Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
|
Re: Ny sykkel: Klatresykkel vs fartsmonster
[Re: MagneU]
03/10/2011 19:08
|
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Selvfølgelig skal du ha aero + Di2:-). Er mange butikker som kjører gode priser ved bestilling av 2012 modeller. Bare å finne merke og modell du vil ha og få inn bestilling:-) Du har så rett Magne :-) Men mulig at Di2 blir litt over budsjettet mitt. Har ikke begynt å sjekke ut 2012 modeller enda, men iom at jeg har noen uker på krykker etter en kneoperasjon så har jeg nok av tid til å sjekke det ut :-) Du vil vel anbefale Cervelo?
|
|
|
[Re: ]
03/10/2011 20:42
|
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, det er den mest renspikka aerosykkelen jeg har sett når det gjelder fellesstartsykler  Ser ut som en temporamme. Nå har ikke Bryne CK noe rabattordning hos f.eks Sykkelzentrum, som selger Cervelo, men de pleier ikke være så kjipe på å jekke prisene sine litt hvis du spør. Har forsåvidt lyst på campa igjen, men regner vel med at jeg skal klare å gire med sram eller shimano og.
|
|
|
[Re: BjørnAa]
03/10/2011 20:47
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Ikke hver for sikker på det når det gjelder Sram. Shimano skal du nok alltids kunne leve med, men jeg har hatet mine tre år på Sram!
|
|
|
[Re: sigmund1]
03/10/2011 20:53
|
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ikke hver for sikker på det når det gjelder Sram. Shimano skal du nok alltids kunne leve med, men jeg har hatet mine tre år på Sram! Beskriv for meg, uvvitende til sramgiringen, hvorfor :-)
|
|
|
03/10/2011 21:39
|
olask
Entusiast
|
Entusiast
Ikke hver for sikker på det når det gjelder Sram. Shimano skal du nok alltids kunne leve med, men jeg har hatet mine tre år på Sram! Og jeg har aldri funnet meg til rette på shimano denne sesongen, noe som gjør at jeg hopper tilbake på sram nå! Så der er vi forskjellige
|
|
|
03/10/2011 21:53
|
TrondF
Entusiast
|
Entusiast
Smaken er vel som baken når det gjelder girsystem, eneste shimano hendlene jeg liker er di2 hendlene med touch knapper. Misliker sterkt at man beveger hele bremshendelen når man girer på mek. shimano =p SRAM er uvant i starten, men når en blir vant med det er det superb !
|
|
|
03/10/2011 23:22
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt både Dura Ace Di2 og Sram Red denne sesongen. Elsker Di2 sitt fremgir som girer perfekt hver eneste gang. Bakgiret liker jeg ikke like godt. Tregere enn Sram Red, og ikke mulighet for å ta flere gir i samme bevegelse med Di2. Sram Red sitt bakgir føles tryggere og du kjenner veldig godt når du har giret.
Dog liker jeg bremsene til Shimano bedre, de føles mer responsive og trygge enn Sram Red.
For tursykling og kalde vår- og høstdager er Dura Ace Di2 overlegent, men for kjappe kriteriumsritt og ritt hvor det kreves maks akslerasjon ut av svinger foretrekker jeg Sram Red.
Vekten og prisen på Sram Red er jo også veldig mye hyggeligere.
|
|
|
04/10/2011 07:01
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt Shimano, Sram og Nå Campa. For meg er det Campa på en soleklar førsteplass, Shimano nr tomog Sram rett bak på tredje.
Det som gjør Campa mye bedre i min bok er for det første mye bedre forskifting, deretter ekstremt rask og skarp bakskifting kombinert med muligheten til å droppe hele kassetten med tre kjappe ratsj med tommelen.
All skifting er glimrende selv under maks belastning, i tillegg er hendlene de aller beste. Dessuten er bremsehendlene mye bedre utformet. Du får svært god kraft selv når du sitter oppå hendlene og de er lette å nå fra bukken.
På toppen av det hele er 11 gear faktisk bedre enn 10 gear, og ikke i en "it runs to eleven" måte. Tettere ratioer er gull verdt når du henter ut det siste, da finner du alltid det akkurat riktige gearet og slipper å være midt imellom dwt du ønsker.
Det som sender Sram i kjelleren for meg er den ufattelige irriterende nedgearingen når du desperat ønsker deg et lettere gear når du allerede er i letteste og altså på stålet. I tillegg fikk jeg aldri forskifteren til å funke skikkelig gjennom tre år.
Shimano er bare marginaLt bedre fordi det er irriterende at gearspaken ikke kan beveges uavhengig av bremsehendelen og fordi du må bevege hendelen veldig langt. Men forskiftinga er mye bedre enn Sram og du slipper Double tap helvete. Jeg snakker da ike om Di2.
|
|
|
04/10/2011 08:04
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
muligheten til å droppe hele kassetten med tre kjappe ratsj med tommelen. Er dette noe som noensinne kommer til nytte? Eller er det bare en "fordel" egnet til å daske i hodet på andre systremer? Det samme sies om gripshift, og på alle de årene jeg har brukt det har det ikke vært situasjoner der jeg har hatt den minste fordel av å kunne dælje ned åtte tannhjul i slengen. Det er mye viktigere å kunne styre nedgringen kontrollert. Jeg kan ikke fatte at den tida jeg bruker på ett dobbelttrykk på min Dura Ace hendel skal spille noen rolle i forhold til å trykke en Campahendel akkurat så langt ned at man ikke får ett eller tre gir tyngre, men to. Nå har ikke jeg brukt Campagnolo på alvor, og dette er derfor ett reelt spørsmål og ikke en ting å klaske noen i hodet med. LarsB
|
|
|
04/10/2011 08:15
|
olask
Entusiast
|
Entusiast
Det som sender Sram i kjelleren for meg er den ufattelige irriterende nedgearingen når du desperat ønsker deg et lettere gear når du allerede er i letteste og altså på stålet. I tillegg fikk jeg aldri forskifteren til å funke skikkelig gjennom tre år.
Stiller du girene rett får du et ekstra klikk innover uten at du girer nedover. Da skjønner du at du er på letteste gir. At frontgirene er bedre hos shimano er jeg dog enig i...
Redigert av olask; 04/10/2011 08:15.
|
|
|
04/10/2011 14:14
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Rart du aldri har blitt komfortabel med dobbeltap.
Synes også Campagonolo er bra, men litt dumt med knappen så høyt opp på hendelen at den kan være vanskelig å treffe når du spurter.
Samtidig er deletilgang og priser på Campagnolo i Norge elendig.
Men når det kommer til toppmodellene til de tre store er det vel minimale forskjeller, og indivuell preferanse som teller mest. Alle gruppene girer bort i mot perfekt.
|
|
|
[Re: olask]
04/10/2011 14:20
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
At frontgirene er bedre hos shimano er jeg dog enig i...
Og de er enda tomhakk bedre på Campa.
|
|
|
[Re: larsb]
04/10/2011 14:25
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
muligheten til å droppe hele kassetten med tre kjappe ratsj med tommelen. Er dette noe som noensinne kommer til nytte? Eller er det bare en "fordel" egnet til å daske i hodet på andre systremer? Nå har ikke jeg brukt Campagnolo på alvor, og dette er derfor ett reelt spørsmål og ikke en ting å klaske noen i hodet med. LarsB Nytte og nytte... Jeg opplever ihvertfall at jeg stadig benytter meg av den muligheten. I tillegg er tommelknappen virkelig god. Den gir klare tilbakemeldinger på hvor mange klikk du har gitt. Etter min oppfatnng er følelsen og presisjonen i tommelskifteren til Campa vesentlig bedre enn nedskiftinga til både Sram og Shimano. For gearing til lettere gear er forksjellen mnimal mellom de tre systemene.
|
|
|
04/10/2011 14:51
|
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
muligheten til å droppe hele kassetten med tre kjappe ratsj med tommelen. Er dette noe som noensinne kommer til nytte? Eller er det bare en "fordel" egnet til å daske i hodet på andre systremer? Nå har ikke jeg brukt Campagnolo på alvor, og dette er derfor ett reelt spørsmål og ikke en ting å klaske noen i hodet med. LarsB Nytte og nytte... Jeg opplever ihvertfall at jeg stadig benytter meg av den muligheten. I tillegg er tommelknappen virkelig god. Den gir klare tilbakemeldinger på hvor mange klikk du har gitt. Etter min oppfatnng er følelsen og presisjonen i tommelskifteren til Campa vesentlig bedre enn nedskiftinga til både Sram og Shimano. For gearing til lettere gear er forksjellen mnimal mellom de tre systemene. Enig i at man får bruk for å droppe ganske mange gir, typisk etter en bakketopp. Er meget bra å bare klemme x-antall klem da.
|
|
|
[Re: MagneU]
05/10/2011 09:04
|
BjørnAa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har for det meste sett på brukte sykler til nå, men er så vidt i gang med å sjekke opp interwebben for nye sykler. Har mest lyst på campagruppe på sykkelen. Synes den Canyon Aeroad'en var nydelig! Felt'en og, å den passer jo perfekt til klubbdrakta di og :-) Det fine med felt'en er at du kan teste den ut i butikken på sandnes på forhånd. Ser forresten at den Canyon Aeroad kan fåes med campa, sikle sikle :-) Evt om jeg får et veldig bra tilbud på en Vipera Race 9 evt 9,5 med campagruppe hos Spinn (klubbrabatt+++), evt neste års modell. Eller denne: http://www.specialized.com/no/no/bc/SBCProduct.jsp?spid=61561&scid=1101&scname=Road Spesialized Tarmac SL4 Pro Ui2 Mid-Compact (uten kompakt krank da) Skal du handle før eller etter jul? :-)
|
|
|
|
|