Ibis har nettopp annonsert sin 29er fulldemper HER
Rå fakta er : 29" wheels 120mm rear wheel dw-link travel Twin angular contact composite bearing eccentric linkages Full carbon fiber monocoque with sacrifical core molding Tapered head tube (Cane Creek AngleSet & Chris King InSet compatible) Kashima coated Fox Float RP23 with Adaptive Logic Boost Valve technology Clean cable routing with molded carbon cable stops and provisions for cable-actuated adjustable seat posts BB92/Press GXP style integrated BB is lighter and stiffer and better for molding 142mm Maxle rear axle provides high axle stiffness with QR ease of wheel removal and installation 160mm carbon fiber post mount rear brake mounts High direct front derailleur, mounted to swingarm Geometry designed to work with 120-140mm forks 34mm fork stanchion approved 4 Sizes (S, M, L, XL) Weight TBD Price TBD but in line with our other frames Delivery TBD, but not in 2011
Navnet henspiller kanskje på filmen "The talented mr Ripley"? Ser i all fall ut til å ha "alt".
Sannsynligvis - når det evt. blir å få tak i Framgir montert på baksvingen ser spennende ut. Men er det i praksis problemer med nøyaktigheten på forgiret avhengig av demperutslag når det er montert på seterør?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Dette så jo veldig spennende ut! Særlig den nye link-løsnigen. Må jo bli veldig stivt og fint. Nå mangler det bare at BOS kommer med en 29-er gaffel på 140mm. Da kommer jeg til å bli skikkelig fristet til å gå over til 29.
SL-R veier 2,25 kg og Ripley bygges med samme metodikk. Samtidig gir de nye linkene en vektbesparelse på 130 gram, så kan nok ende opp rundt 2,5 kg, ja. Heftige saker for en storhjuling med 120/140 mm vandring!
Skal man være litt nøktern, er vel ikke en halvkilo på ramma egentlig noen krise på en solid stisykkel til sterke voksne menn, men jeg liker utviklingen.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
hadde ikke gjort noe med en grad slakkere med 140mm nei tror jeg... synd de ikke bare kunne brukt full 1.5" styrerør så man kunne satt på et angleset for de som vil tweake litt selv..
Flott å høre hva Dave Weagle selv mener. Det slakkeste jeg har prøvd er en WFO med 69°, og når jeg tenker meg om var vel den ganske all right, så 69.5° blir kanskje ganske spot on det også? Jeg har mer erfaring med 26ere, ut ifra hva DW skriver så skal 69.5° tilsvare ca 67° på 26er? Noen tanker om dette?
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Flott å høre hva Dave Weagle selv mener. Det slakkeste jeg har prøvd er en WFO med 69°, og når jeg tenker meg om var vel den ganske all right, så 69.5° blir kanskje ganske spot on det også? Jeg har mer erfaring med 26ere, ut ifra hva DW skriver så skal 69.5° tilsvare ca 67° på 26er? Noen tanker om dette?
Jeg ser den - om man tenker litt matematisk. Med større hjul blir jo gaffelen lengre, og på den måten kan man vel kanskje si at 69.5 grader plasserer kontaktpunktet mot bakken lengre framfor stem'en enn på en 26er med samme vinkel. Men, etter noen grove raske beregninger blir det omtrent 1 grad forskjell der.
Om man regner på 'vippepunkt' blir det kanskje enda litt lengre fram effektivt pga de større hjulene?
Den kabelen til frontgiret stikker i øynene. Blir interessant å se ferdig grafikk på ramma. Ser veldig ut som en prototype, spesielt rundt linkboltene.
Jeg har bestilt! Spørsmålet er vel hva en fyller ventetiden med....av sykkel, that is. Beholde dagens eller leke med en annen mer stiorientert "ventesykkel". Midten av 2012 blir fort slutten av 2012, ref Ibis tidligere utsettelser.
Redigert av simenf; 05/09/201107:44. Rediger grunn: Linken
Da har Ibis lagt ut en video som viser litt mer rundt detaljene på bakhjulsopphenget, og bevegelsene til de mye omtalte eksentriske lenkene. (... som jo er det samme som to veldig korte lenker)
Som ingeniørnerd skulle jeg gjerne sett litt detaljer rundt banen til bakakselen, når denne går gjennom vandringen.
Det står at Ripley er kompatibel med Angleset, men er 1,5" konisk styrerør på gaffel kompatibelt med Angleset?
Hadde vært dumt å måtte være begrenset til 1 1/8" rett styrerør-gaffel på en sånn sykkel. 70 eller 69,5 grader hadde kanskje vært enda bedre på sti.
Ser for meg ut som om det skal gå helt fint. Se link til Cane Creek for mer info. Med Angleset må du nok holde deg til 1 1/8" styrerør.
Redigert av arni@stinky; 06/09/201115:28. Rediger grunn: For kjapp på avtrekkeren
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.