Lørdag 1/10, er det trysilfjellet som skal til pers. Start kl 11 fra Fageråsen (øverste parkeringsplass, mot Brøfjellet/Skurufjellet). Håper Ola fra Trysil blir med, såfall må du gjerne ta styringen, men jeg har sett for meg en blanding av stier jeg kjenner og stier jeg ikke kjenner.
Tenkt rute. Sti/anleggsveier opp mot Toppen heisen (ikke syklet før)-sti Lågfjellet-Grønstad-Grønsætra-Grusvei fra Nordbysætra (heller ikke syklet før). Deretter det jeg har syklet x antal ganger. Grusklatring oppover mot Skurufjell (øverste grusvei)-sti Skurufjell-runde Brøfjell-Fjellrypestien. Ned til Entjønna må en ta et valg. 1. Tilbake igjen mot Fageråsen på ganske tekniske stier og siste del på samme sti som tidligere på dagen. 2. vil sykle noen timer til og følge den supre stien over Kvalptjernhøgda og Fjellslitfjellet ned (litt rølpete sti) til Fjellslia og så langt grusstrekke til Lortsætra, deretter en fysisk tung (men morsom) klatring på sti opp til Fageråsen igjen. 3. Et komprimiss, skal gå en sti fra Kvalptjernhøgda mot Rektenskjæret som går tilbake igjen mot Entjønna. Har ikke syklet dette, men da har sikkert Ola ? I såfall er det videre tilbake på alt 1.
Sånn i farta er alternativ 3 det jeg har mest lyst på, da det hadde vært kult med noe nytt fra Kvalptjernhøgda. + lite grus.
Er siste elgjaktdag før første jakt pause så er vel lurt med mest mulig snaufjell, men vi hadde ikke noe problem med jaktlagene i fjor.
Jeg er med. Stiller i deltagermodus uten kunnskap til å komme med vettuge forslag på runder!
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Er såklart med som guide Anleggsvei til toppen av fjellet blir bra och sen stien mot lågfjellet. Men sen kunde vi køra øver lågfjellet til parkeringen vid fageråsen (der vi startat) och fortsætta på trysilrypastien hela vegen till kvalptjønnhøgda. Der fortsetta vidare vesterut mot uglskjæret och ned mot livollen (bara den stien er verd turen til trysil!). Från livollen blir det sti o grusvei mot nordbysætra. Sen kan man ta grusvei upp mot lågfjellet (och sen sti) eller ta en lengre tur via grønsætra tilbaka.
Korta varianten av denna turen blir minst 3 timmar och er ganska tung. Men fin
Stien mellan nordbysætra och grønsætra er veldigt sliten och inte någon favorit nu. Den går att køra från nordbysætra til grønsætra, men andra hållet så blir det mest pushbike i myr...
En annan variant er att ta turen från toppen av fjellet, mot lågfjellet, grønskaret, grønsætra och sen tilbaka til skihytta och upp øver fjellet på samma sti som man startat med. Tung tur med många høydemeter der i stort sett alla høydemeter tas på grusvei.
Flott! Fageråsen-Kvalptjernhøgda-Fjellslia-Livollen-grus opp-sti tilbake sør siden av Skurufjellet har på en måte vært standardturen våres og er en fantastisk tur. Hvis en plusser på Toppen-sti mot Lågfjellet først så må jo det bli en knalltur! Hvis Norbysætra til Grønsætra stien er myr så kan vi droppe den og ta grusen opp som tidligere nenvt. Har stått og sett på den stien i starten og er nok en grunn til at jeg ikke har syklet den hehe.
Nja det er fullt mulig å sykle Nordbysætra - Grønstad når det ikke har regnet unormalt mye. Mulig den er bløtere nå.. Satser på at dere får en fin tur!
Visst kan vi det! Har du kørt stien fra grønskaret ner til grønsætra? Den skulle vi kunna prøva med....
Nei, tror det var den jeg nevnte i den "opprinnlige planen" av stier som hadde vært morsomt å prøve, men ikke på bekostning av Fageråsen via fjellrypastien til Fjellsli:)
Jeg må dessverre kaste inn hånkleet og bli hjemme på lørdag. Ryggen er ikke bra igjen, og jeg tar ikke sjansen på å dra på langtur med vondt bak. Aarr, skikkelig surt og irriterende nå når jeg endelig har tid til en utflukt. Håper å få blitt med på søndag i 11-rum.
Jeg er med selv om jeg ikke har fått girøret mitt. Satser på at det går bra.....
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Om ni tar anleggsvegen upp mot toppen av toppekspressen imorgen så tror jag att jag möter er vid toppen. Kommer fra sörsidan av fjellet og så interessant er det inte att köra opp fjellet 2 ganger
Takk for turen i dag folkens! Selv om den ble noe amputert pga utstyrsbrekasjer på flere av oss, bla jeg som ødelagde pedalen. Men fikk en en flott time på sykkelen i nydelig vær. Takk til Ola for super guding og en del flotte tips i området.
Takk for turen ja, og takk for Guiding Ola! Kjipt med utstyrsbrekkasje. Åsmunds girøre/gir/girvaierbrudd etter 2 meter sykling tar vel kaka. Kjipt med pedalen din også Odd Erik.
Utrolig morro å få syklet noen nye stier i dag. Og det er jo sikkert ut uttall muligheter man aldri finner ut hvis man ikke får med seg kjentmann.
Før avreise Før avreise På veg opp på toppen Endelig oppe
Redigert av Elgvenn2; 01/10/201119:28.
Fageråsen fjellandsby i det "fjerne På veg ned fra Trysilfjellet
Mot Kvalptjønnhøgda Rast på toppen av Fjellslifjellet Nedkjøring fra Fjellslifjellet Takk til Ola for topp guiding!