Trondheim-Oslo MTB????
|
Re: Trondheim-Oslo MTB????
[Re: ThB]
03/09/2011 17:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg håper og tror at EgilS er ganske alene om å ønske og inkludere Trondheim-Oppdal i et slik tredagers ritt som Aksel forespeilet oss. Det er ikke det at jeg så voldsomt ønsker det, og løypene fra tidligere kjenner jeg ikke. Det er bare det at skal man ha noe slikt må det være økonomi i det, og jeg er fremdeles ikke sikker på at det er nok folk her til lands som ønsker seg et slikt ritt med bare masse sti. Når man i land som Tyskland (med nesten 20 ganger så mange innbyggere) har slitt med å få nok folk på etapperitt, og man ikke har fyllt opp Ultra-BIRKEN, er jeg fremdeles ikke sikkert på at noe slikt er liv laga. Ved å for eksempel gi massene mulighet til å sykle Oppdal-Trondheim på ikke alt fro teknisk underlag kunne man ha et bredere grunnlag. Nedkjøringen til Hafjell er nok spenstig nok, men det er nok i det store og hele "menigheten" som vil synes det, og det er nok ikke sikkert at denne er stor nok. Og ut over det er nok ikke Hafjell det helt store når det gjelder mål-"by".
|
|
|
[Re: aselm]
03/09/2011 18:00
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Ikke det jeg vet, men jeg har så smått tenkt på å lage 3-dagers Oppdal-Tynset-Koppang-Hafjell, kremetappene; fredag-søndag, oppmøte torsdag ettermiddag, med kort prolog, fort opp-fort ned. Destinasjonene er meget interesserte. Er dere det? Jeg er med!
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Espen 8848]
03/09/2011 18:14
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig en ikke skulle arrangert det årlig, men hvert tredje år, slik at det blir "stas" å være med! Da blir det litt mer av "kjenn din besøkstid" iallefall:)
|
|
|
[Re: EgilS]
03/09/2011 18:54
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
...og jeg er fremdeles ikke sikker på at det er nok folk her til lands som ønsker seg et slikt ritt med bare masse sti.
Nå begynner jeg å bli gammel, men etter hva jeg husker var det veldig mye grus på de 3 nevnte etappene og ikke bare sti. Det jeg ikke har glemt er nedkjøringen til Koppang, som på fulldemper var episk!
|
|
|
[Re: Christen]
03/09/2011 19:57
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Høres ut som et opplegg jeg kunne blitt med på! Selv om jeg for ca en uke siden sa at jeg ALDRI skulle stille på et etapperitt etter å ha gjennomført Ultra + lørdags birken  Glemmer heldigvis fort så starter å trene for dette i morgen, eller kanskje etter jul.....
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
03/09/2011 20:09
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
... Glemmer heldigvis fort så starter å trene for dette i morgen, eller kanskje etter jul.....
Og man kan vel neppe kjøre et ritt som dette med dagens sykkelpark, så da må man vel ta den tunge jobben med å finne en ny doning... ;-D
|
|
|
[Re: Andersof]
03/09/2011 20:34
|
anerz
Veteran
|
Veteran
... Glemmer heldigvis fort så starter å trene for dette i morgen, eller kanskje etter jul.....
Og man kan vel neppe kjøre et ritt som dette med dagens sykkelpark, så da må man vel ta den tunge jobben med å finne en ny doning... ;-D Får vel gå å riste på sparebøssa og se hvor mange titusner som ramler ut....
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
03/09/2011 22:30
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Herlig Anders, bli med. Tenk på birkenhelgen som trening, var tross alt mer mentalt utfordrende å sykle, dvs å prestere på lørdag, en at det var fysisk vondt/hardt. Her bør både du, Frode og Øistein stille fra JH. Er jo snakk om bare en dag avsp, det klarer alle. Faen som jeg gleder meg til Oppdal- Hafjell 2012. Så med det Aksel, er det bare å iverksette hehe.
|
|
|
[Re: Oddefa]
04/09/2011 00:00
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, dette håper jeg virkelig det blir noe av neste år.. Tror mange er klar for et nytt etapperitt og 3 dagers tror jeg er midt i blinken.
|
|
|
04/09/2011 00:53
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Ikke det jeg vet, men jeg har så smått tenkt på å lage 3-dagers Oppdal-Tynset-Koppang-Hafjell, kremetappene; fredag-søndag, oppmøte torsdag ettermiddag, med kort prolog, fort opp-fort ned. Destinasjonene er meget interesserte. Er dere det? No9 hintet meg om at det var gjemt noe spennende info i denne tråden.. Ja, veldig interessert! En tredagers i fjellet ville vært helmaks. En dag fri fra jobb løses alltid, og en helg borte kan håndteres også av småbarnsligaen. En eventuell kort prolog torsdag vil dog kreve enda en fridag når man skal til Oppdal fra Oslo. Så effektiviser gjerne bort den om den ikke er veldig viktig.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
04/09/2011 05:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...og man ikke har fyllt opp Ultra-BIRKEN...
En av grunnene til det kan jo være tidspunktet. Selv om det for terrengsyklister ikke er helt stuerent å like grusrittet, er det relativt mange i rittets målgruppe har et ønske om å prestere på lørdagen. Det setter jo noen begrensninger for utskeielser på fredag. Vassing i myr kan være en annen grunn, ikke alle finner det like forlokkende.
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/09/2011 19:53
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg må også innrømme at jeg lurer på om det er mulig å få 500 til å stille i et slikt ritt hvert år. Kan hende er annet hvert år løsningen? Eller å sette i gang apparatet, med forbehold om tilstrekkelig påmelding innen f.eks 1. mars? Markedsføringen og kommunikasjonen må uansett være på et annet nivå enn under Craft 6-dagers, mange utlendinger bør finne dette spennende. Får jeg med meg en entusiast til eller tre, er det ikke umulig at vi kjører i gang. Må bestemme oss ganske snart, rett og slett. Siste helga i juni vil nok være et arbeidsutgangspunkt, men med blikk på andre gode datoer...
Aksel Stifinner Hurra for Ultra
|
|
|
06/09/2011 20:31
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja ja ja ja ja ja ja ja:) Annet hvert år er ikke så dumt utgangspunkt:) I Sveits så har du det store rando/touring ski rennet Glaciers de Patrolles, som går mellom Zermatt og Verbier annethvert år. Får mye oppmerksomhet og fått status på bl.a at det ikke er hvert år. Muligens ikke sammenlignbart, men det at det er mer "ekslusivt" gjør iallefall at noen tenker "jeg må bli med til året" i stedet for, "kan evt ta det neste år". Tror jeg.
Tre dager gjør iallefall at flere blir med enn om det var en uke, både pga fri/ferie/familie, men også fordi det høres mer overkommelig ut rent fysisk.
Dessuten vil dette rittet også appellere til eliten, noe ikke UB gjør av nevnte grunn som Øystein L sier over her.
Redigert av oddefa; 06/09/2011 20:32.
|
|
|
07/09/2011 05:08
|
Espen 8848
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er en start, jeg blir ihvertfall å se på startstreken. ALL IN!!!
Redigert av Espen 8848; 07/09/2011 05:10.
|
|
|
07/09/2011 06:31
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
Hvor er det vassing i myr?
|
|
|
07/09/2011 06:43
|
Viking72
Fersking
|
Fersking
Dette høres spennende ut. Var med på Trans Germany i år og det var veldig moro (men hardt). Mener at en det er lurt å se på hvordan de gjennomfører løpet.
1. Lite sti og vanskelige partier (ca 300 som kom i mål på ultrabirken, sier vel noe om at etterspørselen er begrenset). 2. Etapper som ikke er for lange i antall km og tid. Etappene var mellom 7 og 9 mil, men tider på mellom 2:30 og 4:05 for en som ville syklet birken på rundt 3:20 i år. 3. Meget profesjonell arrengement organisasjon. Gode hjemmesider og flere tilsendte emails. Overnatting veldig bra. 4. De store sykkelmerkene var der og foretok service mm.
Skal dette bli en suksess må det ikke bli for teknisk og ikke for lange etapper. A.Selmer er en fantastisk stifinner, men han må få med seg en motvekt. Har syklet etappene fra Oppdal til Hafjell og etter min mening og erfaring må de kortes noe ned og noe av terrengpartiene bør bort.
Jeg stiller dersom det blir ritt
|
|
|
07/09/2011 06:46
|
Slemmis
Ringrev
|
Ringrev
Sikkert bare noen som er litt hårsåre på fuktige fotisett, noen som ikke har bearbeidet fjorårets UB, og dermed forstørrer og projiserer over på årets UB. Ikke bry deg om det, Aksel..
Men jaffal... Tredagers Oppdal-Hafjell er noe som i mitt hode høres veldig interessant ut mtp logistikk, trasévalg, tidsbruk og potensiale i forhold til deltakerantall. Hvert andre år er kanskje også fornuftig? Siste helg i juni høres fin-fint ut.
Jeg har lyst!
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
|
|
|
[Re: Viking72]
07/09/2011 07:27
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
Skal rittet gå fra Oppdal til Hafjell, må vi innom Tynset og Koppang, best å sykle strekkene, mener jeg, og da blir det nødvendigvis langt. Kan seff lage ritt et annet sted, men jeg digger nå disse stedene og strekningene, dessuten er det arbeidsbesparende i og med at traseen er der, mer eller mindre. Er ikke bare, bare å trylle frem en knæsj trasé til et 3-dagers ritt i det området... Mye som må vurderes før man hiver seg ut på med dette igjen...
|
|
|
07/09/2011 07:48
|
Viking72
Fersking
|
Fersking
Enig med at Oppdal - Hafjell er et godt valg. Logistikkmessig perfekt.
F.eks fra Oppdal til Tynset kan man kutte ut den avstikkeren opp i den dalen jeg ikke husker navnet på. NB! meget bra overnattingsmuligheter på Savalen. Kanskje stoppe her. Etappe 2 kan endres noe på slutten, alternativt i starten dersom man stopper på Savalen. Etappe 3 kan man feks ta bort den ekstra runden man har i den laaange bakken.
Jeg er opptatt av at vi kan få til et ritt hvor det etter noen år blir rift om de 1000 ledige plassene. Organisasjonen til Sykkeleneren på Oppdal er meget profesjonelle og de gutta på Savalen/Tynset har et servicenivå som er ekstremt høyt. Forslag fra min side er at Sykkelenern organisajonen får ansvar for gjennomføringen sammen med Savalen/Tynset gjengen. (Regner med at sårene etter Savalen-Oppdal er grodd:))
|
|
|
07/09/2011 09:03
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
For min del blir det meste av motivasjonen borte om det skal ende opp som enda et grusritt. Tøft og spektakulært er gode ord i denne sammenhengen, tenker jeg.
|
|
|
07/09/2011 09:23
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For min del blir det meste av motivasjonen borte om det skal ende opp som enda et grusritt. Tøft og spektakulært er gode ord i denne sammenhengen, tenker jeg. Herlig innstilling og syntes dette skal være noe som merkes fysisk, samtidig som at terrengsykkelaspektet er i høysete (les; sti/terreng, gjerne litt knot, men mest flyt). Ikke et jeg ikke blir sliten av 3x4 timer, blir sliten av 3x1 time jeg også hvis jeg må. Men litt av utfordringen er jo da å ikke sykle som at hver km er den siste.
|
|
|
07/09/2011 09:29
|
Viking72
Fersking
|
Fersking
Jeg mener ikke at det skal være et rent grusritt, men terrengpartiene må være overkommelig (dvs. ikke bæring av sykkel, lange steinpartier og myr). Gruverittet i Folldal er et godt eksempel på hva jeg mener kan trekke større masser. Her er det flere singel track partier, traktorstier, røffe nedkjøringer, grus og litt asfalt.
PS! Terrengpartiene fra Oppdal - Hafjell var veldig bra, men jeg tror tid man bruker på hver etappe blir litt for drøy!
|
|
|
07/09/2011 09:41
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
At vi bruker 6-9 timer pr etappe er vel helt OK? Vi overnatter i gymsaler og klasserom. Jeg vil heller sykle i naturen enn å sløve på en ungdomskole fra klokka ett.
|
|
|
07/09/2011 09:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg mener ikke at det skal være et rent grusritt, men terrengpartiene må være overkommelig (dvs. ikke bæring av sykkel, lange steinpartier og myr). Gruverittet i Folldal er et godt eksempel på hva jeg mener kan trekke større masser. Her er det flere singel track partier, traktorstier, røffe nedkjøringer, grus og litt asfalt.
PS! Terrengpartiene fra Oppdal - Hafjell var veldig bra, men jeg tror tid man bruker på hver etappe blir litt for drøy! Enig. Man kan godt lage et ritt med mye sti og en del tekniske partier, men man må nok da være forberedt på at det i hovedsak er menigheten som stiller opp (inkludert meg også kanskje). Spørsmålet er da om dette appelerer til nok personer for at rittet skal være liv laga. Hvis man skal ta prisingen fra tidligere som grunnlag snakker vi vel fort om 3-4000,- for et 3-dagers ritt, noe som er mye penger uansett. Da kan ikke målgruppen være for snever.
|
|
|
07/09/2011 10:06
|
aselm
Entusiast
|
Entusiast
I nevnte etapper er det kun på fjellet mellom Koppang og Hafjell det så vidt kan kalles knotete, slik jeg ser det. Og noen meter i skogen før Innset. Men problemstillingen er høyst reell, se på antall startende/fullførende i UB.
|
|
|
07/09/2011 10:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror ikke jeg er alene om å trives best i skauen, men samtidig prioritere landets største målestokk fremfor UB. Mener derfor at deltakerantallet i UB ikke er representativt for interessen for skikkelige utfordringer. De fleste innenfor målgruppa er avhengige av at det passer inn i familiens kalender og feriebudsjett (ref. Styrkeprøven MTB).
Skildringene fra fjorårets ritt med labbing i myr var også sterkt medvirkende til at UB og Offroad Finnmark ikke inngikk i årets planer for meg. Om et ritt som det snakkes om her blir realitet er jeg definitivt med, hvis ikke blir det Salzkammergut Trophy som blir neste sommermål.
|
|
|
07/09/2011 13:17
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Høres spennende ut med 3-dagersritt. Synes Oppdal-Hafjell hadde det beste på 6-dagers. For å få med mange nok, tror jeg etappetiden/lengden bør litt under ultrabirken. I tillegg er det en fordel om det tekniske kommer før helt på slutten av etappen.
Bør også tenke overnattingsmuligheter. Koppang var et litt lite sted, var det ikke? Oppdal og Hafjell skulle være bra. Det samme er vel Savalen.
Får man ikke med seg Oppdal/Savalen med på kalaset, er det jo utrolig mange muligheter rundt Lillehammer. Ultrabirkterrenget, legge inn Bukkerittet som en av etappene, og en runde til et sted, så er opplegget i havn, og jeg kan sove i samme seng hver natt ;-)
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
07/09/2011 13:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes faktisk sted til sted med ulike vertsbyer (ref TransAlp) er MYE mere sjarmerende enn etapperitt med fast base...
|
|
|
07/09/2011 15:30
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Med erfaring fra 6-dagers (syklet begge ganger), 1 Offroad Finnmark, 2 Trans Germany og 2 Ultrabirken ++: Aksels løypevalg Oppdal-Tynset-Koppang-Hafjell overgår det meste. Herlig følelse av å sykle nedover Norgeskartet med flott natur på ikke alt for vanskelig teknisk terreng (med dog nok av utfordringer underveis). Det er flott å sykle Trans Germany i tysk-østerrikse alper mht natur og bra arrangement, men der var det grus og asfalt og minimalt med tekniske utfordringer.
Det geniale med 6-dagers var jo nettopp lange etapper, med passelig overkommelige doser stisykling. Man måtte disponere kreftene over flere dager. Og så det å komme fram til bygdebyer som sto på hodet for vårt arrangement.
Ultrabirken var vel tre (redigert: ok, to ihvertfall) hakk mer teknisk enn 6-dagers, og kan ikke brukes som målestokk på Oppdal-Hafjell. Og Offroad Finnmark: en megaopplevelse, men av en helt annen type. Et adventure-ritt med masse vading, bæring og klatring, og snitthastigheter for mosjonisten på rundt 10 km/t. Og GPS-navigering. Da blir 300 og 700 km laaangt.
Så jeg er enig med Aksel: hold på konseptet ditt. Er markedet begrenset, får man prøve seg med hvert 2. år. Inntil markedet, inkl. internasjonal deltakelse, er modent for et årlig arrangement.
ps: Offraod Finnmark som er mye mer ekstremt enn 6-dagers var, og som ligger langt mot nord, kjrøes nå hvert år. Og med stigende internasjonal deltakelse.
Markedet er der for en 3-dagers!
[Redigert]: 6-dagers overgikk Trans Germany mht overnattingsservice! I TG måtte man ordne dette selv, og jeg måtte sende titalls eposter og faxer(!) for å ordne privat overnatting på hvert sted. 6-dagers fikset "all-inclusive" service med overnatting på skoler etc, med felles bespisning, seremoni og løypeorienteringer (med video/bilder fra dagens etappe). Mye mer fellesskap og stemning enn å bo private pensjonater og hoteller spredt rundt i landskapet under TG.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
07/09/2011 15:45
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Dette høres spennende og interessant ut! Dette kan bli et hovedmål neste sesong.
Noen innspill/meninger:
Etappelengdene i Craft kunne nok virke litt bekymrende. Referansen til de fleste er 100km/4t, det er et dugelig skritt derfra til 150km/8-9t flere dager på rad. Det må jo ikke bare stille folk første gang, mange av dem må stille om igjen neste gang om det skal være liv laga. Et lite dilemma, og målgruppe avgjør. Jeg kan fullføre 3x10 timer, men vil jeg gjøre det om igjen når jeg vel har skalpen i beltet?
Gjør det mulig å delta solo. Det er sikkert ikke bare meg som har hatt kravet om å delta i par som ekskluderende.
Arrangement hvert annet år gjør det til mer enn dobbelt så mye happening. Klart jeg må delta i 2012, hvem vet hvordan livet er i 2014?
Redigert av oyvin; 07/09/2011 20:47.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
|
|