Et av Norges fineste steder å sykle terreng. Helt konge. Stimekka. Jeg finner lovord om denne sørlandsbyen overalt, i avisartikler, i undertittelen til nicknames osv. Men hvor er IRL-korrelatet?
Nå har jeg vært rundt omkring i bymarka og baneheia, og nord for UiA. Oppsummert er det skyving, litt mer skyving, litt flytsti, som fort ender i en umulig kneik, eller et sykt dropp. Og så har vi myr. Masse myr. Ned fra skråstadvarden måtte jeg klatre med tau og sykkel! Opp skråstadvarden måtte jeg skyve. Neste forsøk tok meg over Sagevann, Glattretrevann og over kampesteiner og opp til låret i myr langs Kolsdalen!!! (Gjett om jeg var glad for å finne stien igjen). Jeg har GPS, jeg hadde med kart, jeg syns allikevel det var vanskelig å finne farbar sti.
Så nå lurer jeg litt på om det fins noen OK sti i bymarka eller nord for UiA, og om det er noen som aksepterer sånn halvveis-OK XC-ferdigheter jeg kan henge på for litt stiguiding i området? Er det bare rundt jegersbergvann og opp/ned Kalkheia folk bomber avgårde, eller fins det noe annet med potensiale som kan gi en 2 timers-runde uten å svømme i myr, eller klatre i vegg? Noen som skal ut i morgen eller Lørdag/Søndag?
Jeg må si meg litt enig. Mine ferdigheter er amatørmessig, bare så det er sagt. Finner noen stier rundt i jegersbergområdet som er bra, men mange av stiene blir for vanskelige. Og nå som høster er her for fullt med glatte røtter og utrolig mye vann over alt. Hvis jeg skal sammenligne med områdene rundt Nøkkelvann (oslo), hvor jeg har vært så heldig å fått syklet en del, er det helt suverent. Tror muligens jeg trenger litt guiding på hjemtraktene (Kristiansand), for de helt flotte stiene finner jeg få av. Syklet i går rundt i skogen rundt Møvig og fant et sted som var bra. Ei kneik, resten skyving, klatring og vassing.. Uansett, sjekk om du kan melde deg inn i Tråkk og Trå på Facebook, der er det noen som sykler en del på slike stier du sikter til. Jeg er medlem, send meg navnet ditt på PM, så kan jeg "verve deg." Vi pleier å være flinke til å poste når vi skal ut på tur.
Jeg har også begynt å sykle i skogen rundt Kristiansand denne høsten. Jeg begynte med crossløypa. Denne har veldig god flyt, men krever et stopp av meg midt i. Og tar jo under 5 minutt å fullføre. Men hvis du tåler litt grusvei kan du lage det til en rundløype som det tar ca 15 minutter eller så å kjøre.
Ellers så har jeg også vært rundt på Møvik. I går fant jeg blå løypa igjen, men den gikk litt for mye på grusvei. Stiene mellom lysløypa og kanonmuseet er flotte, men pga alt regnet er noe av stiene blitt litt for bløte.
Men jeg liker veldig godt det jeg har kjørt. Men har ennå ikke funnet noen løype hvor jeg kan ha flyt hele veien.
Kr.sand er stimekka Du må bare finne de "riktige" stiene og være glad i litt steiner, røtter og crux! Det er lite runder ala 2-3 timer såvidt meg bekjent, mulig mer er blitt oppdaget etter jeg flyttet. Beste er å komme seg ut på fellestur og bli kjent med stier og folk på den måten.
Jeg gleder meg allerede til sesongstart 2012, den går alltid i kristiansand for min del.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Som innflyttet "Sørlending" så kan jeg skrive under på at det og bråvåken opp i stiene her i byen, etter ett liv med flate furumoer, grusveier og annet snilt terreng kan gjøre fryktelig vondt! Hatet greien intenst i begynnelsen!!
Men det hele bunner i mangler i egne ferdigheter! Det er teknisk her nede, så læringskurven er bratt og vond! Men når du kommer deg over det verste sjokket, så er det helt nydelig å sykle her nede. Klart man savner en "evig" flytsti en gang i blant. Men når man har bosatt seg i bratt opp-og-ned land med masse svaberg og myr, så blir terrenget som det blir.
Man må bare leve med det, eller kjøp seg en landeveissykkel. Det er heller ikke noen dum ide da det kryr av fantastiske veier å suse rundt på racer her nede også 
Men siden sørlendingene har vimset rundt på kryss og tvers i alle heiene her nede, så trengs det lokalkunnskap for å finne gull blant gråstein her nede. Man må vite hvor man skal i stikryssene for ikke å ende i bunnløse myr- og gjørmehull, eller ende opp feil vei en cruxesti. Det som er helvete en vei, er gull motsatt vei
Ellers så er det jo bare å hive seg på når kjentfolk invitere til tur og å begynne å trene på div crux. De kommer aldri til å forsvinne!!
Så ikke gi opp! Du vil like det til slutt. Det er bare en “acquired taste” av den litt tunge typen
Re: Er Kristiansand litt oppskrytt eller?
[Re: perpedal]
#126755323/09/201111:09
Her har nok Mr.Per noen veldig gode poeng! Noen flere synspunkter:
*Rundt Kr.sand er det to typer sykling som er supert: landevei og stisykling. Ting midt i mellom er det mindre av, selv om det finnes noe. Stiene er skikkelig singletrack, som er helt himmel for drevne syklister – og kanskje litt vrient for de ferskeste syklistene. Som Per skriver, de kan kreve litt tilvenning. Etapper med grus og skogsbilvei er det lite av, det er 100% sti på godt og vondt (kun på godt i mine øyne). Har selv bodd 9 år i Oslo og kan sammenlikne litt med marka der. Der har du i større grad mulighet til å velge vanskelighetsgrad selv.
*Siden det er relativt lite holdepunkter med grus-/skogsbilveier rundt omkring, kan det også være vanskelig å orientere seg. Lokalkjente folk er faktisk mye bedre enn kart og gps i skogene våre.
*Hvis man er innflytter eller nybegynner høsten 2011, er det ikke akkurat de letteste forholdene man har fått begynne med… Mye svaberg og røtter er glatt – men moro når man er vant til det.
*At det er mye myr er jeg VELDIG uenig i. Bortsett fra et par strekninger hvor man etter hvert lærer å holde seg unna, er det befriende lite myr å kjøre seg fast i. Men høsten i år har jo som sagt vært noe spesiell mtp nedbør…
*Uansett hvor i byen du bor så er det noen fine stier max 10 minutters sykkeltur unna. Fascinerende nok er det de sentrumsnære områdene som har aller best beliggenhet. Fra sentrum bruker du 5-15 minutter til de 3 forskjellige ”hovedområdene” – Jegersberg, Bymarka og Kjerrane/Grim. Blant annet Randesund, Tveit, Møvik og Vågsbygdskogen har også noen godbiter å by på.
*Områdene nord i Jegersberg (Omvendte Båt og Skråstadvarden) har noen fantastisk morsomme stier og noen fantastisk tekniske partier. Du bør være litt erfaren for å få moro ut av disse stedene. Når det gjelder turen A4-Biorobot beskriver til bl.a Glattetre er det bare to ord som gjelder: styr unna. Den delen av Jegers er for veldig spesielt interesserte. For mange år siden kom min kompis Dag tilbake fra en utforskingstur på sykkel og uttalte: ”Vi har vært på et helt jævlig sted som het ”Glatte Trær!”
Jeg tror nok opplevelsene i denne tråden er en blanding av feil stier på feil føre – og muligens litt potensial for å videreutvikle ferdighetene
Kristiansand ER stimekka, og jeg kunne ikke ønsket meg bedre stier rett utenfor stuedøra
Søgne og Mandal har mye bra flytstier som ikke krever allverdens av teknikk. En og annen rapell med sykkelen på skuldra må du kanskje regne med. Heldigvis finnes det masse sindige og tålmodige sørlendinger som kan guide deg rundt relativt uavhengig av ferdighetsnivå. Jeg kan godt guide en "topptur" med mye fin flyt i Mandal dersom dere legger turen hit.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
[Re: Fossi]
#126757523/09/201111:31
Jeg kjenner ikke Mandal noe særlig, men i Søgne er jeg kjent, synes det er knallbra der. Det du finner der er egentlig ganske likt stiene i byskogene, synes jeg. Så hvis man synes Stiene rundt Kr.sand er vriene, så er det ikke så mye bedre i Søgne
Challenge accepted. Jeg guider en tur i Bymarka kl 10 i morgen, lørdag 24/9. Oppmøte på den lille parkeringsplassen bak legevakta. Kjør/sykle til den store park.plassen ved sykehuset, og ta opp den lille bakken på skrått til høyre mellom park.plass og legevakta. Jeg treffes på 95947411. Jeg skal overbevise dere
Løsningen er enkel Ta "færja" over til Danmark. Burn nedover rett forbi Løkken, lek dere på flytstier i de danske skove, drikk (elefant?)øl, spill Gasolin og kos dere på campingen med noen løse danske pige. Taxfreen hjem blir bonus.
"It never gets easier, you just go faster."
[Re: sanouka]
#126783023/09/201117:49
Det skal kun være videoadressen når du legger til videoer,du har både bruker navn og annet i webadressen,så slik skal det se ut i mellom [video:youtube] og [/video] :
Jeg har blitt syk. Jeg tar sikte på å prøve meg ute på tur om jeg er bra i morra, men jeg kan nok ikke karre meg opp de tunge bakkene bak sykehuset, eller halse avgårde i toppfart bak stifantomer med hodepine. Dette skjer 1-2 ganger i året, typisk at det måtte skje nå, og tragisk nok var det kanskje tråkking i myr til lårhøyde og overlevelsesturer som reduserte kroppen.
Hvis det er greit, så starter jeg en tråd, lr sender pm så fort halsbetennelsen har gitt seg.
Sitter litt på gjerdet angående kjøp av bil, så Søgne er kun aktuelt som landeveistur for meg jaffal foreløpig.
Var opp redalsheia på onsdag før jeg ble snydens, og jeg kan med hånden på hjertet si at all epo og treningstimer i verden ikke kan få meg opp den bakken uavhengig av føre. Men jeg traff en hyggelig kar på 29 fullboing etterpå som tok meg ned downhilløypa i kalheia og div før det ble mørkt, og der var det veldig fint. Litt skummelt et par steder, dog.
Vi er som oftest en hel bunsj, så muligheten til å sitte på med noen er der.
Det er flere av oss som har en tendens til å trekke ut på veien om sommeren, men "annonserte" skogsturer dukke oftest opp tidlig vår og høst. Vi skal nok ut mye framover mot vinter`n.
Det er ikke mange karer på fullboing 29`er, fikk du navnet? Kjetil?
Hiver meg på spørsmålet om det er mulighet for og hive seg med på tur selv om kondis og sykkelferdighet har ligget i dvale de siste 25 år. Etter 25 år med kaffe og røyk så kan det være noe hardt i begynnelsen men et sted må man begynne :-)
Bor i voie så har forstått at det er endel greie steder her ut i møvig området..
hmm 40 års krisa. hehe
[Re: Terje K]
#126819624/09/201113:21
Utrolig kjekke karer på uvanlig flotte sykler i en virkelig nydelig skog
Takk for fin tur, Rob!
Og til skeptikere: Det ER virkelig fint på Sørlandet, og det er rikelig med flytstier. Men et poeng er jo å la seg rive med, finne flyten - og det krever et godt hode, gode bein, og seff brukbart med teknikk og balanse.
Gå ut og finn gullet, gutter og jenter!
God tur
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Startet selv for bare et par mnd siden, og læringskurven er bratt. Startet med Jegersberg, deretter ble det Baneheia -> Bymarka. Er tilbake til Jegersberg da jeg har funnet flere og flere fine stier og jeg kommer meg frem stadig flere steder. Har funnet en gøy runde på ca 40min som innebærer at man kun må av sykkelen et par ganger (en gang 2-3min dytting), og kun et par hundre meter grusvei. Resten er sti
Fikk brist i ramma på fulldemperen, men har et dråg av en hardtail på over 16kg som jeg tror jeg kan klare å sykle med. Er klar for en liten tur i morgen om noen er gira!? Kl 15!?