Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 32 1 2 15 16 17 18 19 31 32

Bikerank Norway Beta

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1333789 09/02/2012 06:25
N
nicolayoe Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Det er Bikerank, ikke birkenrank..

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1333868 09/02/2012 09:38
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Det er mulig at Kristian Str bare observerer at det er relativt lett å få en lav poengsum på birken.

Men det kommer vel bare av at rittet har med eliten (som gir rittet en lav grunnsum) og de gode mulighetene for å sitte inn med et greit felt gjør at det skiller lite mellom gode og halvgode ryttere?

Som det har vært utbrodert ellers på forumet, byr jo ikke birken på de store tekniske utfordringene som skiller terrengklinten fra sykletiljobbenhveten...

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Bikerank Norway Beta [Re: svine] #1333872 09/02/2012 09:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Med forbehold om at jeg tar feil:

Rittrankingen skiller ikke på hvor mye terreng det faktisk er i terrengrittene (eller "terreng"-rittene). Det vil si at det er mye enklere å få god score på et grus/asfalt-ritt hvor man kan sitte med en stor gruppe (som samarbeider) inn, og det kun vil være formen som teller, kontra et reelt terrengritt (for eksempel rundbane) hvor man ikke har mulighet til å ligge på hjul, og hvor også teknikken gir store utslag i resultatet.

Derfor er det lett å få lav score i Birken.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1333999 09/02/2012 12:39
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Haha, stakkars Joar ...

Martin

Re: Bikerank Norway Beta [Re: M@rtin] #1334017 09/02/2012 13:00
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Eller, stakkars oss andre.... Joar71 er jo helt konge:-)

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1335117 12/02/2012 12:34
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan man søke opp resultater til en klubb gjennom en hel sesong, slik at man får opp diverse ritt hvor klubbens medlemmer har deltatt med ymse resultater? ICON_SMILE

CK ELVERUM

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1335905 14/02/2012 05:20
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: pedaIglipp
Hei bolav!

Jeg lurte på om du hadde noe juicy stuff å fortelle om nytt hva som kommer på rittrankingen til sesongen? Noe er det vel?

Jeg håper på:

1. Statistikk om ranking pr.ritt. Altså, hvor mange (prosent) har resultater for dette rittet i sin poengberegning. Gjerne en indikasjon ved rytteren om at hen har dette resultatet i poenggrunnlaget sitt.

2. Mulighet til å bla i rankinglistene ("Hva skal til for å gå opp 100 plasser")

3. Nemisis-oversikt: Hvem deltar på ritt sammen med meg og ligger resultatmessig i nærheten.

Hei!

Det jeg jobber med er søk for terminliste med kart, slik at man kan finne ritt som er i nærheten, basert på preferanser, som er i nærheten.

(Antall deltakere, antall høydemeter, lengde, antatt tid for deg, antatt plassering i prosent.

1. Dette er ganske datakrevende i lagring, og beregning. Derfor jeg ikke har laget det. Jeg vet at du ønsker det.

2. Jeg kan lage blaing, så lenge man ikke søker på noe annet. Måten aldersklasser er laget gjør at det ikek går å bla i aldersklasser.

3. Kan du forklare litt mer om hva du ønsker her. Jeg så også at du ønsket påmeldingslister. Jeg tenkte kanskje å lage det som en tjeneste der du kan legge inn påmeldingslister, for å sjekke om venner skal sykle et ritt.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1335909 14/02/2012 06:44
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B

Jeg antar at bolav (bla) benytter lineær regresjon for å finne faktorer for rittet. I hvert fall er poengene en lineær funksjon av tiden du har brukt.

Det finnes andre regresjonsmetoder som kanskje er mer egnede til formålet, men de kan være ganske beregningsintensive.

Har man store sett, som Birken og Grenserittet, vil kanskje LOWESS algoritmen virke bedre, men for mindre ritt tror jeg at minste kvadraters metode vil bedre kunne modellere det faktum at de som sykler saktere faktisk syker i lenger tid og de derfor må legge seg på en annen intensitet.

I terrengritt benyttes som du antar linær regresjon. Før med minste kvadrater, men senere et minimum med fjerning av uteliggere. Det ser faktisk ganske bra ut, men ting som at syklister som ellers ikke sykler i Norge vinner birken har gjort at poengene der må låses. Samtidig er det riktig at det er lettere å henge på de foran i birken, men det blir tatt litt høyde for dette.

Jeg har sett på, og forsøkt med en mengde algoritmer, uten at resultatet ble bedre. Ett av de stedene det er mest problemer i dag er Bergen-Voss, som helt klart skulle hatt en leddet regresjon, men litt slitsomt å lage det bare for ett ritt.

Det blir også gitt bonus til de som vinner, med en minkende bonus utover. Sterkest ser du dette i landeveisritt hvor feltet kommer samlet, hvor bonusen kun blir gitt til vinner.

Jeg håper å få tid til å se litt på poengberegningen nå. De største tingene er å justere poengene litt i forhold til hvor mange ritt som er aktive i poengberegningen til enhver tid. Jo flere ritt, jo bedre blir poengsummen, og da blir ikke poengene sammenlignbare over år. Det andre er å begrense hvor langt vinnerbonusen når. Nå er dette dynamisk og varier opp til at nesten 50% får den. Jeg har planer om å gi den max til de 10% beste, eller 10% etter vinnertiden.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1342837 29/02/2012 01:25
M
MrQuiet1 Offline
Fersking
Fersking
M
Hei,

Vi i Veltepetter.no skal prøve å lage en ny ranking. Vi trenger gjerne tips til hvilke feller vi ikke må gå i og hva som må tas hensyn til.

Har dere mulighet til å bidra, se på vår forumtråd:
http://www.veltepetter.no/forum/Diskusjon/forum/ranking-p%C3%A5-norske-syklister/

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MrQuiet1] #1343452 01/03/2012 06:39
EirikO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: MrQuiet1
Hei,

Vi i Veltepetter.no skal prøve å lage en ny ranking. Vi trenger gjerne tips til hvilke feller vi ikke må gå i og hva som må tas hensyn til.

http://www.veltepetter.no/forum/Diskusjon/forum/ranking-p%C3%A5-norske-syklister/

Fra nettsiden finner jeg
Quote:
Per i dag finnes det vel to rankinger i Norge. Den ene er Merida Ritt Ranking og fra 2010-sesongen innførte Norges Cykleforbund en ranking på landevei og terreng fra 13 år og opp til seniorklasse.

Hva i alle dager skal vi med en ranking til???
Merida Rittranking fungerer da supert. Hvis du har forslag til endringer er det jo bare å komme med de her, så blir de sikkert innført hvis de er bra.
I stedet stjeler du tråden og ber om tips for å lage din egen ranking??

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1343496 01/03/2012 08:13
olechr Offline
More than words
More than words
Det holder vel langt med en ranking. Egentlig burde det kun vært en ranking. Dvs at forbundet og birken brukte Bjørn Olav. Det hadde vært det beste for alle og alle ritt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: MrQuiet1] #1343517 01/03/2012 08:43
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: MrQuiet1
Hei,

Litt ufin forretningsetikk å benytte denne tråden til å starte opp en konkurrent til Bikerank!!!

Re: Bikerank Norway Beta [Re: olechr] #1343543 01/03/2012 09:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Det holder vel langt med en ranking. Egentlig burde det kun vært en ranking. Dvs at forbundet og birken brukte Bjørn Olav. Det hadde vært det beste for alle og alle ritt.

Dette er to relativt ulike rankinger.
NCF's grenspesifikke rankinger er for aktive ryttere, i prinsippet nasjonale varianter av UCI-rankingene, og skal blant annet brukes til kvalifisering til NC/NM.

Bjørn Olavs liste inkluderer også ryttere (og arrangement?) som formelt sett ikke tilhører norsk sykkelsport.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1343777 01/03/2012 17:38
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg regner med NCF allerede har vært i kontakt med Bjørn Olav for å se hvilke muligheter for samarbeid som finnes. Men fra svaret ditt, ser det ikke ut til at det har vært særlig fruktbart. Noe jeg finner litt merkelig.

Det er tross alt bare snakk om litt filtrering og justering av poengberegninger som skal til for å kunne få en NCF-spesifik ranking. En plasseringsbasert poengberegning er jo uendelig mye enklere enn tidsbasert poengberegning som er i bikerank nå.

Jeg har vært i kontakt med NCF i forbindelse med Rittranking. Både fordi jeg ikke har lyst til å bruke så mye tid på noe som de gjør selv, og for å se om noe samarbeide er aktuelt. Blandt annet har jeg testet systemet mitt om det kan lage rankingen som NCF beskrev som sin offisielle. (Dette hadde gått fint med Rittrankingen.)

Jeg fikk noen innledene svar fra NCF, men så stoppet det. Etter det har de jo lovet å komme med eget resultat system på egne nettsider. De har jo endelig lansert dette, men enda ikke med all funksjonalitet som er lovet.

Rittrankingen er i utgangspunktet for de største rittene. Deretter fyller jeg på med resten av rittene fra terminlista. På forespørsel, og med gode data blir også bedriftsritt som tilfredstiller kravene til NCF lagt inn. Jeg prøver å ikke legge inn ritt som ikke tilhører norsk sykkelsport. Men informasjon rundt dette er ikke alltid åpenbar. Det er også mye politikk rundt dette mellom klubber og forbund, som det er vanskelig for en utenforstående å få grep rundt.

Rankingen filtrer ut utenlandske ryttere i lista, slik at de får poeng, men ikke kommer på topplisten.

En av grunnene til at jeg startet med rittranking var at alle de historiske resultatene mine forsvant. Det er fint at de er tilgjenglig litt lengre enn en sesong. Man kunne jo sett for seg at forbundet tok den jobben litt alvorlig, særlig siden de krever å motta resultatlister fra alle ritt, mens jeg ikke mottar noen.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1349910 12/03/2012 11:17
M
MrQuiet1 Offline
Fersking
Fersking
M
Ideelt sett hadde jo alle vært tjent med kun en ranking, men som Bjørn-Olav påpeker er det ikke alltid at den ene leverandøren har all funksjonalitet man ønsker. Som blandt annet historiske data.

For syklistenes del er det jo også bedre med flere tjenester, slik at det blir konkurranse om å utvikle den beste tjenesten. Monopol har aldri vært kvalitetsfremmende.

NB! Det er ikke noe ønske om å stjele tråden - men tenkte dette var det beste stedet å få tips og tilbakemeldinger.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Oystein L] #1349947 12/03/2012 12:16
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Sitat: olechr

Dette er to relativt ulike rankinger.
NCF's grenspesifikke rankinger er for aktive ryttere, i prinsippet nasjonale varianter av UCI-rankingene, og skal blant annet brukes til kvalifisering til NC/NM.

Bjørn Olavs liste inkluderer også ryttere (og arrangement?) som formelt sett ikke tilhører norsk sykkelsport.

He he når han bruker så mye tid på å lage en ranking for alle ritt så trur jeg det hadde vært en smal sak å filtrert det slik dere ønsker. Bare hatt en egen knapp hvor det var NCF ranking ritt ranking.

Trur du virkelig det Øystein at det hadde vært umulig å få til?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1373400 16/04/2012 11:29
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg får opp en annen persons id når jeg logger meg inn. Bør rettes opp rimelig kjapt.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1373424 16/04/2012 11:50
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Ikke Altinn-Kenneth, vel?

(Send melding fra rittranksiden, så treffer du bolav raskere tenker jeg).

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1373476 16/04/2012 12:38
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Melding sendt

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1373855 16/04/2012 19:29
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Nok en ny identitet nå i kveld.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: hbs] #1374367 17/04/2012 09:57
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: hbs
Jeg får opp en annen persons id når jeg logger meg inn. Bør rettes opp rimelig kjapt.

Sikkelig kjedelig. Vanskelig å feilsøke da det ikke skjer likt hver gang. Jeg skal sette på noe logging se om jeg blir noe klokere. Fint hvis du sier ifra når det skjer.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1374551 17/04/2012 13:26
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Det skal jeg gjøre. Fikk riktig pålogging i sted.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1377112 20/04/2012 07:04
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Undertegnede med flere fikk først ikke godkjent resultat på stjernetråkken pga "ikke synlig startnummer". Dette er nå rettet opp i og nye resultatlister er publisert men ikke kommet med på Bikerank.

Jim Risan

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1377298 20/04/2012 09:29
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Nye resultater fra Stjernetråkken er inne.

Problemet med at man blir feil person når man logger inn, er forsøkt utbedret, og forhåpentligvis fikset for godt.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1377337 20/04/2012 10:12
front biker Offline
Besatt
Besatt
Hm, før når jeg skrev inn et navn, kom det automatisk opp sammenligning med egne prestasjoner (grønn og rød markering). Nå fungerer det ikke sånn. Må manuelt skrive inn eget navn. Og ingen sammenligning.

Hva gjør jeg feil?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: front biker] #1378341 21/04/2012 16:41
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: front biker
Hm, før når jeg skrev inn et navn, kom det automatisk opp sammenligning med egne prestasjoner (grønn og rød markering). Nå fungerer det ikke sånn. Må manuelt skrive inn eget navn. Og ingen sammenligning.

Hva gjør jeg feil?

Er du logget inn? Trykk på den blå f Connect knappen, så vil dette være som du er vant til.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1396945 13/05/2012 01:59
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ble det servert EPO på drikkestasjonen, eller er rittranking'en ute å kjører på dette rittet?

http://rittranking.merida.no/race/1966/list

For vinnerne mener du?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1398050 14/05/2012 12:22
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Kan dette være feilen?

I Høiåsrittet har man fått resultater etter klasse, mens i Ormtjern har man fått resultater etter totalen.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1398177 14/05/2012 14:51
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B

Hehe, hadde du lagt til funksjonen "Hvor mange prosent har fått resultatet med i sin poengberegning", hadde du sett det rimelig tydelig.

Det viser ikke så mye, ettersom det er tidlig på sesongen, og årets resultater blir prioritert. Samtidig må man også huske på at de fem første resultatene teller for alle.

Du ser jo at omtrent alle har rittpoeng lavere enn personpoeng, altså var dette rittet blant flestepartens topp 2-3 ritt. Virker det rimelig?

Dette er derimot en annen mulighet å se på. Hvor mange som får rittpoeng lavere enn personpoeng. Dette burde være ganske konstant basert på algoritmen, men jeg skal se litt nærmere på det for deg.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1398180 14/05/2012 14:53
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ritt to i den samme cup'en (og mye av de samme rytterne), ser ut til å ha litt mer normale poengforhold enn sist uke.

http://rittranking.merida.no/race/2004/list

Jeg skal se litt nærmere på det, men det som antagelig har skjedd er at vinnerbonusen går for langt bakover. Jeg har en løsning på det, men jeg har ikke regnet på hvor mye det vil endre bakover i tid. (Jeg antar/frykter en del.)

Side 17 av 32 1 2 15 16 17 18 19 31 32

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå