Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte ut sid gaffel med hva?

Bytte ut sid gaffel med hva? #1266016 21/09/2011 13:55
C
christerr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg kjøpte meg for ikke lenge siden toppmodellen til vipera.
Er veldig nøgd med sykkelen. Det eneste jeg ikke er nøgd med er gaffelen. Den kom med en Rock Shox Sid XC Pushlock. Denne låser overhodet ikke skikkelig. og jeg syns den heller ei er skikkelig følsom. den gir kunn etter når det er skikkelig store humper og slag. Den er skikkelig innstilt etter vekt.

Jeg har lyst å bytte til en annen demper. Jeg vil gjerne ha 100mm vandring og lock out på styret.

Hvilken demper eller dempere er noe å satse på? Jeg er en relativ tung rytter, 85 kg.

Tar imot alle råd med stor taknemelighet!

Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: christerr] #1266239 21/09/2011 18:30
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Hva mener du med "skikkelig innstilt etter vekt"?

Jeg har både en SID og en Reba, og syns begge to er følsomme og fine, og de tar fint smådumper. SID'en sitter på grusraceren og er satt opp til å spise vaskebrett noe den takler helt fint.

Har pumpet det positive kammeret slik at sag er riktig, så pumper jeg det negative kammeret til gaffelen er så følsom som jeg vil ha den. Rebound ca midt på.

Ellers så blir ikke Rock Shox gafler helt dønn stive når de er låst, de gir litt etter. Hvis den gir mye etter kan det hende at vaieren til Pushloc'en er litt slakk. Se om du klarer å vri lockouten på gaffelbenet videre etter at Pushloc'en er i låst posisjon.

Jeg veier drøyt 10 kg mer enn deg.

With light parts come great responsibility
Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: christerr] #1266291 21/09/2011 19:21
C
christerr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg mener at den er innstilt etter min vekt. jeg fulgte annvisningen som står på det ene gaffelbenet.

Men takker for tips. jeg skal sjekke mer ut om positivt og negativt kammer. trodde det bare var en påfylling av luft.

Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: christerr] #1266352 21/09/2011 20:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Drit i å stille inn etter hva som står på gaffelbeinet - det er et utgangspunkt som stort sett er for stivt. At den ikke låser helt skal du ikke bry deg om, den skal være sånn.

Du er ikke en relativt tung rytter, (hallo, passerer du 90 kan du snakke), så demperen skal fungere riktig fremt den er intakt.

SID er toppmodell som skal fungere veldig bra, og har man ikke peil, kan man fort justere seg bort så toppmodeller fungerer dritt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: christerr] #1266354 21/09/2011 20:09
F
FrBe Offline
Fersking
Fersking
F
har hatt fem seks turer med min nye sid og fulgte også det som stod på gaffelen, men etter litt finjustering som nevnt ovenfor så funker det som bare det..... beste jeg har hatt....

Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: christerr] #1266412 21/09/2011 20:52
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: christerr
Jeg kjøpte meg for ikke lenge siden toppmodellen til vipera.

Jeg vil tro at i tillegg til å justere den så den blir mer passende, altså enten få hjelp av en kamerat eller selv justere med demperpumpe så du får passe med sag også vil oppleve at den blir bedre etterhvert som den blir kjørt inn.

Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: christerr] #1266427 21/09/2011 21:07
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg mener at den er innstilt etter min vekt. jeg fulgte annvisningen som står på det ene gaffelbenet.

Som andre har sagt, tabellen på gaffelbenet er i beste fall villedende ICON_SMILE

Men takker for tips. jeg skal sjekke mer ut om positivt og negativt kammer. trodde det bare var en påfylling av luft.
Jeg har ikke oversikt over alle SID modellene, men trodde alle var 'Dual Air', altså med to luftkammere. Du ser det i og for seg på tabellen på gaffelbenet, angir den forslag for både positivt og negativt trykk så er det en dual air.

With light parts come great responsibility
Re: Bytte ut sid gaffel med hva? [Re: torsteinvh] #1266458 21/09/2011 22:17
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle SID-er har Dual Air, ja. Trådstarter kan også sjekke Floodgate-innstillingene. Det påvirker både følsomhet på småting, samt hvor "låst" den føles.

Gaute

Moderator  support