Truer med rettsak etter tilleggstid...
|
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: fredriks]
19/09/2011 10:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
Tror det blir vanskelig å være arrangør (=gratisdugnad) om alt må skrives med juridisk spissfindighet for å unngå rettsaker i et mosjonsarrangement.
Skulle det verkligen vara så svårt att skrive regn jacka och regn byxor i stället för vindtöy/regntöy om det är det de menar? Nope, men jeg tror ikke det er det Øystein mener heller. Det vil alltid være rom for forbedringer, og det vil alltid være smutthull for den som leter. I et slikt arrangement burde utnyttelse av jurdiske spissfindigheter vært unødvendig. Kanskje Bjørnstad burde saksøkt Birken for dårlig merking i stedet for å si fra seg seieren? Det blir jo det samme i grunnen. Det er neppe vanskelig å se at merkingen kunne vært bedre.
|
|
|
[Re: EgilS]
19/09/2011 10:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror det blir vanskelig å være arrangør (=gratisdugnad) om alt må skrives med juridisk spissfindighet for å unngå rettsaker i et mosjonsarrangement.
Skulle det verkligen vara så svårt att skrive regn jacka och regn byxor i stället för vindtöy/regntöy om det är det de menar? Nope, men jeg tror ikke det er det Øystein mener heller. Det vil alltid være rom for forbedringer, og det vil alltid være smutthull for den som leter. I et slikt arrangement burde utnyttelse av jurdiske spissfindigheter vært unødvendig. Ja, men det är ju också möjligt att birken har gjort ett misstag i just detta fallet, att reglernar faktiskt inte var goda nok.
|
|
|
[Re: P_H_]
19/09/2011 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Synes regntøy/vindtøy er dekkende nok (hvis man vel og merke prøver å forstå hensikten med reglene, ikke har et smutthull-perspektiv på tingene).
Her har Birken AS to alternativer slik jeg ser det 1. Skrive "vindtøy/regntøy" 2. Skrive "regntett bukse og jakke" Birkens motivasjon for å innføre reglene er å sørge for at folk tar med seg de klærne de skal ha med seg over fjellet. Vennligst agumenter hvorfor du tror alternativ 1 fører dem nærmere det målet. PS. Jeg har IKKE sett folk stå og fryse på fjellet i dette rittet og kunne etter de rådende forholdene på Rena godt funnet på å starte med en vindvest UTEN at jeg prøvde å mistolke reglene. Er det fordi jeg er korttenkt, eller er det fordi jeg ikke har nødvendig bakgrunnskunnskap som andre har i denne saken?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/09/2011 10:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
I et slikt arrangement burde utnyttelse av jurdiske spissfindigheter vært unødvendig.
Var det det som fant sted her?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/09/2011 10:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
I et slikt arrangement burde utnyttelse av jurdiske spissfindigheter vært unødvendig.
Var det det som fant sted her? Noen velger å utnytte uklarheter i regeleverket selv om intensjonen burde være rimelig klar. I prinsippet blir det derfor samme så lenge man klarer å finne regler som ikke dekker 100% det tilfellet det er snakk om. Det vil for eksempel være få terrengritt hvor man ikke kan ta snarveier grunnet "dårlig merking" så lenge ikke merkingen er like grundig som i WC/VM/OL med bånd på begge sider hele løypa. For de fleste mindre arrangementer er dette praktisk umulig å gjennomføre og man velger da å stole på at rytterne skjønner intensjonen med å holde seg på stien, og ikke benytter seg av denne "muligheten".
|
|
|
19/09/2011 10:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Noen velger å utnytte uklarheter i regeleverket selv om intensjonen burde være rimelig klar. Hva om Bolstad aldri har sett noen fryse i Birken eller aldri har opplevd det selv? Da kan man ikke forlange at folk skal forstå intensjonene hvis man ikke kommuniserer dem. Når kommunikasjon feiler, løser man det ved å endre på kommunikasjonen og IKKE ved å ønske at mottakeren forstod bedre.
|
|
|
[Re: Oystein L]
19/09/2011 11:02
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Hvis vi sammenligner med andre rittreglement vil vi finne at også de er ganske "omtrentlige", uten at det har vært noe stort problem. Tror det blir vanskelig å være arrangør (=gratisdugnad) om alt må skrives med juridisk spissfindighet for å unngå rettsaker i et mosjonsarrangement. Dette er jeg enig i. Vi kan ikke forutsette noen Justisdepartementets lovavdeling rundt forbi. (Thomas, Hennesrittet har bare kvinneklasser, og det står under løpsinformasjon. Du kommer ingen vei med å kalle det uklart. Det finnes helt sikkert eksempler på faktisk uklare bestemmeler, de fungerer bedre som illustrasjon.) Som rittarrangør må jeg ærlig innrømme at jeg ikke blir lei meg hvis slike deltakere ikke stiller på våre ritt, det er garantert smutthull i regelverket der også... ...og dette er der konsekvensene kan bli alvorlige dersom saken tillates kjørt for retten. Ingen av alle de faktisk dugnadsbaserte arrangørene har kapasitet eller ressurser til å forsvare seg på den arenaen. Birken kan, de er business, men de er et unntak. Der vi skiller lag er at jeg mener bestemmelsen er i overkant "aktivt upresis" til å møtes med de sanksjonene. Deretter hisser jeg meg litt opp fordi birken kjører så firkantet og med en generelt noe nedlatende holdning. Det kunne vært meg som gjorde en ærlig feil og blitt hengt ut. (Stort sett anyonymt uthengt av birkensystemet og som komplett idiot og bevisst juksemaker av en del av debattantene her inne. De har litt mye personkarakteristikker i stedet for argumentasjon.)
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/09/2011 11:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Noen velger å utnytte uklarheter i regeleverket selv om intensjonen burde være rimelig klar. Hva om Bolstad aldri har sett noen fryse i Birken eller aldri har opplevd det selv? Da kan man ikke forlange at folk skal forstå intensjonene hvis man ikke kommuniserer dem. Når kommunikasjon feiler, løser man det ved å endre på kommunikasjonen og IKKE ved å ønske at mottakeren forstod bedre. Jeg har ingen problemer med å se at Birken kan være mer presise i denne delen av regelverket. Samtidig er jeg rimelig sikker på at Bolstad vet utrolig godt hvor mye man kan fryse om man får problemer i Birken. Jeg tipper at man med hennes interesse for rittet vet hvordan ting var i fjor. Så her nok gjelder begge deler; mer presist regelverk og en Bolstad som bør avstå fra advokat- og medietull fordi hun nok var rimelig klar over intensjon, men likevel valgte å overse den.
|
|
|
[Re: skibum]
19/09/2011 11:19
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
19/09/2011 11:45
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
|
|
|
19/09/2011 12:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Avgjørelsen har ingenting med at jeg vant trippelen å gjøre". Neida.
|
|
|
19/09/2011 13:21
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Synes regntøy/vindtøy er dekkende nok (hvis man vel og merke prøver å forstå hensikten med reglene, ikke har et smutthull-perspektiv på tingene).
Her har Birken AS to alternativer slik jeg ser det 1. Skrive "vindtøy/regntøy" 2. Skrive "regntett bukse og jakke" Birkens motivasjon for å innføre reglene er å sørge for at folk tar med seg de klærne de skal ha med seg over fjellet. Vennligst agumenter hvorfor du tror alternativ 1 fører dem nærmere det målet. PS. Jeg har IKKE sett folk stå og fryse på fjellet i dette rittet og kunne etter de rådende forholdene på Rena godt funnet på å starte med en vindvest UTEN at jeg prøvde å mistolke reglene. Er det fordi jeg er korttenkt, eller er det fordi jeg ikke har nødvendig bakgrunnskunnskap som andre har i denne saken? Nr 2 gir helt sikkert bedre grunnlag for å gi tilleggstid uten å risikere rettsak. Men ellers har jeg bare fremført det jeg mener - at reglene er gode nok. At andre mener noe annet har jeg ingen problemer med. Om du er korttenkt eller mangler bakgrunnskunnskap vet jeg ingenting om, men dersom en arrangør av et ritt ber meg ha med vindtøy/regntøy tolker i alle fall jeg det som mer enn vest og evt vanntett kortbukse.
Redigert av P_H_; 19/09/2011 13:23.
|
|
|
19/09/2011 13:36
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Gratulerer, Ragnhild Bolstad!
Det er vel ikke noe ukjent fenomen at mange idrettfolk er i besittelse av en god del ærgjerrighet og stolthet.
Jeg er selv ingen idrettsmann, men jeg har forståelse for at konkurransemennesker som setter fair play høyt, kan føle det som en sterk krenkelse å bli urettmessig beskyldt for juks.
Er det ufint å antyde at kritikken kan ha hatt noe som helst med hennes kjønn og/eller alder å gjøre? Ville det tatt seg annerledes ut om det var snakk om en mann i 20-åra?
|
|
|
19/09/2011 13:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men ellers har jeg bare fremført det jeg mener - at reglene er gode nok. At andre mener noe annet har jeg ingen problemer med. Nei - men du er én person, og hva du mener er ikke nødvendigvis relevant. Hva flesteparten av dem som deltar mener, derimot ...
|
|
|
19/09/2011 13:44
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men ellers har jeg bare fremført det jeg mener - at reglene er gode nok. At andre mener noe annet har jeg ingen problemer med. Nei - men du er en person, og hva du mener er ikke nødvendigvis relevant. Hva flesteparten av dem som deltar mener, derimot ... Ja, jeg er bare en liten person. Snufs. Men hva flertallet mener om denne saken er jeg usikker på. Så vidt jeg vet er det ikke avholdt noen uhildet meningsmåling? At flertallet av kranglefantene på dette forumet er uenig med meg er helt greit!
|
|
|
19/09/2011 14:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det virker bare som du konkluderer at reglene er gode nok bare fordi DU skjønner at her er det påkrevet med lange ermer. Hvis en rekke deltakere ikke greide å tolke reglene slik de var ment så er ikke reglene gode nok - uavhengig av hva du mener om saken.
|
|
|
19/09/2011 14:05
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva er "en rekke deltakere"?
At noen ikke har skjønt det er sikkert riktig, men hvor sto er andelen? Og hvor mange har skjønt det, men gir blaffen? Det er vel neppe mange som ikke skjønner fartsgrensene, men andelen som kjører for fort er betydelig.
Jeg kan godt tenke meg at mange av de som ble tatt nok har skjønt det, men brydde seg ikke.
Redigert av EgilS; 19/09/2011 14:06.
|
|
|
19/09/2011 14:09
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er "en rekke deltakere"?
At noen ikke har skjønt det er sikkert riktig, men hvor sto er andelen? Og hvor mange har skjønt det, men gir blaffen? Det er vel neppe mange som ikke skjønner fartsgrensene, men andelen som kjører for fort er betydelig.
Jeg kan godt tenke meg at mange av de som ble tatt nok har skjønt det, men brydde seg ikke. Fartsgrensene er det bare en måte å lese på. Man ser på skiltet. Reglene til birken derimot gir rom for tolkning og det var i tillegg avgjørende når du las de.. Så temmelig håpløs sammenligning..
|
|
|
19/09/2011 14:12
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det virker bare som du konkluderer at reglene er gode nok bare fordi DU skjønner at her er det påkrevet med lange ermer. Hvis en rekke deltakere ikke greide å tolke reglene slik de var ment så er ikke reglene gode nok - uavhengig av hva du mener om saken. Ingen regler eller lover er fullstendig uttømmende og klare - bare spør advokater og dommere om det. En lovtekst kan alltid tolkes, og det vil alltid være gråsoner (eller unnskyldninger/forklaringer). I ett ritt synes jeg vi kan klare oss uten detaljerte beskrivelser av hvordan en sekk skal pakkes. Men jeg er ikke uenig i at arrangørene burde stresset hensikten med reglene bedre.
|
|
|
[Re: Kriss]
19/09/2011 14:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Fartsgrensene er det bare en måte å lese på. Man ser på skiltet. Jepp, og på tross av dette er det de fleste som i varierende grad velger å følge de.
|
|
|
19/09/2011 14:22
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Nå har jo vedkommende lagt ballen død. -Kan ikke verdens beste terrengsykkelforum lage et drivende godt forslag til ny beskrivelse av sekkens innhold og oversende vederlagsfritt til Birken -dermed har terrengsyklistene selv laget sitt eget regelverk og løst problemet for fremtiden?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
19/09/2011 14:35
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fartsgrensene er det bare en måte å lese på. Man ser på skiltet. Jepp, og på tross av dette er det de fleste som i varierende grad velger å følge de. Ok, gir meg, ser nå at sammenligningen var veldig god og at reglene til birken nesten er tydeligere enn skiltingen av fartsgrensene.
|
|
|
[Re: Kriss]
19/09/2011 14:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det var for å illustrere at det ikke nødvendigvis er uklare regler som har gjort at mange ikke har pakket riktig innhold i sekken, folk følger ikke nødvendigvis reglene uansett hvor klare de er.
|
|
|
19/09/2011 14:58
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Utfordringen/problemet med reglene er jo (blant mye annet) at de gir rom for tolkninger og bruk av skjønn.
Skjønnsmessige regler er fint i gitte situasjoner, og vi finner flust av de i norges lover. Det bidrar for eksempel til at den røde kloke boken er av et langt mindre omfang enn det den ville vært dersom lovgiver måtte gi en nøyaktig beskrivelse av alle rettsregler. Ser man på veitrafikkloven § 3 som allerede har vært nevnt holder det med en generalklausul som rammer en lang rekke lovbrudd, motstykket ville vært en oppramsing av alle de forhold som faller inn under § 3. Skjønnsmessige regler vil jo i en lang rekke tilfeller også tåle tidens tann bedre da innholdet av de kan forandres over tid.
Forskjellen mellom skjønnsmessige regler i norges lover og i Birkens reglement er jo at man i rettssamfunnet har utdannede mennesker til å håndheve de og et rettssystem med gode klagemuligheter. Birken har "vanlige" funksjonærer som skal tolke reglene etter beste evne og selv med god veiledning av funksjonærer vil man slite med å få en rettferdig håndhevelse. Når klageorganet i tillegg er funksjonærenes "arbeidsgiver" og den samme som har laget reglene er man etter mitt syn på syltynn is for å bruke skjønnsregler.
|
|
|
19/09/2011 17:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
I ett ritt synes jeg vi kan klare oss uten detaljerte beskrivelser av hvordan en sekk skal pakkes.
Det er jeg forsåvidt enig i, men da kan man ikke la frivillige foreta en detaljert gjennomgang av sekkens innhold og dømme ut ifra dette. Ellers flott redegjørelse fra kjasmas.
|
|
|
[Re: KTL]
19/09/2011 18:25
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
-Kan ikke verdens beste terrengsykkelforum lage et drivende godt forslag til ny beskrivelse av sekkens innhold og oversende vederlagsfritt til Birken - Forslaget er vel allerede kommet av GeirK tidligere i tråden.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
19/09/2011 19:20
|
Børsen
Fersking
|
Fersking
Dette er det endelige beviset for at Birken er av og for skiløpere. Regnbukse? Hva er det? Ingen syklister jeg kjenner ville ta de to ordene "sykle" og "regnbukse" i samme setning. Og langt mindre i et ritt. Legg på ordet "sekk" så skjønner du at sette er, for å sitere en kjent terrengsyklist, helt natta.
|
|
|
[Re: Børsen]
19/09/2011 20:36
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Dette er det endelige beviset for at Birken er av og for skiløpere. Regnbukse? Hva er det? Ingen syklister jeg kjenner ville ta de to ordene "sykle" og "regnbukse" i samme setning. Og langt mindre i et ritt. Legg på ordet "sekk" så skjønner du at sette er, for å sitere en kjent terrengsyklist, helt natta. Men hva med ordene teknisk havari, fjellet, 3 grader, regn, vind, regnbukse og sliten i samme setning?
|
|
|
[Re: kjasmas]
20/09/2011 06:51
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det blir antageligvis en veldig lang og usammenhengende setning, og den burde deles opp for å få et bedre språk.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
|
|