Har lagt merke til at bikeshop.no opererer med førpriser på Shimano-utstyr som avviker tildels kraftig fra prisene Shimano selv anbefaler som utsalgspris. Dermed virker rabattene de gir større enn de egentlig er.
Så hvis følelsen av å spare penger er viktig for deg, ta rabattene deres med en klype salt. Kjører de denne linja med Shimano-prisene, gjør de det kanskje ellers også...
Re: bikeshop.no med villedende priser
[Re: Åsmund]
#125233102/09/201117:57
Hvis det er forhandlerkatalog, så er vel sjansen stor for at det er snakk om priser eks. moms...
I såfall burde vel avviket i alle tilfeller vært 25%....
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#125238202/09/201118:59
Gitt at dette er veil forhandlerpriser (og ikke kostpriser til forhandler) vil avviket være 25 %. I motsatt fall vil jo avviket være ulikt fra forhandler til forhandler (da avhengig av hvilke margin de legger på).
/Joachim
#125239202/09/201119:15
Vis prisene i katalogen er eks. moms, så blir forskjellen plutselig ikke like stor, om det er noen kroner i forskjell på prisene så gir det ikke like stort utslag.
Men nå må man ikke være så opphengt i prosent avslag. Det er et salgstriks. Bry deg heller om den prisen du må betale du. Så kan du sammenligne med andre butikker hvor mange prosent billigere bikeshop er.
#125239302/09/201119:18
Forhandlerkataloger pleier alltid å være inkludert mva så lenge det dreier seg om produkter til vanlige forbrukere. Har sett dette før fra Bikeshop - veil.pris ligger langt over andre sine priser. Det er helt lovlig å sette sin egen veil.pris, men markedsføring med rabatter på halve varebeholdningen er ikke innenfor lovverket. Sjekk selv - Bikeshops "triks" er alltid; Veil.pris - Vår pris - Du sparer....
#125244102/09/201120:01
Sist jeg så i en forhandlerkatalog fra Shimano Nordic var det oppgitt priser både inn til butikk og veil. pris. Jeg mener å huske at priser inn til butikk (før evt. rabatter) var ganske drøy. Ser for eksempel den kraken du viser til koster 793,- NOK på Cyclecomponents.com mens du mener Shimano sier veil 795,- Det tviler jeg sterkt på! Veil pris er nok en del høyere enn det. Uansett er det prisen man betaler en bør se på..
#125284303/09/201114:21
I forhandlerkatalogen står det "Anbefalt utsalgspris". Altså inklusiv moms. Selvsagt er prisen du betaler det viktigste, men å skru opp førprisene er likevel ikke veldig tillitvekkende.
Har tatt et skjermbilde av krankprisen, må bare finne ut hvordan jeg poster det her...
#125285103/09/201114:29
Jeg bryr meg da ikke om hva veiledende pris er i det hele tatt. Det som betyr noe er jo hva man faktisk skal betale for varen. Jeg betaler stort sett i norske kroner. Har aldri i mitt liv betalt i prosenter.
#125288003/09/201115:55
Helt riktig! Viktigst for meg er kombinasjonen pris/service. Men jeg blir provosert over forhandlere som forsøker å lure kundene sine. Det gjelder uansett varekategori.
#125313503/09/201121:18
Her er vel ikke poenget hvem som bryr seg om veiledende priser, men at bikeshop prøver å svindle folk, gjerne også folk som ikke har snøring på hva veiledende burde være.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Her er vel ikke poenget hvem som bryr seg om veiledende priser, men at bikeshop prøver å svindle folk, gjerne også folk som ikke har snøring på hva veiledende burde være.
I forhandlerkatalogen står det "Anbefalt utsalgspris". Altså inklusiv moms.
Det er vel ikke noe automatikk i det ? De forkandler kataloger jeg har på jobben har veil pris + mva. Alle kataloger beregnet ut til forbruker har selv ink mva priser men en forhandler katalog er en internt hjelpemiddel som ikke slutt kunden skal ha eller se. Det ståt også din pris i eksemplet ditt og det kan man være 100% sikker på er + mva. Legger man på mva på din pris og antar at veil pris er ink mva så er fortjenesten til forhandleren lav.
Redigert av sl500; 04/09/201109:27.
#125333204/09/201109:31
Ser man bort i inkl/eks mva - hva innebærer egentlig begrepet "Veiledende"? Alle jeg snakker med i andre bransjer forteller at "Veil.pris" er en anbefaling fra kjede/importør, noen ganger et hint hva maks skal være, andre en streng beskjed om at varen skal selges til denne prisen. Å operere med veiledende fra eget hode og skjønn er i beste fall kreativt....
Uten å ha lest hele denne tråden nøye, så vet jeg at det de siste årene har vært kronglete å opprettholde "korrekte" priser på mye av shimano, spesielt når man har så mange varelinjer i systemet som BS har, fordi shimano har endret pristaktikk x antall ganger, og da stort sett senket prisene. Dette har også skjedd midt i sesong..
Jeg velger å tro at mye av dette er rot fra BS sin side, og ikke forsøk på svindel.
I forhold til hvor mye de selger til reelt skikkelig billige priser, ville det slått meg som merkelig om shimano skulle være et produktutvalg der de gikk inn for å svindle/lure kundene for å kunne ta inn en større margin...
En annen ting som vel skal nevnes er at Veil. priser er ikke på noen måte en max grense for hva en forhandler kan ta betalt. Det er hva som er utregnet at prisen bør ligge på, ikke hva den SKAL under enhver situasjon ligge på. Vi som forbrukere klager ikke om prisene ligger under, men skulle prisene ligge over er det drama og svindel og blablabla....når vi vel egentlig da har full mulighet til å handle andre steder..... De færreste forhandlere klarer å selge produktene sine over veil priser uansett, så hvorfor henge seg opp i det om de stikker kjepper i egne hjul..
jaja.. noen får purre forbrukerrådet på dem da..... De blir sikkert tatt på fersken og får en reaksjon.... Ikke at det er noen unnskyldning, men svært mange handelsbedrifter i Norge gjør ting som strider mot forbrukerrådets syn på ditt og datt, og ved eventuelle gjennomgående kontroller ville omtrent samtlige fått en smekk på labben... det er som sagt ikke noen unnskyldning, men det er ganske vanskelig å drive i Norge og å gjøre det heeeelt plettfritt til en hver tid. Samme om det er bevisst eller ubevisst, så går man på småfeil stort sett alle som en!
Jeg står fortsatt på at jeg ikke tror dette er et bevisst forsøk på svindel, men vurderingen må jo gjøres av hver enkelt.. BS har i mine øyne fått et dårlig rykte her på forumet, som de sikkert til dels fortjener, men jeg syns det har blitt for enkelt å "henge dem ut". Jeg shopper MYE av minde deler og dippedutter derfra, og det har aldri vært trøbbel! Men sånne historier hører man ikke stort om, kontra de som er grise-misfornøyde osvosv...
Hvis noen syns dette er en sak som er verdt å gå videre med, så er vel rette instans f eks forbrukerrådet, ikke terrengsykkel.no....