Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 28 av 35 1 2 26 27 28 29 30 34 35

UltraBirken 2011

Re: UltraBirken 2011 [Re: andreasr] #1250336 31/08/2011 13:21
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Hehehe, noen har enda mindre å bruke tiden på enn vi som bruker tiden her i forumet...

Arrangøren har jo i alle år (så lenge jeg har syklet Birken/Ultrabirken) stilt krav til innholdet i så vel som til vekten av sekken, men de har jo aldri sjekket det (så vidt meg bekjent). Jeg har alltid lurt på hvordan eliten slipper unna med bare å ha bly/sand i sekken når reglene har sagt tøy osv. I år sjekket de det altså (jeg fikk også min sekk sjekket ved målgang - ikke for vekt, men for innhold), og noen fikk en smekk.

Håper rettsvesenet har vett på å avvise saken om den kommer så langt. Kortermet vs. langermet jakke kan jo være en diskusjonssak, men å ta det til retten må da helt klart være en overreaksjon!?

- Tom
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: UltraBirken 2011 [Re: TFN] #1250347 31/08/2011 13:34
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: TFN
Hehehe, noen har enda mindre å bruke tiden på enn vi som bruker tiden her i forumet...

Arrangøren har jo i alle år (så lenge jeg har syklet Birken/Ultrabirken) stilt krav til innholdet i så vel som til vekten av sekken, men de har jo aldri sjekket det (så vidt meg bekjent). Jeg har alltid lurt på hvordan eliten slipper unna med bare å ha bly/sand i sekken når reglene har sagt tøy osv. I år sjekket de det altså (jeg fikk også min sekk sjekket ved målgang - ikke for vekt, men for innhold), og noen fikk en smekk.

Håper rettsvesenet har vett på å avvise saken om den kommer så langt. Kortermet vs. langermet jakke kan jo være en diskusjonssak, men å ta det til retten må da helt klart være en overreaksjon!?

Veldig enig. Bli sur, kjefte og smelle, kanskje komme gjennom, kanskje ikke. Så går livet videre. Evt. ta en sykkeltur ekstra for å brenne enda mer krutt.

Re: UltraBirken 2011 [Re: TFN] #1250380 31/08/2011 14:07
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: TFN
Arrangøren har jo i alle år (så lenge jeg har syklet Birken/Ultrabirken) stilt krav til innholdet i så vel som til vekten av sekken, men de har jo aldri sjekket det

Det har alltid tidligere stått BØR inneholde... I år var det første gang det stod SKAL inneholde... i rittreglementet.

(Gjelder vanlig-Birken, Ultra har vel alltid hatt SKAL)

With light parts come great responsibility
Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1250534 31/08/2011 18:09
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stemmer for Rena-Lillehammer! Skjønner godt Sjusjøen argumentet, og at en da hadde stått sterkere på godbitene over fjellet. Men (og dette er viktig) så er det en del av sjarmen å sykle disse stiene med slitne bein/krampe og likevel klare å nyte de. Er jo noen morsomme partier før Skramstad også, så dem må med. Men for min del hadde jeg ikke vært sur hvis traseen hadde fulgt vanligbirken fra Skramstad til Storåsen og rett på sti der + Reinsfjellet før Hitfjellet!

Kan noen hjelpe en exel utvilkingshemmet med å fikse en ferdig UB/LB resultat liste ? Ikke for å være frekk, men hadde satt pris på dette! Har Elgvenn og Kao rett foran, men hadde vært moro å sette resten!

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1250605 31/08/2011 19:12
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
R-L er en grei løsning, men hadde vært gøy å få noen lengre smakebiter på sti før vi passerer Sjusjøen. Ei mulig rute er å sykle nordover på grus fra Ljøsheim til Nøkkelåsen. Derfra dreie sørvest på sti mot Steinsvikfjellet og ned til Gjestbodåsen. Eventuelt dra over Midtfjellet og grus opp igjen til Gjestbodåsen. Det blir mer sti og hatbakkene opp fra Bleka forsvinner ICON_SMILE

Re: UltraBirken 2011 [Re: runermm] #1250652 31/08/2011 19:47
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: runermm
R-L er en grei løsning, men hadde vært gøy å få noen lengre smakebiter på sti før vi passerer Sjusjøen. Ei mulig rute er å sykle nordover på grus fra Ljøsheim til Nøkkelåsen. Derfra dreie sørvest på sti mot Steinsvikfjellet og ned til Gjestbodåsen. Eventuelt dra over Midtfjellet og grus opp igjen til Gjestbodåsen. Det blir mer sti og hatbakkene opp fra Bleka forsvinner ICON_SMILE

Mens vi er på det sporet; det går en liten luring av en sti fra toppen av Storstillia (rosinbakken) og opp til Steinviksfjellet. I hvertfall når jeg ute alene er denne 100 % sykkelbar. I samme slengen kan vi ta med kjerreveien som går parallelt med grusveien opp rosinbakken. Men hva babler jeg om? Jeg skal jo ikke starte på Rena? ;-)

Re: UltraBirken 2011 [Re: Andersof] #1250980 01/09/2011 08:13
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Andersof
Men hva babler jeg om? Jeg skal jo ikke starte på Rena? ;-)

Klart du skal! ICON_WINK

Og mens vi snakker om det: Fra Skramstadsetra går det en flott sti opp til Dølfjellet. Den går dog inn i et naturreservat (har ikke krysset grensen - ennå), så vi får vel ikke lov til å sykle der.

- Tom
Re: UltraBirken 2011 [Re: Joar71] #1251383 01/09/2011 16:15
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: Joar71
Hvis det stemmer at Bjørnstad tok en "snarvei", så er det jo litt snålt at det ikke ble tatt tak i, når manglende vindjakke gav et tillegg på 15minutter.

Uansett hadde han jo vunnet, selv med et sånt tillegg, men det er jo litt snålt at:

Mellom Kuåsen og Pellestova bruker Bjørnstad, Svaland og Flydal ca 1.21, 1.23 og 1.20, mens fra Pellestova og til mål er det henholdsvis 58(!), 1.24 og 1.24. Kan jo selvsagt hende at de to sistnevnte fikk hammern, men men...

Jeg så det samme selv dagen etter rittet. Stusset litt på at jeg ble slått med 1:20 t i år og 1 time i fjor av bestemann. Helt riktig som du skriver, Joar, han tok 25 minutter og mer på alle som lå bak ham. På Pellestova ledet han vel med to minutter, så selv om han hadde grei margin, kan man ikke garantere at seieren var i lomma. Med 25 minutter spart har han gått glipp av mye. Enten er det flere feilkjøringer, en feilkjøring og en kaffepause, eller så droppet han hitfjell. Verken lille vannet ved Pellestova, sløyfen ved Reina eller skiløypa på slutten er 25 minutter.

Sendte en epost til Birken, men har ikke fått svar.

Redigert av tbh; 01/09/2011 16:15.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1251404 01/09/2011 16:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har hele tida tenkt det samme som Joar71. Og jeg har hele tida hatt en mistanke at grunnen hvorfor Birkebeiner.no ikke hadde noe artikel om Bjørnstad på forsiden var akkurat på grunn av dette. Etter å ha sett et par ganger på kartet igjen så trur jeg og at han ikke har vært på Hitfjellet.

Lenger ned på nyhetene står fortsatt dette:

UltraBirken - 5 raskeste menn Uoffisielt
26. august 2011 - Rena til Lillehammer

1. Tor Halvor Bjørnstad, 5:21:21
2. Johannes Reiten, Oppdal Sykkelklubb 5:48:13
3. Lars Andrup-Næss, Club 89 5:52:01
4. Bjørn Ivar Ekberg, Team Oslo Sportslager 5:53:37
5. Jon Kristian Svaland, 6:04:53

Re: UltraBirken 2011 [Re: ] #1251749 02/09/2011 06:49
front biker Offline
Besatt
Besatt
På lagets hjemmeside beskriver Bjørnstad innspurten sin. Ingen innrømmelser av noen snarvei der. Han forklarer forspranget til Reiten med en knukket setepinne. Men nr 3 hadde vel hel sykkel. Hm, merkelig det hele.
Sitat: Bjørnstad på www.pf-ktm.no

Derfra til mål var det grei skuring, eg pressa på det eg kunne i tilfelle ny uhell skulle skje, og seiersmarginen vart derfor stor. Eg er ein lykkelig vinnar av ultrabirken, men hadde også gleda av ein veldig fin sykkeltur.

Les hele innlegget hans her: http://www.pf-ktm.no/?p=1133

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1251774 02/09/2011 07:07
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg regner med Bjørnstad ikke syklet feil med vilje, og derfor tror han har syklet rett.
Hvis ingen har observert noe ureglementert heller, har arrangøren ingen bevis, kun indisier.

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1251775 02/09/2011 07:09
F
franke Offline
Medlem
Medlem
F
Nå er det jo strengt tatt ikke sikkert han er klar over at han har kjørt feil, om han har gjort det...
Og om man ikke er på dette forumet, så er det ikke så lett å få med seg alle "konspirasjonsteorier"..

Jeg synes jo også utsagn av typen "feilkjøring og kaffepause" legger for mye opp til at dette ble gjort med viten og vilje.

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1251780 02/09/2011 07:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror inte någon tror han har kørt fel med vilja. Tiderna är väl i alla fall väldigt starka indisier för att han inte kört rätt?

Hur kommer det sig föresten att ryttare på UCI lag får köra ultrabirken när ultrabirken väl är ett tur ritt? Är det nu tillräkligt att de inte är anmälda under sitt lag?

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1251782 02/09/2011 07:17
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Naturvernforbundet er på krigsstien igjen. De vil stoppe Ultrabirken på enkelte partier, da de hevder at det ble gjort store ødeleggelser under rittet. Hør nyhetsinnslaget som starter etter ca. 2 minutters sending.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/781471/

Øyvind
Re: UltraBirken 2011 [Re: Terskel] #1251805 02/09/2011 07:40
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Terskel
Naturvernforbundet er på krigsstien igjen. De vil stoppe Ultrabirken på enkelte partier, da de hevder at det ble gjort store ødeleggelser under rittet. Hør nyhetsinnslaget som starter etter ca. 2 minutters sending.
Vel... de motorveiene av noen stier vi sykla i sjusjøen området kan vel ikke akkurat bli mer "ødelagt" enn det de alt er. Årevis med fotgjengertrafikk har jo sørget for dette. Bare se på stien vi sykla opp til Nevelfjell. Det å påstå at denne har blitt mer "ødelagt" etter noen hundre syklister er bare tull og beviser at uttaler ikke er i kontakt med virkeligheten. I slike saker det det viktig å gjøre almuen oppmerksom på nettop dette, slik at de ikke tar slikt for god fisk. De sier jo at stier også utenfor traseen er "ødelagt", så det er vel generell sykling de egentlig vil til livs.

Synes man heller skulle forby fotgjengere på stiene siden det er mye flere av dem og de nok ødelegger mer. Så kan vi se hvor populært det er..... ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: UltraBirken 2011 [Re: Terskel] #1251806 02/09/2011 07:41
front biker Offline
Besatt
Besatt
Gikk over Nevelfjell i fjor, en uke etter rittet. Det var en uke med god opptørking. Knapt mulig å se spor etter Ultrabirken på det strekket. Men det har vært dårlig opptørking i år, og jeg har også en følelse av at rytterne i år i større grad syklet i lyngen for å unngå noen steinete partier. Så det KAN jo ha noe for seg at det er større slitasje i årets løype. Men derfra til forbud er jo en annen diskusjon. Håper Birken-adm går i dialog med Naturvernforbundet.

Eller må vi alliere oss med Ola Borten Moe først som sist!?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: UltraBirken 2011 [Re: Terskel] #1251809 02/09/2011 07:44
TFN Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg har flere steder sett at folk har gått i naturen og laget spor - sti, tror jeg det heter. Det må jo være forkastelig. Syns vi bør forby det, også.

- Tom
Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1251831 02/09/2011 08:11
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Tviler på at det er fjellstiene Naturvernforbundet reagerer på? Som relativt sent passerende så jeg MYE gjørme i mange myrpartier. Det blir for dumt å si at dette ikke skyldes rittet. For øvrig er jeg enig med front biker.

Re: UltraBirken 2011 [Re: jaknudsen] #1251852 02/09/2011 08:28
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jaknudsen
Tviler på at det er fjellstiene Naturvernforbundet reagerer på? Som relativt sent passerende så jeg MYE gjørme i mange myrpartier. Det blir for dumt å si at dette ikke skyldes rittet. For øvrig er jeg enig med front biker.

Jeg tipper det var temmelig grisete etter oss mellom Gjestbodåsen og Kuåsen. Det er ikke til å unngå med de forholdene det faktisk var. Men 5000 løpebirkere hadde satt vel så dype spor... Dette utspillet havner i kategorien prinsipprytteri.
Men vi bør kanskje bli flinkere til å holde oss stiene. Det var tendenser til lyngkjøring ned fra Nevelfjell/Slåseterfjell. Også på undertegnede.

Re: UltraBirken 2011 [Re: Andersof] #1251895 02/09/2011 09:08
TFN Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Andersof
Jeg tipper det var temmelig grisete etter oss mellom Gjestbodåsen og Kuåsen. Det er ikke til å unngå med de forholdene det faktisk var. Men 5000 løpebirkere hadde satt vel så dype spor... Dette utspillet havner i kategorien prinsipprytteri.
Men vi bør kanskje bli flinkere til å holde oss stiene. Det var tendenser til lyngkjøring ned fra Nevelfjell/Slåseterfjell. Også på undertegnede.

Jeg var jo ikke først i partiet mellom Gjestbodåsen og Kuåsen, så jeg kunne observere at det var litt oppkjørt. Men ikke dramatisk oppkjørt. Og de turgjengerne jeg møtte der (som altså måtte gå i gjørma der vi hadde kjørt opp), var blide og entusiastiske, så det virket ikke som om DE syntes det var så galt. Men hva vet vel de... ICON_WINK

- Tom
Re: UltraBirken 2011 [Re: franke] #1252018 02/09/2011 10:42
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
Hadde en mailkorrespondanse med rittleder om noe helt annet, og la til et spørsmål om diskusjonen om veivalget til UB-vinneren. Fikk følgende svar, som da vel danner grunnlaget for en offisiell uttalelse senere i dag:

"Vi har gjort litt research i saken og snakket med Bjørnstad. Han lå godt foran frem til han punkterte og ble tatt igjen av nr. 2. Dette kjørte han inn mellom Nevelfjell- Hafjell- Pellestova. Så fikk han som opprinnelig var nr 2 trøbbel med sykkelen. Knakk setepinnen slik at han spikket ny av tre. Dette brukte han tid på. Han forklarer veivalget sitt etter Pellestova og det fester vi lit til. Han ble også observert i meget stor fart nedover veien forbi Nordseter.

Det kommer en nyhetssak på dette i dag."

Re: UltraBirken 2011 [Re: eirhaa] #1252037 02/09/2011 10:54
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: eirhaa
Hadde en mailkorrespondanse med rittleder om noe helt annet, og la til et spørsmål om diskusjonen om veivalget til UB-vinneren. Fikk følgende svar, som da vel danner grunnlaget for en offisiell uttalelse senere i dag:

"Vi har gjort litt research i saken og snakket med Bjørnstad. Han lå godt foran frem til han punkterte og ble tatt igjen av nr. 2. Dette kjørte han inn mellom Nevelfjell- Hafjell- Pellestova. Så fikk han som opprinnelig var nr 2 trøbbel med sykkelen. Knakk setepinnen slik at han spikket ny av tre. Dette brukte han tid på. Han forklarer veivalget sitt etter Pellestova og det fester vi lit til. Han ble også observert i meget stor fart nedover veien forbi Nordseter.

Jeg tror definitivt ikke Bjørnstad syklet feil med vilje, men at han tar nestemann, BIE og alle ned til nr 10 med 25 min eller mer på de siste 1:20 tror jeg ikke noe på. Enten er det feil med brikken, han har syklet en annen vei enn løypa, eller så har alle vi andre gjort det ;-)

...og selvfølgelig ble han sett i stor fart ned forbi Nordseter. Det er vel ingen som har mistenkt ham for å sitte på med en bil ;-) Ei heller finnes det noen særlig raskere vei til mål fra Pellestova enn forbi Nordseter.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1252040 02/09/2011 10:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Han är ju inte bara mycket raskare än han med sadel problem utan också alla andra i toppen... Reitan är ju tex ett par minuter snabbare en Svaland.

Jag betvivlar starkt att Bjørnstad var så otroligt snabb på slutet men gissar att birken kanske inte kan gøra något om de inte har bevis.

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1252051 02/09/2011 11:08
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Ha, ha. Til og med jeg kjørte raskt forbi Nordseter ICON_WINK.

Ville rittleder sagt det samme dersom Remme hadde tatt en liten shortcut og spart 30 sekunder...

Re: UltraBirken 2011 [Re: eirhaa] #1252085 02/09/2011 11:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: eirhaa

"Vi har gjort litt research i saken og snakket med Bjørnstad. Han lå godt foran frem til han punkterte og ble tatt igjen av nr. 2. Dette kjørte han inn mellom Nevelfjell- Hafjell- Pellestova.

Det er vel ingen som tviler på dette.

Quote:
Så fikk han som opprinnelig var nr 2 trøbbel med sykkelen. Knakk setepinnen slik at han spikket ny av tre. Dette brukte han tid på.

Hvor mye tid? 5 minuter, 10 minuter, 20 minuter? Er det noen som kan peke på hvor i resultatlista det kommer klart frem at Reitan mistet mye tid på nødløsningen, evt. i forhold til Ekberg, Svaland osv.?

Quote:
Han forklarer veivalget sitt etter Pellestova og det fester vi lit til.

"Det fester vi lit til".....Hvorfor ikke bare si: etter Pellestova bar det videre på sti, over veien og videre over Hitfjell.

Quote:
Han ble også observert i meget stor fart nedover veien forbi Nordseter.

Det er vel ingen heller som tviler på dette.

Quote:

Som, trur jeg, ikke klarer til å fjerne mistanken om at Bjørnstad misset sløyfen over Hitfjell.

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1252091 02/09/2011 11:33
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Ble oppringt i fra Nrk Lillehammer i dag. De skal ha et nyhetsinnslag om ultrabirken i kveld i østnytt sendingen. De ønsket å bruke videoklippet mitt. Så følg med.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: UltraBirken 2011 [Re: rog] #1252122 02/09/2011 12:14
andreasr Offline
Fersking
Fersking
Sitat: rog
Ble oppringt i fra Nrk Lillehammer i dag. De skal ha et nyhetsinnslag om ultrabirken i kveld i østnytt sendingen. De ønsket å bruke videoklippet mitt. Så følg med.

Dette blir bra !!!!
takk for at du filmet. føler meg litt stolt når jeg viser video fra UB til andre som snakker om "prestisje" Birken.

Jeg håper ting løser seg med naturvern folka siden jeg er kjempe klar for en ny UB neste år.
UB er min største og best opplevelse på sykkel (sliter med å få med kona for å se om jeg kan ha bedre opplevelser på sykkelen)

Re: UltraBirken 2011 [Re: gunner_one] #1252186 02/09/2011 13:36
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor mange syklet både UB og LB i år ? Har prøvd å finne det ut, men tydeligvis ikke interessant for så mange andre hehe.

Re: UltraBirken 2011 [Re: Oddefa] #1252193 02/09/2011 13:46
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: oddefa
Hvor mange syklet både UB og LB i år ? Har prøvd å finne det ut, men tydeligvis ikke interessant for så mange andre hehe.

gi mannen en liste!
Vært moro å sett totalliste begge dager, må vel vente på resultat i excel format fra begge dager før noen får dratt ut data.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: UltraBirken 2011 [Re: anerz] #1252232 02/09/2011 15:01
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anerz
Sitat: oddefa

gi mannen en liste!
Vært moro å sett totalliste begge dager, må vel vente på resultat i excel format fra begge dager før noen får dratt ut data.

Hehe, god damnit just do it Punx, eller så går jeg til rettsak mot både birken arrangør og Microsoft. I Want my Excel!

Side 28 av 35 1 2 26 27 28 29 30 34 35

Moderator  support