|
|
Truer med rettsak etter tilleggstid...
|
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: skibum]
13/09/2011 14:00
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
13/09/2011 19:49
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Presisering i nyhetsbrev 22.8, sendt til alle påmeldte;
Ryggsekk/bekledning Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy/vindtøy, votter og lue), mat, verktøy, slange og lappesaker. Vi anbefaler å ta med pumpe.
Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert.
|
|
|
13/09/2011 19:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vilken version av informationen är det tänkt att deltagarna skal fölga?
|
|
|
[Re: fredriks]
13/09/2011 20:38
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Vilken version av informationen är det tänkt att deltagarna skal fölga? Hvilket sett av regler følger normalt du? De gamle utdaterte eller de nye oppgraderte?
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: Oystein L]
13/09/2011 20:54
|
Dan
More than words
|
More than words
ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær Det er altså ikke lov å delta i rittet uten å ha disse tingene oppe i sekken. Av det følger at det kun er lov å bruke disse ekstraklærne og maten i tilfelle man bryter. Hvis det blir skikkelig grisevær på fjellet og man må bruke klærne for å overleve så blir man diskvalifisert selv om man klarer å fullføre rittet. Hva må minst inngå i "tøy"? Et komplett sett med sykkelklær? Lang/langt eller kort/kort? Er det greit med kilt i sekken? Denne er så komisk at den allerede er kommentert ørten ganger. Holder det med regnbukse og regnjakke eller må man ha skotrekk og sydvest også? Holder det med to kjeks eller må jeg ha med et par poser Real turmat og primus? Holder det med to unbrakonøkler eller må jeg ha med styrelagerpresse og rettestativ også? Nå er det sikkert mange som rister på hodet og sier "det er jo lov å bruke sund fornuft". Ja, hvis målet er å pakke sekken på en måte som gjør at man vet at man klarer seg trygt over fjellet så holder det med sund fornuft. Hvis man derimot skal følge reglene så må man få vite hvor den faktiske grensen går. To kjeks er ikke mat. Real turmat og primus er overkill. Så hva må jeg ha med for å oppfylle kravene og være sikker på ikke å bli diskvalifisert eller få tilleggstid? Fire kjeks? Tre kjeks og en banan? Jeg synes det er liten tvil om at Birken må finne ut av disse reglene før neste års ritt. Enten så må de skrive en eksakt pakkeliste, eller så må de holde seg til 3,5 kg-regelen og stole på at folk klarer å ta vare på seg selv.
|
|
|
[Re: Dan]
13/09/2011 20:55
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær Det er altså ikke lov å delta i rittet uten å ha disse tingene oppe i sekken. Av det følger at det kun er lov å bruke disse ekstraklærne og maten i tilfelle man bryter. Hvis det blir skikkelig grisevær på fjellet og man må bruke klærne for å overleve så blir man diskvalifisert selv om man klarer å fullføre rittet. Hva må minst inngå i "tøy"? Et komplett sett med sykkelklær? Lang/langt eller kort/kort? Er det greit med kilt i sekken? Denne er så komisk at den allerede er kommentert ørten ganger. Holder det med regnbukse og regnjakke eller må man ha skotrekk og sydvest også? Holder det med to kjeks eller må jeg ha med et par poser Real turmat og primus? Holder det med to unbrakonøkler eller må jeg ha med styrelagerpresse og rettestativ også? Nå er det sikkert mange som rister på hodet og sier "det er jo lov å bruke sund fornuft". Ja, hvis målet er å pakke sekken på en måte som gjør at man vet at man klarer seg trygt over fjellet så holder det med sund fornuft. Hvis man derimot skal følge reglene så må man få vite hvor den faktiske grensen går. To kjeks er ikke mat. Real turmat og primus er overkill. Så hva må jeg ha med for å oppfylle kravene og være sikker på ikke å bli diskvalifisert eller få tilleggstid? Fire kjeks? Tre kjeks og en banan? Jeg synes det er liten tvil om at Birken må finne ut av disse reglene før neste års ritt. Enten så må de skrive en eksakt pakkeliste, eller så må de holde seg til 3,5 kg-regelen og stole på at folk klarer å ta vare på seg selv. Kunne ikke vært mer enig. Idiotisk dårlig gjennomtenkte regler.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: gunner_one]
13/09/2011 21:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vilken version av informationen är det tänkt att deltagarna skal fölga? Hvilket sett av regler følger normalt du? De gamle utdaterte eller de nye oppgraderte? Jag förstår inte frågan då det jag menade är de reglerna som tydligen kom på mail den 22/8 och de reglerna som det verkar som stod på birkens hemsida innan birken och som i alla fall står där nu. Jag har ingen anning om vilken av dessa reglerna som faktiskt gäller och det var därför jag frågade. Jag tycker det är lite mycket oklart med reglerna. Dårligt formulerade regler. Olika regler på mail och på hemsidan. Inga regler när folk hämtade nummerlappen. Först endring från bör till skall för eliten och sen bör i den senaste information de fick.
|
|
|
13/09/2011 23:39
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ryggsekk/bekledning Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy/vindtøy, votter og lue), mat, verktøy, slange og lappesaker. Vi anbefaler å ta med pumpe.
Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert. Når man da får utdelt informasjon sammen med startnummeret der det står at sekken BØR inneholde, hvordan skal man da vite hva som har gjelder? Hva har høyest verdi? Seneste informasjon sort på hvitt på et papir eller noe som står på birken.no (og som har vekslet mellom skal og bør.) En informasjon gjelder kun til du får ny, noe vi fikk sammen med startnummeret. Må man da finne seg en PC å sjekke om infoen på nettet er forandret og ringe å spørre hva som gjelder, eller bør man kunne stole på informasjonen man får med nummeret. Greit nok Bolstad dummer seg ut med å true med rettsak, men dummer seg ut gjør jaggu birken også med slett håndtering av et klønete reglement.
|
|
|
14/09/2011 05:17
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert. Og det samme sto i avisen som alle deltakerne fikk i posten noen dager før rittet.
/Audun
|
|
|
[Re: TeddyTrB]
14/09/2011 05:39
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og det samme sto i avisen som alle deltakerne fikk i posten noen dager før rittet.
Så lett er det heller ikke. De som var påmeldt etter en viss dato fikk ikke avis.
|
|
|
14/09/2011 06:24
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis dette er teksten som sto i avisa og på nett holder jeg fast på mitt: / betyr «eller». Det er derfor, rent bokstavelig, valgfritt om en velger vind- eller regntøy.
Denne detaljen, sammen med resten av den ulne (sic!) teksten som beskriver innholdet i sekken, er nok til at jeg mener Birkebeinerrittet bør svelge stoltheten og trekke fra de 15 minuttene som Bolstad er så sinna på.
|
|
|
[Re: Dan]
14/09/2011 06:28
|
KTL
Besatt
|
Besatt
To kjeks er ikke mat. Real turmat og primus er overkill. Så hva må jeg ha med for å oppfylle kravene og være sikker på ikke å bli diskvalifisert eller få tilleggstid? Fire kjeks? Tre kjeks og en banan? Real turmat er jo allerede fastlagt til å være ost og vin. Hva ull gjelder så står jo denne utplassert langs løypa og er dermed helt unødvendig å ha med i sekken.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
14/09/2011 06:31
|
janeri
Medlem
|
Medlem
Jag tror ju inte någon arrangör med vilje vill någon deltagare något ont.
Vasaloppet på skidor går ju som känt är i klassisk stil. Men även där diskar dom motionärer som skejtar i någon backe, och den åkare som blir diskade, säjer att jag har lite bakhalt just i den där backen, så mig kan ni inte diska.
Men då säjer arrangören att skulle alla skejta så finns det inga spår kvar. Så därför behövs regler.
Birkenarrangören har sina regler med kläder och vikt. Skulle det vara så kallt som det var 2010 eller ännu värre, så kan även den bästa (Bolstad) behöva hjälp om det skulle hända något oförutsett med cykel eller kroppen.
Det var bara i elit klass som det stod bör. Det hoppas jag blir lika för alla i nästa race.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
14/09/2011 06:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis dette er teksten som sto i avisa og på nett holder jeg fast på mitt: / betyr «eller». Det er derfor, rent bokstavelig, valgfritt om en velger vind- eller regntøy.
Denne detaljen, sammen med resten av den ulne (sic!) teksten som beskriver innholdet i sekken, er nok til at jeg mener Birkebeinerrittet bør svelge stoltheten og trekke fra de 15 minuttene som Bolstad er så sinna på. Ja - da er jeg tilbake med å holde med Bolstad igjen. Det er forskjell på "regn-/vindtøy og regntøy/vindtøy". HVA i alle dager gjør den skråstreken der når det er komma mellom alle de andre elementene? Disse reglene er så utrolig dårlig gjennomtenkt, formulert og kommunisert at hvis Tone Lien hadde LITTE granne baller, hadde hun lagt seg flat og innrømmet at "dette har vi klønet til". Jeg håper hun blir overkjørt i retten av noen som greier å slå henne i hodet med den logiske sansen hun tydelig ikke er utstyrt med. Jeg tror Birken-ledelsen i fravær av mottak for rasjonell argumentasjon trenger den lærepengen når de ikke er i stand til å ta den innover seg for egen maskin.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/09/2011 07:11
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Disse reglene er så utrolig dårlig gjennomtenkt, formulert og kommunisert at hvis Tone Lien hadde LITTE granne baller, hadde hun lagt seg flat og innrømmet at "dette har vi klønet til".
Jeg håper hun blir overkjørt i retten av noen som greier å slå henne i hodet med den logiske sansen hun tydelig ikke er utstyrt med. Jeg tror Birken-ledelsen i fravær av mottak for rasjonell argumentasjon trenger den lærepengen når de ikke er i stand til å ta den innover seg for egen maskin.
Helt enig! Jeg er i utgangspunktet sjokkert over Bolstads reaksjon, men synes også at Birkenadministrasjonen har klønet dette til noe voldsomt. De hadde vært mye mer tjent med å ettergi alle tidstillegg som skyldes manglende innhold, da de helt åpenbart har formulert seg for dårlig. Så kunne de heller strammet inn til neste år. Virker ikke akkurat som noen lærende organisasjon dette, selv om jeg er overbevist om at de vet veldig godt at de har dr... på daget. Jeg tror at Birkenadm satser alt på ett kort; nemlig at Bolstad har skrevet under på at hun ikke hadde noe i sekken. Og juridisk tror jeg det holder i massevis, dersom det skulle gå så langt (selv om jeg tipper at dette ender med forlik).
|
|
|
14/09/2011 07:25
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg synes det er på tide med en rettsak her jeg også. Nå tror jeg at jeg har sagt det samme tre ganger i denne debatten og det har de fleste andre også. Vi som diskuterer dett trenger en avklaring. Hva som skjer med Bolstad bryr meg egentlig ikke. Birken kommer helt sikkert til å klare seg fint, og neste år får vi regler som er klarere. Men terrengsykkelforumet lider inntil vi får klare avgjørelser!!
LarsB på (grus)vegne av vannvittig mange
Redigert av larsb; 14/09/2011 07:25.
|
|
|
14/09/2011 07:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
hvis Tone Lien hadde LITTE granne baller
Dette skaper ubehagelige bilder inni hodet mitt.
|
|
|
[Re: test]
14/09/2011 08:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror at Birkenadm satser alt på ett kort; nemlig at Bolstad har skrevet under på at hun ikke hadde noe i sekken. Og juridisk tror jeg det holder i massevis, dersom det skulle gå så langt (selv om jeg tipper at dette ender med forlik). Ikke hvis advokaten til Bolstad er noe tess. "Angående dette med underskriften, Lien, ønsker jeg at du svarer på følgende: Dersom en deltaker tar på seg vindtøyet underveis, og sekken blir kontrollert ved målgang, blir man da tvunget til å skrive under på at man ikke har vindtøy i sekken" "Selvsagt ikke" "Så det er altså hva man hadde i sekken VED STARTEN av rittet som bestemmer om man har brutt reglementet" "Jo - i grunn" "Da ønsker jeg at du forklarer for retten hvorfor dere har valgt å gjøre denne kontrollen ved målgang og la den være avgjørende for et eventuelt tillegg i tid" "Vi har ikke grunn til å tro at Bolstad tok på seg vindtøyet underveis" "Det kommer vi tilbake til. Svar på spørsmålet. Hvorfor kontroll ved målgang?" "Det er mest hensiktsmessig. Deltakerne starter i puljer, men kommer i mål spredt" "OK - så hvordan fanger dere opp de tilfellene der deltakerne har tatt på seg tøy underveis." "Vi ser saken an" "Javel. Hvordan så dere saken an i Bolstads tilfelle?" "Nå kan ikke jeg svare for funksjonæren som gjorde kontrollen, men jeg antar at vedkommende vurderte det slik at Bolstad ikke hadde hatt klærne i sekken" "Så tidstillegget er basert på en antakelse, Lien?" "Hør nå her. Vi har et reglement og det har Bolstad brutt!" "Den konklusjonen er det retten som eventuelt skal komme til, Lien. Din oppgave er å gi dem den informasjonen de trenger for å komme til rett konklusjon. Vet dere at Bolstad ikke startet med vindtøy i sekken?" "Vi vet at hun ikke startet med en jakke i sekken" "Vi har allerede avdekket at reglementet ikke nevner jakke, og at den gir deltakerne et valg mellom vindtøy og regntøy. Vindvesten til Bolstad er definert som vindtøy. Jeg gjentar spørsmålet. Vet dere at Bolstad ikke startet med vindtøy i sekken?" "Nei, det hadde vi ingen mulighet til å sjekke" "Så dere antar kun at hun ikke startet med vindtøy i sekken?" "Jo - ja" "Så da kan vi konkludere at tidstillegget kun er basert på en ANTAKELSE om brudd på reglementet, og at hva hun hadde i sekken ved målgang er uvesentlig." "(sukk) Javel" "Ja, eller nei, Lien. Kan vi konkludere om at avgjørelsen om å gi Bolstad 15 minutter tillegg og frata henne muligheten til å vinne trippelbirken er basert på en antakelse fra Birken-ledelsen og arrangementets funksjonær, og at hva hun hadde i sekken ved målgang ikke har betydning for om hun har brutt regelverket fordi det er innholdet ved rittets start som gjelder." "Ja" "Da er jeg ferdig, ærede dommer"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/09/2011 09:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg dømmer herved Birken AS til å annulere tidstilleget til forulmpede, R. Bolstad. I tillegg dømmer jeg forulmpede, R. Bolstad til å betale motpartens saksomkostninger for å ha dratt en slik fillesak som en trippelseier i Birken inn for retten.
|
|
|
[Re: Tange]
14/09/2011 09:21
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Perfekt vinn-vinn eller tap-tap situasjon. Tolk den som du vil.
|
|
|
[Re: femte_gir]
14/09/2011 09:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vinn/vinn. Birkenledelsen lærer seg betydningen av å formulere seg presist (en lekse som mange voksne i dette landet hadde hatt utbytte av) og Bolstad får avkastning på alle treningstimene hun har lagt ned.
|
|
|
14/09/2011 09:59
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror de som kommer til å vinne aller mest på dette vil bli sekklevrandørene.
Tenk på hvor mange som nå må bytte sekk enten til vinteren eller iallefall neste høst! Og tenk hvis Birken kommer med en pakkliste for rennet som skal gjenspeile været i mars måned og ikke august som er temaet i denne saken.
|
|
|
14/09/2011 10:14
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Drømmescenario: 1. Birken forteller eksplisitt hvilken sekk som SKAL brukes under rittet 2. Birken forteller nøyaktig hva som skal være i sekken 3. Birken forteller nøyaktig hvilke dekk som skal brukes, enten i 26" eller 29" variant Sånn, der var 75% av trådene i ts-forumet neste år borte 
|
|
|
[Re: Kjesk]
14/09/2011 10:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og tenk hvis Birken kommer med en pakkliste for rennet som skal gjenspeile været i mars måned og ikke august som er temaet i denne saken.
De har redan regler angående vad man ska ha i säcken. http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet/Om-selve-rennet/Regler/Det värsta vädret som jag tror är realistiskt att det kan bli i mars och augusti är ett par plusgrader och ösregn. Det är nog troligare att det blir det i augusti än i mars.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/09/2011 10:31
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Og tenk hvis Birken kommer med en pakkliste for rennet som skal gjenspeile været i mars måned og ikke august som er temaet i denne saken.
De har redan regler angående vad man ska ha i säcken. http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet/Om-selve-rennet/Regler/Det värsta vädret som jag tror är realistiskt att det kan bli i mars och augusti är ett par plusgrader och ösregn. Det är nog troligare att det blir det i augusti än i mars. Vel, da tror jeg ikke du har vært på Midtfjellet en dag i mars med skikkelig uvær! Snakker nok om noe annet enn 2 plussgrader og regn da. Vedr. reglene for skirennet; synes du de er mer konkrete enn for sykkel? I mine øyne er de like åpne for å kunne mistolkes hvis en vil.
|
|
|
[Re: JonahHex]
14/09/2011 10:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Drømmescenario: 1. Birken forteller eksplisitt hvilken sekk som SKAL brukes under rittet 2. Birken forteller nøyaktig hva som skal være i sekken 3. Birken forteller nøyaktig hvilke dekk som skal brukes, enten i 26" eller 29" variant Sånn, der var 75% av trådene i ts-forumet neste år borte Drømmescenario er vel hvis det blir slikt som i bilsporten i utlandet, som f.eks. belgiske Clio-cup. Alle kjører med samme sykkel. Kun mindre endringer som valg av sete, styret eller styrestem blir tillatt. Jeg stemmer for: Biltema Gowler eller Pandora.
|
|
|
14/09/2011 10:44
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Du må blant annet ha undertøy i sekken. Jeg er rimelig sikker på hva det hvermansen først tenker på når det er snakk om undertøy er noe annet enn hva Birken adm. har i tankene her.
|
|
|
[Re: Kjesk]
14/09/2011 10:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klart det kan vara dårligt väder på fjellet också i mars men vindtätta kläder tror jag endå oftast fungerar bra. Jag tycker i alla fall att regn är det som det är svårast att klä sig för när man ska vara aktiv. Om man redan är genomblöt kan det vara svårt att få opp värmen.
Ja, jag tycker det är mer konkrete men endå inte tillräkligt men det står ju i alla fall inte ull och inte vintøy/regntøy.
|
|
|
14/09/2011 10:52
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Dette er et interessant krav: "Sekken skal bæres på ryggen under hele rennet". Videre: "Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring." Med mindre man får til å ta ut skismøringen uten å ta sekken av ryggen så kan man altså ikke bruke skismurningen i sekken før man har brutt. (Om man får til å ta ut skismurning uten å ta av sekken så må man selvsagt la noe smurning være igjen i sekken, slik at den fortsatt inneholder skismurning i hht. kravet i andre sitat).
|
|
|
[Re: Arne_And]
14/09/2011 11:18
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette er et interessant krav: "Sekken skal bæres på ryggen under hele rennet". Videre: "Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring." Med mindre man får til å ta ut skismøringen uten å ta sekken av ryggen så kan man altså ikke bruke skismurningen i sekken før man har brutt. (Om man får til å ta ut skismurning uten å ta av sekken så må man selvsagt la noe smurning være igjen i sekken, slik at den fortsatt inneholder skismurning i hht. kravet i andre sitat). Og slik vil det jo være hvis man skal følge enkelte her inne om at teksten skal leses og tolkes ordrett ned til det minste bindestrek. Hvilket neppe er meningen her, og vanligvis heller ikke meningen når det gjelder andre typer retningslinjer. Merkelig at enkelte her leser teksten på "nazi"-vis, mens de i andre sammenhenger kritiserer folk som tolker lover og forskrifter likedan. Om hun knapt hadde med seg klær i sekken og har skrevet under på at hun ikke hadde det, burde saken være klar etter min mening. Birken har nok allerede lært noe av saken, uten noen rettssak. Den som det virker for trenger rettssak for å lære er Bolstad. I så tilfelle håper jeg hun taper stort. Hun burde vel også idømmes to ukers opphold i Big Brother-huset for å få utløp for litt av sin eksponeringstrang.
|
|
|
|
|