"Makspuls" har sunket over 15 slag på 1 år.
|
"Makspuls" har sunket over 15 slag på 1 år.
18/08/2011 20:16
|
Tommas
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
I fjor var jeg tung og treig, og maks puls på pulsklokka lå rundt 195/196. I år er jeg vesentlig lettere og i mye bedre form, men klarer ikke å få pulsen noe særlig over 180.
Egentlig ikke noe problem, siden jeg føler meg i god form, men lurte på om noen hadde vært ute for noe liknende?
Redigert av Tommas; 18/08/2011 20:16.
|
|
|
Re: "Makspuls" har sunket over 15 slag på 1 år.
[Re: Tommas]
18/08/2011 20:47
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Du er ikke bare litt sliten? Har den sunket jevnt gjennom hele året og er like lav selv når du er helt uthvilt og motivert for å kjøre opp til 100%?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
18/08/2011 20:56
|
Tommas
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Så vidt jeg kan se har det vært slik siden april, mao hele sykkelsesongen i år. På dager hvor jeg er sliten er den enda lavere, så det virker ikke unormalt på den måten.
I fjor fikk jeg høy puls bare av å se en bakke, kanskje jeg rett og slett ikke tar i nok?
|
|
|
19/08/2011 06:37
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror nok at problemet er at du er i bedre sykkelform  Gjelder dette generelt makspuls i alle øvelser eller bare på sykkelsetet? Jeg klarer heller ikke å komme opp i makspulsen min på sykkel lenger, da den har sunket litt utover sesongen, men hvis jeg tar en skikkelig løpe økt så er den der igjen.
"Don’t buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
19/08/2011 07:15
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Dæhlie mente man skulle hvile (helt fri eller veldig rolig trening) inntil man fikk opp pulsen godt opp i rød sone på de harde dragene. Det lengste jeg har måttet hvile for å få puls opp skikkelig igjen er vel ca. en uke. Kjører man på hver dag synker "makspulsen" stadig.. Etter bolker med hard trening får jeg ikke puls opp i sone-5. Da trengs det bolker med rolig eller hviledager..
Hvor lenge har du prøvd sammenhengende hvile for så å sjekke pulsen din?
|
|
|
[Re: Odinpodin]
19/08/2011 07:23
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Må er vel maks puls uavhengig i hva en driver med. så har en maks oppnådde puls i en trening, er vel noe annet.
Kan ikke se for meg at jeg har en høyere maks puls (maks av hva hjerte mitt klarer å slå) på f.eks ski en jeg har på sykkel. Det at jeg klarer å oppnå en høyere puls på ski en sykkel er det vel flere faktorer som bestemmer. Er du i bedre form klarer du vel å yde like mye arbeid på en laver puls. Tipper du (som meg) er for snill mot deg selv og ikke presser deg nok.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
19/08/2011 11:12
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
I fjor var jeg tung og treig, og maks puls på pulsklokka lå rundt 195/196. I år er jeg vesentlig lettere og i mye bedre form, men klarer ikke å få pulsen noe særlig over 180.
Egentlig ikke noe problem, siden jeg føler meg i god form, men lurte på om noen hadde vært ute for noe liknende?
Jeg har også hatt samme utvikling som deg. Formen er betydelig bedre enn i fjor, men å holde høy puls funker ikke. Jeg syklet f.eks GR 40 min fortere i år enn i fjor. Snittpuls i år:154, snittpuls i fjor 167. Min antagelse går på at jeg har trent mye på "underskudd" i år, slik at kroppen egentlig ikke har restituert seg bra nok på lenge. Dette gjør at beina stivner lenge før pusten tar meg. Hypotesen blir testet neste sesong når matchvekta skal være på plass. Om pulsen fortsatt forblir lav, eller om økt restitusjon gjør at jeg kan kjøre blodrødt igjen gjenstår å se.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
19/08/2011 18:57
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også hatt samme utvikling som deg. Formen er betydelig bedre enn i fjor, men å holde høy puls funker ikke. Jeg syklet f.eks GR 40 min fortere i år enn i fjor. Snittpuls i år:154, snittpuls i fjor 167. Snittpulsen betyr jo bare at du er i bedre form, ikke at makspulsen har sunket. Men til TS. Makspulsen er bare et tall. Vis du føler deg i god form, får bra resultater og generelt er mye bedre enn ifjor, så kan makspuls bare være det den er. Må ikke bli så opphengt i makspulsen, det er bare et forholdstall.
|
|
|
[Re: Dloh]
19/08/2011 19:16
|
Dragev87
Entusiast
|
Entusiast
Trådstarter: Hvor gammel er du?
Jeg tok makspulstest i lab i min tid som langrennsløper, et år falt den med 7-8 slag. Dette var ifølge testerne vanlig i 16-24 årsalderen, da kunne makspulsen falle tidvis ganske mye over kort tid. For som de fleste vet, faller jo makspuls med alderen.
|
|
|
[Re: Dragev87]
19/08/2011 19:57
|
Pinello
Entusiast
|
Entusiast
Makspulsen er IKKE bare et tall. Hvis den faller 15 slag på ett år bør enten pulsklokka til urmaker, eller du til en legesjekk.
|
|
|
[Re: Pinello]
19/08/2011 20:33
|
Jaro
Entusiast
|
Entusiast
Interessant emne. Jeg opplever akkurat det samme, men i mindre skala. På sykkel var makspulsen min 7-8 slag høyere i fjor enn i år. Jeg er mye bedre trent i år så jeg regner med at dette har en sammenheng. Har vært aktiv på høyt nivå for mange år siden, og deretter trent lite. Og jeg ser tydelig at etter 20 måneder med systematisk trening og riktig kosthold så synker makspulsen altså ganske mye. Som nevnt så er formen bra og jeg presterer overraskende bra i lokale ritt. Er ikke bekymret, men det kunne vært kjekt å få en kvalifisert forklaring av noen som VET og ikke bare TROR/MENER ;-)
|
|
|
[Re: Dloh]
19/08/2011 21:18
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også hatt samme utvikling som deg. Formen er betydelig bedre enn i fjor, men å holde høy puls funker ikke. Jeg syklet f.eks GR 40 min fortere i år enn i fjor. Snittpuls i år:154, snittpuls i fjor 167. Snittpulsen betyr jo bare at du er i bedre form, ikke at makspulsen har sunket. Helt enig. Men hvor fort hadde jeg syklet med dagens form og 167 i snittpuls... Poenget mitt er at jeg tror det er sammenheng mellom vektnedgangen TS og jeg har hatt og at man ikke klarer å presse kroppen opp i puls. Rett og slett fordi man over tid har gått i underskudd. Ja, man sykler raskere, men beina stopper før blodpumpa.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
20/08/2011 00:31
|
snebyge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, jeg jobber i samme bransje som han som anonymous13 referer til. - det er ikke mulig at maxpulsen hos en frisk person synker med 15 slag i løpet av et år. -For meg ser det ut som du snakker om den treningspulsen du greier å oppnå. Den kan godt synke med 15 slag, selv om du føler subjektiv at du presser deg like hardt som før. Når man gjør en maxpulstest "etter boka", skal den være rimelig stabil, eller synke med ca 1 slag pr år.
- Det er mulig å trene for hardt, eller være syk og ha vansker med å nå maxpuls. Ingen av disse delene høres sannsynlig ut når du føler deg frisk og i form. Hvis du er helt sikker på at max pulsen din har sunket med 15 slag, er det grunn til å oppsøke legen din for en sjekk.
|
|
|
[Re: snebyge]
20/08/2011 06:39
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Har i lengre tid følt meg tung i kroppen og slik noen her beskriver, beina gir seg før pulsen kommer opp.
På Torsdag var jeg for første gang på Thai massage. En døden nær opplevelse, beina som gele etter 1,5 timers behandling. Tok en rolig tur på ømme bein torsdag kveld og selv om jeg startet rolig så perset jeg på en 16km runde 380 høydemeter med ca 2 min. Tok samme turen fredag kveld, og tilnærmet samme tid.
Beina løper som en vind og nå kom pulsen opp. Har hittil i år syklet en 3000km, og ikke vært så flink med å tøye ut, så beina var konstant "ømme" og musklene fikk liksom ikke slappet av.
Bestilt meg ny time på torsdag, da beina nå lørdag morgen føles myke og fine ut.
Kan se ut som at dette fikk løsnet opp og fikk musklene til å slappe av.
Ps. Thai massage uten bruk av pupper som damen sa. Til tider så vondt at tårene spratt, men nå etterpå verdt hver krone av de 350,- jeg betalte for 1,5 time.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: Pink floyd]
20/08/2011 07:45
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Etter å ha vært uten pulsklokke en 4 -5 måneder i fjor høst, kjøpte jeg meg ny klokke å startet å trene med den i vinter. I hele vinter lå pulsen min på hardøktene en 5 - 10 slag under det jeg var vant med fra den gamle klokken. Jeg hadde hørt at den endringen i makspuls som skjer med alderen ikke foregår lineært og slo meg i grunn til ro med at dette enten måtte skyldes fall i makspuls eller overfølsomhet i den gamleklokken vs. den nye(kroppen føltes bra).
Men nå i sommer har pulsen kommet tilbake til gammelt nivå på hardøktene og jeg har til og med vært oppe på gamle makspulsnoteringer.
Trener mer eller mindre like mye året igjennom(4 - 7 ukontrollerte økter i uka) og har ikke noe god forklaring på dette.
|
|
|
[Re: Unparalleled]
20/08/2011 11:04
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Glem puls, se på farta eller watten. Men nok hvile er undervurdert av alt for mange mosjonister.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
20/08/2011 17:28
|
Tommas
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Heisann, takk for mye gode tilbakemeldinger. Jeg har sjekket hos lege (dog uten avansert ekg etc), og hun bekreftet at jeg var frisk som en fisk. Jeg burde vel også nevne at hvilepuls (tidlig morgen, etter 10-15 minutter døsing) har falt fra 90+ til rundt 58-60 i år. Alder 39 år, og jeg har tatt av ca 20 kg siden mars - så arbeidsforholdene for hjertet burde være vesentlig bedre ;-)
Jeg skal ta meg en uke eller to med litt lettere trening, så skal jeg klinke til med en makspulstest etter boka.
|
|
|
21/08/2011 10:13
|
snebyge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisann, takk for mye gode tilbakemeldinger. Jeg burde vel også nevne at hvilepuls (tidlig morgen, etter 10-15 minutter døsing) har falt fra 90+ til rundt 58-60 i år. Alder 39 år, og jeg har tatt av ca 20 kg siden mars -Vanvittig bra!
|
|
|
[Re: snebyge]
21/08/2011 18:21
|
alit
Medlem
|
Medlem
Hvis hjertets slagvolum har øket betydelig siste år kan makspulsen synke mer enn forventet (alder ets). Dette fordi et større hjerte vil trenge noe tid for å fylles... og dermed begrenses hvor mange slag som kan skvises inn på et minutt.
|
|
|
22/08/2011 07:28
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Heisann, takk for mye gode tilbakemeldinger. Jeg har sjekket hos lege (dog uten avansert ekg etc), og hun bekreftet at jeg var frisk som en fisk. Jeg burde vel også nevne at hvilepuls (tidlig morgen, etter 10-15 minutter døsing) har falt fra 90+ til rundt 58-60 i år. Alder 39 år, og jeg har tatt av ca 20 kg siden mars - så arbeidsforholdene for hjertet burde være vesentlig bedre ;-)
Jeg skal ta meg en uke eller to med litt lettere trening, så skal jeg klinke til med en makspulstest etter boka.
Gratulerer med ny form. Hvilepuls på 90+ høres ikke behagelig ut.
|
|
|
[Re: alit]
22/08/2011 07:35
|
Jaro
Entusiast
|
Entusiast
Hvis hjertets slagvolum har øket betydelig siste år kan makspulsen synke mer enn forventet (alder ets). Dette fordi et større hjerte vil trenge noe tid for å fylles... og dermed begrenses hvor mange slag som kan skvises inn på et minutt. Av nysgjerrighet; er dette fakta? Med tanke på de mange toppidrettsutøverne som har høy puls i utholdenhetsidretter får jeg ikke dette helt til å gå opp.
|
|
|
[Re: Jaro]
22/08/2011 10:08
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Hvis hjertets slagvolum har øket betydelig siste år kan makspulsen synke mer enn forventet (alder ets). Dette fordi et større hjerte vil trenge noe tid for å fylles... og dermed begrenses hvor mange slag som kan skvises inn på et minutt. Av nysgjerrighet; er dette fakta? Med tanke på de mange toppidrettsutøverne som har høy puls i utholdenhetsidretter får jeg ikke dette helt til å gå opp. Ikke jeg heller, har hatt veldig like observasjoner som trådstarter, men etterhvert som jeg har lært å kjenne kroppen så klarer jeg å presse kroppen opp i ca 95% av maks i konkuranse, senest mot slutten av Drammensrittet. Fant ut at det også tar litt tid å venne kroppen til hard trening, samt at det å ta det litt med ro i perioder for å bygge overskudd er gull.
|
|
|
22/08/2011 18:17
|
alit
Medlem
|
Medlem
Hvis hjertets slagvolum har øket betydelig siste år kan makspulsen synke mer enn forventet (alder ets). Dette fordi et større hjerte vil trenge noe tid for å fylles... og dermed begrenses hvor mange slag som kan skvises inn på et minutt. Av nysgjerrighet; er dette fakta? Med tanke på de mange toppidrettsutøverne som har høy puls i utholdenhetsidretter får jeg ikke dette helt til å gå opp. Det er fakta så lenge du leser at dette er en effekt som KAN inntreffe om hjertet har vært forholdsvis dårlig trent (lavt slagvolum) og du så øker slagvolumet betydelig. Det betyr ikke at alle hjerter med stort slagvolum jobber på lavere puls. Det er mer en effekt hos dårlig trente som øker slagvolumet forholdsvis raskt. Det finnes mange andre (og mer sannsynlige) forklaringer for trådstarters opplevelser, men dette KAN være en mulig sammenheng. fant en link som kan leses om ønskelig... http://www.copacabanarunners.net/i-heart-rate-monitor.html
Redigert av alit; 22/08/2011 18:45.
|
|
|
[Re: alit]
24/08/2011 21:22
|
Jaro
Entusiast
|
Entusiast
Artikkelen refererer til at en dårlig trent person kan oppleve inntil 7% reduksjon når den aerobe kapasiteten trenes opp. Interessant som referanse på det trådstarter og flere av oss andre har opplevd.
|
|
|
25/08/2011 06:23
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Spesiellt. Det virker som disse referer til max HR som den maksimale HR du kan oppnå den aktuelle uken/e, ikke maks HR ved 100% uthvilt. Altså at en person under en (hard)treningsperiode skal bruke en annen maks HR enn når man kommer tilbake fra ferie, fordi maks HR øker når man er borte fra trening. Dette er jo nyttig informasjon som skal være med å styre treningen din og ikke pulsmåleren din. Opplever selv ca. 7% reduksjon i praktisk oppnåelig puls om jeg feks. trener en hard bolk (fra 203 til 188, altså ca. 15 slag). Om jeg ikke greier å komme opp i Sone-5 pulsmessig så bruker dette som en indikator på at jeg må ta en pause fra hardtreningen, jeg justerer ikke ned maks HR i pulsmåleren. Har trenet i 2 år og maks HR som jeg greier å oppnå har (i motsetning til artikkelen) øket noen få slag i perioden (fra 197 til 203), men det vises kun etter en rolig uke med flere hviledager. Jeg er heller ikke i toppform/formtopp når praktisk makspulsen ligger veldig langt under potensiell makspuls. Tror sikkert man kan fortsette uten pause men jeg tror også at kondisjonstreningen (hardøktene) vil miste noe av sin effekt om man fortsetter å ligge på et belastningsnivå som holder makspuls nede. I all hovedsak tyder vel dette på at muskulatur ikke er restituert. (Nevner også at hjertet er en muskel)
Hva synes dere, skal man kjøre på selv om praktisk makspuls synker, eller skal man "hvile den opp igjen"?
Dæhlie mente man slulle hvile om pulsen ikke ville opp i sone-5 på bakkedragene og Ahlsgaard mente man ikke skulle være redd for å ta 2-3 eller opp til 5 dager hvile om man følte for det.
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
04/09/2011 10:05
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Hva synes dere, skal man kjøre på selv om praktisk makspuls synker, eller skal man "hvile den opp igjen"?
Dæhlie mente man slulle hvile om pulsen ikke ville opp i sone-5 på bakkedragene og Ahlsgaard mente man ikke skulle være redd for å ta 2-3 eller opp til 5 dager hvile om man følte for det. Tror at hvis praktisk makspuls ligger vesentlig under makspuls så bør man holde igjen litt og ta seg noen hviledager. Men for de som trener mange dager i uka så er man jo i praksis svært sjelden helt utvhilt. Da er det bedre å legge intensiteten i soner etter den makspulsen som man opppnår i en vanlig treningsperioden. Er vel dette Polar har inkludert i sin nyest pulsklokke RCX5 der makspuls og soner justeres ut fra dagsform med Zone Optimizer. Fikk senest i går bekreftelse på at "makspuls" øker etter hvile. 8 hviledager etter fredagsbirken satte jeg ny "makspuls" opp Vassfjellet, 600 høydemeter, girskifter som ikke fungerte på 3 laveste gir gav 2 slag mer enn hva jeg har oppnådd sista år.
|
|
|
20/09/2011 17:00
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Hakeslipp i dag. Falt litt sammen etter birken. Har bare hatt en 2 milstur pluss en liten joggings uten pulsklokke. I dag syklet jeg til og fra jobben (18.5 km). Klinket til begge veier. Både til og fra oppnådde jeg 102% av makspuls :0 Altså noe feil i den antagelsen der. Bekrefter det en del skriver her. Makspuls er ikke en lett størrelse å gripe
|
|
|
20/09/2011 18:35
|
Tommas
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Tok et par rolig uker, og en uke med halsvondt, så på lørdag var det full spiker med joggesko. Pulsen spratt opp i 191 på toppen av bakken, så det er i det minste noe "fremgang" å spore.
Jeg har hatt et dropp i hvilepuls (90+ til 50'ish), så området mellom maks og min er blitt betydelig større. Så vidt jeg kan se av diverse linker er det også av betydning.
Satser på litt økning i treningsmengde de neste ukene, så får jeg se hvordan det tar i vei.
|
|
|
26/09/2011 09:55
|
Tommas
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Da får jeg takke for god oppfølging her inne. En god runde med løping i går, og pulskurve som jeg kjente igjen fra tidligere.
Ganske kraftig vekttap og "mye" trening gjorde nok sitt til makspulsen droppet kraftig. Etter en rolig periode og litt forsiktig trening er pulsen tilbake der den skal.
Feiret med en 5 km tur, og avsluttet i bakken med 196 i puls.
Sliten hilsen ;-)
|
|
|
|
|