Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Backup av PC

Backup av PC #1264145 18/09/2011 20:10
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Jeg har konstant dårlig samvittighet for at innholdet på familiens tre PC'er bare sporadisk sikkerhetskopieres. Min dårlige løsning går på at jeg har tre eksterne disker som jeg backer opp på når jeg en sjelden gang gidder eller husker på å gjøre det. Jeg opplever at det blir bare rot ettersom vi er flere brukere som lagrer ting litt her og litt der. Jeg vet at det bare er et tidsspørsmål før en god porsjon familiebilder forsvinner i en eller annen form for diskhavari, og da blir det ikke greit å være meg...

Hva finnes av gode løsninger? Mine krav er at det er enkelt å sette opp, det må være mer eller mindre helautomatisk (slippe å tenke på det), og enkelt å hente fram igjen. På Elkjøp selger de noe som heter F-Secure Online Backup. Noen som har erfaring med dette? 400 spenn i året pr. PC virker som en rimelig måte å kjøpe seg ut av dårlig samvittighet?

Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264179 18/09/2011 20:52
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg nyttar gratisversjonen av Dropbox på alle mine maskiner.

Veldig greit med synkronisering mellom maskinene, mobil og muligheit for å laste ned/endre/laste opp filer via nettlesar.

Det var for ei lita stund sida eit stygt sikkerheitshol, men elles er vel Dropbox så trygt som "skylagring" kan vere.

Bakdelen er at gratisversjonen kun har 2GB kapasitet, som kan utvidast til 8GB om du inviterer andre, og at betalingsverjonen er forholds kostbar ($99 per år for 50GB, $199 per år for 100GB).

Om du registrer ein DropBox-kontor via denne linken får både du og eg 250MB ekstra: http://db.tt/rvL00W3 ICON_WINK

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264235 18/09/2011 21:55
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker on-line backup fra keepit. Mitt valg av de var p.g.a. ubegrenset kapasitet og ingen hastighets choke* (Har 500 GB lagret der, hovedsaklig råfoto)

Usikker på hva vilkårene er for flere maskiner (Tar bare on-line bakup av en maskin, alle andre syncer mot denne)

Testet noen andre leverandører som begrenset uploadhastigheten etter noen titalls GB, noe som ville medført flere års upload.

Redigert av sverreb; 18/09/2011 21:57.
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264283 19/09/2011 06:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skaff deg en NAS, og bruk Windows' innebygde backupverktøy for å ta periodisk backup av viktige foldere. Sørg for at brukere putter sine data der de skal (altså, bilder under den samme mappen hver gang osv.) Paragon har en gratis backupløsning for å få gjenopprettingsbilde av maskinen også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264296 19/09/2011 06:51
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Bakdelen med lokal backup er om noko skulle skje; til dømes brann eller innbrot.

Fordel er at ein sjølv har 100%* kontroll på eigen data.

Fordel med ein online-løysing er tilgang kvarsomhelstifrå, samt mulig for synk** av ulike maskiner. Til dømes stasjonær, laptop og jobb-maskin.

Ein anna fordel med DropBox er fortløpande sync. Eg har alle dokumenta mine*** lagra i ei mappe på PC-en som heiter DropBox, og i det augeblink eg lagrar og lukkar eit av dei dokumenta vert dei lasta opp på nett. Om eg ved eit uhell slettar dei har eg muligheit for å gjenopprette i 30 dagar.

*hacking, virus og anna ikkje tatt høgde for
**sikkert ikkje mulig hjå alle online-tenester
***unntak finnes

Re: Backup av PC [Re: NjalVM] #1264337 19/09/2011 07:32
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: NjalVM

Om du registrer ein DropBox-kontor via denne linken får både du og eg 250MB ekstra: http://db.tt/rvL00W3 ICON_WINK

Ikkje berre du ICON_WINK

http://db.tt/HZwXrA2

Martin

Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264358 19/09/2011 07:58
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Eg brukar CrashPlan+. Dette fungerer på same vis som keepit nemnt lenger oppe, men er rimelegare. Gløym NAS og anna lokal backup. Cloud-backup er billig, trygt i tilfelle brann, etc., og så og seie heilt utan vedlikehald. Du må berre passe på å installere klienten ved ny PC, og sjekke at alt fungerer innimellom.

CrashPlan har faktisk endra måten eg tenkjer backup på. Før la eg ein del energi i å slette uviktige data og arkivere statiske data som gamle foto, for å halde backup-settet på eit minimum. Men CrashPlan har ingen begrensing på diskplass, og prisen er fast, så det er faktisk berre å pøse på. Eg har no 439 GB der ute.

Det kan hende keepit har raskare upload, men eg synest ikkje det betyr så mykje om initiell upload tek ei veke eller to.

Tor Hovland
Re: Backup av PC [Re: NjalVM] #1264379 19/09/2011 08:31
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
(dropbox)

En av helt klare showstoppers for min del med dropbox er det enkle faktum at bedriften kan, dersom de ønsker og/eller bli pålagt, se ikke-kryptert variant av dataene som kopieres over. Det er noe å ha i bakhodet.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264390 19/09/2011 08:40
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Crashplan+ her også, samt lokal backup til en windows homeserver.

Koster en fast sum for opp til 7 pc'er, så nå er alle 5 backet opp til enhver tid.

Backup ut av huset er viktig, slipper å bekymre deg for brann, lynnedslag og tyveradder.

Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264393 19/09/2011 08:42
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Bare en advarsel.
Dersom du har Windows XP og velger å bruke den innebyggede backupløsningen som følger med (NTBackup.exe elns) så er det viktig å være klar over at selv om du skulle tro den også kunne leses på Windows 7 så kan den ikke uten videre det..

Skulle jeg valgt selv og hatt en Windows maskin så hadde jeg holdt en knapp på Crashplan Pro som torhovl bruker. Selv har jeg Mac og har i tillegg til Timecapsule, og flere redundante filtjenere på UPS så det er relativt greit ivaretatt..

Re: Backup av PC [Re: schnappi] #1264433 19/09/2011 09:40
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: schnappi
(dropbox)
En av helt klare showstoppers for min del med dropbox er det enkle faktum at bedriften kan, dersom de ønsker og/eller bli pålagt, se ikke-kryptert variant av dataene som kopieres over. Det er noe å ha i bakhodet.
Denne?
Sitat: Wikipedia
In May 2011, a complaint was filed with the US FTC alleging Dropbox misled users about the privacy and security of their files. At the heart of the complaint was the policy of "deduplication", where the system checks if a file has been uploaded before by any other user, and links to the existing copy if so; and the policy of using a single AES-256 key for every file on the system so Dropbox can (and does, for deduplication) look at encrypted files stored on the system, with the consequence that any intruder who gets the key (as well as Dropbox employees) could decrypt any file if they had access to Dropbox's backend storage infrastructure.[75]

Det er ei 'svakheit' med tanke på trygginga, eg veit.

Eg har vanskelig for å tru at selskap som tilbyr (uavgrensa) online lagring lagrar alt i eit 1-til-1-forhold. Kva om 1 000 000 menneskjer kvar skal lagre 0,5 TB.. Det vert ille mykje.

Mi kunne om de-dup er moderat, men trur ikkje det lar seg gjere med kryptert data, noko som for meg tilseier at alle tilbydarar av 'skylagring' må dekryptere dataen for å effektivisere lagringa. (Eller har massiv lagringskapasitet tilgjengelig, som sel til underpris.)

Re: Backup av PC [Re: NjalVM] #1264669 19/09/2011 13:53
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Tror ikke det er lagringen som koster mest for disse selskapene. Lavkostgutta har neppe enterprise nivå datasikkerhet. Så kostnadene for lagring blir strøm og hardware for 2-3x datamengden du trenger (I.e. HDD, rackplass, sokkel, switcher), noe som kanskje koster ~$200-400/TB amortisert over tre år. (Tall tatt temmelig fritt fra luften)

Jeg mistenker at nettleien for datalinjer til å ta unna trafikken av ale de som skal laste opp mange GB med data utgjør langt større beløp.

(Og ja de av oss som bruker 0.5TB hos disse selskapene er nok ikke favorittkundene, de fleste tar backup av langt mindre)

Redigert av sverreb; 19/09/2011 13:54.
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1264727 19/09/2011 15:29
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Generelt vil jeg anbefale to backup-sett: Ett hjemme (rask backup, raskt tilgjengelig), og et borte (for eksempel på jobb, eller online).

Selv har jeg tre, men så er jeg ekstra paranoid når det gjelder fotografier og egen video.

Jeg bruker norske Jotta for online-backup, en ubegrenset konto for én maskin. Resten består i ymse løse disker, hovedsaklig større WD-disker jeg tar med meg til/fra jobb én gang i måneden.

Selv om jeg har ca 5 Mbit/s opp, er online backup såvidt levelig når man produserer mye egen data (foto, heldigvis lite video).

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Backup av PC [Re: NjalVM] #1265233 20/09/2011 11:20
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt

Denne?
Sitat: Wikipedia
(...)In May 2011(...)

Nei, heller denne. Såfremt dropbox selv påstår at de kan dekryptere kundenes data, kunne de likesågjerne ha lagret data i klartekst hos seg selv og hatt filoverføring over SSL.

Quote:

Det er ei 'svakheit' med tanke på trygginga, eg veit.

Svakhet er en veldig veldig diplomatisk betegnelse. Det finnes skylagringsløsninger som tilbyr krypto hele veien (SpiderOak, f.eks.), men om de er like økonomisk gunstige for forbrukeren som dropbox vet jeg ikke.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Backup av PC [Re: schnappi] #1265296 20/09/2011 12:49
F
fr4ed Offline
Medlem
Medlem
F
Hei,

Jeg er veldig fornøyd bruker av SpiderOak. Det er veldig lett å sette opp, men det passer ypperlig også for de med litt mer nørde-nykker av flere grunner.

Gui’en er veldig enkel å bruke, så oppsettet er veldig lett. Når du har gjort det har du mulighet for å kjøre det fra kommandolinjen (ikke vanskelig!) og det betyr mye lavere ressursbruk på pc’ene det kjøres på. Prøvde å kjøre crashplan en gang for lenge siden, men det spiste alt av ressurser (mulig det er blitt bedre nå). Klienten krypterer filene lokalt før de lastes opp til serverne, dette gjør at filene forblir kryptert og ansatte hos spideroak (og nsa, homeland security eller pst) kan ikke se hva du lagrer, i motsetning til... Men det betyr at du ikke har noen passord-reset-funksjon heller, så aldri glemme passordet!

Du får redundant backup, kan synce mellom pc’er, stort sett alt av muligheter disse tilbyderne har. Windows, mac og linux. Les mer på sidene deres hvis det er interessant. Eller evt. spør, jeg kan svare på noe.. ICON_SMILE

Du får 2 gb gratis og 100 gb koster 100$ i året eller 10$ i måneden, vel brukte penger for offsite backup synes jeg. Da kan du ha så mange pc’er du vil. Uavhengig av betaling får du inntil 50 gb gratis, 1 gb for hver venn du henviser.

Du får 2gb gratis, pluss 1gb hvis du bruker denne linken:
https://spideroak.com/download/referral/86ab399dcf243167e7d09badd4e0fd0b

Hvis ikke du gidder vervesystemet 1 til deg 1 til meg så bruk denne istedet og få 2gb:
https://spideroak.com/

Når det gjelder de-dup skjer den så vidt jeg vet lokalt før opplasting, og det er lokalt krypteringen skjer. Så man får begge deler.

Redigert av fr4ed; 20/09/2011 13:10.
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1265317 20/09/2011 13:32
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker Dropbox for daglige ting, ikke som backup. Der har jeg en TrueCrypt-drive på 200 MB for de mest sensitive tingene. Fungerer fint på tvers av Win og Mac.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Backup av PC [Re: fr4ed] #1265440 20/09/2011 17:35
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fr4ed
Du får 2gb gratis, pluss 1gb hvis du bruker denne linken:
https://spideroak.com/download/referral/86ab399dcf243167e7d09badd4e0fd0b

Og om du nyttar koden "worldbackupday" får du enda 5GB..
(Altså 6 totalt.)

Eg gjer SpiderOak eit forsøk. Ser det var litt "meir" når ein skal setje det opp, men får sjå hur det utartar seg. Har så langt vore ekstremt godt nøgd med Dropbox!

Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1265686 21/09/2011 06:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Og der bestilte jeg meg en 2TB-disk jeg skal bruke til backup. Denne fylles hver uke og taes med på jobben. Sikkert, slipper knot med båndbredde, osv ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Backup av PC [Re: Pennypacker] #1266467 21/09/2011 23:10
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Evnt kan man jo kjøpe en god gammaldags tape stasjon, skulle man ha en liten safe hjemme så er det jo relativt trygt og man slipper å bekymre seg for om data utleveres om man ikke liker tanken på å lagre informasjon på andre siden av kloden.

Det mest praktiske er vel en NAS og som noen foreslo periodisk backup av det viktigste fra denne til feks. online backup eller en ekstern harddisk.

Re: Backup av PC [Re: NjalVM] #1266470 21/09/2011 23:16
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg gjer SpiderOak eit forsøk.
Makan til sirup det går å ta backup!

Har totalt 3,8GB det skal takast backup av, men på nærare 30h er det kun 2GB som er lasta opp. (Det er ikkje linja eller pc som er flaskehalsen.)

Re: Backup av PC [Re: NjalVM] #1266613 22/09/2011 07:59
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Eg gjer SpiderOak eit forsøk.
Makan til sirup det går å ta backup!

Har totalt 3,8GB det skal takast backup av, men på nærare 30h er det kun 2GB som er lasta opp. (Det er ikkje linja eller pc som er flaskehalsen.)

Eg må berre nok ein gong anbefale CrashPlan. Det er mykje rimelegare, gir deg ubegrensa lagringsplass og støttar også privat kryptering. 3,8 GB tek ikkje lang tid.

Tor Hovland

Moderator  support