Hvis gaffelen er noe tilsvarende min Marz DirtJumper 3 så er det stålfjærer i den og man pumper inn luft bare hvis man vil ha en (enda) stivere gaffel. Jeg pumper ikke inn luft i det hele tatt i min gaffel og vil tro at det under ingen omstendighet skulle være nødvendig å gjøre dette på sykkelen til en ni-åring.
Det kan tenkes at "mekanikerne" har snudd sykkelen opp ned før de slapp ut luften av den. I tilfelle vil det komme ut litt olje men neppe noen store mengder sett i forhold til hvor mye olje det vanligvis er i en slik gaffel. Til en lett syklist vil det kanskje til og med være positivt med litt lavere oljenivå i gaffelen da den kan bli mykere og han kan få brukt mer av vandringen.
Hvis gaffelen er
helt stiv selv uten lufttrykk tipper jeg at det må være en mekanisk feil inne i gaffelen og at den dermed må åpnes for å finne ut av dette. Som paulandre er inne på er det ikke akkurat romfartsteknologi dette her men jeg tror likevel jeg vil anbefale at "mekanikerne" overlater denne jobben til noen med litt mer erfaring
Du kan jo alltids skru av top-cap'ene og dra opp fjærene av gaffelen og se om det er noe som henger seg fast nede i gaffelbeina. Du behøver verken demontere gaffelen fra sykkelen eller tappe av noe olje for å gjøre dette, bare husk å slippe ut lufta først...