Nytt utstyr for vintersesongen - hvilket?
|
Nytt utstyr for vintersesongen - hvilket?
02/09/2011 08:59
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Som nevnt i en annen tråd så skal mitt sykkelbudsjett denne høsten gå til oppgradering av utstyret som trengs for å gjøre høst- og vintersyklingen mest mulig komfortabel. Håper derfor at noen kan synse og tipse litt om de forskjellige tingene.
Lykt Det er bare å innse at den gamle Sigmaen med 20+5W-pærer aldri vil bli brukt igjen. Forrige vinter brukte jeg en enkel diodelykt fra XXL. Nå blir det innkjøp av noe litt bedre. Spørsmålet er hva. Den trenger ikke å være fancy. Den skal funke til jobbsykling men skal lyse opp veien bedre enn den enkle lykten jeg har i dag. Den skal ha oppladningsbart batteri, helst løstagbart. Den skal i tillegg ikke være dyrere enn at jeg kan kjøpe en til hver av de to syklene som er i bruk gjennom vinteren, så jeg slipper å flytte den. Hvis batteriet er løst så har man i tillegg fordelen av å kunne ha et reservebatteri i sekken.
Jeg går ut fra at det er noe fra DX jeg skal ha, men er det en masse forskjellige modeller å velge blant?
Skotrekk Når det er skikkelig kaldt så bruker jeg fjellstøvler, gamasjer og flatties. Men for dager med passe kulde og/eller lyst på klikkpedaler så må jeg ha skotrekk. De gamle ble borte i garderoben hos tidligere arbeidsgiver. Mine erfaringer av skotrekk fra før er at borrelås er bedre enn glidelås og at det er problemer å finne noe som er stort nok når man har størrelse 46 i sko.
En skikkelig vintersko à la Lake kunne vært et alternativ, men er ikke de fryktelig dyre? Hvordan funker de ned mot minus 15-20 grader? Sniker kulden seg inn via klossen eller går det bra?
Piggdekk Forrige vinter syklet jeg singlespeeden med gode piggdekk på dager som var så kalde at det var tørt, siden den sykkelen ikke må utsettes for salt. På våte eller slapsete dager brukte jeg commuteren med 28 mm vanlige dekk. Disse funket også veldig bra på hardpakket snø i første halvdel av vinteren. Men etter hvert ble forholdene slike at det ble isglatt og saltvått samtidig, så denne vinteren må commuteren få piggdekk.
Problemet er bare å finne noe som er smalt og lavt nok til å gå inn i rammen og ikke minst gå inn under skjermene. Jeg er ikke så opptatt av at det skal være superdupergrep i piggene. Det holder at det bare er litt bedre grep enn i piggfritt.
Jeg søker altså etter de smaleste 700c-piggdekkene som finnes, og helst til en grei pris.
|
|
|
Re: Nytt utstyr for vintersesongen - hvilket?
[Re: Dan]
02/09/2011 09:20
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Og det ble lys: Her får du sikkert en millard svar og blir satt direkte over til Terrengsykkels korrespondent i Kina. Selv har jeg de siste tre årene brukt en Light&Motion Stella 120, etter at det ikke var flere gravplasser igjen på husets kirkegård over ødelagte halogenlamper. Kort kabel og batteripakke på stem. Dessverre gått ut av produksjon, men liker selve lyktehodet. Det finnes fortsatt i en rekke varianter av nye Stellaer. Selv er jeg såpass fornøyd med denne gamlingen at jeg vurderer å dissekere og lodde fra hverandre batteripakken for å sette inn nye bætts med stor kapasitet. Originalene begynner å skrante.
Det viktige er at lykta ikke tar kvelden etter en halv time kontinuerlig øsregn. Jeg har de siste to årene brukt to veldig irriterende og hysterisk blinkende baklys, et på setepinnen og ett rett over bremsekaliperen bak. Ser ut som en amerikansk politibil under utrykning, og har vinklet lampene slik at reflektoren treffer bilførere i øyehøyde. Jeg merker forskjell på bilistenes oppførsel med og uten bruk av baklys. Lykta på setepinnen sitter forøvrig på året rundt. Kan godt bruke baklys midt på sommeren om sikten er redusert.
Sko&kulde: Enkelt for min del. Shimanos vintersko. Til vanlig noen litt bedre og varmereflekterende såler enn de originale lefsene. For kalde dager: Elektriske varmesåler av typen ThermIC. De har jeg jo likevel liggende til kalde skiturer og nedoverskiturer. Effektivt som barra det, og billigere en schteindyre sko. Utgiften til varmesåler må jo deles på tre.
Piggdekk: I år bli det tredje sesong for Ice Spikerne mine. Terrengdekk i 2,1 bredde, men det er det eneste som duger for min del. Det får heller rulle dårligere, bare jeg har skikkelig grep og voksne nok pigger. I motsetning til Dan vil jeg nemlig ha superdupergrep. Men det er jo en smakssak.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
02/09/2011 09:52
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Det får heller rulle dårligere, bare jeg har skikkelig grep og voksne nok pigger. I motsetning til Dan vil jeg nemlig ha superdupergrep. Men det er jo en smakssak. Bare så det er sagt, jeg har superdupergrep på terrengsykkelen, men nå er det snack om 700c og det er jo et delvis lost case uansett. 
|
|
|
02/09/2011 10:02
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
For lys bruker jeg ay-up. Kommer i pen pakke med to sett. Dønn vanntett og lett. Har røde hetter slik at om man vil ha 700 lumen baklys så kan du bruke et sett på det også. Jeg bruker imidlertid noen billige DX baklys http://www.dealextreme.com/p/9-led-bike-safety-strobe-light-2-aaa-3639 Kjøp flere siden de ikke er spesielt robuste, men til den prisen tåles det å miste noen. Jeg fikk kvantumsrabatt ved kjøp av 5. (Ingen er blitt helt ødelagt for meg enda, men en ble vel stjålet...) Sko: Bruker shimano vintersko. Hadde ingen problemer med kulde i fjor vinter, men kjørte vel heller ingen episk lange turer i kulda... Pigs: Brukte nokian 294. Vurderer bytte til marathon siden 294'ene er treeeege og jobbruta uansett ikke er på terreng.
|
|
|
02/09/2011 10:13
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har 3 sesonger med hybrid på vinterføre før jeg kjøpte en dedikert vintersykkel, 26". Syntes hybriden ble for vinglete... Brukte piggdekk fra Nokian (husker ikke mer detaljer om type) og det fungerte dog bra. Men jeg synes 26" er bedre på slaps.
Har en Magicshine kjøpt på XXL for under 900,-. Den kan brukes som hodelykt også. Den synes jeg er helt toppers, og den virker også når det blir (virkelig) kaldt. Har hatt lykter som ikke tåler det (dvs batteriet).
Jeg foretrekker tykke sokker i rommslige vintersko. Har et par overtrekk fra PEARL IZUMI, Barrier MTB skotrekk kjøpt på Sportslageret, de funker bra som førsteskanse.
Men mitt beste vintertips er en snøscooter maske for de verste dagene! Ser ut som en rømt bankraner, men det funker!
|
|
|
05/09/2011 19:47
|
Sprint
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har jobbet litt med å få til det samme som deg. Komfortabel høst og vintersykling. Lykt: I fjor hadde jeg en enkel diodelykt, og en Magicshine. Fant ut at jeg ikke orket å ta av og på Magicshine til og fra jobb, så da ble det diodelykten. (styremontert). Tenkte jeg skulle fortsette med det i år, men har supplert med en Exposure joystic til å ha på hjelmen. Enkel og ta av og på og enkel og lade. Da har jeg også et dobbelt oppsett når jeg sykler ordentlig. Styremontert magicshine og joystick på hjelmen. Har ikke testet det ennå, men håper det fungerer bra. Sko: Bruker skotrekk til det blir kaldt, og så Shimano MD80 ut over vinteren. De gikk for ca. 1400,- på XXL i fjor. Kjøpt en str. for stor så jeg har plass til såler, sokker og å bevege tær. Fungerer bra. Piggdekk: Lurer på det samme. Tenkte jeg skulle ha noen raske piggdekk til CX'en. De smaleste og muligens raskeste jeg har sett til nå er disse: http://www.suomityres.fi/w106.htmlhttp://www.schwalbetires.com/node/1788Ingen er hverken spesielt smale eller spesielt lette. Kjørte på Nokian W240 i fjor, og de føltes veldig trege. Kunne tenkt meg noe lettere raskere i år.
Mvh, Petter ;-D
|
|
|
05/09/2011 20:24
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Lykt: Ay-Up. Rett og slett mye for pengen: høy kvalitet, og god brukervennlighet. Sko: Jeg har Lake sine vintersko, et nr større enn vanlig, så får jeg plass til ull/folie såle pluss raggsokk. Mener jeg har hatt de i 4-5år, og de holder enda. Vel verdt investeringen. Hvis jeg vet at det blir mye knot av/på sykkelen i snø/slafs går jeg dog for flatties og vanlig vintersko. Piggdekk: på CX´en ruller jeg for tredje året på Schwalbe Marathon Winter 40c, og er godt fornøyd.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
05/09/2011 20:29
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har prøvd Shimano sine tynne Gore-tex vinter sko type SH-MW80 ish,og må si at jeg liker mye bedre disse i ekstremt vær(mye variert vær her oppe i nord,disse ble i fjor testet i all slags vær,og ja de funker): SH-MT91 Det jeg liker best med disse skoene er at de ikke ble så inni hel... kalde under foten, slik som de vinterskoene jeg har prøvd før(tror det var 14 minus som kaldest da jeg syklet med de). Anbefales.
|
|
|
05/09/2011 20:31
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
+1 for Schwalbe Marathon Winter 40c dog i 35mm
|
|
|
05/09/2011 20:40
|
jos123
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg går ut fra at det er noe fra DX jeg skal ha, men er det en masse forskjellige modeller å velge blant?
Har også postet i annen tråd, men denne: http://www.dealextreme.com/p/mj-808e-ha-...t-4x18650-57100eller denne: http://www.dealextreme.com/p/mj-808-ha-i...t-set-904444459Ser at sistnevnte leveres fra lager i England nå, med leveringstid på 3 dager til vest-Europa... Mulig at det blir anderledes med moms dersom de sendes fra England, mine lykter har gått avgiftsfritt til Norge fra HongKong. Uansett et godt tilbud.
|
|
|
05/09/2011 20:54
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sko...vintersko og flate pedaler. Dekk...Marathon Winter, bare ikke ligg for mye over i svingene... Lykt...Stella 120 eller 300 er fine de.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/09/2011 21:29
|
Gaga
Veteran
|
Veteran
Kombipedaler - Sidi GTX med skotrekk og vintersko når det blir for kaldt. Dekk - Nokian Extreme (294 pigger) Lykt - MagicShine (XXL-utgaven av den klassiske DX-lykta) på hjelmen og diodelykter på sykkelen. Vurderer denne vinteren å ha storebroren (816) montert på styret. Balaclava i merinoull til de sure morgenene, ellers går det mye i vindlue+(ull)buff.
-- Do you have piggs in your dekks?
|
|
|
[Re: Morteen]
06/09/2011 06:13
|
Teletori
Ringrev
|
Ringrev
+1 for Schwalbe Marathon Winter 40c dog i 35mm Ditto! Meget bra dekk som eg sykler hele vinteren, pumpe i litt ekstra om en skal sykle tørr asfalt, så triller den uten at piggene er for mye i veien, og slipper ut litt luft om det er sleipt og glatt, for mer grep og pigg.
|
|
|
06/09/2011 06:50
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Extreme 294 foran og Marathon winter bak.
|
|
|
06/09/2011 08:23
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Extreme 294 foran og Marathon winter bak. Hvordan skal man modifisere 294 og Marathon W til å passe Dans krav? Jeg søker altså etter de smaleste 700c-piggdekkene som finnes, og helst til en grei pris. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: sverreb]
06/09/2011 10:00
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Feil innstilling i forhold til bruk og kast og miljøet.  Jeg har derimot kjøpt meg tre Smart-lykter, i tillegg til den fjerde jeg allerede hadde, til 49,-/stk på XXL. Disse lyktene er robuste og vanntette og klarer norsk kulde og slaps. Skal montere to på hver setepinne og ha den ene på blink og den andre på fast. På skotrekkfronten endte jeg opp med billige Vaude, også fra XXL. Disse fantes i størrelse 47-49 og er dermed enkle å få på. Funker fint mot vann men jeg trenger nok noe mer når det blir kaldt, så da kan det tenkes at Lake kommer opp igjen. Frontlykt blir nok Magic rèmeshine 808, og så må jeg bare regne litt på om det blir billigst fra DX eller bikeshop.no når all frakt og gebyrer er tatt med. Dekk har jeg ikke begynt å forske i ennå. Takk for alle svar!
|
|
|
06/09/2011 11:20
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Feil innstilling i forhold til bruk og kast og miljøet. Jeg regner tyveri som den største tapsrisikoen. En dyrere lykt (Som det går dyrere materialer og mer energi til å produsere?) må erstattes den også når den blir stjålet. (ikke at de smart lyktene faller innunder den kategorien)
Redigert av sverreb; 06/09/2011 11:23.
|
|
|
06/09/2011 11:25
|
StigB
Señor
|
Señor
Nytt utstyr for vintersesongen Nei nå trodde jeg det hadde tippa gitt, men jeg så det dreide seg om sykkel og da er det bare å lene seg tilbake og puste rolig. 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: sverreb]
06/09/2011 12:14
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg regner tyveri som den største tapsrisikoen. En dyrere lykt (Som det går dyrere materialer og mer energi til å produsere?) må erstattes den også når den blir stjålet. (ikke at de smart lyktene faller innunder den kategorien) Jeg tar ikke tyveririsikoen i betraktning når jeg kjøper bukser eller tallerkener og det er ikke med i beregningen når jeg kjøper sykler eller sykkeldeler heller. 
|
|
|
|
|