Lew var det også noe som het engang, men dette ser mer gjennomført ut ja. Pent rett og slett.
Og vær snill, hvis det ikke står i sponsoravtalen din skal du ikke sette dekaler på disse. Dette er ikke en sirkussykkel.
Lew har jo fått jobb hos Reynolds og lager nå hjulene sine som RZR-modellene til Reynolds. Men det er ingen fare for at mine penger går den veien med det første.
Sponsoren min sier det er helt greit å gjøre uten dekaler
Hjula er "høyrøstede" i seg selv så Madfiber-dekalene ble fjernet mens mastik1 tørket. Når det er sagt er det de letteste dekalene jeg har sett på sykkelhjul.
Hvordan var kjørefølelsen, iforhold til dine andre hjul??
Så hvordan var hjulene Anderz? Jeg har vurderte de samme selv, da jeg har stor tro på konseptet og produksjonsmetoden. Hjulsettet er unaturlig lett og det er nesten noe magisk ved å holde et høyprofilshjulsett på 1085 g. Finishmessig syntes hvertfall jeg at det så ok ut.
Jeg sendte mail til Mad Fiber og hørte om de planlegger dypere hjulsett, men det gjorde de ikke. Det var en clincherversjon som var neste nylansering.
Mine hjul klokket inn på 1085g så Madfiber har ikke opprettholdt den gode gamle praksisen med å oppgi tullevekt. Forhjul er 431g og bakhjul 654g noe som må sies å være rett og slett imponerende for hjul med henholdsvis 60mm og 66mm profil.
Kvaliteten på karbonfiber og arbeid på hjulene er førsteklasses og det er ingen huller, luftbobler eller imperfeksjoner som feks Lightweight hjul er teppebombet med. Dette er helt klart et produkt laget av personer som har lang fartstid i produksjon av karbonfiberelement. Navene fra White Industries er også noen perler så alle forutsetninger for et godt produkt er tilstede.
Kjørefølelse er litt vanskelig å uttale seg om bastant da jeg bare fikk et par timer på de i går før junior&junior måtte hentes i barnehagen.
Men det som er den initielle opplevelsen er mangel på vekt i hjulene i forhold til profil. De spinner opp omtrent momentant og er en drøm i temposkifte og i tekniske partier svinger de som om man omtrent ikke har hjul på sykkelen. Det er absolutt minimalt med svinghjulseffekt å spore her.
Stivheten er ikke noe å si på og det var ikke mulig for meg å få de til å subbe i bremseklossene selv om hjula oppleves som mindre stive enn feks Lightweight Standard III. De oppleves som relativ komfortable og parti med grus eller "asfalt" (huller med litt asfalt tilfeldig rundt) svelges unna på overbevisende måte uten at plomber i tenna faller ut eller man kommer hjem med blåmerker i understellet. Det skal også sies at dette er min første befatning med Veloflex (Sprinter i dette tilfellet) og de virker svært gode også. Så en kombinasjon av hjul og dekk som gir god og myk kjøre følelse. Lyden i de er også upåklagelig og de gir en swoshing på linje med platehjul når man står og trår

Bremsebanen er helt perfekt og mattet ned i forhold til resten av felgen. Det ser ut til å være en annen type kompositt lagt på der og kombinert med Madfibers egne bremseklosser gir det en god og progressiv bremsekraft. Det hindret meg i å lage et stort, flott anderz/speedvagen-avtrykk på Stend-bussen i går med god margin.
På flater holder de farten greit men her beveger man seg inn på HED Stinger 6 sin paradegrein: Holde høy fart i flatt terreng. Siden det er hjula jeg har brukt mesteparten av de to siste årene på er det rett og slett urettferdig ovenfor Madfiber da de ikke greier å hamle opp der. Mangelen på vekt i felgene gjør at man føler man må jobbe hele tiden for å holde farten der HED-hjula bare durer avgårde som et lokomotiv. Med sidevind oppleves også manglende vekt i forhjulet som en ulempe da det skal mye mindre til for å bli båst av sporet kontra de tyngre, torodiale felgene til Stinger.
Men når terrenget er mer kupert og i bakker merker man umiddelbart fordelen i lette hjul. De gir en ekstra puff i ryggen oppover og holder bra fart i mellom åser og koller. Her er de helt klart i sitt ess.
Så langt vil jeg si at de er et kjærkomment tillegg i hjulgarderoben og fyller en rolle som ingen av de andre hjulene mine har kunnet gjøre. De gjør det mulig å kombinere dype, forholdsvis aero hjul med lett vekt. Skal man ha de raskeste hjula i flatere terreng vil jeg si at HED Stinger 6 eller Enve 6.7 er umulig å komme unna. De er rett og slett vidunderlige og viser at lav vekt er ikke nødvendigvis det raskeste. De er også supergode i sidevind og bedre allround-hjul enn Madfiber.
Men som sagt må jeg ha litt mer tid på Madfiber å finne ut mer om hvordan de er over tid. Jeg kan iallefall anbefale de på det sterkeste da kundesørvis og kvalitet er helt på høyde med de beste (som feks HED).
Det er verdt å merke seg at Madfiber har 4 måneder bestillingstid nå så om man skal ha hjul til neste sesong er det ikke lurt å vente til våren. Jeg har ventet siden Mai på disse

Og med clincher i pipeline er det lite sannsynlig at ventetiden går ned med det første.