Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd?

Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? #1256356 07/09/2011 15:40
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Er det fordi den gjengse kjøper ikke vet bedre?
Fordi det er lite konkurranse?

Bakgrunn for spørsmålet er at jeg så at Raske Sykler selger Santa Cruz Tallboy rammen fra 24 500kr.
Raske Sykler
Mens Cambria Bikes selger den for 16 500kr.
Cambria Bikes
Det vil si, Raske sykler ligger ca. 48% høyere i pris, eller da 8 000kr.

Fant denne tråden fra to år tilbake:
God gammel tråd

Hvor det kommer frem at mange tror det handler om høye lønnskostnader m.m. Om noen ønsker å repetere de argumentene igjen; redegjør samtidig for hvorfor IT produkter koster ca. det samme i USA og Norge, for ikke snakke om diverse fotoutstyr. (for et eksempel, se prisen på Nikon D300s kamerahus hos Fotovideo og hos BH photo i USA
USA

Norge
)

Redigert av MuddyBear; 07/09/2011 15:43.
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256364 07/09/2011 15:57
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Husk at når man har betalt moms så koster rammen fra Cambria Bikes over 21 000 kr.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: femte_gir] #1256366 07/09/2011 16:00
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Han har tatt momsen med i de 16,5k. ;-) Momser bare en gang.

Tok en vurdering på det samme selv forleden, faktisk på samme ramme, og kom frem til at jeg aldri verden ville betalt 8k mer bare for å handle over disk lokalt. Kan dessuten få reparert mye for 8000kr dersom det skulle dukke opp noe tull med ramma.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256369 07/09/2011 16:05
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Enn så lenge man fortsetter å kjøpe fra norsk importør vil jo ikke prisene bli lavere :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256379 07/09/2011 16:22
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Husker ikke nøyaktig tråd, men importøren av Santa Cruz har vel fått noe pepper for prisnivået før også. De ligger markant over andre importører av f.eks. Turner, Ibis med fler - sammenlignet med utenlandske butikker.

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256380 07/09/2011 16:24
jrm Offline
Merk at det er toll i EU på sykkeldeler som kommer utenfra.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256382 07/09/2011 16:30
Espen Offline
More than words
More than words
Vi er jo ikke medlem av EU da. I EU er forresten også prisene på amerikanske sykelledeler mye lavere.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: SnorreL] #1256385 07/09/2011 16:32
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: SnorreL
Han har tatt momsen med i de 16,5k. ;-) Momser bare en gang.

Tok en vurdering på det samme selv forleden, faktisk på samme ramme, og kom frem til at jeg aldri verden ville betalt 8k mer bare for å handle over disk lokalt. Kan dessuten få reparert mye for 8000kr dersom det skulle dukke opp noe tull med ramma.

Ja, jeg skjønte det da jeg i etterkant klikket på linken. Min feil!

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Espen] #1256393 07/09/2011 16:40
jrm Offline
Sitat: Espen
Vi er jo ikke medlem av EU da. I EU er forresten også prisene på amerikanske sykelledeler mye lavere.

E

Det har jeg ikke påstått. Sykkeldeler bør da være billigere i Norge da det er ingen toll på sportsutstyr.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256398 07/09/2011 16:46
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Dette er grunnen til at jeg hoppa over Santa Cruz i sommer da jeg skulle bygge Cyclo Cross. Lyseblå Stigmata var førsteønsket mitt.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256410 07/09/2011 17:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvor mange butikker i Norge selger egentlig Tallboy? Og hvor mnage butikker i USA selger Tallboy.

Quote:
Hvor det kommer frem at mange tror det handler om høye lønnskostnader m.m. Om noen ønsker å repetere de argumentene igjen; redegjør samtidig for hvorfor IT produkter koster ca. det samme i USA og Norge, for ikke snakke om diverse fotoutstyr.

Hmmm, kankje det har å gjøre med kostnadene (bl.a. lønnskostnadene....) per solgte vare. Kan hende jeg tar feil, men er det noen som sitter på tall om antall solgte Tallboys i Norge og antall solgte, si Compaq Pressario, i Norge. Fikk inntrykket av at de fleste på grusbirken brukte Tallboy så det er egentlig rart at den er så dyr i Norge ja.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256424 07/09/2011 17:32
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O
Geografisk marked heter det. Det er dette som er bakgrunnen til at tanken om et felles marked i Europa ble unnfanget. Prisen settes etter det markedet er villig å betale. Produsentene forsøker å skille markedene med garantirestriksjoner, forskjellig teknologi (jmf, DVD-spillere)og forskjellige modeller og produsentnavn. Singer symaskiner har 4 forskjellige navn jeg vet om. Det finnes lovgiving mot dette i EU og den er rimelig streng.

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256509 07/09/2011 19:11
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Ja, er det lette svaret. Eller at alt er "dyrt". De som importerer og selger sykler har utgifter til lokaler, norske lønninger og alt annet som er tilsvarende høyt.

Prisene blir ikke like lave som i utlandet før syklene blir solgt av en sosialt dumpet østeuropéer med utsalg fra selvbygd hytte uten internett.

Halvfleip til side, det handler mye om det som er sagt: Antall solgte enheter delt på ønsket fortjeneste og utgifter. Kun de aller største importørene, med dertil rabatt på store innkjøp, kan dumpe prisene på enkelte produkter her i landet. Elkjøp, Komplett-gjengen, XXL eller hva det måtte være -- mindre bedrifter har ikke sjans i havet til å konkurrere med privat parallellimport hvis pris er det eneste man sammenligner.

Om ikke toll, så er det moms, noe jeg gjerne betaler i enkelte tilfeller for å få fem års reklamasjonsrett.

Sammenligningen av Nikon-utstyr fra hhv B&H/New York og Fotovideo kjenner jeg godt, og der er en av årsakene at man må sammenligne yen mot dollar og yen mot kroner, ikke dollar mot yen.

It's complicated, tror det finnes egen utdanning for dette :-D

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Tange] #1256531 07/09/2011 19:30
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Hvor mange butikker i Norge selger egentlig Tallboy? Og hvor mnage butikker i USA selger Tallboy.

Quote:
Hvor det kommer frem at mange tror det handler om høye lønnskostnader m.m. Om noen ønsker å repetere de argumentene igjen; redegjør samtidig for hvorfor IT produkter koster ca. det samme i USA og Norge, for ikke snakke om diverse fotoutstyr.

Hmmm, kankje det har å gjøre med kostnadene (bl.a. lønnskostnadene....) per solgte vare. Kan hende jeg tar feil, men er det noen som sitter på tall om antall solgte Tallboys i Norge og antall solgte, si Compaq Pressario, i Norge. Fikk inntrykket av at de fleste på grusbirken brukte Tallboy så det er egentlig rart at den er så dyr i Norge ja.

Kanskje hvis vi finner ut hvilken sykkel var mest representert på grusbirken i år så kan vi diskutere om den er verdt pengene.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: rockphotog] #1256561 07/09/2011 19:56
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: rockphotog

Prisene blir ikke like lave som i utlandet før syklene blir solgt av en sosialt dumpet østeuropéer med utsalg fra selvbygd hytte uten internett.
...

Sammenligningen av Nikon-utstyr fra hhv B&H/New York og Fotovideo kjenner jeg godt, og der er en av årsakene at man må sammenligne yen mot dollar og yen mot kroner, ikke dollar mot yen.

It's complicated, tror det finnes egen utdanning for dette :-D

De gangene jeg har vært på Fotovideo har jeg ikke akkurat tenkt: "sosialt dumpet østeuropeer" for å være ærlig.
Ad volum, hvor mange D300 er det som selges i året fra den butikken?
Uten at jeg har sett så mye på hvordan dollar - yen - kroner har utviklet seg, vil jeg ikke tro at valuta forskjeller er nok til å forklare så mye av forskjellene. Om en valuta endrer seg med 10% er det mye.
Det jeg ikke fant, men skulle gjerne visst, er hva påslaget er for andre, billigere sykler hos Raske sykler. Har en hypotese om at de billigere syklene, der de konkurrerer mot andre butikker, er avansen betraktelig lavere. Da vil det indikere at de tar seg svært godt betalt for de som vil ha merkenavnet Santa Cruz. Dette er jo selvfølgelig helt greit, men bygger opp under spørsmålet øverst: er det fordi "vi" har råd at det er så dyrt her ICON_SMILE

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256611 07/09/2011 20:39
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ikke uvanlig at man får sykler i medium og high-segmentene til halv pris gjennom klubbavtaler.Det tyder på at det er hyggelige marginer i sykkelbransjen i Norge, som det er på andre forbruksvarer, fordi vi er villge til å betale den prisen.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: HeavyDude] #1256677 07/09/2011 22:07
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Det er vel ikke uvanlig at man får sykler i medium og high-segmentene til halv pris gjennom klubbavtaler.Det tyder på at det er hyggelige marginer i sykkelbransjen i Norge, som det er på andre forbruksvarer, fordi vi er villge til å betale den prisen.

Marginene er ikke høye på sykler. Ja jeg sitter på hva man betaler inn for en del merker. Selger de sykler til halvpris fordi man er medlem av en klubb. Ja da er de dårlig til å drive butikk for da selger de en del sykler med tap.

Hvor får man halvpris på highend sykler i klubbavtale?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: olechr] #1256698 07/09/2011 23:31
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: olechr

Marginene er ikke høye på sykler. Ja jeg sitter på hva man betaler inn for en del merker.

Kan du være mer spesifikk? Eller forstår jeg rett i at du sier at marginene ikke er store på noen merker / modeller?

Dog hvorvidt marginene er høye eller ikke på modeller som Tallboy sier kun noe om hvem som sitter igjen med overskuddet. Er jo ikke selvsagt at Santa Cruz konsernet ønsker lavt volum i Norge slik at Raske Sykler kan få god fortjeneste på hver solgte sykkel; og velger heller å øke prisen for få mer av profitten.
Er vel slik at flere bilmerker øker bevisst prisene til Norge, fordi vi har råd til å betale mer.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256705 08/09/2011 01:20
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Var innom en butikk i Park City for 25 dager siden hvor man kunne kjøpe komplett Tallboy alu for 2000 dollar. Dette var riktignok billigste utstyrvariant, men likevel. for 3500dollar kunne jeg få Blur LTc med SPX kit. Dette var i butikk akkurat sånn som man finner dem i Norge også.

Ut på tur!

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256709 08/09/2011 03:07
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Har liten tro på at butikker som nå på høstsalg selger ut sykler fra 40% og opp til 70% ikke tjener penger på dem, altså tjener de enda mer på sykkelen om de selger den tidligere i sesongen.

Koster jo endel å lagre en sykkel over vinteren, og da er det jo også en overligger som en ikke får solgt til "full" pris, så bedre å ikke være fult så grådig og bli kvitt dem med mindre avanse.

Selvfølgelig "gambles" det i hva vi her på berget har råd til eller ikke.
Vi er bortskjemte og har nok penger så da blir det bare slik.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256719 08/09/2011 05:29
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan med hånden på hjertet si at vi ikke har én eneste sykkel i sortimentet som jeg kan selge med 40% rabatt uten å tape penger på det.

Jeg tror også mange av de store kjedene selger med tap nå når høstsalget starter, men dette er et kalkulert tap som de er nødt til å godta for å kunne tømme lagrene og selge ski til vinteren.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256723 08/09/2011 05:39
Espen Offline
More than words
More than words
Tviler på at dette gjelder Santa Cruz.

Hvis butikker taper penger på det de driver med, og samtidig klager, er det bare å begynne med noe annet.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256732 08/09/2011 06:03
Byggern Offline
Medlem
Medlem
Markedet i Norge er lite, og antar at en importør av f.eks. SantaCruz i UK får vesentlig bedre priser inn fra fabrikk basert på totalt uttak av antall sykler enn en importør i Norge.

Ellers er prisnivået i to forskjellige bransjer i Norge fortsatt kunstig høyt, og det er Byggevarebransjen med Maxbo i spissen, og Sportsbutikkene.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: HeavyDude] #1256736 08/09/2011 06:11
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Det er vel ikke uvanlig at man får sykler i medium og high-segmentene til halv pris gjennom klubbavtaler.

Det er nok svært uvanlig for den allmenne klubbmedlem å få slike avtaler. Vanlig klubbrabatt er 20%. Litt bedre kan man få på enkeltsykler, eller ved sesongslutt.

Eliteutøvere kan få ned mot halv pris, men da snakker vi også delvis om sponsing.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256751 08/09/2011 06:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Klubbrabatt på 50 % hørtes forlokkende ut. Noe å tenke på for TVK, Egil? ICON_SMILE

Jeg er forresten rimelig sikker på at en butikk med gode forhandleravtaler kan tjene penger på en sykkel selv om den selges til halv pris.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Øyvind V] #1256767 08/09/2011 06:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Jeg er forresten rimelig sikker på at en butikk med gode forhandleravtaler kan tjene penger på en sykkel selv om den selges til halv pris.

Da tror jeg nok man opererer med svært villedende priser i utgangspunktet. Ut fra min kjenskap til innprisene i butikk er det nok dårlig med penger å tjene når man kommer ned mot 40%.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: Øyvind V] #1256772 08/09/2011 06:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V
Klubbrabatt på 50 % hørtes forlokkende ut. Noe å tenke på for TVK, Egil? ICON_SMILE

Mange sportskjedebutikker ligger i kjøpesentre. Disse tar typisk 7% av netto omsetning i husleie.

I tillegg kommer frakt på syklene og kostnaden på bundet kapital mens sykkelen står i butikken.

Da skal man ha sinnsykt høy margin i utgangspunktet for å ikke tape på å selge en sykkel til halv pris. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at selv de store sportskjedene opererer med slike marginer på kapitalvarer.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256781 08/09/2011 07:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ok, jeg tenkte ikke sånn på det. Jeg tenkte kun på forholdet mellom innpris og veiledende pris. Bra jeg ikke driver butikk ICON_SMILE

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: MuddyBear] #1256783 08/09/2011 07:02
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs hvilken sykkel det er snakk om. Det finnes sykler som har så tåpelig høy veiledende pris at alle delene er billigere, veiledende i samme butikk. Da er det sikkert et par kroner igjen ved 50% rabatt.

Tipper HeavyDude snakker om enkeltavtaler til lag, ikke klubbrabatt som alle kan få.

Re: Er sykler dyre i Norge fordi nordmenn har god råd? [Re: kjerts] #1256796 08/09/2011 07:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts
Det finnes sykler som har så tåpelig høy veiledende pris at alle delene er billigere, veiledende i samme butikk.

Da er nok ofte syklene like tåpelig høyt priset også inn til butikken.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support