Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Rulleski i trafikken

Re: Rulleski i trafikken [Re: P_Dalen] #1264407 19/09/2011 09:11
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: P_Dalen

Sitat: Dan
Når dere er på vei oppover på gangveien og bruker absolutt hele bredden til ski og staver,
Det minner vel littegrann om "dere som sykler 5-6 i bredden...", gjør det ikke?

Det har nok lett for å bli sånn at folk som sykler (det være seg på vei eller på g/s-vei), fort kan komme i skade for å betrakte rulleskiløpere som fremmedelementer. Det er ikke vanskelig å se analogien med at noen ureflekterte bilister ser på syklister som en trussel mot bilens territorium.

Nå gjør syklister som oppfører seg uforsvarlig i trafikken ikke rulleskiløpernes uforsvarlige opptreden mindre uforsvarlig.

Dårlig oppførsel i trafikken bør man slutte med uansett hvor mye man legger merke til at andre trafikkgrupper også oppfører seg dårlig.

Martin

Re: Rulleski i trafikken [Re: RazeFaze] #1264451 19/09/2011 10:03
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RazeFaze
Hva er reglene for rulleski i trafikken?
Hva er reglene for rulleski på gangvei, og gang og sykkelvei?

Hvordan det kan være lov med rulleski i trafikken skjønner jeg ikke, det er jo ikke bremser på dem.

Finnes bremseløsninger, men ingen som virker ekstremt bra. Ellers er det STOR forskjell på klassisk- og skøyte-rullesski. Med klassisk kan man ploge og skrense ganske greit (pga brede hjul), med skøyting kan man knapt stoppe på 20-30m i relativt lav fart ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264489 19/09/2011 10:36
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg kan skrive det rett ut: Jeg synes det er en dårlig idé å gå på rulleski i trafikken.

Jeg synes det er bra med folk som går på rulleski i trafikken, for da får jeg testet mine egne fordommer mot trafikkens "avvikere". Kanskje jeg kan forstå antisyklist-bilisters tankegang bedre på den måten?

Hva er "trafikken" forresten, om ikke summen av alle som ferdes, uavhengig av fremkomstmiddel? Herunder ski, sparkstøtting, kjelke, rullestol, rullebrett, rulleskøyter og rulleski, som alle er fremkomstmidler av typen "gående".

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264516 19/09/2011 11:09
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Vi irriterer oss mye her i landet - landet med få innbyggere og mye penger - det skal vi ha ICON_SMILE
Legg merke til bruken av "vi"...jeg er altså ikke bedre selv, men i perioder hvor det er lenge siden jeg har blitt hekset av andre i trafikken, uansett farkost, slår det meg at vi er fantastisk heldige som bor her. Selv med alle klønene vi har rundt oss, er det meste altå ok.
Det er i sånne perioder blodtrykket får hvilt seg.

Re: Rulleski i trafikken [Re: BeefCake] #1264521 19/09/2011 11:13
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: BeefCake

Hvordan det kan være lov med rulleski i trafikken skjønner jeg ikke, det er jo ikke bremser på dem.

Finnes bremseløsninger, men ingen som virker ekstremt bra. Ellers er det STOR forskjell på klassisk- og skøyte-rullesski. Med klassisk kan man ploge og skrense ganske greit (pga brede hjul), med skøyting kan man knapt stoppe på 20-30m i relativt lav fart ICON_SMILE

Som sagt, det finnes ikke bremser.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264538 19/09/2011 11:25
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Ha-ha, for en fantastisk debatt! Siden det er nødvendig med en lang, lang beskrivelse på alle mulige detaljer hver gang man skriver noe, skal jeg være forsiktig, men her er et forsøk på å forklare:

Jeg tok, som vanlig, selvsagt, veldig godt hensyn til alle på sykkel, rulleski, føtter, hest, etc da jeg kjørte i Maridalen den dagen (det går fint, selv i svart Audi).

Jeg mener ikke at "alle på rulleski", "alle på sykkel", etc har noe mer til felles enn "alle med ører", og jeg kan ikke se at jeg generaliserte på noen måte.

Det er mange grunner til at det blir fint med snøen kommer, og én av dem er jo at alle som liker å gå på ski faktisk kan gjøre det på snø. Årstidene er kommet for å bli.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Rulleski i trafikken [Re: Christian] #1264551 19/09/2011 11:32
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Christian
Årstidene er kommet for å bli.

Åh? Sommeren var jo avskaffet i år.

Re: Rulleski i trafikken [Re: RazeFaze] #1264552 19/09/2011 11:32
Christian Offline
Uflaks
Uflaks

På rulleski regnes man som gående. Det er i hvert fall sånn jeg (som ikke er jurist) forstår loven:

"Som gående regnes også den som
a) går på ski eller rulleski,
b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,
c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy. "

Christian
Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264554 19/09/2011 11:33
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Årstidene er kommet for å bli.

Åh? Sommeren var jo avskaffet i år.

Nettopp, og årstidene fortsetter, og vi blir ikke kvitt dem.

Christian
Re: Rulleski i trafikken [Re: Christian] #1264556 19/09/2011 11:34
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
"Som gående regnes også den som
a) går på ski eller rulleski,
b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,
c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy. "

Nå ble jeg litt i tvil her: Gjelder c) også svarte Audier?

Christian
Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264577 19/09/2011 11:54
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hehe. Det blir som lovens definisjon av sykkel, min stisykkel er tydeligvis ikke en sykkel:

§ 2-5. Andre definisjoner av kjøretøy
12. Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Christian] #1264581 19/09/2011 12:02
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Særlige bestemmelser for gående:

Gående skal nytte gangvei, fortau, gangbane eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. kan gående nytte sykkelvei, sykkelbane eller kjørebane.

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers vil bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.

Det vil i praksis si at rulleskiløpere kan nytte høyre side av vegen. En kollisjon mellom rulleskiløper og en bil i samme retning vil sansynligvis medføre mindre personskade enn om de skulle kollidere “front mot front”.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Mastodon] #1264590 19/09/2011 12:14
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Enig.

Jeg tror det også betyr at vi pent må finne oss i det hvis rulleskiløpere bruker sykkelfeltet.

Se også s. 89 i Statens Vegvesens Håndbok 060 (obs - linken går til stor pdf-fil)

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264594 19/09/2011 12:26
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
Jeg tillater meg selv å vær skikkelig dust, men for Guds skyld, hvorfor MÅ man absolutt gå på rulleski? Er ikke det nokk vinter å snø i dette landet til at man kan slippe å utsette seg selv og andre for fare ved å spenne en aluskinne med hjul på under beina? Som sagt et jeg skikkelig dust...

Håvard

grove sykler og mørk musikk
Re: Rulleski i trafikken [Re: haavardhun] #1264606 19/09/2011 12:38
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: haavardhun
Jeg tillater meg selv å vær skikkelig dust, men for Guds skyld, hvorfor MÅ man absolutt gå på rulleski? Er ikke det nokk vinter å snø i dette landet til at man kan slippe å utsette seg selv og andre for fare ved å spenne en aluskinne med hjul på under beina? Som sagt et jeg skikkelig dust...

Selv jeg kan argumentere mot den der:

For det første er det mange nok som synes vi som sykler i skogen om vinteren er skikkelige duster. "Her er det fantastisk skiføre og Norge er en skinasjon og så skal dere nødvendigvis sykle, selv om dere fint får syklet de 7-8 andre månedene i året. Jeez..."

For det andre skjønner jeg godt at folk som er opptatte av ski og skirenn gjerne har lyst å starte sesongen med god skiform for å få litt forsprang mot konkurrentene.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264614 19/09/2011 12:42
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Mulig at rulleski i trafikken er et problem i hovedstaden. Her i utkanten er det nok fortsatt syklister som skaper mest irritasjon. Selv velger jeg av egen interesse å gå på rulleski på sykkelstier utenfor tettbebyggede strøk eller på lite trafikkerte veier, og da er gjerne løypa besiktiget først, med tanke på uoversiktlige utforkjøringer, dårlig asfalt og annet som kan by på problemer i forhold til bremsing. Det overrasker meg veldig om ikke de fleste som trener på rulleski setter egen sikkerhet såpass høyt at de har dette i bakhodet når de velger treningsløype.

Syklister bør, bedre enn de fleste, ha forståelse for at det neppe er for å irritere andre at en rulleskiløper bruker veibanen.

Et tips til syklister er å ha litt ekstra klaring ved passering av rulleskiløpere i sidevind. Stavene blir veldig lett tatt av vinden.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Mastodon] #1264616 19/09/2011 12:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Mastodon

Et tips til syklister er å ha litt ekstra klaring ved passering av rulleskiløpere i sidevind. Stavene blir veldig lett tatt av vinden.

Et tips til rulleskiløpere i sidevind, pass ekstra på stavene dine, de blir lett tatt av vinden...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264617 19/09/2011 12:45
KTL Offline
Besatt
Besatt

Selv jeg kan argumentere mot den der:

For det første er det mange nok som synes vi som sykler i skogen om vinteren er skikkelige duster. "Her er det fantastisk skiføre og Norge er en skinasjon og så skal dere nødvendigvis sykle, selv om dere fint får syklet de 7-8 andre månedene i året. Jeez..."

For det andre skjønner jeg godt at folk som er opptatte av ski og skirenn gjerne har lyst å starte sesongen med god skiform for å få litt forsprang mot konkurrentene.

Vi hadde en fin stitur på barfrost fra Skullerudstua en desemberkveld for noen år siden. Ved Skullerudstua legges det hver vinter kunstsnø for å starte skisesongen "før tiden". Det som var morsomt var de spørrende blikkene -hvordan i alle verden noen kunne finne på å sykle nå i skisesongen? (Det er jo mer naturlig å gå på ski på kunstsnø...)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Rulleski i trafikken [Re: haavardhun] #1264623 19/09/2011 12:52
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig

Håvard

Prøv det selv:-) Uavhengig av om du satser på ski eller ikke, så er det helt overlegen trening for kondisjon og overkroppsstyrke som faktisk også kan være nyttig i sykling. Stakeøkter hvor du drar deg fram bare ved hjelp av overkroppen i for eksempel 3 timer er helt drøyt! Du kan jo sammenlikne det med å sitte tilsvarende tid i crunchmaskin og tenke deg hvilken treningseffekt dét ville hatt for buken;-)

Re: Rulleski i trafikken [Re: RazeFaze] #1264644 19/09/2011 13:18
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig

Et tips til rulleskiløpere i sidevind, pass ekstra på stavene dine, de blir lett tatt av vinden...

Det skal jeg love deg at rulleskiløpere gjør, men det er ikke lett, så derfor er det greit å være oppmerksom på det;-) Riktig teknikk tilsier at man slipper stavene bak kroppen, og dette er gjerne en bevegelse som er automatisert. Derfor blir det mer krevende når man går i sidevind. Vinden tar jo gjerne godt tak når man holder stavene i fast grep også.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Mastodon] #1264647 19/09/2011 13:25
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig

Håvard

kondisjon og overkroppsstyrke

+ for variasjonens del.

Nuff said.

- Mvh BeefCake
Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264652 19/09/2011 13:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøp en Bråsterk, tren i garasjen. Spe på med rulletrening.
Bilister oppfordres til å kjøpe GranTurismo. Like stillesittende og lat, bare med mindre drivstoffutgifter :-D

Slik kan vi alle holde oss hjemme, og ikke plage de som er ute for å ..eh..vent nå litt :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Rulleski i trafikken [Re: Mastodon] #1264658 19/09/2011 13:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Uavhengig av om du satser på ski eller ikke, så er det helt overlegen trening for kondisjon og overkroppsstyrke som faktisk også kan være nyttig i sykling

Da tror jeg heller at jeg sykler stiv singlespeed i rufsete terreng. Smaken er som baken, men skiløping på asfalt ser utrolig kjedelig ut.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rulleski i trafikken [Re: GeirK] #1264663 19/09/2011 13:47
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Uavhengig av om du satser på ski eller ikke, så er det helt overlegen trening for kondisjon og overkroppsstyrke som faktisk også kan være nyttig i sykling

Da tror jeg heller at jeg sykler stiv singlespeed i rufsete terreng. Smaken er som baken, men skiløping på asfalt ser utrolig kjedelig ut.

Er helt enig med at stisykling er mye mer moro. Men har du 45-60 min til rådighet så er det helt overlegen trening å ta seg en rulleskitur med veksling mellom enkel og dobbeltdans. Synes forøvrig det er langt mer kjipt å sykle på asfalt enn å gå på rulleski på asfalt...

- Mvh BeefCake
Re: Rulleski i trafikken [Re: GeirK] #1264666 19/09/2011 13:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Smaken er som baken, men skiløping på asfalt ser utrolig kjedelig ut.

Varför skulle skidåkning på asfalt vara tråkigare an vanlig skidåkning förutom skillnaden i naturopplevelse? Det är ju en del folk som gillar att sykla på asfalt också.

Re: Rulleski i trafikken [Re: fredriks] #1264676 19/09/2011 14:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Fordi at når man går på ski, har man i de fleste tilfeller valgt den mest effektive måten å bevege seg på i det terrenget man ferdes i.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rulleski i trafikken [Re: GeirK] #1264679 19/09/2011 14:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg liker å løpe i terrenget selv om det vil være mer effektivt å sykle. Jeg liker å sykle asfalt selv om det mest effektive vil være å kjøre bil.

Njeei, argumentasjonen din holder ikke for meg i hvert fall. ICON_SMILE

Re: Rulleski i trafikken [Re: EgilS] #1264684 19/09/2011 14:22
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: EgilS
Jeg liker å sykle asfalt selv om det mest effektive vil være å kjøre bil.

Nja... den går jeg ikke med på. Jeg tviler på at man finner noen mer (energi-)effektiv måte å forflytte seg på langs landeveien, enn med landeveissykkel?

Re: Rulleski i trafikken [Re: P_Dalen] #1264703 19/09/2011 14:43
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: P_Dalen
Sitat: EgilS
Jeg liker å sykle asfalt selv om det mest effektive vil være å kjøre bil.

Nja... den går jeg ikke med på. Jeg tviler på at man finner noen mer (energi-)effektiv måte å forflytte seg på langs landeveien, enn med landeveissykkel?

http://www.youtube.com/watch?v=aCzE3_nqyfc

- Mvh BeefCake
Re: Rulleski i trafikken [Re: GeirK] #1264717 19/09/2011 15:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fordi at når man går på ski, har man i de fleste tilfeller valgt den mest effektive måten å bevege seg på i det terrenget man ferdes i.

Og singlespeed er jo som kjent den mest effektive måten å sykle i skogen på ;-)

Rulleski ser muligens kjedelig ut, men er det lite trafikk og fin asfalt så er det faktisk veldig gøy (hvis man har teknikken til det).

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support