Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd?

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Thomasx75] #1257654 09/09/2011 07:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Thomasx75

Det er ikke toll på sykkeldeler

Er dette noe du tror eller er det noe du vet?

"MAARSSEN, the Netherlands - Since June 2006, the regular import duty rate on bicycles entering the European Union (EU) from outside Europe is decreased from 15% to 14%. On all so-called ‘other’ bicycles such as tricycles or unicycles and on bicycles without ball bearings the import duty is 15%. On bicycle parts it is 4.7%. The import of bikes with an auxiliary engine (both pedelecs and E-bikes) is subject to 6%."
http://www.bike-eu.com/facts-figures/eu-...dated-2010.html

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257785 09/09/2011 09:08
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: GeirK

Men når de under 30 i en bedrift jevnt over har 10 ganger høyere sykefravær enn de over 40 må en undres om det er helsa, trivselen eller rett og slett arbeidsmoralen som er utslagsgivende.

Generasjonsforskjeller vet jeg lite om; men min erfaring tilsier at de som:
- driver eget foretak
- er ansatt i et lite foretak
- jobber innen akademia
- har en lederstilling

er relativt sjeldent syke, og finner evt. løsninger som hjemmekontor om de har høy smittefare.

Tror dette kommer av en ansvarsfølelse, samt at de lett måles på resultater. (man må, for eksempel publisere et visst antall artikler for å få doktorgraden sin, uavhengig av helse :))

Gode ledere skaper slikt miljø.

Tror det er mange middelmådige mellomlederer i helsesektoren, (gjerne uten ledertrening) som nok kan ha bidratt til at jeg kjenner flere innen helsesektoren som bruker sykedager / 3-dageren som del av ferie / langhelg planleggingen sin.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: bhrsrk] #1257792 09/09/2011 09:17
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: bhrsrk
Men hvis det tilsynelatende er så få gode kremmere som velger å starte sykkelbutikk, er det fordi potensialet er så lite sammenlignet med andre bransjer? Til tross for at sykler er dyre?

Hvor har du dette fra?
Jeg har inntrykk av at det går ganske så bra med Torshov sport, Bull ski og Kajakk, Oslo Sportslager, G-Sport og XXL; for å nevne noen.
(XXL hadde vel et årsresultat før skatt på 227 mil. resultatgrad 7% og Oslo sportslager et årsresultat på 17 mil. resultatgrad på 8%)

Om poenget ditt er at det er få gode kremmere som starter butikk som kun selger en vare, så er nok et fordi en god kremmer ser potensialet i litt større virksomhet.

(vil igjen minne om min påstand om at sykler i øvre sjikt er høyt priset fordi vi har råd. jeg har ikke kommentert på hva jeg syns om at de er så høye)

Redigert av MuddyBear; 09/09/2011 09:18. Rediger grunn: Jeg fant tall :)
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1257829 09/09/2011 09:55
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: MuddyBear
(vil igjen minne om min påstand om at sykler i øvre sjikt er høyt priset fordi vi har råd. jeg har ikke kommentert på hva jeg syns om at de er så høye)

Og jeg er jo helt enig i det du skriver her. Men gjennom trådens tittel skriver du at sykler er dyre i Norge. Det er forskjell på «høyt priset» og «dyrt».

Anonym5
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257918 09/09/2011 11:25
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

"MAARSSEN, the Netherlands ty is 15%.[...] The import of bikes with an auxiliary engine (both pedelecs and E-bikes) is subject to 6%."

Kanskje han bare var overbevist om dette, han også.

Jeg vet ikke hvor mange som spekulerer i dette, men at det er mange som er hjemme når de ikke er sykere enn at de kunne gått på jobb, er jeg overbevist om.

Martin

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: M@rtin] #1257927 09/09/2011 11:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det kan godt hende. Det sier han ikke noe om, han bare slår kategorisk fast at det IKKE er toll på sykkeldeler inn i EU. Det ligger veldig nær "jeg vet" i min bok, men siden jeg er forsiktig med å tolke, spør jeg.

Med "er jeg overbevist" om, sier jeg implisitt at mitt utsagn er en spekulasjon. Jeg har ingen statistikk på dette, så jeg har ingen grunn til å komme med en bastant uttalelse - og avstår fra å gjøre nettopp det.

Sammenligningen din blir riktig i det tilfellet der EgilS sier:

"Det er ikke så mange som er borte fra jobb når de ikke er syke"
og jeg svarer:
"Det ER mange som er borte fra jobb når de ikke er syke", til tross for at det finnes statistikk på det motsatte.

Men det var ikke det som skjedde.

Klarer du å se forskjellen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257949 09/09/2011 11:56
D
Dole Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D

Det er ikke toll på sykler eller sykkeldeler i Norge jfr. Tolltariffen pos. 87.12 og 87.14.

Se toll.no

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257952 09/09/2011 11:58
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg kjenner godt til forskjellen mellom å tro og å vite. Gjør du?

Selv om du ikke har noen grunn "til å komme med en bastant uttalelse" grunnet overbevisning/spekulasjon, stopper det deg ikke noen innlegg senere til å la det spekulative gli over i påstander av tilsynelatende deskriptiv karakter:

Sitat: Geirk
Ansatte som trives på jobb og føler et ansvar kan godt finne på å være syke hjemme mens de legger ut på FB at de har vært og handlet på IKEA. Andre kan sende en SMS en kveld og fortelle at de har litt vondt i halsen, og derfor ikke kommer på jobb neste dag.

Hvis du nå påpeker at også dette bare er spekulasjoner, foreslår jeg at du begynner å spekulere litt mindre og heller velger å forholde deg til fakta (noe du ikke minst selv ynder å påpeke overfor andre) eller at du i det minste må tåle at noen etterhvert spør deg hva du egentlig vet eller bare tror/spekulerer i.

Martin

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Dole] #1257953 09/09/2011 11:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Korrekt - men vi snakket ikke om sykkeldeler som ble importert til Norge.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: M@rtin] #1257957 09/09/2011 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: M@rtin

Ansatte som trives på jobb og føler et ansvar kan godt finne på å være syke hjemme mens de legger ut på FB at de har vært og handlet på IKEA. Andre kan sende en SMS en kveld og fortelle at de har litt vondt i halsen, og derfor ikke kommer på jobb neste dag.

Hvis du nå påpeker at også dette bare er spekulasjoner, foreslår jeg at du begynner å spekulere litt mindre og heller velger å forholde deg til fakta (noe du ikke minst selv ynder å påpeke overfor andre) eller at du i det minste må tåle at noen etterhvert spør deg hva du egentlig vet eller bare tror/spekulerer i.

Martin

Det spørsmålet må jeg tåle så inderlig vel, Martin - ingen problemer med det. Og JA - den dagen jeg kommer med den slags spekulasjoner, må jeg tåle like inderlig vel å få "practice what you preach" slengt tilbake.

Ovenstående beskrivelse er derimot IKKE spekulasjoner. Den representerer selvopplevde fakta.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: M@rtin] #1257960 09/09/2011 12:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kjenner godt til forskjellen mellom å tro og å vite. Gjør du?

Jeg TROR jeg vet det. ICON_WINK

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1257970 09/09/2011 12:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Statistikk sier nå at Norge er et av verdens mest effektive land og at nordmenn er blant verdens mest effektive arbeidstagere.
http://www.tu.no/jobb/arbeidsforhold/article218921.ece
Er dette på tross av, eller på grunn av arbeidsmiljølov, velferdsordninger og tradisjoner som tar hensyn til de ansatte?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: sykkeloyvind] #1257977 09/09/2011 12:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sykkeloyvind
Statistikk sier nå at Norge er et av verdens mest effektive land og at nordmenn er blant verdens mest effektive arbeidstagere.
Er dette på tross av, eller på grunn av arbeidsmiljølov, velferdsordninger og tradisjoner som tar hensyn til de ansatte?

Det skal ikke jeg uttale meg om, men heller sitere hva rapportens opphav oppsummerer som antatt viktigste årsak:

"Norske ansatte har mye avansert utstyr og maskiner, i tillegg er lønnsnivået så høyt at bedrifter må være kjempeeffektive for å være lønnsomme, "

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257980 09/09/2011 12:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Sammenligningen din blir riktig i det tilfellet der EgilS sier:

"Det er ikke så mange som er borte fra jobb når de ikke er syke"
og jeg svarer:
"Det ER mange som er borte fra jobb når de ikke er syke", til tross for at det finnes statistikk på det motsatte.

For det første kan jeg ikke se at jeg har skrevet dette, og for det andre bruker vi vel begrepet "mange" her, et begrep som i beste fall kan sies å være unøyaktig. Så slik sett kan det til og med hende at vi er ganske så enige.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257982 09/09/2011 12:22
EgilS Offline
More than words
More than words

Det skal ikke jeg uttale meg om, men heller sitere hva rapportens opphav oppsummerer som antatt viktigste årsak:

"Norske ansatte har mye avansert utstyr og maskiner, i tillegg er lønnsnivået så høyt at bedrifter må være kjempeeffektive for å være lønnsomme, "

Det finnes vel andre land med noenlunde sammenligbart lønnsnivå og teknologisk utvikling som ligger et godt stykke bak Norge i undersøkelsen?

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: EgilS] #1257983 09/09/2011 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EgilS

For det første kan jeg ikke se at jeg har skrevet dette, og for det andre bruker vi vel begrepet "mange" her, et begrep som i beste fall kan sies å være unøyaktig. Så slik sett kan det til og med hende at vi er ganske så enige.

Du har ikke skrevet dette i det hele tatt. Det var hva du måtte ha skrevet og jeg måtte ha skrevet for at M@rtins sammenligning skulle bli gyldig

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257988 09/09/2011 12:28
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Du har ikke skrevet dette i det hele tatt. Det var hva du måtte ha skrevet og jeg måtte ha skrevet for at M@rtins sammenligning skulle bli gyldig

Da hadde jeg i hvert fall rett. ICON_SMILE

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257989 09/09/2011 12:28
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Martin

Ovenstående beskrivelse er derimot IKKE spekulasjoner. Den representerer selvopplevde fakta.

Jeg har også opplevd lignende.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: femte_gir] #1257992 09/09/2011 12:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En person i vår perifere vennekrets fortalte oss hvordan hun pleide å bruke sykedagene på å bake boller og fylle fryseren. Jeg svarte bare tørt at hvis jeg er så frisk at jeg kan bake boller, så går jeg på jobb i stedet.

Nå skal det sies at hun var kommunalt ansatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257993 09/09/2011 12:33
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Nå mener jeg ikke å påstå noe om akkurat denne undersøkelsen. Den sier ingenting om hva som ligger til grunn for tallene.

Men tidligere så har jeg sett undersøkelser som setter Norge i et spesielt godt lys, som baserer seg på makrotall. Dette betyr i klartekst at på grunn av den vanvittig lønnsomme oljeindustrien vår, så kommer vi særs godt ut av slike sammenstillinger - og for å sette det helt ut på spissen, så er oljeindustrien såpass lønnsom og såpass dominerende for Norges økonomi, at om alle andre satt på rævva og ikke gjorde en dritt hele året, så ville vi på makronivå se veldig lønnsomme ut allikevel.

Når du ser på hvor "effektive" vi er i Norge, så er det interessant å se hvor vanskelig norske industrielle selskaper har for å klare seg, med mindre de spesialiserer seg på områder hvor konkurransen er liten, eller gis fordeler på en eller annen måte. Veldig mange "norske" selskaper har blitt solgt til utlandet og slanket ned for å bli lønnsomme, og en del blir snik-flagget ut over tid.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: GeirK] #1257995 09/09/2011 12:38
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
En person i vår perifere vennekrets fortalte oss hvordan hun pleide å bruke sykedagene på å bake boller og fylle fryseren. Jeg svarte bare tørt at hvis jeg er så frisk at jeg kan bake boller, så går jeg på jobb i stedet.

Nå skal det sies at hun var kommunalt ansatt.

ICON_WINK

For å fortsette på den, snakket jeg med styreren i en lokal barnehage. Den første private i vårt nærmiljø. De hadde på grunn av nedbøren fått oversvømmelse i deler av uteområdet, og tuslet derfor ned på teknisk etat for å låne en pumpe.

Hun fikk til svar at ingen hadde tid til å hjelpe henne så det var "nei" å få. Når hun spørrende lurte på hvorfor ingen hadde tid til å gå på lageret og hente en pumpe til henne, spurte de forfjamset om hun hadde noen til å operere den. Hun svarte at hun vet godt hvordan man bruker en pumpe, så hun ville bare låne den slik at de slapp å stenge barnehagen på grunna av fare.

Dette hadde de på teknisk aldri vært borti - alle andre (kommunale) bare ringer og ber om å få det gjort for seg og hvis ikke det går, så stenger de bare barnehagen eller SFO'en noen dager til det tørker opp av seg selv...

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Sykkelbob] #1258014 09/09/2011 12:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob
Når du ser på hvor "effektive" vi er i Norge, så er det interessant å se hvor vanskelig norske industrielle selskaper har for å klare seg, med mindre de spesialiserer seg på områder hvor konkurransen er liten, eller gis fordeler på en eller annen måte. Veldig mange "norske" selskaper har blitt solgt til utlandet og slanket ned for å bli lønnsomme, og en del blir snik-flagget ut over tid.

Dette har nok omtrent ene og alene med lønnsnivået å gjøre. Grunnet konkurransen kreves det stadig lavere kostnader og i de fleste produksjonsbedrifter er lønnskostnadene en ikke ubetydelig del av det totale kostnandsbildet. Klart vi her til lands da vil slite med å konkurrere med land hvor småunger jobber 12-timers dager 7 dager i uken for knapper og glansbilder (satt på spissen).

Dette for så vist heller ikke unikt for Norge. Over hele den vestlige verden drives utflagging av produksjon til land med lavere lønnskostnader.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: fredriks] #1258028 09/09/2011 13:20
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: fredriks
Sitat: Supermann

Antall arbeidsdager: 100 * (230-5) = 22500
Andel fiktive sykedager av tot arb dager: 30/22500=1,33%

Det där blev ju inte helt rätt. Det ska vara 0.13%

Takk for korreksjon.

Flaut.

Ut på tur!

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1258043 09/09/2011 13:36
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Selvopplevde fakta (merkelig uttrykk) er dårlige empiriske data, det vil si at de egner seg sjelden til å dra generelle konklusjoner ut av.

Jeg selv sett hvor "effektive" enkelte arbeidere i USA og andre land er, og nordmenn kommer godt ut av det i en sammenligning: Vi jobber når vi er på jobben.

Sett i lys av min første paragraf beviser dette selvfølgelig ingenting.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: rockphotog] #1258044 09/09/2011 13:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: rockphotog
Selvopplevde fakta (merkelig uttrykk) er dårlige empiriske data, det vil si at de egner seg sjelden til å dra generelle konklusjoner ut av.

Jeg selv sett hvor "effektive" enkelte arbeidere i USA og andre land er, og nordmenn kommer godt ut av det i en sammenligning: Vi jobber når vi er på jobben.

Sett i lys av min første paragraf beviser dette selvfølgelig ingenting.

"Anektotisk observasjon" er vel et bedre uttrykk. Mitt intrykk er dog dannet av flere opplevelser enn dem jeg refererte til, men jeg ser poenget ditt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1258062 09/09/2011 14:19
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
"Egen observasjon" er vel både mer norsk og mer presist.. eller "anektotisk bevis" som i den moderne verden ikke (burde) være akseptert som bevis.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: sykkeloyvind] #1258069 09/09/2011 14:28
jrm Offline

Tja det virker som statistikken tolkes forskjellig fra land til land ICON_SMILE
http://kilm.ilo.org/KILMnetBeta/pdf/kilm18EN-2009.pdf figure 18a
http://online.wsj.com/ad/article/france-productivity

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: jrm] #1258975 10/09/2011 20:43
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tråden har sklidd en smule ut, i retning arbeidsmoral. Men i forhold til temaet til strådstarter, lurer jeg på : mange konsumentvarer har en hyggelig påslag i Norge, fordi vi har økonomi/ er villige til å betale mer for en vare enn andre (dels fordi vi har en høyt lønnsnivå her på berget), men i tillegg vil jeg tørre påstanden at pengene sitter løsere hos oss, vi er blitt et mer "affluent society" de siste 10-15 årene. Og det merker marketingmenneskene seg i ulike selskaper. Så ja, jeg vil driste meg til å svare ja på trådstarters spørsmål/påstand.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: anonym5] #1260653 13/09/2011 09:56
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: pontiff

Jeg tror vi kommer ganske godt ut om man tar lønnsnivået i betraktning.

Det er mye synsing om lønn og prisnviå her til lands; her har man i hvert fall noen tall på temaet.
Ikke like moro som bastante utsagn, men sier noe om hvor store og små forskjellene er ICON_SMILE
[img]http://www.aftenposten.no/okonomi/innlan...;felt=brodtekst[/img]

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1260664 13/09/2011 10:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: MuddyBear
her har man i hvert fall noen tall på temaet.

Og den sier vel nettopp det jeg har påstått hele tiden? At man - både før og etter skatt - har mye mellom fingrene her til lands sammenlignet med andre skandinaviske og europeiske land.

Anonym5
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support