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272728
01/10/2011 22:21
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hvis du kan bruke str small har jeg 2 så og si kliss nye scott sykler jeg skal selge. I både ultegra og dura ace.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: snebyge]
#1272749
02/10/2011 06:36
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 228
wir3d
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2009
Innlegg: 228 |
støtter forslag om aero sykkel! Jeg kjøpte en brukt cervelo S3 med zipp 404 i fjor høst, er strålende fornøyd! CLST ble syklet 96 mninutter raskere i 2011 enn 2010. Peugot -1992 med gir på ramma er parkert, hehe. Ja det har sikkert ingenting med at du er blitt i bedre form å gjøre 
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: olechr]
#1272750
02/10/2011 06:39
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 228
wir3d
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2009
Innlegg: 228 |
Hvis du kan bruke str small har jeg 2 så og si kliss nye scott sykler jeg skal selge. I både ultegra og dura ace. Så deg på NM, og jeg kunne sverget på at du er milevis fra small ramme ? 
Redigert av wir3d; 02/10/2011 06:39.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: olechr]
#1272761
02/10/2011 07:36
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Hvis du kan bruke str small har jeg 2 så og si kliss nye scott sykler jeg skal selge. I både ultegra og dura ace. Hva slags scott'er er det? Jeg passer nok medium sykler best tror jeg. Har ca 84 cm i skrittmål.
Redigert av BjørnAa; 02/10/2011 08:03.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: wir3d]
#1272765
02/10/2011 07:47
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 125
snebyge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 125 |
Ja det har sikkert ingenting med at du er blitt i bedre form å gjøre bedre form, bedre sykkel, bedre gruppe. helgardering!
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272779
02/10/2011 08:32
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069 |
Jeg syns det er utrolig rart at så mange insisterer aero utstyr ikke har noen effekt, og legger ut om hvorfor det må være meningsløst for mosjonister å ønske seg dette.
Strengt tatt "trenger" ikke en mosjonist noe annet enn en alusykkel med 105, alt over dette er vanity.
Nå syns jeg det er veldig forståelig at mange ønsker seg noe mer enn man "trenger" og da blir det åpenbart for meg at aero utstyr gir en klar og udiskutabel fartsfordel. Dette er testet opp og i mente både i vindtunnel og i det virkelige liv og fordelene er till dels betydelige.
I tillegg er det en misforståelse at man tjener mindre jo saktere man sykler, faktisk er det omvendt, jo saktere man sykler jo mer tid vinne man på aero.
Man vinner riktignok flere watt på aero jo fortere det går, men sist gang jeg sjekket var det tid som telte.
Med andre ord, for mosjonister er det en udiskutabel fordel å skaffe seg aero utstyr, og ihvertfall i Norge (på østlandet) hvor nesten alle ritt av en eller annen grunn er flate som VM løypa i Køben.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272808
02/10/2011 10:25
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hvis du kan bruke str small har jeg 2 så og si kliss nye scott sykler jeg skal selge. I både ultegra og dura ace. Hva slags scott'er er det? Jeg passer nok medium sykler best tror jeg. Har ca 84 cm i skrittmål. Addict RC selges som ny til 25000 (brukt noen få turer) og Addict R2 selges som ny til 11500
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: sigmund1]
#1272809
02/10/2011 10:26
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg syns det er utrolig rart at så mange insisterer aero utstyr ikke har noen effekt, og legger ut om hvorfor det må være meningsløst for mosjonister å ønske seg dette.
Strengt tatt "trenger" ikke en mosjonist noe annet enn en alusykkel med 105, alt over dette er vanity.
Nå syns jeg det er veldig forståelig at mange ønsker seg noe mer enn man "trenger" og da blir det åpenbart for meg at aero utstyr gir en klar og udiskutabel fartsfordel. Dette er testet opp og i mente både i vindtunnel og i det virkelige liv og fordelene er till dels betydelige.
I tillegg er det en misforståelse at man tjener mindre jo saktere man sykler, faktisk er det omvendt, jo saktere man sykler jo mer tid vinne man på aero.
Man vinner riktignok flere watt på aero jo fortere det går, men sist gang jeg sjekket var det tid som telte.
Med andre ord, for mosjonister er det en udiskutabel fordel å skaffe seg aero utstyr, og ihvertfall i Norge (på østlandet) hvor nesten alle ritt av en eller annen grunn er flate som VM løypa i Køben. Enig med deg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272880
02/10/2011 13:51
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 209
TrondF
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 209 |
Gjerne litt skittent spill dette, men jeg har en felt f1 til salgs. =P Er ikke aero ramme, men lett vekt og bra utstyr. Har samme skrittlengde som deg så burde passe bra. Pris er diskuterbar Felt F1
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: olechr]
#1272898
02/10/2011 14:40
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Addict RC selges som ny til 25000 (brukt noen få turer) og Addict R2 selges som ny til 11500
Hvilke farger er RC'en? Jeg må ha enten sort, hvit eller rødt evt en kombinasjon av disse, pga klubb og bedriftsdrakten :-) Har prøvd å tyde geometritabellen til disse syklene, men finner ikke helt utav det, utenom at jeg muligens må ha medium i stedet for small.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1272938
02/10/2011 16:19
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
RCen er svart, hvit og gul. R2 rød og svart
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1273336
03/10/2011 10:36
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 590
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 590 |
Du må ha RC BjørnAa, spesielt om olechr har utstyrt den med Di2 Kjøpt en selv nå nylig, og den funker helt gull selv om fargene er litt 'feil' i forhold til klubbdrakten min. Men hvordan S blir i størrelse til deg er jeg litt usikker på. Har M selv og innehar skrittlengde på ca 82. Hører med til historien at jeg har M fordi 'nedfallsfrukten' stammer fra en M-bruker. Men det passer meg helt fint, og oppsettet blir aggressivt nok med sete til styre dropp på ca 8 cm.
Redigert av prøver; 03/10/2011 10:37.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: prøver]
#1273437
03/10/2011 13:21
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 503 |
Sykkelen virker veldig bra ja, men tror den blir for liten rett og slett. Og når da fargene er feil ;-) Di2 ville ikke vært feil heller  Utfordringen min er at jeg har syklet på en sykkel som er litt for stor i halvannen sesong, og iom at den har funka ganske bra tror jeg overgangen ville vært for stor om jeg kjøpte en som var for liten 
|
|
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: BjørnAa]
#1273583
03/10/2011 17:26
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463 |
Selvfølgelig skal du ha aero + Di2:-). Er mange butikker som kjører gode priser ved bestilling av 2012 modeller. Bare å finne merke og modell du vil ha og få inn bestilling:-)
Nærbø SK Image is everything. Screw the rest
|
|
|
|
|