Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Sykkel VM Købenkavn

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: FHanserud] #1268636 25/09/2011 15:48
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FHanserud
For å ta en litt annen vinkling, skal man nekte Danmark å arrangere sykkel-VM fordi det er umulig å oppdrive noe serlig med høydemetre?

Ja.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268638 25/09/2011 15:52
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Synes det var piss at Gabba og Arvesen ikke slapp seg ned med engang Hushovd var borte. De hadde ikke noe de kunne bidratt med ellers. De er verken har verken tempostyrken som britene, eller opptrekkstyrken til Australia.

Hadde de heller sluppet seg bak til Hushovd tidligere kunne de med maks innsats i alle fall kjørt Thor opp til servicekøen.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268639 25/09/2011 15:53
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg syns det virket som at det var mange punkteringer. Det samme da jeg så damenes fellesstart.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: FHanserud] #1268643 25/09/2011 15:58
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
For å ta en litt annen vinkling, skal man nekte Danmark å arrangere sykkel-VM fordi det er umulig å oppdrive noe serlig med høydemetre?

i grunn ja. litt som at egypt neppe får vinter-ol.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Rexenes] #1268649 25/09/2011 16:26
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rexenes

Å trekke paralleller mellom den historiske sykkelnasjonen Danmark, og Egypt som et vintersportsland blir mildest talt veldig galt.

Lurer på i hvilken grad denne debatten hadde eksistert om Hushovd eller Hagen hadde vunnet?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268653 25/09/2011 16:35
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
+1

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Alpers] #1268657 25/09/2011 16:38
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Alpers
Sitat: Rexenes

Å trekke paralleller mellom den historiske sykkelnasjonen Danmark, og Egypt som et vintersportsland blir mildest talt veldig galt.

Lurer på i hvilken grad denne debatten hadde eksistert om Hushovd eller Hagen hadde vunnet?

Patriot-kortet! Ufint!
Enig i at Gilbert er verdens beste rytter og på en måte fortjener regnbuetrøyen, men den får han neste år, så sånn sett er det hyggelig å premiere alle typer ryttere. Cipo fikk jo sin i 2002...

Redigert av NAVN?; 25/09/2011 16:38.
Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Alpers] #1268658 25/09/2011 16:39
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S

Jeg er enig i at Danmark burde få arrangere et sykkel vm men det går fint ann å finne mer bakker i Danmark enn de gjorde her. Som nordmann hadde det vært en mer underholdende avslutning om Edvald eller Thor hadde vunnet men resten av ruttet hadde fortsatt vært dørgende kjedelig og løypa hadde fortsatt væt uverdig et VM i mine øyne.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Alpers] #1268660 25/09/2011 16:46
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S

Og allikevel satt du tre timer i dag og så på ICON_WINK

Sykling har en lang og rik kulturhistorie, og et mesterskap har blitt arrangert i et utall ulike løyper, fra ekstremt harde til de mer flate. Jeg synes det er helt feil, å utelukkende arrangere et mesterskap i en hard løype, da dette eksluderer mangfoldet vi i dag ser i ulike type ryttere som har vunnet VM.

Jeg satt nok ikke å så på i tre timer. TVen sto på mens jeg spiste frokost og etter første runde så jeg hvor dette bar, da følgte jeg med bare med et kvart øyet mens jeg gjorde meg klar til å gå ut å trene. Jeg kom inn ca 1t30min før slutt, konstaterte at dette kom til å bli dørgende kjedelig og massespurt og lot TVen stå på i bakgrunnen mens jeg leste litt aviser, surfet på nettet, beklaget meg her på forumet, ryddet litt, spiste litt og tilslutt viet VM litt oppmerksomhet den siste halvtimen. I Mendrisio satt jeg klistret de siste 3,5 timene.

Syklingens lange og rike kulturhistorie hadde blitt vesentlig bedre ivaretatt med en løype om skilte mer og som skapte spenning om hvordan dette kom til å ende.

Jeg snakker ikke om å arrangere utelukkende i en hard løype, men i en løype hvor det er vissse muligheter til å komme fra, og som er hard nok til at toppen 30% av feltet sitter med inn. Cavendish hadde fortsatt hatt gode vinnersjanser i en sånn løype hvis avslutningen ikke ble noe tøffere enn den var her.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: sigmund1] #1268664 25/09/2011 16:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sigmund1

Og allikevel satt du tre timer i dag og så på ICON_WINK

Sykling har en lang og rik kulturhistorie, og et mesterskap har blitt arrangert i et utall ulike løyper, fra ekstremt harde til de mer flate. Jeg synes det er helt feil, å utelukkende arrangere et mesterskap i en hard løype, da dette eksluderer mangfoldet vi i dag ser i ulike type ryttere som har vunnet VM.

Syklingens lange og rike kulturhistorie hadde blitt vesentlig bedre ivaretatt med en løype om skilte mer og som skapte spenning om hvordan dette kom til å ende.

Jeg snakker ikke om å arrangere utelukkende i en hard løype, men i en løype hvor det er vissse muligheter til å komme fra, og som er hard nok til at toppen 30% av feltet sitter med inn.

I alle løyper, også flate, er det muligheter for å komme avgårde. Det krever andre egenskaper og en annen taktikk, og tidsdifferansen blir sannsynligvis mindre.

Jeg bare skjønner ikke hvorfor det er et mål i seg selv at det skal komme en liten andel ryttere til mål samlet i et VM. Jeg mener at ulikheten på VM-løypene er av stor verdi.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268670 25/09/2011 17:05
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er ikke noe mål i seg selv at få skal komme til mål. Det er et mål i seg selv at det er underholdende og spennende å følge med.

Jeg er helt enig i at ulikheten på løypene har en stor verdi, men løypene kan være svært ulike uten at det hindrer å ha en hardere løype enn i år.

Og nei, det er ikke mulig å komme avgårde i en flat løype, ihvertfall ikke hvis den som prøver å komme avgårde har en reell mulighet på seier.

Det ble jo behørig bevist-ingen kom av gårde overhodet og det er jo ikke fordi ryttere som Cancellara og Gilbert ikke hadde lyst, det var fordi selv for disse var det ikke mulig.

Det skyldes nesten utelukkende løypeprofilen og bare litt at Britene kjørte veldig bra.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Anders A] #1268688 25/09/2011 17:44
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Anders A
Rått av Cav. Viser att han ikke trenger det opptrekket han har hatt på laget sitt! Britene dominerte, så gratulerer til dem.
Enig. Cav viste at han klarer seg selv, han vant i en spurt som mange sa var for tøff for ham og han skryter uhemmet av laget sitt for seieren (som vanlig). Jeg har sans for den karen...

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Erlend L] #1268719 25/09/2011 18:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Erlend L
Sitat: Anders A
Rått av Cav. Viser att han ikke trenger det opptrekket han har hatt på laget sitt! Britene dominerte, så gratulerer til dem.
Enig. Cav viste at han klarer seg selv, han vant i en spurt som mange sa var for tøff for ham og han skryter uhemmet av laget sitt for seieren (som vanlig). Jeg har sans for den karen...

Jeg har heller ingenting i mot Cavendish. Han er en fargeklatt som setter en spiss på idretten.

Men han er litt Bjørn Dæhlie. Langrenn må ha vært dørgende kjedelig for alle andre enn nordmenn på 90-tallet.

Men det blir galt å sette kriterier for løypene. Da kan man like gjerne sette dem på ergometersykler, la dem kjøre samme program og dele ut premien til den som tråkker høyest watt.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268728 25/09/2011 18:39
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Det er vel naturlig å sammenligne Cav med Northug?

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: traktoregg] #1268730 25/09/2011 18:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: traktoregg
Det er vel naturlig å sammenligne Cav med Northug?

Kanskje bedre enn Dæhlie, ja. Men poenget står.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268744 25/09/2011 19:01
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Jeg synes det var feil taktikk av Norge å velge to kapteiner. I denne flate løypa var det garanterte at det ville bli massespurt, og da burde de ha satset på vår beste spurter, nemlig Hushovden. Selv om jeg har enorm respekt for EBH, synes jeg det var litt merkelig at ikke Edvald kunne "settes på plass" i forkant av dette utrolig viktige rittet.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268749 25/09/2011 19:08
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Det som er gøy med sånne ritt som dette er at det kan gå. De kan bryte ut og komme til mål før feltet. 1% sjanse ok, men allikevel.

Rittets utvikling viste jo nettopp at taktikken med to kapteiner var god, kaptein A mistet hodet og da var det bra med en B.

Redigert av parkprest; 25/09/2011 19:09.

pedalistisk !
Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268756 25/09/2011 19:17
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hvorfor skulle Hushovd slippe seg ned for å motta langing..? Var ikke dette Gabbas jobb?

Var forøvrig veldig overasket at verken Cancellara eller Gilbert gjorde noen forsøk på de to siste rundene. Tror dere det var planlagt eller var det utslag i laber form?

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: ØyNe] #1268757 25/09/2011 19:18
O
olask Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: ØyNe
Jeg synes det var feil taktikk av Norge å velge to kapteiner. I denne flate løypa var det garanterte at det ville bli massespurt, og da burde de ha satset på vår beste spurter, nemlig Hushovden. Selv om jeg har enorm respekt for EBH, synes jeg det var litt merkelig at ikke Edvald kunne "settes på plass" i forkant av dette utrolig viktige rittet.

Bare fordi Hushovd står og sutrer på nrk nå betyr ikke at han skal satses på neste gang. Jeg mener Edvald er minst like god i spurten som Hushovd, om ikke bedre (edvald slo hushovd i samme type avslutning i TDF). Når det blir en såpass hard bakke oppover mot mål gjør det også at Edvald har en fordel fordi han er noe lettere enn Thor (watt/kg). Problemet til Edvald er plassering de siste 2 km (her bommet han litt også i dag), og hadde han hatt Hushovd som opptrekker er jeg sikker på at han hadde vært enda høyere opp på resultatlista.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Torp] #1268773 25/09/2011 19:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Torp
Hvorfor skulle Hushovd slippe seg ned for å motta langing..? Var ikke dette Gabbas jobb?

Var forøvrig veldig overasket at verken Cancellara eller Gilbert gjorde noen forsøk på de to siste rundene. Tror dere det var planlagt eller var det utslag i laber form?

Hushovd forklarte at det ble litt tilfeldigheter da han fikk langing, men ja, dette er egentlig hjelperytternes ansvar.

Cancellara har vært i bedre form enn han har i siste halvdel av årets sesong, og Gilbert på sin side er nok litt sliten av sesongen. For hans vedkommende har det vært mange oppturer, og han anser alt som skjer resten av året for å være en ren bonus. Gilbert trives best i hardere løyper enn dette, og var kanksje litt mett?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: ØyNe] #1268774 25/09/2011 19:34
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H

Når i år har Thor vært en bedre spurter enn Edvald?

Thor har ikke vært i nærheten av Edvald spurtmessig i år. Edvald vant spurtetappe i Touren, spurtetappe i Eneco Tour, ikke minst Vattenfall Cyclasics og en etappe i Bayern Rundfahrt.

Thor Hushovd har en etappeseier i Sveits Rundt og Tour of Britain. I begge rittene var det en tøff avslutning i forkant av spurten. I Tour of Britain slo han superspurteren Lars Boom og i Sveits var det bare Peter Sagan igjen av en av de som kunne vunnet i dag.

At Hushovd skulle være lagleder i dag kan jeg dog være enig i deg med. Men ikke fordi på grunn av spurtegenskapene hans i forhold til Edvald.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268799 25/09/2011 20:04
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Såså,

I et langt og utmattende ritt som et verdensmesterskap, vil jeg mene Hushovd er en bedre, og langt mer erfaren rytter enn Hagen. Dette er faktorer som hadde blitt viktige i dagens finale.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268804 25/09/2011 20:08
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Clara Hughes imponerte meg mest.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: Alpers] #1268806 25/09/2011 20:14
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Såså,

I et langt og utmattende ritt som et verdensmesterskap, vil jeg mene Hushovd er en bedre, og langt mer erfaren rytter enn Hagen. Dette er faktorer som hadde blitt viktige i dagens finale.

Akkurat det jeg også mener ICON_SMILE

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: sigmund1] #1268830 25/09/2011 20:57
O
okr Offline
Medlem
Medlem
O

Og nei, det er ikke mulig å komme avgårde i en flat løype, ihvertfall ikke hvis den som prøver å komme avgårde har en reell mulighet på seier.

Det ble jo behørig bevist-ingen kom av gårde overhodet og det er jo ikke fordi ryttere som Cancellara og Gilbert ikke hadde lyst, det var fordi selv for disse var det ikke mulig.

Det var vel ryttere i brudd stort sett hele dagen? Siste bruddrytter ble kjørt inn 5-6 km før mål, så vidt jeg husker.

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: jan erik] #1268836 25/09/2011 21:10
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Tøysebrudd alt sammen, med mulig unntak av Voeckler og han fikk aldri mer enn snaue 20 sek og det så aldri risikabelt ut.

De klarte ikke engang å sprekke feltet en eneste gang, strengt tatt kunne de like gjerne kjørt på Velodrom!

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: ØyNe] #1268837 25/09/2011 21:10
olechr Offline
More than words
More than words

De satset på THor idag også. at han drar ned for å hente drikke istedenfor å sende gabba eller Kurt er faktisk hans feil. Hadde ikke spilt noe rolle om de idag kjørte for thor.. For han hadde fortsatt vært der velten var. De hadde heller ikke klart å kjøre han opp.

Å si at Thor er den beste spurteren er vel egentlig bare tull. De er bra begge 2. Og de vinner ritt begge 2. Når man blir 8 i VM så kunne man faktisk fort ha vunnet også.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: sigmund1] #1268861 25/09/2011 22:04
O
okr Offline
Medlem
Medlem
O
Tøysebrudd alt sammen, med mulig unntak av Voeckler og han fikk aldri mer enn snaue 20 sek og det så aldri risikabelt ut.

De klarte ikke engang å sprekke feltet en eneste gang, strengt tatt kunne de like gjerne kjørt på Velodrom!

Å gå i/være i brudd i løpet av de siste 100-150km av proffenes fellesstart i VM er så langt fra et "tøysebrudd" ( hva nå enn det er) du kommer. De taktiske disposisjonene til de forskjellige nasjonene kommer så tydelig frem med en slik løype at det burde være av stor interesse å følge med for alle med et snev av interesse eller forståelse for nettopp det taktiske aspektet av sykkelsporten. Jeg har den interessen og syntes løpet var storartet. Om man ikke har interesse av spillet i sykling er det sikkert mer spennende/oversiktlig å se på dueller, mann mot mann - det fikk vi ikke i dag.

Redigert av okr; 25/09/2011 22:05.
Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: hnastrup] #1268874 26/09/2011 05:29
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ponka00

Thor har ikke vært i nærheten av Edvald spurtmessig i år. Edvald vant spurtetappe i Touren, spurtetappe i Eneco Tour, ikke minst Vattenfall Cyclasics og en etappe i Bayern Rundfahrt.

Thor Hushovd har en etappeseier i Sveits Rundt og Tour of Britain. I begge rittene var det en tøff avslutning i forkant av spurten. I Tour of Britain slo han superspurteren Lars Boom og i Sveits var det bare Peter Sagan igjen av en av de som kunne vunnet i dag.

At Hushovd skulle være lagleder i dag kan jeg dog være enig i deg med. Men ikke fordi på grunn av spurtegenskapene hans i forhold til Edvald.

De fleste husker nok den norske duellen (+ en norsk-canadier) i Tour de France i år, og der var det i hvert fall ingen tvil om at Thor var flere hakk hvassere og smartere i spurt.

http://www.youtube.com/watch?v=EKgkjN-dwoo

Re: Sykkel VM Købenkavn [Re: ØyNe] #1268879 26/09/2011 05:55
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ponka00

De fleste husker nok den norske duellen (+ en norsk-canadier) i Tour de France i år, og der var det i hvert fall ingen tvil om at Thor var flere hakk hvassere og smartere i spurt.

Helt riktig? Thor hadde en hjelperytter å spille på. EBH var alene!

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino